Tarifele la gaze în Moldova ar trebui să fie majorate cu 70%. De ce? Cum ANRE și „Moldovagaz” vor soluționa problema

Surse din cadrul Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică au comunicat pentru NM că tarifele la gaze pentru consumatori ar trebui să fie majorate cu 60-70%. Acest lucru este motivat prin faptul că „Moldovagaz” a acumulat abateri financiare negative în sumă totală de 2,6 miliarde de lei, din cauza tarifelor mici. Pentru a nu majora brusc tariful, ANRE dorește să convină cu „Moldovagaz” în privința includerii treptate în tarif a pierderilor acumulate, în decurs de 7-10 ani. Experții consideră că ANRE trebuia să majoreze tariful mai devreme, când Moldova abia a început să achiziționeze gaze la un preț mult mai mare și nu „să aștepte ba unele alegeri, ba altele”.

Sursele NM din ANRE au comunicat că din cauza abaterilor financiare negative în sumă totală de 2,6 miliarde de lei acumulate de „Moldovagaz”, tarifele la gaze pentru consumatori ar trebui să fie majorate cu 60-70%.

Potrivit afirmațiilor unuia dintre interlocutori, abaterile s-au acumulat din cauza că prețul real de achiziție a gazelor este cu mult mai mare decât prețul de achiziție inclus în tarif. Prețul de achiziție inclus în tarif este de 178 de dolari, iar în primul trimestru al acestui an, de exemplu, el a fost de 235 de dolari.

În consecință, conform calculelor ANRE, tariful la gaze ar trebui să fie majorat cu 60-70%. „Desigur, regulatorul nu va pune o asemenea povară pe umerii consumatorilor. Și nu contează că anul acesta sunt alegeri prezidențiale sau nu. Acest lucru este imposibil și din punct de vedere economic”, a subliniat interlocutorul.

În același timp, susține el, misiunea FMI care va veni săptămâna viitoare în Moldova, va cere explicații, de ce tarifele nu sunt majorate. „De aceea ANRE și „Moldovagaz” au discutat despre posibilitatea privind semnarea unui memorandum cu privire la compensarea abaterilor financiare prin tarife, pe o perioadă îndelungată, de 7-10 ani”, a mai spus sursa NM.

Reamintim că regulatorul a semnat un asemenea memorandum pentru o perioadă de doar patru ani, cu compania „Gaz Natural Fenosa” (în prezent, „Premier Energy”). Și furnizorul de energie electrică a acumulat pierderi de miliarde din cauza deprecierii leului în anul 2015 și a majorării întârziate a tarifului.

Interlocutorul a explicat și de ce ANRE nu a putut revizui mai devreme tarifele la gaze. Sursa citată a menționat că ANRE a aprobat cheltuielile de bază pentru „Moldovagaz” abia anul trecut, în luna august. Regulatorul nu a aprobat cheltuielile timp de patru ani. Până la aprobarea lor, compania nu putea să se adreseze către ANRE cu solicitarea de a fi revizuite tarifele. De asemenea, expiră termenul de funcționare a metodologiei de calculare a tarifelor la gaze și, în opinia interlocutorului, ar fi mai bine ca tarifele să fie calculate conform noii metodologii.

El a adăugat că din luna ianuarie, prețul de achiziție al gazelor este cu aproximativ 5 dolari mai mic decât cel inclus în tarif – 173 de dolari pentru 1000 de metri cubi. Acest lucru va permite compensarea parțială a pierderilor acumulate. Potrivit afirmațiilor interlocutorului, compensarea este posibilă și din contul cheltuielilor nejustificate ale companiei, dacă acestea vor fi depistate de auditul care acum se efectuează la „Moldovagaz”.

Solicitat printr-un demers al NM să se pronunțe asupra abaterilor financiare, ANRE a răspuns că „Moldovagaz” va putea să se adreseze pentru revizuirea tarifului după ce vor fi aprobate abaterile tarifare acumulate de către companie în anii 2015-2019.

Cei de la ANRE au adăugat că și rezultatele auditului, care se efectuează la „Moldovagaz” din luna octombrie 2019, ar putea influența asupra calculelor tarifare. Regulatorul va efectua un asemenea audit și la „Moldovatransgaz”, și la întreprinderile de distribuție ale companiei.

La rândul său, „Moldovagaz” a comunicat pentru NM că în timpul apropiat, nu intenționează să se adreseze către ANRE cu cererea de a revizui tariful. Vadim Ceban, președintele companiei, a precizat că în structura tarifului mediu actual pentru consumatorii finali, costul pentru transportul gazelor constituie doar 3,7%, iar celelalte 96,7% se referă la prețul gazelor naturale și cheltuielile pentru distribuția și livrarea gazelor naturale (dintre care 71,4% constituie prețul gazelor naturale).

„Teoretic, hotărârea ANRE cu privire la majorarea tarifului pentru transportarea gazelor naturale, adoptată în luna decembrie 2019, ar putea duce la creșterea cu doar 2% a tarifului pentru consumatori”, a subliniat Ceban.

El a mai spus că actualul tarif este menținut datorită reducerii prețului de achiziție, precum și micșorării cheltuielilor în urma reorganizării întreprinderilor de distribuție a gazelor și optimizării cheltuielilor pentru toate tipurile de activitate.

„Are „Moldovagaz” pierderi din cauza neconcordanței dintre tarife și necesitatea de a compensa aceste pierderi? Da!”, a subliniat Ceban. El a precizat că în anul 2018, prețul de achiziție era de 217,5 dolari, iar în anul 2019 – 233,7 dolari, din care cauză s-au format abaterile financiare negative în sumă totală de 1,5 miliarde de lei.

Anterior, Victor Parlicov, fostul șef al ANRE, și-a expus opinia precum că tarifele la gaze ar trebui să fie majorate în mod obiectiv, însă până la alegerile prezidențiale, „nimeni nu va majora tarifele, în pofida componentei de transportare, care a crescut semnificativ în tarif”.

„Cred că acest lucru se va răsfrânge asupra tarifului final doar în anul 2021, după alegerile președintelui. Mai ales că în țara noastră, cu regulatorul nostru „independent”, structura costului real nu se reflectă întotdeauna în mod adecvat în tarife”, a subliniat expertul. Totodată, el a învinuit ANRE că ar face jocul guvernului și ar politiza problema gazelor în Moldova.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Renault Kardian: un crossover inteligent pentru cei care iubesc viața în mișcare

Orașul se trezește. Unii se grăbesc la birou, alții duc copiii la grădiniță, alții visează să scape de trafic și să ajungă în afara orașului. Fiecare are ritmul și traseul său. Dar, din ce în ce mai des, alegem mașinile nu doar în funcție de preț și caracteristici. Căutăm aliați. Aliați cu care ne simțim confortabil și în siguranță.

Renault Kardian — exact așa este. Un crossover compact, care a apărut la momentul potrivit. Nu este supraîncărcat cu funcții, dar are tot ce este necesar. Nu este strălucitor, dar este elegant. Nu pretinde a fi elitist, dar în interiorul său se simte calitatea europeană modernă. Totul în el spune: „mergi cu mine — și totul va fi bine”.

Școala franceză: despre stil, nu despre patos

Kardian nu seamănă cu crossover-urile utilitare plictisitoare. Silueta sa reflectă acea ușurință de design pe care Renault a perfecționat-o în ultimii ani. Linii fluide, dimensiuni compacte, partea frontală expresivă – arată modern și prietenos. Și, în același timp, este practic: gardă la sol mare, protecție pentru partea inferioară, bare pe acoperiș.

Salonul – fără excese, dar confortabil și bine gândit. Volan și scaun reglabile, climatizare plăcută chiar și pentru rândul din spate, sistem multimedia modern, geamuri electrice comode și toată ergonomia necesară. Nu este nevoie să vă obișnuiți – totul este intuitiv încă din primele minute.

Tehnologii inteligente – fără lux ostentativ

Kardian nu impresionează prin faptul că „poate conduce singur”, ci prin modul în care te ajută să conduci. Totul este simplu: tehnologiile sale funcționează atunci când este cu adevărat important.

•    Controlul vitezei de croazieră și limitatorul de viteză. Foarte utile în oraș și pe autostradă.

•    Camera arată tot ce se întâmplă în spatele mașinii — utilă la parcare și manevre.

•    Asistența la pornirea în pantă menține mașina pe pantă și îți oferă timp să apeși calm pedala de accelerație.

Nu sunt jucării, ci tehnologii care fac conducerea mai ușoară și mai sigură. Mai ales dacă în mașină se află copii, prieteni, familie.

Orașul – elementul său natural

Kardian nu are misiunea de a impresiona. Misiunea sa este să fie confortabil în fiecare zi. Parcarea la supermarket, virajul pe o stradă îngustă, ieșirea de pe bordură – toate acestea se fac cu ușurință. În același timp, habitaclul este destul de spațios: pasagerii adulți se simt confortabil, iar portbagajul nu vă va dezamăgi.

Este perfect pentru:

•    cei care aleg prima mașină;

•    cei care s-au săturat de mașinile vechi și vor una nouă, dar nu la prețuri exorbitante;

•    cei pentru care nu contează „moda”, ci bunul simț.

Un preț care surprinde plăcut

Renault Kardian este deja în vânzare. Prețul începe de la 14.500 euro.

Acesta este prețul unui automobil nou, bine echipat și modern. Fără compromisuri. Fără senzația că s-a economisit pe seama dumneavoastră.

De ce este mai avantajos să cumpărați în 2025

De la 1 ianuarie 2026, în Moldova se introduce TVA de 20% la achiziționarea de autoturisme. Ce înseamnă asta? Totul este simplu: aceeași mașină va costa cu 2.900 euro mai mult – minim.

Puteți economisi, cumpărând la timp.

Renault Kardiannu este o afirmație grandioasă. Este pur și simplu o mașină bună.

Aș vrea să spun mai simplu: te așezi la volan și totul funcționează. Nimic nu te irită. Nimic nu te sperie. Totul este logic, confortabil și frumos.

Renault Kardian este un crossover pe care îl alegi nu „cu mintea”, ci din sentimentul „asta e mașina potrivită pentru mine”.

Înscrie-te pentru un test drive
Adresa showroom-lui Renault al companiei DAAC Hermes: Chișinău, str. Petricani, 17
Telefon: +373 22 205 888

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: