Transportatorii de pasageri de pe cursele interurbane au început luni, 7 februarie, o grevă de trei zile. Aceștia sunt nemulțumiți de noua „formulă a tarifelor” pentru transportul de călători care a fost propusă de Ministerul Infrastructurii. Potrivit datelor transportatorilor, 90% din cursele naționale au fost suspendate din cauza grevei. Cei de la Ministerul Infrastructurii susțin că majoritatea curselor funcționează. NM a clarificat, care versiune e mai aproape de adevăr și cum autoritățile intenționează să continue „bătălia pentru tarife” cu transportatorii.
Greva
După ce protestele organizate de transportatori nu au dat rezultatele așteptate, aceștia au început o grevă de trei zile, despre care Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) a anunțat săptămâna trecută. Greva se va desfășura de la 7 până la 9 februarie.
Reamintim că transportatorii cer de mult ca autoritățile să majoreze tariful pentru transportul interurban de pasageri. Cei de la APOTA susțin că tariful actual nu acoperă costurile transportatorilor și unele curse și-au sistat activitatea din cauza nerentabilității.
Tariful
În prezent, tariful pentru transportul interurban este de 60-70 de bani pentru un kilometru, în funcție de nivelul de confort al transportului. Transportatorii cer majorarea tarifului până la 85 de bani. Oleg Alexa, directorul APOTA, susține că, luând în calcul toate costurile și prețurile majorate la carburanți, tariful ar trebui să fie de 1,2 lei pentru un km, însă transportatorii au propus autorităților un tarif mult mai mic „datorită unor opțiuni suplimentare”. „Se are în vedere faptul ca autoritățile să clarifice problemele de la gările auto, cele ce țin de transportatorii ilegali, returnarea accizelor la carburanți”, a precizat Alexa pentru NM. Potrivit afirmațiilor sale, la gările auto de mult funcționează „un sistem ilegal de taxe informale și șantajarea conducătorilor auto”, dar autoritățile nu luptă nicicum în acest sens.
Cei de la „Gările Auto Moderne”, compania care a obținut concesionarea gărilor auto, au refuzat să comenteze la telefon acuzațiile transportatorilor, motivând prin faptul că administrația nu este pe loc. Până la momentul publicării acestui articol (în limba rusă – nota trad.), cei din din companie nu au răspuns nici la solicitarea în scris a NM.
Situația
Potrivit datelor APOTA, în prima zi de grevă au fost suspendate 90 la sută din curse. „Transportul de pasageri a fost suspendat complet la Șoldănești, Călărași, Strășeni, Cahul, Cantemir, Vulcănești și în alte raioane. Există transport de la gările auto din Bălți, Orhei și Briceni. Cu părere de rău, nu există niciun fel de premise că protestul se va încheia anticipat”, a spus Alexa.
Însă cei de la Ministerul Infrastructurii susțin că „a fost suspendată doar o mică parte a curselor”: „Majoritatea transportatorilor continuă să furnizeze cu responsabilitate servicii publice către cetățeni. […] Până la moment, nu au fost înregistrate plângeri la minister din partea cetățenilor precum că ar fi limitați de transportul public”.
Între timp, presa regională a comunicat că din cauza suspendării curselor, au rămas pustii gările auto din Taraclia, Ceadîr-Lunga, Comrat și Soroca.
Iar primarul de Chișinău Ion Ceban a anunțat că 80% din transportul din capitală nu a funcționat și din această cauză, oamenii nu au reușit să ajungă din suburbii în oraș.
Reporterii NM au decis să vadă singuri, cum stau lucrurile în Chișinău și au constatat că luni, la Gara Chișinău Centru practic n-a fost transport interurban. Excepție – microbuzele care circulă între Chișinău și localitățile din stânga Nistrului (și postul de televiziune „TCB” din regiunea transnistreană a anunțat că activitatea transportului de pasageri dintre ambele maluri ale Nisturlui nu este perturbată).
La Gara Chișinău Sud nu a fost niciun fel de transport interurban. Oamenii care au venit aici, au încercat să prindă mașini de ocazie pe marginea drumului. Acolo se aflau și taximetriștii care-și propuneau serviciile. Unicul microbuz pe care l-au văzut reporterii NM la gară se pregătea să plece în orașul ucrainean Ismail.
Doar la Gara Chișinău Nord era o situație diferită. Erau mai puține microbuze ca de obicei, dar multe curse naționale își continuau activitatea, de exemplu, Chișinău-Bălți. Șoferii acestor curse au refuzat să ofere comentarii. Dar unii dintre ei ne-au spus, în condiții de anonimat, că sunt în grevă administratorii curselor în care nu există concurență între câteva companii. Unii șoferi și-au exprimat îngrijorarea că vor avea mai puțin de lucru dacă va crește tariful la transportul de călători și, respectiv, prețul pentru pasageri.
Cum a rămas Moldova fără transport interurban – puteți vizualiza în reportajul video realizat de NM «Куда пропал транспорт» („Unde a dispărut transportul”).
Tarifele noi
Comentând greva transportatorilor, cei de la Ministerul Infrastructurii au comunicat că la 10 februarie, vor organiza noi consultări cu reprezentanții transportatorilor. În cadrul întrevederii vor discuta despre „formula tarifului” la transportul interurban de pasageri propusă de minister.
Conform acestei „formule”, tariful la transportul de pasageri va rămâne același (60-70 de bani pentru un kilometru), însă transportatorii vor putea majora acest tarif dacă autoritățile locale ale orașului sau ale raionului, în care este deschisă ruta de transport, vor accepta acest lucru. În acest caz, transportatorii vor putea majora tariful până la 70-80 de bani pentru cursele dintre raioane și până la 90 de bani – 1 leu pentru rutele din interiorul raioanelor.
Oleg Alexa a menționat pentru NM că transportatorii vor participa la consultări, însă ei nu sunt de acord cu propunerea ministerului din două motive. Primul – tariful propus pentru cursele dintre raioane (70-80 de bani), al doilea – necesitatea de a coordona acest tarif cu autoritățile locale. „Și dacă consiliul local nu va accepta majorarea tarifului, ce, carburanții se vor ieftini de la sine?”, a întrebat ironic Alexa.
Mircea Păscăluță, secretarul de stat al Ministerului Infrastructurii, a comunicat pentru Europa Liberă că ministerul elaborează noi tarife despre care va informa transportatorii în cadrul consultărilor din 10 februarie. În aceste tarife vor fi incluse prețurile actuale ale carburanților și posibilitatea de a aplica „tarifele diferențiate în situațiile în care acest lucru este necesar”, a menționat Păscăluță.
Reamintim că în ultimele două luni, benzina în Moldova s-a scumpit cu 17%, iar motorina – cu 20%. De ce cresc prețurile la carburanți – puteți afla citind articolul «Почему в Молдове дорожает бензин, и что будет дальше» („De ce se scumpește benzina în Moldova și ce va urma”).