Andrei Mardari / NewsMaker

Promo-LEX îi face din deget lui Grosu, după prima ședință a Parlamentului din această sesiune: „Insultele – un comportament inadmisibil”

„Un comportament inadmisibil” – așa a calificat Promo-LEX adresarea de insulte de către deputați, inclusiv președintele Parlamentului, Igor Grosu, în timpul ședințelor plenare. Asociația l-a îndemnat pe speakerul Legislativului, în sinteza pe care a făcut-o după prima ședință plenară din sesiunea de primăvară, „să se abțină de la încălcarea Regulamentului și să demonstreze o conduită de urmat pentru deputați”.

Parlamentul s-a întrunit pe 1 februarie în prima ședință plenară din această sesiune. La începutul ședinței și-au înregistrat prezența 94 din 99 de deputați, inclusiv cei din fracțiunea ex-Partidului „ȘOR”, care au boicotat constat ședințele plenare de anul trecut. De asemenea, la ședință au participat și foștii socialiști Irina Lozovan și Alexandr Nesterovschi, care au părăsit rândurile BCS în 2023, după ce s-au alăturat Partidului „Renaștere”, afiliat oligarhului fugar Ilan Șor. Ședința a fost marcată de mai multe replici între deputați, precum și de ignorarea în totalitate a propunerilor la ordinea de zi, venite din partea opoziției. Detalii – AICI.

În sinteza publicată, Promo-LEX a amintit că președintele ședinței este „cel care trebuie să supravegheze și să asigure ordinea și respectarea regulilor stabilite în cadrul ședinței plenare și, după caz, să cheme la ordine sau să aplice sancțiuni”.

Potrivit asociației, respingerea de către majoritatea parlamentară a propunerilor opoziției de a constitui comisii de anchetă (2) și de a audia în plen demnitari și conducători a autorităților publice (cel puțin 9), „confirmă constatările anterioare privind caracterul deficitar al controlului parlamentar”. Promo-LEX reamintește, în acest context, că pe „perioada acestei legislaturi, toate solicitările deputaților din opoziție de a constitui comisii au fost constant respinse”.

„În acest mod, lipsa de consens politic și a unor drepturi garantate opoziției parlamentare devin un impediment esențial în exercitarea unor forme de control parlamentar”, susține Promo-LEX.

Potrivit asociației, transparența decizională a ședinței plenare din 1 februarie a fost afectată în proporție de 59%.

De menționat că deputații se vor întruni în ședință plenară, din nou, pe 15 februarie 2024.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Andrei Mardari / NewsMaker

Ministerul Infrastructurii, reacție la protestul transportatorilor și la metodologia „care va duce inevitabil la creșterea tarifului”

Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, condus de Vladimir Bolea, susține că metodologia pentru calculul tarifelor la transport este aproape gata, fiind în etapa de aprobări. Dacă transportatorii susțin că această metodologie „va duce inevitabil la creșteri de tarif” pentru călători, ministerul afirmă că documentul prevede „reguli clare pentru stabilirea prețurilor biletelor, astfel încât acestea să fie corecte atât pentru pasageri, cât și pentru transportatori”. Ministerul mai adaugă că este deschis față de preocupările manifestanților și că „rămâne ferm angajat în dialog pentru modernizarea sistemului de transport”.

„Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale reiterează deschiderea față de preocupările exprimate de operatorii de transport în legătură cu metodologia de calcul a tarifelor, digitalizarea proceselor prin implementarea sistemelor e-Bilet și e-GPS, precum și adaptarea serviciilor pentru persoanele cu mobilitate redusă”, au comunicat reprezentanții instituției.

Ce spune Ministerul Infrastructurii despre solicitările manifestanților

În ceea ce privește solicitarea de a fi adoptată metodologia de calcul a tarifelor, Ministerul a declarat că „proiectul metodologiei este în etapa de aprobări, după finalizarea procesului de consultare publică și de avizare”. „Acesta a fost consultant în mod repetat cu asociațiile de profil, cu APL-urile (nota red. autoritățile publice locale) și alte instituții responsabile de pe acest segment. Documentul prevede reguli clare pentru stabilirea prețurilor biletelor, astfel încât acestea să fie corecte pentru pasageri, dar și pentru transportatori”, a declarat ministerul.

Referitor la „digitalizarea serviciilor prin sistemele e-Bilet și e-GPS”, Ministerul Infrastructurii a menționat că „proiectul se află în faza consultărilor publice”. „Acesta va contribui la achitarea mai ușoară a biletelor de către pasageri, va asigura transparența veniturilor și va reduce numărul de controale administrative. Integrarea funcționalităților de monitorizare GPS (e-GPS) reprezintă o măsură complementară, care va sprijini monitorizarea în timp real a traseelor și orarului curselor, și va asigura mai multă transparență în desfășurarea serviciilor. MIDR va continua dialogul cu operatorii pentru a clarifica și soluționa punctual toate aspectele tehnice ce pot apărea în procesul de implementare”, a adăugat ministerul.

Legat de „cerințele de adaptare a vehiculelor pentru transportul persoanelor cu mobilitate redusă”, Ministerul Infrastructurii a spus că „urmare a discuțiilor suplimentare cu Agenția Națională Transport Auto, a fost retrasă scrisoarea transmisă anterior operatorilor, prin care se solicita prezentarea informațiilor privind numărul unităților adaptate”. „Pentru a facilita accesul neîngrădit al persoanelor cu dizabilități la transport și călătorii, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, alte autorități publice centrale și locale, agenții economici indiferent de forma de proprietate, cu participarea asociațiilor obștești, au obligația de a adapta mijloacele de transport în comun aflate în circulație. În acest context, MIDR va continua dialogul cu operatorii de transport pentru a identifica soluții de creștere treptată a accesibilității, astfel încât toți cetățenii să poată beneficia de servicii de transport rutier în condiții de confort și siguranță”, au precizat reprezentanții ministerului.

În continuare, Ministerul Infrastructurii a declarat că „rămâne ferm angajat în dialogul pentru modernizarea sistemului de transport, în interesul oamenilor și al unui sector corect reglementat”.

***

Pe 9 iulie, mai mulți transportatori au protestat în PMAN din Chișinău. Manifestația a fost organizată de Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA). Președintele Consiliului APOTA, Oleg Alexa, a declarat că protestele vor continua până când cele trei revendicări ale manifestanților, printre care adoptarea unei metodologii de calcul care „va duce inevitabil la creșteri de tarif”, vor fi executate întocmai.

Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă, a declarat că „nu poate exista o majorare a tarifelor fără respectarea unor standarde minime de calitate”. 

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: