Andrei Mardari / NewsMaker.md

SIS va avea mai multe împuterniciri. Parlamentul a aprobat proiectele de lege în pofida opoziției și a avizului Comisiei de la Veneția

În cadrul Serviciului de Informații și Securitate, în calitate de ofițeri de informații, vor putea fi angajate persoane care dețin, pe lângă cetățenia Republicii Moldova, și cetățenia unui stat membru al Uniunii Europene. Prevederile se conțin într-un proiect de modificare a Legii privind statutul ofițerului de informații și securitate, votat în prima lectură de 58 și 56 deputați PAS în cadrul ședinței Parlamentului din 30 martie. Opoziţia s-a împotrivit, amintind de avertismentul Comisiei de la Veneţia. 

Deputații Blocului Comuniștilor și Socialiștilor (BCS) au venit la ședința Parlamentului cu pancarte pe care scria: „Respectați secretul corespondenței”, „Dreptul la viață privată”, „SIS este bâta politică a PAS-ului”, „Guvernul PAS = regim dictatorial”.

Deputatul BCS Fiodor Gagauz a propus la începutul ședinței eliminarea primului proiect de lege privind SIS de pe ordinea de zi. El a motivat acest lucru prin faptul că documentul a provocat „reacții și critici negative din partea publicului, a instituțiilor guvernamentale, inclusiv a Parchetului, a Centrului Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal, a avocaților și a oamenilor de afaceri”.

„Guvernul a susținut în mod oficial adoptarea acestui proiect de lege și, în avizul său de 18 pagini, a propus modificarea a 20 de articole din 34. În același timp, a remarcat că legea nu are o analiză a consecințelor financiar-economice, dar și cât vor costa modificările. Acest proiect a fost aspru criticat și de Comisia de la Veneția, menționând că autoritatea acestui serviciu trebuie să respecte standardele internaționale de protecție a drepturilor omului. Fracțiunea Comuniștilor și Socialiștilor consideră că proiectul de lege, care ar trebui modificat cu 60-70%, iar în lipsa sprijinului financiar, nu poate fi luat în considerare conform legii”, a spus deputatul.

El a propus ca proiectul 420 să mai fie o dată revizuit de specialiști, dar propunerea sa a fost susținută doar de 21 de deputați din Blocul Comuniștilor și Socialiștilor, precum și de deputatul independent Gaik Vartanean și de deputatul pAS Eugen Sinchevici. O situație similară a fost și cu propunerile de excludere a următorului proiect de lege privind SIS cu numărul 422.

„Astăzi, deputații PAS vor comite o crimă prin votarea acestei legi, care este îndreptată împotriva drepturilor cetățenilor. Toți cei care vor vota pentru acest proiect devin criminali”, a menționat deputata BCS, Diana Caraman.

„Dacă votați astăzi, mâine, nici procurorii, nici justiția nu vor putea proteja locuința omului și secretul corespondenței”, a spus deputatul socialist Vlad Batrâncea.

Parlamentarul Lilian Carp, unul dintre autorii proiectului, a subliniat că această lege va fi aplicată împotriva celor care vând Republica Moldova, dând asigurări că va fi respectat dreptul la viața privată, nu vor fi admise abuzuri din partea instituțiilor de stat și că se va ține cont de avizul Comisiei de la Veneția.

„Avem promisiunea cetățenilor. Nu vom admite abuz din partea instituțiilor de stat, vom ține cont de avizul Comisiei de la Veneția, de societatea civilă și instituțiile din Republica Moldova, care ne asistă pe noi în elaborarea de proiecte de legi. Asta vom face, nimic mai mult și nimic mai puțin, pentru că aceste legi trebuie să funcționeze indiferent de guvernarea care va fi, abuzurile nu trebuie admise”, a declarat Carp.

***

Pachetul de legi ce vizează Serviciul de Informații și Securitate (SIS) al Republicii Moldova conține Legea privind Serviciul de Informații și Securitate al Republicii Moldova, Legea privind activitatea contrainformativă și activitatea informativă externă, precum și modificări la Legea privind statutul ofițerului de informații și securitate.

În cadrul Serviciului de Informații și Securitate, în calitate de ofițeri de informații, vor putea fi angajate persoane care dețin, pe lângă cetățenia Republicii Moldova, și cetățenia unui stat membru al Uniunii Europene.

Totodată, în funcția de subofițer vor putea fi angajate persoane care au împlinit vârsta de 20 de ani, plafonul de vârstă urmând să se micșoreze cu un an. Iar pentru a deține o funcție de conducere, ofițerul de informații va trebui să dețină o vechime de muncă în cadrul SIS nu mai mică de 3 ani.

În cadrul consultărilor a fost supus dezbaterilor și proiectul noii legi privind Serviciul de Informații și Securitate. Alexandru Musteața a menționat că au fost operate câteva modificări cu privire la modalitatea de numire și demisie a directorului. Or, potrivit lui, în actuala lege există ambiguități. În noua lege se păstrează mandatul de cinci ani ale directorului SIS, cu dreptul de a deține nu mai mult de două mandate consecutive. O prevedere nouă este instituirea a celei de-a doua funcții de director adjunct. Astfel, unul va fi responsabil de activitatea operativă, iar celălalt de activitatea de suport operativ.

Directorul SIS a precizat că încă un proiect de lege absolut inovativ este cel cu privire la activitatea contrainformativă și activitatea informativă externă. Actul vine să instituie mandatul judecătoresc care va reprezenta autorizarea de a efectua, în cadrul unui dosar special deschis și înregistrat, măsurile contrainformative ce reprezintă o ingerință în viața privată. Mai exact, mandatul judecătoresc va fi eliberat la demersul argumentat al directorului Serviciului sau directorului adjunct special împuternicit, de către un judecător de instrucție din cadrul Judecătoriei Chișinău special împuternicit în acest sens.

O altă prevedere a proiectului este obligația SIS de a informa persoana că în privința ei a fost desfășurată o măsură contrainformativă ce implică o ingerință în viața privată. Aceste lucru ar urma să se întâmple după ce au avut loc măsurile, iar dosarul informativ a fost închis.

Președintele Asociației pentru Protecția Vieții Private, Sergiu Bozianu, a declarat că, spre regret, proiectele conțin o sumedenie de ambiguități și prevederi generaliste, în care pot fi încadrate orice fel de activitate. În opinia sa, noile prevederi legale vin să ofere SIS și mai multe împuterniciri.

„Vorbim astăzi despre ingerința în viața privată care va fi admisă de către SIS, și așa cum spune CEDO, pentru ca ingerința să fie admisibilă, cu titlu informativ – orice colectare de informație din partea unei structuri a statului se consideră a fi o ingerință în viața privată, orice – mică, mare, lată, lungă. Nu există un calificativ mult sau puțin. Există ingerință în viața privată. Pentru ca ingerința să fie proporțională trebuie să fie prevăzută de lege. Nu este suficient să ai doar o lege, aceste ingerințe trebuie să fie necesare, proporționale și să corespundă în unanimitate cu acele valori internaționale la care Republica Moldova a aderat. Vom avea la acest capitol mai multe recomandări”, a menționat Sergiu Bozianu.

Autorii proiectelor de legi au precizat că urmează să mai fie organizate consultări publice pe marginea noilor prevederi. Proiectele, de asemenea, au fost expediate Comisiei de la Veneția pentru expertiză.

Anterior, Comisia de la Veneția a analizat proiectele de legi ce vizează activitatea SIS. Comisia a criticat unele aspecte ale modificărilor legislative. În special, Comisia s-a referit la „împuternicirile nelimitate acordate directorului SIS de a aproba în mod direct o gamă largă de intervenții, care încalcă în mod clar drepturile fundamentale, contrare statutului de drept”.

Ulterior, președintele Comisiei securitate națională, apărare și ordine publică Lilian Carp a dat asigurări că cele trei proiecte de legi nu vor fi votate în lectura a doua până nu va exista un consens în conformitate cu toate recomandările.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

screenshot

Năstase anunță că va candida la parlamentare: „Pentru toți cei care sunteți nevoiți să votați, nu să alegeți” (VIDEO)

Andrei Năstase, fost ministru de Interne și ex-lider al Platformei DA, a anunțat pe 20 iulie că va concura la alegerile parlamentare din această toamnă, în calitate de candidat independent. El a declarat pentru cetățenii care sunt „nevoiți să voteze, nu să aleagă”.

Într-un mesaj video publicat pe Facebook, Andrei Năstase, alături de mai mulți susținători, a comunicat că va candida la alegerile parlamentare.

Am decis să candidez independent pentru toți cei care nu sunt înregimentați partinic, pentru toți cei mințiți cu sloganuri frumoase și, apoi, umiliți prin legi strâmbe. Pentru sutele de mii de protestatari și semnatari a proiectelor mele de scoatere a țării din captivitate, de schimbare a vieții noastre în bine pe aceste meleaguri. Candideze pentru toți cei care, ca și mine, nu aveți pe cine alege, sunteți dezamăgiți de guvernare și partidele politice și sunteți astfel nevoiți să votați, nu să alegeți”, a spus el.

Cine este Andrei Năstase?

Andrei Năstase și-a început activitatea publică în calitate de fondator și lider al Platformei Civice „Demnitate și Adevăr”, preluând ștafeta mișcării protestatare din 2015, scrie alegeri.md. A participat la alegerile din 2016 pentru funcția de președinte al Republicii Moldova, dar s-a retras în favoarea candidatului comun al forțelor politice anti-oligarhice, Maia Sandu.

A câștigat în 2018 alegerile pentru funcția de primar general al municipiului Chișinău. După invalidarea rezultatelor alegerilor, pe motiv că ar fi făcut agitație electorală în ziua alegerilor, a devenit unul dintre liderii Mișcării de Rezistență ACUM.

Năstase a fost și ministru al Afacerilor Interne, mai târziu – și consilier în Consiliul Municipal Chișinău (CMC).

În decembrie 2022, Biroul Politic Național al Platformei DA a decis retragerea sprijinului politic fracțiunii Platforma DA din CMC, după ce consilierii municipali au votat, alături de cei ai Partidului Socialiștilor pentru adoptarea a patru Planuri Urbanistice Zonale (PUZ) controversate, care vor permite construirea unor noi complexe locative. Guvernul a calificat inițiativa drept „ilegală”. Atunci consilierul municipal Andrei Năstase a declarat că reprezentanții Platformei au votat în favoarea PUZ-urilor bazându-se pe expertiză. Totodată, Năstase a spus că reprezentanții Platformei DA din CMC și-au înaintat demisia din partid, dar nu își vor depune mandatele de consilieri.

În 2024, Năstase a candidat la alegerile prezidențiale în calitate de candidat independent, acumulând doar 0,64% din voturi.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: