Aeroportul Internațional Chișinău va prelua gestionarea celor trei spații de alimentare publică din incinta aerogării, care în prezent sunt administrate de compania Aerofood, de la 1 martie 2025. Valorificarea încăperilor respective ar urma să înceapă „imediat” după ce firma le va preda. Precizările au fost făcute de administratorul interimar al întreprinderii de stat Aeroportul Internațional Chișinău, Sergiu Spoială, și directorul general al Agenției Proprietății Publice (APP), Roman Cojuhari, în cadrul unei conferințe de presă din 28 februarie.
Sergiu Spoială a comunicat că, de la 1 martie 2025, Aeroportul Internațional Chișinău va prelua gestionarea spațiilor de alimentare publică din cadrul aerogării.
„Nu merge vorba de schimbarea unui locatar pe alt locatar. Toate spațiile de alimentare publică, în cadrul Aeroportului Internațional Chișinău, vor fi valorificate de însăși întreprindere. Această decizie a fost luată de factorii decisivi sau, pentru înțelesul tuturor, de către conducerea Aeroportului Internațional Chișinău. Dar, aici când spunem conducerea Aeroportului Internațional Chișinău, noi cunoaștem cu toții că, pe lângă administrator, există și un Consiliu de administrare, și un factor de decizie care se numește fondator (APP – n. r.)”, a menționat acesta.
Sergiu Spoială a declarat că Aerofood, compania care gestionează în prezent spațiile de alimentare publică, a fost informată, în data de 7 februarie, că trebuie să le elibereze, având la dispoziție 20 de zile.
„Putem să spunem că dumnealor au început procesul. Dat fiind faptul că, vizibil, am constatat că dumnealor au unele bunuri le împachetează, probabil pentru a fi evacuate. Vom duce cu ei o comunicare în limitele legislației Republicii Moldova, ca în termeni cât mai restrânși aceste spații să fie eliberate”, a precizat el.
Administratorul interimar a subliniat că termenul pentru începerea valorificării spațiilor de alimentare publică depinde de cât de repede vor fi predate. „Dacă locatarul predă spațiile imediat, înseamnă că AIC începe valorificarea acestor spații”, a adăugat acesta.
Referitor la oferta financiară făcută de Aerofood pentru continuarea închirierii spațiilor de alimentare publică, Sergiu Spoială a declarat că aceasta a venit după data de 15 februarie, când compania fusese anunțată deja că trebuie să elibereze încăperile respective.
La rândul său, Roman Cojuhari s-a arătat încrezător că Aeroportul Chișinău va reuși să obțină un profit mai mare decât suma propusă de Aerofood, dacă spațiile de alimentare se vor afla în gestiunea acestuia.
„Doar în 2023, când numărul de pasageri era mult mai mare, compania a înregistrat un venit de circa 180 milioane lei. Iar profit, dacă nu greșesc, 38 milioane în 2023. Respectiv, noi înțelegem că aeroportul ar putea înregistra un profit din gestionarea acestor spații mai mult decât oferta care a fost menționată”, a menționat șeful APP.
Precizăm că, pe 27 februarie, Aerofood a anunțat că oprește activitatatea spațiilor de alimentare publică din cadrul Aeroportului Chișinău – restaurantele Plai, Air Cafe și Business Lounge – din 28 februarie. Compania menționa că decizia are la bază o hotărâre „unilaterală și nejustificată”, adoptată de conducerea aerogării. Firma susține că, pe 12 februarie, a propus întreprinderii să închirieze încăperile cu 1,1 milioane de euro anual – un preț mai mare decât cel stabilit la licitație – însă nu a primit un răspuns oficial.
***
La începutul anului 2024, Aeroportul Internațional Chișinău a anunțat o licitație pentru închirierea spațiilor comerciale din zona Duty Free. Ulterior, unii politicieni din opoziție și experți au declarat că licitația ar fi o schemă ilegală de înstrăinare a activelor profitabile de stat și că condițiile acesteia au fost stabilite astfel încât să fie câștigată doar de o singură companie – Lagardere Travel Retail. Licitația a fost anulată, deoarece doar două companii – LeBridge și Lagardere – au depus cereri de participare. Procuratura Anticorupție a desfășurat o anchetă, însă nu a găsit nicio dovadă care să indice ilegalități în organizarea licitației.
La începutul lunii martie 2024, Aeroportul din Chișinău a anunțat o nouă licitație. Însă și acesta a fost anulată, deoarece singura companie care a depus cerere de participare, Lagardere Travel Retail, nu a prezentat toate documentele necesare.
La sfârșitul lunii mai 2024, Aeroportul din Chișinău a lansat o nouă licitație, pe care a împărțit-o în două loturi separate: un lot pentru Travel Retail (magazine) și altul pentru Food and Beverages (cele trei restaurante). Numărul aeroporturilor în care participanții la licitație trebuiau să activeze a fost redus de la 10 la 7. Perioada de închiriere a spațiului a fost extinsă de la 3 la 5 ani. Și această licitație a eșuat.