visit.chisinau.md

„Imaginea teatrului, din nou strictă în fața colegilor din România”. Reacții la scandalul de la „Luceafărul” din Chișinău

Scandalul din jurul Teatrului „Luceafărul” din Chișinău, care a izbucnit după ce premiera spectacolului „Invizibil” a fost amânată, după cum susține regizorul producției teatrale David Schwartz, din cauză că ar fi displăcut partidului de guvernământ PAS, a provocat un val de reacții pe rețelele de socializare. În timp ce unii internauți acuză guvernarea de „cenzură”, alții sugerează că încetarea colaborării Teatrului „Luceafărul” cu David Schwartz ar fi corectă – din cauza poziției regizorului față de invazia rusă din Ucraina, care era reflectată inclusiv în spectacol. NM a făcut o selecție a reacțiilor. 

Managerul cultural Victoria Nagy Vajda consideră cu reacția actorilor la cazul spectacolului „Invizibil” nu ar fi sinceră. De asemenea, aceasta consideră că consiliera prezidențială în domeniul culturii și relațiilor interetnice, Angela Brașoveanu, care l-a sunat pe directorul artistic al Teatrului „Luceafărul”, Slava Sambriș, pentru a discuta despre spectacol, ar trebui demisă.

Ieșirea publică a actorilor de la Luceafărul este cusută cu ață albă. Sambriș a dat-o în bară, iar ca să iasă el la mal își îneacă întreaga trupă. Imaginea teatrului, împreună cu calitatea omului de cultură de la Chișinău, e din nou strictă în fața colegilor din România. (…) Sunt solidară cu bunul simț și asumarea responsabilității. Angela Brașoveanu trebuie concediată pentru telefoanele pe care le dă din 2020 până-n prezent, pentru capturarea sectorului cultural și pentru lipsa de rezultate ale președintei Republicii Moldova ca ocrotitoare a artelor, așa cum am sperat că va fi când i-am oferit votul”, menționat Victoria Nagy Vajda pe Facebook.

Iar actrița din România Alice Monica Marinescu este de părere că actorii implicați în spectacolul „Invizibil” ar încerca „să manipuleze” opinia publică.

Am citit și eu ce scriu actorii și practic confirmă că scandalul e politic și că este vorba despre cenzură, dar încearcă să mute discuția și atenția cititorului în direcția relaționării regizorului cu actorii și a dimensiunii interumane.Vorbesc despre manipularea spectatorului, dar cu manipularea cititorului nu au nicio problemă, aparent. (…) Să o luăm de la bază, de la cunoștințele elementare despre artă: orice produs cultural are un mesaj, o viziune si dorește sa aibă un impact asupra spectatorului. Dacă asta se cheamă manipulare, atunci orice spectacol e o manipulare, orice film, orice produs cultural de pe piața e manipulare. (…) Paradigma asta în care nu poți fi critic și față de invazia Rusiei, dar ți față de anumite politici sau răspunsuri din Ucraina, că automat ești „putinist”, face parte dintr-o logică binară manipulatoare, care de fapt sabotează orice discuție mai nuanțată și orice poziționări pacifiste. Logica lui „ori ești cu noi, ori ești împotriva noastră” (în cazul de față „ești cu Putin”) e o logică profund pro-război”, a transmis actrița pe pagina sa de Facebook.

La rândul său, ex-ministrul Muncii Marcel Spătari a declarat că pentru el, în toată situația din jurul spectacolului „Invizibil”, cel mai interesant subiect i se pare relația de putere dintre diferite părți implicate: administrația teatrului – regizor; puterea politică – administrația teatrului; regizor – actori; omul de cultură din România -omul de cultură din Moldova.

Eu nu cred că știu suficiente pentru a da verdicte de vinovăție. Dar subiectul e cu siguranță interesant și simptomatic pe multe paliere. Cel mai bun lucru care ar putea să iasă din toată această situație ar fi… un spectacol documentar despre crearea și dispariția spectacolului documentar „Invizibil”, a adăugat acesta.

Teatrul independent din Moldova „Teatru-spălătorie” a solicitat Ministerului Culturii să demareze o anchetă internă pe caz, iar persoanele care vor fi identificate ca responsabile de ingerință în activitatea Teatrului „Luceafărul” să fie demise. „Cum e posibil ca în 2024 cu 2 telefoane venite de la nu știu care consilieri să anulezi premiera unui spectacol? Cu 2 telefoane să anulezi munca de cîteva luni a unei întregi echipe! Cu 2 telefoane să închizi gura unei echipe artistice pentru că își face munca și chestionează realitățile politice în care trăim?!”, au scris reprezentanții „Teatru-spălătorie” pe Facebook.

Cu o reacție la subiect a venit și fostul ministrul al Educației Cornel Popovici. Acesta a menționat că Teatrul „Luceafărul” nu trebuie folosit în „jocuri politice” sau pentru „sporirea popularității unor regizori prin scandaluri”.

Actorii și colectivul teatrului nu trebuie să devină carne de tun în jocurile politice din acest an, iar teatrul nu trebuie să fie transformat în spațiu de manifestare a unor regizori care vor să-și sporească vizibilitatea și popularitatea prin scandaluri ieftine. Dacă aveți ceva de clarificat, clarificați-vă relațiile în instanță și lăsați teatrul în pace. Nu trebuie să permitem ca Teatrul „Luceafărul”, o instituție culturală de o importanță inestimabilă, să fie târât într-un joc murdar de interese meschine. (…) Încercarea de a implica teatrul în controverse politice este o rușine. Lăsați teatrul să își continue misiunea artistică și să strălucească așa cum a făcut-o dintotdeauna, liber de influențele și conflictele exterioare”, a scris acesta pe pagina sa de Facebook.

Totodată, liderul Coaliției pentru Unitate și Bunăstare (CUB), Igor Munteanu, a acuzat PAS de cenzură.

Incidentul produs la „Luceafărul” nu este despre artă și antonimele sale, ci despre cenzură și frică. Nu este nici despre preferințele politice ale unui regizor român, ci despre politica fricii. Intr-un stat democratic asemenea incidente nu pot avea loc prin definiție pentru ca nimeni nu poate îndrăzni să indice artiștilor când s-a tacă și când sa vorbească, când sa danseze și când sa-și facă bagajele. Așa cum s-a procedat în cazul regizorului David Schwartz”, a declarat politicianul pe Facebook.

Regizorul din România Bogdan Budeș a menționat că, în cazul în care Schwartz într-adevăr a făcut afirmații care prezintă Ucraina ca fiind vinovată pentru invazia rusă în timpul repetițiilor pentru spectacol, după cum declară Teatrul „Luceafărul”, atunci acest motiv este „suficient” pentru a întrerupe orice colaborare.

În conflictul iscat între Teatrul Republican „Luceafărul” din Chișinău și regizorul român David Schwartz mă interesează un singur lucru: a spus sau nu D. S. (David Schwartz – n. r.) despre războiul din Ucraina ce se afirmă în fragmentul de mai jos (luat din poziția oficială a teatrului)? Dincolo de frământările legate de draft, de ce variantă a circulat, cui i s-a trimis și cui nu etc., cine cui a telefonat, cine e verișoara cui etc., etc., etc., declarațiile de mai jos, dacă au fost formulate, expressis sau altfel, mie mi se par un motiv suficient pentru întreruperea oricărei colaborări. Ele sunt expresia clară a putinismului”, a scris regizorul pe pagina sa de Facebook.

Scandalul de la „Luceafărul”

Amintim că, în cadrul unui interviu publicat pe 19 iunie, regizorul-dramaturg din România David Schwartz s-a plâns pe „cenzură” și „autocenzură” în procesul de realizare a spectacolului său „Invizibil” pentru Teatrul „Luceafărul” de la Chișinău. Schwartz a spus că spectacolul său, care este despre fenomenul corupției din Republica Moldova, ar fi nemulțumit reprezentanții partidului de guvernământ PAS. Acesta a declarat că în timpul realizării producției teatrale, printre altele, Slava Sambriș a primit un apel telefonic de la consiliera unui organism de conducere a țării – fără a da însă nume. Potrivit lui Schwartz, aceasta care s-ar fi arătat nemulțumită de un draft de text al spectacolului fiindcă ar face „campanie împotriva PAS înainte de alegeri”. Într-un final, premiera spectacolului a fost contramandată.

În aceiași zi, Teatrul „Luceafărul” a venit cu o reacție în care a calificat declarațiile lui Schwartz ca fiind „manipulatorii”. Reprezentanții instituției au declarat că cei opt actori implicați în proiect nu au fost de acord cu faptul că în textul spectacolului erau accentuate identitatea persoanelor publice din Republica Moldova care au oferit informații sub protecția anonimatului în procesul de documentare, dar și viziunile politice, inclusiv față de invazia din Ucraina. Iar pe 21 iunie, Teatrul „Luceafărul” a publicat o declarație semnată de șapte actori implicați în spectacol. În declarație se precizează, printre altele, că în timpul unei repetiții, după ce un actor a adus în discuție pasajul spectacolului despre războiul din țara vecină, David Schwartz a făcut declarații la subiect care contravin poziției trupei de actori și teatrului. „Ucraina e de vină pentru acest război; Ucraina trebuie să cedeze teritorii Rusiei de dragul încetării războiului; dacă Rusia nu ataca Ucraina, Ucraina avea să atace Rusia; Rusia vrea doar să-și întoarcă teritoriile istorice; vorbitorii de limbă română din Republica Moldova sunt de vină pentru războiul din Transnistria (pentru că discriminează vorbitorii de limbă rusă)”, a spus regizorul, potrivit declarației.

Tot pe 21 iunie, directorul artistic al Teatrului „Luceafărul”, Slava Sambriș, a venit cu o reacție pe Facebook la situația din jurul spectacolului „Invizibil”, asemănătoare cu cele difuzate de instituția în care activează. De asemenea, acesta a precizat că angajata organismului de conducere a țării care l-a sunat în contextul producției teatrale în cauză este consiliera prezidențială în domeniul culturii și relațiilor interetnice, Angela Brașoveanu. Slava Sambriș a declarat că Angela Brașoveanu l-a contactat doar ca să-l întrebe „ce s-a întâmplat”, subliniind că nu a primit nicio „amenințare” sau „indicație” din partea acesteia. El a comunicat că premiera spectacolului a fost amânată pentru că o actriță implicată în proiect s-a îmbolnăvit și a plecat în concediu medical.

Angela Brașoveanu a confirmat pentru NM, pe 22 iunie, că a discutat cu Slava Sambriș despre spectacolul „Invizibil”. Consiliera prezidențială a argumentat că face parte din atribuțiile sale de serviciu să se informeze despre „toate” evenimentele din domeniul culturii.

Și PAS a comentat declarațiile făcute de David Schwartz. Purtătoarea de cuvânt a formațiunii politice, Adriana Vlas, a declarat că PAS „nu cenzurează nici spectacole, nici altă formă de exprimare”.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

 

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Investigație ZdG din interiorul rețelei Șor: cum funcționează „armata digitală a Kremlinului”

O investigație sub acoperire a Ziarului de Gardă, intitulată „Armata digitală a Kremlinului”, arată cum mai mulți „activiști” au fost înarmați cu texte propagandistice antieuropene, aliniate narațiunilor de propagandă rusă, și au început să bombardeze zilnic spațiul online. Potrivit jurnaliștilor, ținta este alegerile parlamentare din 28 septembrie 2025, iar așa-numiții „activiști responsabili de comunicare” ai Blocului „Victorie”, printre care și jurnalista sub acoperire a publicației, au fost instruiți online de o echipă de curatori vorbitori de limbă rusă despre cum să folosească rețelele sociale și să păcălească algoritmii pentru a obține un impact cât mai mare.

Cum a avut loc infiltrarea

Infiltrarea a avut loc după ce jurnalista de la Ziarul de Gardă, Natalia Zaharescu, a fost sunată de un număr al oficiului central al Blocului „Victorie”, creat la Moscova de politicianul fugar Ilan Șor.

Persoana de la celălalt capăt al firului i-a propus să participe la o „instruire gratuită privind rețelele sociale”, pentru a-și putea îndeplini „funcția de activist pentru coordonarea comunicării” în cadrul Blocului „Victorie”. Persoana care o contacta credea că discută cu „activista Irina Zahar”, însă în realitate era jurnalista Natalia Zaharescu, infiltrată în 2024 în rețeaua lui Șor și una din autorii investigației „În slujba Moscovei”. Apelul a avut loc pe 7 noiembrie 2024, la patru zile după cel de-al doilea tur al alegerilor prezidențiale și la o săptămână de la publicarea părții a doua a investigației.

Potrivit jurnaliștilor, această situație s-a întâmplat deoarece informațiile de contact ale „Irinei Zahar” nu au fost eliminate din baza de date a rețelei.

„Instruirea activiștilor responsabili de comunicare”

În continuare, „Irina Zahar” a fost redirecționată către un cont de Telegram, care avea un număr de telefon din Federația Rusă. După care a fost inclusă într-un grup cu mai multe persoane numit în limba rusă „Обучение Активистов по Коммуникации”, adică „Instruirea activiștilor responsabili de comunicare”. În timpul zilei, în chat erau publicate instrucțiuni video despre cum pot fi utilizate rețelele sociale, iar seara, de obicei la ora 20:00, erau organizate apeluri audio în grupul de pe Telegram.

Una dintre primele însărcinări

Una dintre primele însărcinări care trebuia îndeplinită a fost susținerea cu postări, comentarii, like-uri și distribuiri pe Facebook a candidatului la funcția de primar al orașului Căușeni, Ion Gălușcă, înaintat de Partidul „Forța de Alternativă și Salvare a Moldovei”, membru al Blocului „Victorie”, controlat de Ilan Șor. Pe 17 noiembrie 2024, la Căușeni au avut loc alegeri locale noi, pe care candidatul lui Șor le-a pierdut. 

O nouă sarcină

Incluși într-un nou grup de Telegram, activiștii au fost informați că urma să fie organizat un flashmob pe TikTok, cu scopul de a lărgi audiența conturilor pe care le gestionau. Ulterior, în grup a fost publicat un clip video pe care trebuia să se bazeze flashmobul, intitulat „Dansuri care ne încălzesc”. În video apărea una dintre activistele din grup, filmată dansând lângă un brad de Crăciun, pe o melodie asemănătoare cu una folclorică. Pe ecran erau afișate patru mesaje ce urmau să fie promovate prin acest flashmob: gaz pentru un leu, interdicția LGBT, alegeri corecte, adaos la pensii pentru pensionari.

zdg.md

Activiștii trebuiau să filmeze clipuri similare și să le publice pe TikTok, respectând aceeași linie melodică și hashtagurile. Pentru flashmob a fost anunțat și un concurs cu premii – iPhone-uri pentru primii 10 participanți cu cele mai multe vizualizări.

„Acum, lucrul nostru are scopul de a crea fundamentul pe care vom lucra la alegerile parlamentare. De aceea, noi publicăm aceste videouri nu în glumă și nu pentru distracție”, a spus unul din curatori. Totodată, el i-a instruit pe activiști să nu menționeze în postările lor niciun politician sau partid. „Nu trebuie să începem cu o retorică agresivă, dar cu una mai moale, poate vagă, așa încât oamenii, la etapa inițială, nici să nu-și dea seama”, a adăugat curatorul, menționând că tezele flashmobului „au fost declarate anterior de către Ilan Mironovici și au fost anunțate de blocul nostru”. 

zdg.md

Noi sarcini

Pe 14 ianuarie 2025, pe chatul activiștilor a fost trimisă însărcinarea de a distribui pe conturile de Facebook și TikTok mesajul lui Ilan Șor de susținere pentru Anna Mihalachi, o femeie care fusese dată în judecată de președinta Maia Sandu pentru faptul că aceasta ar fi denigrat imaginea bunicului său. A fost transmis textul exact ce urma a fi distribuit pe Facebook, hashtagurile și linkul spre canalul de Telegram al lui Ilan Șor, numit „Запрещенный Канал” (Canalul interzis, traducere din limba rusă), precum și un clip video, la fel însoțit de hashtaguri, ce urma să fie distribuit pe TikTok.

zdg.md

La 23 ianuarie, activiștii au primit o nouă sarcină: să publice rapid pe conturile lor de Facebook și TikTok mesaje împotriva primarului Ion Ceban, sub titlul „Chișinăul este în pragul falimentului”. Postările trebuiau adaptate din exemple transmise de curatori și însoțite de hashtagurile #Cebaneunratat, #Chișinăufalimentat și #Primarullademisie.

Lansarea noului proiect

La sfârșitul lui ianuarie a fost lansat proiectul „InfoLider”, destinat celor mai activi executori ai sarcinilor din rețea. Pe 5 februarie, reportera ZdG infiltrată a fost invitată să participe, iar pe 8 februarie a avut loc primul apel audio în chat. Activiștii au fost instruiți să folosească umorul, melodii populare și inteligența artificială, în special ChatGPT, pentru a reformula textele și a crea impresia unor mesaje personalizate.

Printre sarcinile date la primele etape ale proiectului s-a numărat cea care i-a determinat pe activiști să scrie despre închiderea Centrului Rus de Cultură și Știință, după anunțul făcut de Ministerul de Externe de la Chișinău, ca urmare a faptului că mai multe fragmente de drone rusești au ajuns pe teritoriul R. Moldova, fiind găsite în regiunea găgăuză.

În cadrul proiectului, activiștii au fost somați să raporteze câți urmăritori au reușit să adune. În acest scop, în a doua jumătate a lunii februarie, au fost create mesaje generale sub forma unor campanii coordonate, pe care activiștii trebuiau să le publice în fiecare zi, precum „Eu iubesc Moldova noastră” și „Sufletul Moldovei”, acestea având hashtaguri specifice, precum #SufletulMoldovenesc, #душаМолдовы, #faptebune. Hashtagurile erau folosite pentru a lărgi publicul acestor conturi false și pentru a putea fi urmărit impactul de către curatori.

Unul din curatori a spus că scopul acestei rețele este să funcționeze ca o fermă de boți, dar personalizați, care să nu se trădeze că acționează concertat. Potrivit lui, asemenea grupuri de „infolideri” au fost formate pentru regiunile de sud, centru și nord ale R. Moldova. 

„Se plătește direct de la Moscova”

Același curator a mai spus că în proiect pot fi atrași deja nu doar activiști ai Blocului „Victorie”, dar și persoane din afara acestuia. Iar în privința activiștilor a spus că aceștia ar urma să fie plătiți prin conturile pe care le-au deschise la banca rusească „Promsviazbank”, dar nu din partea Blocului „Victorie”, ci direct de la Moscova. El nu a precizat sumele ce ar fi urmat să fie achitate. „Se plătește, hai să vă spun, se plătește direct de la Moscova. Nu se plătește din partea blocului, se plătește de la Moscova”, a accentuat el.

Au urmat noi însărcinări. Una dintre ele presupunea răspândirea mesajului că după venirea lui Trump la putere, „regimul Sandu” trebuie să plece.

zdg.md

În ajun de 23 februarie, ziua când în Rusia se sărbătorește așa-numita „zi a apărătorilor patriei”, un tribut adus armatei sovietice, „infoliderii” au fost puși să răspândească mesajul că puterea de la Chișinău ar dori să „șteargă memoria” celor care au luptat în cel de-Al Doilea Război Mondial. 

Iar pe 26 februarie, curatorii și-au amintit de demisia președintelui României Klaus Iohannis, care a avut loc încă pe 10 februarie, și au dat însărcinarea de a cere demisia Maiei Sandu, care trebuie „să plece după Iohannis”. 

Potrivit jurnaliștilor, proiectul „InfoLider” a fost folosit și în susținerea lui Călin Georgescu, fost candidat la președinția României. Când Georgescu a fost reținut de autoritățile din România, celor din rețea li s-a cerut să scrie mesaje în susținerea acestuia. Postările erau însoțite de hashtaguri precum: #NuRomânia, #NuEU, #Nuglobaliștilor, #Crizademocrației. Toate postările trebuiau expediate în chatbotul „InfoLider” – pentru a fi contabilizate. 

„Irina Zahar” – dată afară din grup

După o lună de activitate în cadrul proiectului „InfoLider”, jurnalistei sub acoperire i s-au cerut datele de identitate și numărul contului din banca rusească PSB. Pentru a primi banii, reportera Ziarului de Gardă a expediat datele cu care s-a înregistrat în 2024, atunci când s-a infiltrat în rețeaua Șor cu identitatea inventată „Irina Zahar”. 

La câteva zile distanță, pe 13 martie, jurnalista a fost dată afară din grupul de pe Telegram pentru așa-numiții „infolideri”, iar curatorii au șters toate conversațiile de pe Telegram cu aceasta.

Ziarul de Gardă a menționat că a încercat să ia legătura atât cu curatorii, cât și cu reprezentanții blocului „Victorie”. Unii nu au răspuns la apeluri, alții au promis că vor reveni cu o reacție, dar nu au făcut-o, iar o parte au evitat sau refuzat să răspundă la întrebările publicației.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: