Căutarea unui loc de muncă este adesea o sarcină dificilă, mai ales pentru o persoană care abia își începe cariera sau care își schimbă profesia. Într-un nou ghid NM, răspundem împreună cu Valentina Sohoțchi, director HR în cadrul Victoriabank, la cele mai răspândite întrebări despre angajarea în câmpul muncii: merită să depui CV-ul dacă nu ai experiență de muncă, ce nu ar trebui să indici în CV, ce înseamnă competențe tehnice și flexibile și cum ar trebui să te comporți la un interviu.
Anunțurile despre posturile vacante conțin, de obicei, mai multe criterii și cerințe. Candidatul ar trebui să corespundă tuturor acestora pentru a participa la concursul de angajare?
Ai văzut un anunț despre un post vacant care te interesează, dar el include mai multe criterii și cerințe față de candidat, iar tu nu corespunzi tuturor acestora. Ce-i de făcut?
În general, în ultimul timp, companiile și managerii de resurse umane au o altă abordare a acestui subiect. Victoriabank, de exemplu, nu publică anunțuri cu privire la posturi vacante care ar conține o listă mare de cerințe. Dar dacă ai găsit totuși anume unul ca acesta, recomandarea generală este următoarea: dacă îndeplinești cel puțin trei criterii din listă, nu ezita să participi la concurs.
Acum, despre particularități. Toate competențele și abilitățile unui angajat pot fi divizate în tehnice și comportamentale. Cele tehnice – sunt competențele profesionale necesare pentru activitate și pot fi ușor măsurabile. De exemplu, este vorba despre capacitatea de a programa – pentru dezvoltatorul de produse IT, capacitatea de a găti bucate – pentru un bucătar, de a stabili diagnosticul și de a prescrie tratament – pentru un medic etc. Iar abilitățile comportamentale țin de caracteristicile personale, de exemplu, calități de lider, responsabilitate, inteligență emoțională, capacitatea de a lucra în echipă etc.
Dacă ai găsit un loc de muncă unde sunt mult mai importante competențele comportamentale, iar cele tehnice pot fi căpătate în procesul de lucru (sunt vizate, de exemplu, vânzările, interacțiunea cu oamenii în departamentele unei bănci etc.) – poți participa la concurs cu siguranță.
Dacă este însă vorba despre o activitate specializată, desigur că nu vei face față exigențelor postului fără competențe tehnice. Nu vei fi angajat în calitate de contabil dacă nu cunoști contabilitatea ș.a.
Dar cum rămâne cu experiența? În anunțuri este scris adesea că e nevoie de cel puțin trei-cinci ani de experiență de muncă, dar nu toți au o asemenea experiență.
De obicei, indicarea în anunț a experienței minime de muncă în conformitate cu profilul este dorința angajatorului. De aceea, dacă nu ai suficientă experiență, dar suficiente abilități, trimite CV-ul cu îndrăzneală. Iar unele organizații chiar preferă să angajeze persoane fără experiență sau cu o experiență nesemnificativă. De obicei, astfel de persoane au o gândire mult mai flexibilă, se adaptează mai ușor la schimbări și aduc inovații în companie.
Însă ar fi bine să știi că pentru activitatea în funcții de conducere în anumite ramuri, experiența activității de profil este necesară conform legislației.
Vreau să depun CV-ul. Cum ar trebui să fie întocmit corect? Ce ar trebui să fie indicat, dar ce nu?
CV-ul este un lucru destul de important, întrucât recrutorii pot spune multe despre o persoană în baza CV-ului acesteia. Pe internet pot fi găsite mai multe exemple de CV. Formatul actual al acestora se modifică mereu. De exemplu, anterior, erau în trend CV-urile alcătuite în baza modelului european Europass. Acum, sunt în vogă CV-urile întocmite în formatul Canva, iar cele de tip Europass sunt utilizate de studenții care au prea puțină experiență sau persoanele care au lucrat timp îndelungat în una și aceeași companie și de mult timp nu și-au căutat un loc de muncă.
De fapt, modelul și șablonul de CV nu sunt atât de importante, contează conținutul acestuia și, oricât de straniu ar părea, volumul. Un CV nu ar trebui să conțină mai mult de două foi, chiar dacă ai sute de competențe și realizări. Timpul recrutorilor și cel al angajatorilor este limitat, aceștia primesc numeroase CV-uri și ei pur și simplu nu-și propun să parcurgă cinci pagini de CV.
Altădată, un CV conținea neapărat o fotografie. Acum, CV-ul poate fi trimis fără fotografie, iar dacă vei decide să atașezi una, ar trebui să fie conform modelului din pașaport, doar că zâmbind.
Să spunem și despre ceea ce nu ar trebui să fie într-un CV. La descrierea competențelor și abilităților, aveți grijă să nu încheiați cu formatul unei fișe de post. De exemplu, dacă îți dorești să lucrezi în calitate de reporter, indică doar faptul că poți să identifici subiecte și să scrii materiale jurnalistice. Nu trebuie să menționezi că poți să monitorizezi și să analizezi informația, să contactezi experți, să redactezi texte. Sau dacă dorești să te angajezi în calitate de asistentă medicală, este suficient să indici faptul că ai studiile necesare și poți acorda asistența medicală necesară. Nu trebuie să precizezi că poți face injecții și perfuzii.
În schimb, despre abilitățile si competențele comportamentale trebuie să scrii neapărat într-un CV.
În privința experienței de muncă, regula generală este să indici experiența pentru ultimii zece ani. De exemplu, dacă pretinzi la o funcție de conducere, nu este neapărată nevoie să scrii că acum 15 ani, în perioada studenției, ai lucrat chelner sau ai împărțit pliante. În schimb, experiența de muncă din ultimii zece ani în alte domenii merită să fie indicată, pentru că acesta ar putea fi un avantaj pentru tine.
Același lucru vizează studiile. Dacă după absolvirea școlii sau a liceului ai obținut câteva diplome de studii superioare, trebuie neapărat să indici școala, iar dacă ești student sau abia ți-ai început cariera, poți să indici și acest lucru. Studenții fără experiență de muncă pot indica implicarea în programele de schimb pentru studenți (dacă a avut loc), acest lucru ar putea să-ți ofere puncte suplimentare.
Dacă ne referim la cursuri și stagii, experiența stagiilor în companiile cunoscute trebuie să fie indicată, la fel ca și cea a cursurilor, absolvirea cărora o poți confirma printr-o diplomă sau un certificat. În același timp, angajatorul nu este obligat să știe despre participarea ta la vreun fel de conferințe sau seminare.
În Moldova, se obișnuiește ca CV-ul să fie întocmit în limbile română, rusă ori engleză. De notat că nu are importanță în ce limbă a fost scris CV-ul. În unele cazuri, când conducătorul unei companii poate să fie un cetățean străin și/sau să nu cunoască limba în care este întocmit CV-ul, s-ar putea să ți se solicite să-l rescrii într-o altă limbă.
Am fost invitat la interviu. Cum ar trebui să mă îmbrac, despre ce să vorbesc?
Mulți consideră că dacă un potențial angajat merge într-o organizație mare, de exemplu, într-o bancă, trebuie neapărat să vină la interviu în costum, dar nu este așa. Este însă important ca persoana să arate îngrijit.
Nu există niște reguli concrete de dress-code la un interviu, sunt limitele bunului simț. Domnișoarele și doamnele nu ar trebui să se prezinte îmbrăcate în fuste prea scurte sau cu un decolteu adânc, iar bărbații – în pantaloni scurți, de exemplu.
O recomandare generală pentru toate interviurile – să fii sincer și să nu minți. În primul rând, un recrutor cu experiență va depista cu ușurință minciuna, iar în al doilea rând, chiar dacă vei minți recrutorul la un interviu, mai târziu, în timpul activității, minciuna ta oricum va fi depistată.
De exemplu, te angajezi în calitate de contabil. Vei fi întrebat dacă știi 1C și răspunzi afirmativ, iar apoi te așezi la calculator și se constată că ai mințit. E mai bine să răspunzi: „Eu nu cunosc 1C, am lucrat în alt program, dar învăț ușor și cred că acest lucru nu va fi o problemă pentru mine”. Un asemenea răspuns sincer îți va mări șansele de a fi angajat mai mult decât o minciună.
Un alt exemplu vizează cunoașterea limbilor străine. Se întâmplă adesea că o persoană indică nivelul de cunoaștere, de exemplu, a limbii engleze B2 („nivel post-intermediar”), iar la interviu, vocabularul îi ajunge doar pentru a se prezenta și pentru a spune câteva fraze generale.
La fel, este foarte important să fii pregătit pentru întrebarea despre așteptările financiare. În mintea ta ar trebui să fie două sume: prima – cât ai dori, în variantă ideală, să primești la acest loc de muncă, a doua – minimul pentru care ai accepta să lucrezi, reieșind din cheltuielile tale. Trebuie să decizi pentru tine acest lucru, pentru că și angajatorul are un buget aproximativ pentru salarii. Și dacă ți-ai dori să primești, de exemplu, 15 mii de lei, dar ești dispus să accepți 10 mii, iar angajatorul este dispus să plătească cel mult 7 mii de lei, pur și simplu veți pierde timpul unul altuia.
În cadrul interviului, nu te jena să adresezi întrebări referitoare la obligațiile tale, dar și la drepturi. Dacă salariul este plătit oficial sau este dat „în plic”, ceea ce ar trebui să fie inadmisibil la ora actuală; dacă există concediul cuvenit conform legii (28 de zile anual); dacă e nevoie să rămâi adesea la serviciu după finalizarea zilei de lucru etc. Companiile solide încearcă să facă transparente la maximum relațiile dintre angajat și angajator. Dacă anterior era în trend să fii workaholic, în prezent, marile companii încearcă să lucreze respectând echilibrul dintre munca și odihna angajaților.
Dacă ești potrivit pentru angajator, ești contactat de obicei în decurs de două-trei zile. Dar situațiile sunt diferite, de aceea nu trebuie să-ți pierzi speranța imediat, chiar dacă nu ai fost contactat. De asemenea, în companiile mari, se practică păstrarea CV-urilor potențialilor candidați în baza de date: ai putea să nu fii angajat în postul pentru care ai depus CV-ul, dar te pot angaja pentru altul, care va apărea mai târziu.
Eu sunt un specialist bun. Cum aș putea face ca angajatorul să mă găsească singur?
Dacă ești un specialist bun și solicitat, recruterii te vor găsi ei înșiși. În acest caz, există o singură recomandare. Pentru aceasta, ai putea cel puțin să-ți creezi un cont pe rețeaua socială Linkedin sau alte rețele profesionale.
Valentina Sohoțchi este director Resurse Umane la Victoriabank de aproape trei ani. Este de profesie jurist, cu o carieră de aproximativ 20 de ani în sectorul bancar. Timp de trei ani a activat în una dintre cele mai mari bănci din America de Nord în calitate de manager financiar.
Victoriabank este în topul celor mai bune companii, în care absolvenții ar vrea să se angajeze, a arătat un studiu despre aspirațiile de carieră ale absolvenților din anul acesta, realizat la nivel național cu sprijinul AmCham Moldova. Participanții la sondaj – studenți în ultimul an, masteranzi și doctoranzi – au plasat Victoriabank pe locul al doilea din 12 branduri participante.
Victoriabank a fost fondată pe 22 decembrie 1989. În 2018, Banca Transilvania, cel mai mare grup financiar din România, devine acționar majoritar al Victoriabank, alături de BERD. Conform raportului anual pentru 2020, Victoriabank are 1377 de angajați, dintre care 1092 de femei și 285 de bărbați, care muncesc în cadrul a 34 de sucursale și 55 de agenții.
Material de parteneriat, scris de NM în colaborare cu Valentina Sohoțchi