Pe iarnă sau vară, pandemie sau perioade obișnuite, șoferii de camioane sunt cei care asigură transportarea internațională a mărfurilor în întreaga lume, parcurgând drumuri lungi și tot felul de situații la volanul tirului, până a ajunge în siguranță la punctul final al destinației. Igor Rusnac, client Microinvest, fondatorul unei afaceri în domeniul transporturilor internaționale de mărfuri – R.I.M Forward, știe pe propria piele cum e să conduci un camion de mare tonaj.
Începând cu anul 2018 și-a fondat propria companie de transporturi rutiere internaționale, cu rute spre Georgia, Turcia, Rusia și alte direcții. Cu ajutorul suportului financiar de la Microinvest, a reușit să își extindă afacerea, achiziționând noi capuri tractoare și semi-remorci. Iar totul a început de la primul camion de rută, pe care l-a condus timp de 2 ani. Anume acesta a pus bazele companiei – R.I.M Forward, care astăzi întrunește 8 tiruri și o echipă întreagă de șoferi, mereu la datorie.
– Povestiți-ne despre prima experiență în calitate de șofer de camion
– Să fii șofer de camion e interesant și provocator în același timp. Ca să pui bazele unei afaceri de succes în transporturi internaționale trebuie să începi mai întâi ca simplu șofer, ca să cunoști în detalii toate dedesubturile acestui domeniu și să fii gata să le înfrunți. Povestea mea ca șofer de camion a început la 21 de ani, când am decis să-mi fac permis de categoria D și E. La scurt timp am primit o propunere de la un prieten de al tatălui meu, care era în căutarea unui șofer pentru o rută spre Rusia. Până atunci nu am mers niciodată pe camioane de mare tonaj la drum lung, totuși prima „călătorie” la volanul unui cap-tractor s-a soldat cu succes, mult curaj, motivație și un salariu bun. Așa am devenit șofer de tir, activând aproape 2 ani pe această rută.
– Cum a apărut ideea să vă creați o afacere în domeniul transporturilor?
– Ideea a venit de la tata. După ce am activat o perioadă în calitate de șofer, am decis să cumpăr acel camion, apelând la primul credit de la Microinvest. Sincer să fiu, a fost o decizie de mare responsabilitate, știam că dacă fac acest pas trebuie să calculez totul cât mai detaliat, mai ales riscurile. Prima perioadă activam în calitate de șofer pe propriul camion.
După care, când am terminat de achitat creditul, am decis împreună cu soția să deschidem propria companie de transport internațional de mărfuri. Am divizat responsabilitățile: Maria e responsabilă de finanțe și contabilitatea companiei, eu sunt responsabil de rutele camioanelor. Exportăm mărfuri predominant în țările asiatice: Georgia, Armenia, Azerbaijan ș.a. De asemenea, avem contracte de import și cu companii din Moldova. În timpul pandemiei, am circulat în diverse direcții, precum nord-vestul Turciei, Serbia, Rusia, Polonia, România etc. Am transportat mobilă, saltele, tehnică agricolă, piese de schimb auto și alte mărfuri.
– Care sunt avantajele creditelor pentru afaceri?
– E greu să-ți dezvolți o afacere de succes fără credite. Cred că 80-90% din toți antreprenorii lucrează pe baza creditelor. Noi am luat multe credite și toate ne-au adus profit, pentru că am știut cum să investim banii corect. Trebuie să faci acest pas în mod prudent și vei avea doar avantaje. De exemplu, eu știu din start câți bani îmi va aduce un camion cumpărat în credit, care e capacitatea mea de plată, ce capital pot să investesc eu. Întotdeauna sunt și vor fi riscuri, în orice activitate, mai ales în afaceri. Trebuie doar să le gestionezi corect și să apelezi la un creditor responsabil.
– De ce ați ales Microinvest și cum ați început colaborarea?
– Despre Microinvest am aflat printr-o recomandare. Astăzi și eu recomand cu încredere această organizație cunoscuților mei, pentru că am o experiență frumoasă de colaborare. Am luat rapid decizia încă de la primul credit. Mi-a plăcut mult abordarea față de antreprenori, chiar și cei mici, la început de cale, cum am fost eu. Din 2014 până în prezent nu am avut nicio situație neclară sau penalitate. Mereu m-am condus de ideea că creditul trebuie achitat la timp și asta fac de fiecare dată. La început luam câte un credit și până nu îl întorceam, nu apelam la altul. Acum, când afacerea merge mai bine, putem să ne permitem să luăm și câteva credite în paralel.
*Microinvest este unicul OCN din Moldova, deținător al certificatului internațional de calitate – SMART. Acesta presupune un proces de creditare responsabil și transparent, bazat pe principii internaționale de deservire a clienților, abordare respectuoasă, corectă și echitabilă.
– Ce planuri de viitor aveți?
– Vrem să ne extindem, să cumpărăm noi camioane și să angajăm noi șoferi în echipa noastră. De asemenea, suntem deschiși pentru noi contracte de colaborare, poate cu alte țări. Pandemia ne-a stricat un pic planurile, dar totuși am circulat, nu am stat pe loc. Acum lucrurile s-au normalizat și mergem înainte, ne dezvoltăm continuu. Pentru suport financiar, vom apela tot la Microinvet, unde în altă parte ? E ușor să colaborezi cu un partener precum Microinvest, cu care totul merge pe încredere.