NewsMaker

S-a scumpit lumina! Care sunt noile tarife aprobate de ANRE

În cadrul ședinței de astăzi, 2 noiembrie, Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a decis majorarea tarifului la energia electrică. Pentru Premier Energy, tariful a crescut cu 1,62 lei, iar pentru FEE Nord cu 1,60 lei.

Pentru Premier Energy tariful a crescut de la 3,15 lei KW/h la 4,77 lei/ KW/h, fără TVA.

Iar pentru FEE Nord tarifele au fost majorate de la 3,21 lei KW/h la 4,81 lei KW/h, fără TVA.

Potrivit ANRE, principalele motive care au generat ajustarea în regim de urgență a prețurilor pentru energia electrică furnizată consumatorilor au fost următoarele:

– Întreruperea contractelor de procurare a energiei electrice din Ucraina urmare a bombardării în perioada lunii octombrie și distrugerii în proporție de 50% de către Federația Rusă a infrastructurii energetice ucrainene;

– Refuzul Centralei electrice din Dnestrovsc (MGRES) să extindă contractul de furnizare a energiei electrice pentru Republica Moldova și stoparea totală a livrărilor începând cu 01.11.2022;

– Reorientarea procurării volumelor de circa 80% din energie electrică necesară, de pe piața europeană;

– Majorarea semnificativă a prețului energiei electrice procurate din spațiul european, care influențează direct prețul mediu calculat. Astfel, prețul mediu de procurare a energiei electrice de import pentru 10 luni ale anului curent a fost de aproximativ 62 $/MWh, iar conform ultimelor contracte încheiate de furnizori prețul energiei electrice achiziționate din import constituie circa 177 $/MWh.

Noile prețuri reglementate vor fi aplicate din 4 noiembrie, data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

Astfel, ANRE nu a aprobat în totalitate solicitarea Premier Energy, care pretindea un tarif de 4,89 lei și nici pe cea a FEE Nord, care solicita un tarif de 6,03 lei.

***

Cea mai recentă majorare a curentului electric pentru consumatorii finali a fost aprobată de ANRE în data de 12 octombrie 2022. Pentru Premier Energy, tariful crescut de la 2,64 lei pe kWh până la 3,15 lei pe kWh, o majorare cu 19,2%.

De menționat că, înainte de războiul declanșat de Rusia în țara vecină, malul drept al Nistrului achiziționa 70% din volumul necesar de energie electrică de la Centrala de la Cuciurgan, iar 30% – din Ucraina. Problema insuficienței de energie electrică în Republica Moldova a apărut după ce Rusia a bombardat obiective de infrastructură energetică din Ucraina. Din 11 octombrie, Kievul a sistat exportul din cauza deficitului pentru propria țară. În același timp, contrar contractului cu partea moldovenească, Gazprom a redus semnificativ furnizarea de gaz pentru Republica Moldova, dând vina pe operatorul ucrainean de transport.

De cealaltă parte, „Sistemul de transport al gazelor din Ucraina” (GTSU) a negat informațiile despre lipsa posibilităţilor sale de a crește volumul tranzitului de gaze către Moldova.

Din 1 noiembrie, Moldova cumpără energie electrică la bursa din România. Deficitul de electricitate prognozat pentru ziua de miercuri, 2 noiembrie, este de 1 698 MWh.

Autoritățile recomandă insistent să facem economie de gaz și energie electrică.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Suzuki Vitara și Suzuki S-Cross – parteneri adevărați pentru viață și drum

Când ai în spate zeci de mii de kilometri și mulți ani de experiență la volan, îți schimbi atitudinea față de mașini. Nu te mai interesează „tendințele anului” și „opțiunile superioare”. Principalul lucru este ca mașina să meargă, să nu se strice, să nu fie capricioasă și să fie previzibilă pe șosea.

Suzuki Vitara și Suzuki S-Cross sunt exact așa.
Fiabile, simple, cu caracter. Fără patos, dar cu calitate adevărată sub capotă.

Suzuki Vitara — pentru cei care iubesc natura și libertatea

„Dimineața. Pescuit pe Nistru. Plecați în zori, pe bancheta din spate — undițe, cutie, câteva sandvișuri. Drumul este ud, pe alocuri cu pietriș. Dar Vitara nu pune întrebări inutile”.

1.4 BoosterJet de 140 CP și tracțiune integrală (dar poate fi și față) — și deja ești lângă apă, în timp ce ceilalți așteaptă să se usuce asfaltul.

Transmisie – la alegere: mecanică clasică sau automată. Fără roboți și variatoare. Pentru cei care preferă să țină totul sub control.

Exemplu din viață

„Am luat Vitara. Vara – la vânătoare, iarna – la pescuitul de iarnă. Nu m-a dezamăgit niciodată. Odată m-am împotmolit pe un câmp, pe ploaie, dar am activat tracțiunea integrală și am ieșit singur, fără tractor. Și apoi cu aceeași Vitara duc copilul la școală, prin oraș. Și totul cu o singură mașină.”

Suzuki S-Cross — pentru călătorii în familie și drumurile Europei

„Dimineața — piața din Cricova, după-amiaza — crama din Purcari, iar peste o săptămână — excursie pe Transfăgărășan în România”.

Suzuki S-Cross — partenerul ideal pentru astfel de trasee. Interior spațios, portbagaj încăpător, consum redus.

Te urci, pornești sistemul de navigație (sau CarPlay) și pornești la drum să descoperi lumea.

Chiar și în configurația de bază există tot ce este necesar. Iar în configurația de top — camere, climatizare, încălzire a scaunelor — confortabil atunci când conduci mult timp.

De ce alegi tocmai Suzuki?

  •     Calitate japoneză — înseamnă că nu va începe să facă zgomot după un an
  •     Minimul necesar — doar ceea ce este cu adevărat necesar
  •     Motor și transmisie fiabile – ca în vremurile bune de altădată
  •     Tracțiune integrală sau față – la alegere
  •   Garda la sol de 180 mm – suficientă atât pentru drumurile de țară, cât și pentru Europa

Ce este important de știut despre motorul și echiparea Suzuki

  •     Noul motor 1.4 BoosterJet (140 CP) — cu turbocompresor, dar fără capricii. Are o tracțiune bună la turații joase, nu este supraîncărcat cu electronică și se comportă excelent atât în oraș, cât și la munte.
  •     Econom: în condiții reale — 6,0–6,5 l/100 km pe autostradă.

Asta înseamnă că excursiile la cabană, prin Moldova sau prin Carpați nu vă vor afecta bugetul.

  •     Transmisie cu lanț pentru distribuție — fiabilă și fără cheltuieli inutile.
    Fără curele care trebuie schimbate „la fiecare două sezoane”.
  •     Transmisie clasică — la alegere: manuală sau automată.
    Fără variatoare, fără roboți — doar cutii de viteze testate în timp, care pot fi întreținute chiar și în provincie.
  •     Interior simplu și logic — totul la îndemână, fără suprasolicitarea senzorilor.
    Fără funcții inutile. Totul este intuitiv, simplu și fiabil. 
  •     Manevrabilitate excelentă — mai ales în comparație cu crossover-urile mari și grele.

Suzuki este mai ușor, dar mai stabil pe șosea. Atât în oraș, cât și pe serpentine — se conduce cu plăcere.

Acum – pentru Suzuki Vitara și Suzuki S-Cross – prețurile sunt reale, ceea ce înseamnă că este momentul potrivit pentru a cumpăra. 

Unde puteți cumpăra?

Suzuki vă așteaptă în showroom-urile Suzuki ale companiei DAAC-Hermes:

Chișinău, str. Petricani, 17

Bălți, str. Ștefan cel Mare, 152

Cahul, str. Dunării, 2
Puteți solicita un Test Drive online

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: