Дарья Слободчикова / NewsMaker

Transportatorii au apăsat pe frână. Cu ce se va încheia greva șoferilor de pe cursele interurbane

Transportatorii de pasageri de pe cursele interurbane au început luni, 7 februarie, o grevă de trei zile. Aceștia sunt nemulțumiți de noua „formulă a tarifelor” pentru transportul de călători care a fost propusă de Ministerul Infrastructurii. Potrivit datelor transportatorilor, 90% din cursele naționale au fost suspendate din cauza grevei. Cei de la Ministerul Infrastructurii susțin că majoritatea curselor funcționează. NM a clarificat, care versiune e mai aproape de adevăr și cum autoritățile intenționează să continue „bătălia pentru tarife” cu transportatorii.

Greva 

După ce protestele organizate de transportatori nu au dat rezultatele așteptate, aceștia au început o grevă de trei zile, despre care Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) a anunțat săptămâna trecută. Greva se va desfășura de la 7 până la 9 februarie.

Reamintim că transportatorii cer de mult ca autoritățile să majoreze tariful pentru transportul interurban de pasageri. Cei de la APOTA susțin că tariful actual nu acoperă costurile transportatorilor și unele curse și-au sistat activitatea din cauza nerentabilității.

Tariful 

În prezent, tariful pentru transportul interurban este de 60-70 de bani pentru un kilometru, în funcție de nivelul de confort al transportului. Transportatorii cer majorarea tarifului până la 85 de bani. Oleg Alexa, directorul APOTA, susține că, luând în calcul toate costurile și prețurile majorate la carburanți, tariful ar trebui să fie de 1,2 lei pentru un km, însă transportatorii au propus autorităților un tarif mult mai mic „datorită unor opțiuni suplimentare”. „Se are în vedere faptul ca autoritățile să clarifice problemele de la gările auto, cele ce țin de transportatorii ilegali, returnarea accizelor la carburanți”, a precizat Alexa pentru NM. Potrivit afirmațiilor sale, la gările auto de mult funcționează „un sistem ilegal de taxe informale și șantajarea conducătorilor auto”, dar autoritățile nu luptă nicicum în acest sens.

Cei de la „Gările Auto Moderne”, compania care a obținut concesionarea gărilor auto, au refuzat să comenteze la telefon acuzațiile transportatorilor, motivând prin faptul că administrația nu este pe loc. Până la momentul publicării acestui articol (în limba rusă – nota trad.), cei din din companie nu au răspuns nici la solicitarea în scris a NM.

Situația 

Potrivit datelor APOTA, în prima zi de grevă au fost suspendate 90 la sută din curse. „Transportul de pasageri a fost suspendat complet la Șoldănești, Călărași, Strășeni, Cahul, Cantemir, Vulcănești și în alte raioane. Există transport de la gările auto din Bălți, Orhei și Briceni. Cu părere de rău, nu există niciun fel de premise că protestul se va încheia anticipat”, a spus Alexa.

Însă cei de la Ministerul Infrastructurii susțin că „a fost suspendată doar o mică parte a curselor”: „Majoritatea transportatorilor continuă să furnizeze cu responsabilitate servicii publice către cetățeni. […] Până la moment, nu au fost înregistrate plângeri la minister din partea cetățenilor precum că ar fi limitați de transportul public”.

Între timp, presa regională a comunicat că din cauza suspendării curselor, au rămas pustii gările auto din Taraclia, Ceadîr-Lunga, Comrat și Soroca.

gagauzinfo.md
gagauzinfo.md

Iar primarul de Chișinău Ion Ceban a anunțat că 80% din transportul din capitală nu a funcționat și din această cauză, oamenii nu au reușit să ajungă din suburbii în oraș.

Reporterii NM au decis să vadă singuri, cum stau lucrurile în Chișinău și au constatat că luni, la Gara Chișinău Centru practic n-a fost transport interurban. Excepție – microbuzele care circulă între Chișinău și localitățile din stânga Nistrului (și postul de televiziune „TCB” din regiunea transnistreană a anunțat că activitatea transportului de pasageri dintre ambele maluri ale Nisturlui nu este perturbată).

 

Дарья Слободчикова / NewsMaker

La Gara Chișinău Sud nu a fost niciun fel de transport interurban. Oamenii care au venit aici, au încercat să prindă mașini de ocazie pe marginea drumului. Acolo se aflau și taximetriștii care-și propuneau serviciile. Unicul microbuz pe care l-au văzut reporterii NM la gară se pregătea să plece în orașul ucrainean Ismail.

Doar la Gara Chișinău Nord era o situație diferită. Erau mai puține microbuze ca de obicei, dar multe curse naționale își continuau activitatea, de exemplu, Chișinău-Bălți. Șoferii acestor curse au refuzat să ofere comentarii. Dar unii dintre ei ne-au spus, în condiții de anonimat, că sunt în grevă administratorii curselor în care nu există concurență între câteva companii. Unii șoferi și-au exprimat îngrijorarea că vor avea mai puțin de lucru dacă va crește tariful la transportul de călători și, respectiv, prețul pentru pasageri.

Cum a rămas Moldova fără transport interurban – puteți vizualiza în reportajul video realizat de NM «Куда пропал транспорт» („Unde a dispărut transportul”).

Tarifele noi

Comentând greva transportatorilor, cei de la Ministerul Infrastructurii au comunicat că la 10 februarie, vor organiza noi consultări cu reprezentanții transportatorilor. În cadrul întrevederii vor discuta despre „formula tarifului” la transportul interurban de pasageri propusă de minister.

Conform acestei „formule”, tariful la transportul de pasageri va rămâne același (60-70 de bani pentru un kilometru), însă transportatorii vor putea majora acest tarif dacă autoritățile locale ale orașului sau ale raionului, în care este deschisă ruta de transport, vor accepta acest lucru. În acest caz, transportatorii vor putea majora tariful până la 70-80 de bani pentru cursele dintre raioane și până la 90 de bani – 1 leu pentru rutele din interiorul raioanelor.

Oleg Alexa a menționat pentru NM că transportatorii vor participa la consultări, însă ei nu sunt de acord cu propunerea ministerului din două motive. Primul – tariful propus pentru cursele dintre raioane (70-80 de bani), al doilea – necesitatea de a coordona acest tarif cu autoritățile locale. „Și dacă consiliul local nu va accepta majorarea tarifului, ce, carburanții se vor ieftini de la sine?”, a întrebat ironic Alexa.

Mircea Păscăluță, secretarul de stat al Ministerului Infrastructurii, a comunicat pentru Europa Liberă că ministerul elaborează noi tarife despre care va informa transportatorii în cadrul consultărilor din 10 februarie. În aceste tarife vor fi incluse prețurile actuale ale carburanților și posibilitatea de a aplica „tarifele diferențiate în situațiile în care acest lucru este necesar”, a menționat Păscăluță.

Reamintim că în ultimele două luni, benzina în Moldova s-a scumpit cu 17%, iar motorina – cu 20%. De ce cresc prețurile la carburanți – puteți afla citind articolul «Почему в Молдове дорожает бензин, и что будет дальше» („De ce se scumpește benzina în Moldova și ce va urma”).

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Stația de epurare din Rezina lucrează ilegal și poluează Nistrul? Ministerul Mediului cere remediere în 90 de zile

Stația de epurare a apelor uzate din orașul Rezina activează fără autorizație de mediu și deversează în Nistru ape insuficient tratate, contrar legislației în vigoare. Ministerul Mediului a preluat cazul și a stabilit un termen de 90 de zile pentru remedierea situației, în urma sesizărilor depuse de redacția Rezina în obiectiv.

Potrivit sursei citate, în ultimii ani, volumul apelor uzate produse de oraș a crescut de aproape două ori, ca urmare a extinderii rețelei de canalizare și a racordării a sute de gospodării printr-un proiect finanțat de Uniunea Europeană. La aceasta se adaugă activitatea agenților economici locali, inclusiv spălătorii auto. Autoritățile locale recunosc că stația funcționează la limită și nu mai face față volumului, precizează portalul.

Plângeri și lipsa controlului real

Localnicii reclamă că stația din oraș deversează apa epurată în Nistru cu abateri grave de la indicatorii de calitate, chiar dacă aceasta a fost dată în exploatare în urmă cu doar doi ani. Apa care ajunge în Nistru este vizibil murdară și cu un miros neplăcut, potrivit sursei.

Instituția precizeaz că această problemă a ieșit la suprafață atât vara anului trecut, cât și vara aceasta, odată cu retragerea Nistrului în legătură cu seceta, pe perioada de caniculă. În restul anului, când râul își menține nivelul de apă ridicat, toate apele uzate insuficient tratate se deversează direct în Nistru și problema nu prea poate fi observată în celelalte luni ale anului. 

Pe lângă faptul că stația de epurare deversează în râul Nistru ape uzate insuficient tratate, din conducta de evacuare a apei ajung în Nistru șervețele, pachete din polietilenă, resturi menajere și alte impurități. Însă despre aceste mase solide, autoritățile de mediu de la Rezina susțin că au ajuns aici, spre mal, din altă parte, fiind aduse de valurile râului și că nu puteau proveni de la stația de epurare.

Conform instituției media, primarul orașului, Simion Tatarov, susține că probe de apă au fost prelevate periodic, datele obținute de la instituțiile responsabile arată contrariul. Întreprinderea Municipală „Servicii Comunal-Locative Rezina”, care gestionează activitatea stației de epurare, a comunicat că: „Calitatea apei epurate deversată în râul Nistru se constată ca satisfăcătoare conform rapoartelor emise de către Centrul de Sănătate Publică Orhei. Ultimele probe privind calitatea apelor deversate de la stația de epurare au fost prelevate de către Centrul de Sănătate Publică Orhei și laboratorul Inspectoratului pentru Protecția Mediului în perioada 10–14 august 2025.”  

Însă Inspectoratul pentru Protecția Mediului Rezina nu deține niciun laborator  pentru prelevarea probelor, iar Centrul de Sănătate Publică Orhei nu are atribuții cu privire la această problemă, deoarece are acreditare doar pentru efectuarea probelor de laborator la apă potabilă, nu și la apă uzată, inclusiv cea provenită din stațiile de epurare.

În lipsa unui laborator acreditat la nivel local, testele ar trebui efectuate la Laboratorul de Referință de Mediu al Agenției de Mediu din Chișinău. Respectiv, autoritățile de la Rezina, trebuie să transmită solicitări către Laboratorul de Referință de Mediu al Agenției de Mediu pentru efectuarea încercărilor de laborator de la stația de epurare din orașul Rezina.

Activitate fără autorizație

Agenția de Mediu confirmă că stația din Rezina nu are autorizație pentru folosința specială a apei, fapt ce contravine Legii apelor. Întreprinderea Municipală „Servicii Comunal-Locative Rezina” a fost deja sancționată de două ori în acest sens. Ministerul Mediului a emis operatorului un plan de remediere cu termen de 90 de zile, monitorizat de Inspecția pentru Protecția Mediului, a declarat Gheorghe Hajder, secretar de stat la Ministerul Mediului pentru Rezina în obiectiv.

Fără soluții de extindere

Autoritățile locale afirmă că pentru a face față volumului actual ar fi necesară extinderea stației prin instalarea unui nou reactor, însă nu există documentație de proiect și nici surse de finanțare. În prezent, capacitatea tehnică a stației este de 700 m³ pe zi, în timp ce volumul de ape uzate colectat zilnic ajunge la 600 m³ – nivel aproape de limită.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: