Organizația Mondială a Sănătății (OMS) aprobat vaccinul chinezesc CoronaVac, produs de compania farmaceutică Sinovac.
„Lumea are nevoie de mai multe vaccinuri anti-COVID-19 pentru a rezolva uriașa inechitate de acces la nivel global”, a declarat dr. Mariângela Simão, asistentul directorului general al OMS pentru accesul la produsele de sănătate. „Îi îndemnăm pe producători să participe la Facilitatea COVAX, să-și împărtășească cunoștințele și datele și să contribuie la aducerea pandemiei sub control”, a mai spus acesta.
Potrivit OMS, CoronaVac are „cerințe simple de stocare, ceea ce îl face ușor de gestionat”. Este recomandat pentru adulții de 18 ani și mai mult, cu administrarea a două doze la o distanță de la două la patru săptămâni.
Rezultatele clinice au arătat că vaccinul a prevenit boala simptomatică la 51% dintre cei vaccinați și a prevenit în 100% formele severe ale infecției. Un număr mic de adulți în vârstă de peste 60 de ani au fost înrolați în studiile clinice, astfel încât eficacitatea nu a putut fi estimată la această grupă de vârstă.
„Nu există niciun motiv să credem că vaccinul are un profil de siguranță diferit la populațiile mai în vârstă și mai tinere”, a precizat OMS.
Amintim că la sfârșitul lunii aprilie 2021, au fost livrate 100.000 doze de vaccin CoronaVac, produs de Sinovac, achiziționate de Republica Moldova, prin contractare directă.
Vaccinul CoronaVac este aprobat în 17 țări, inclusiv și în Ucraina.
Violența digitală devine un fenomen tot mai alarmant în Republica Moldova, unde 46% dintre femei spun că au fost victime ale unor forme de abuz online. La nivel global, procentul ajunge la 85%, arătând amploarea unui tip de violență care, deși se manifestă în spatele ecranelor, lasă consecințe grave asupra sănătății emoționale și sentimentului de siguranță. Ca răspuns la această realitate, autoritățile dau startul Campaniei naționale „16 zile de activism împotriva violenței de gen”, desfășurată între 25 noiembrie și 10 decembrie 2025.
Tema din acest an – „Moldova fără Violență – #NICIOSCUZĂ pentru violența digitală” – își propune să sensibilizeze publicul, să promoveze comportamente responsabile online și să întărească încrederea în capacitatea instituțiilor de a proteja victimele.
Marș–manifest în trei orașe
Campania a fost lansată oficial pe 25 noiembrie printr-un marș–manifest organizat simultan în Chișinău, Bălți și Cahul, cu participarea a circa 1 000 de persoane. La Chișinău, acțiunea a pornit la ora 12:00, pe aleea Grigore Vieru, continuând spre strada pietonală Eugen Doga și încheindu-se în Parcul Catedralei, unde autoritățile și partenerii internaționali au susținut declarații oficiale. Printre vorbitori s-a numărat și președinta Maia Sandu.
„Violența digitală nu lasă vânătăi, dar lasă răni adânci. Este responsabilitatea noastră să recunoaștem aceste forme de abuz, să le prevenim și să le sancționăm”, a declarat ministra Muncii și Protecției Sociale, Natalia Plugaru.
În cadrul campaniei va fi organizat și un media brunch dedicat violenței digitale, de către Agenția Națională de Prevenire și Combatere a Violenței împotriva Femeilor și a Violenței în Familie (ANPCV), în parteneriat cu UNFPA, UN Women și UNICEF, la care jurnaliștii, redactorii și creatorii de conținut vor discuta despre noile forme de violență bazată pe gen care se manifestă în mediul online, despre legislația în vigoare și despre responsabilitatea presei în reflectarea corectă și sensibilă a acestui subiect. Totodată, un spot video realizat cu sprijinul Guvernului Marii Britanii, și în colaborare cu UNFPA, IGP și „La Strada”, va fi difuzat pe rețelele sociale pentru a informa publicul despre consecințele legale și morale ale comportamentelor violente din mediul online.
Toate cele 10 Agenții Teritoriale de Asistență Socială, împreună cu Structurile Teritoriale de Asistență Socială, vor fi implicate activ în organizarea de evenimente de informare și sensibilizare. Acestea vor distribui materiale informative realizate în cadrul Campaniei „16 zile de activism împotriva violenței de gen”, contribuind la consolidarea eforturilor de prevenire a violenței.
Ministerul Muncii și Protecției Sociale încurajează toate părțile interesate, dar și cetățenii, să se implice activ pe parcursul celor 16 zile și să contribuie la promovarea unei culturi a respectului și siguranței online prin:
– distribuirea mesajelor campaniei pe rețelele sociale;
– purtarea culorii portocalii (pălării, fulare, panglici, accesorii) ca simbol al solidarității;
Victimele violenței în familie și violenței împotriva femeilor din Republica Moldova pot apela la Serviciul Telefonul de Încredere pentru Femei și Fete – 0 8008 8008 ori de câte ori se află în pericol, au nevoie de sprijin emoțional, consiliere psihologică sau îndrumare juridică. Serviciul este gratuit, confidențial și anonim, fiind disponibil non-stop pe întreg teritoriul țării, atât de pe telefonia fixă, cât și mobilă. De asemenea, poate fi contactat și din străinătate, precum și prin intermediul paginii de Facebook sau la numărul +373 22 240 624, oferind femeilor și fetelor o sursă sigură de ajutor în orice situație de criză legată de violență.
Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.
Vreți să susțineți ceea ce facem?
Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.