Află cum a fost la Festivalul Moldox, dar și ce premii au luat regizorii în devenire, participanți la atelierele Moldox Lab

Timp de cinci zile, orașul Cahul a devenit centrul cinematografic al țării, găzduind cea de-a șasea ediție a Festivalului Internațional de Film Documentar Moldox. Festivalul a adus în premieră unele dintre cele mai captivante documentare realizate în ultimii ani, însoțite de sesiuni de întrebări și răspunsuri cu regizorii filmelor, discuții publice care au abordat subiecte actuale alături de invitați pe potrivă, ateliere de producție și masterclass-uri cu experți internaționali, dar și o expoziție de fotografie documentară.

„Suntem mândri că am reușit și de această dată să aducem la Cahul filme documentare de talie mondială cu impact social, care ne familiarizează nu doar cu problemele globale atât de actuale și prezente în viața fiecăruia dintre noi, dar și ne deschid noi orizonturi și posibile soluții pentru rezolvarea acestora. Cred că astfel de evenimente impulsionează schimbarea spre bine și vedem asta mai ales la nivel local, la Cahul, dar totodată contribuie și la formarea profesională a viitorilor cineaști prin intermediul atelierelor de film documentar organizate de Moldox Lab”, menționează Maxim Cîrlan, directorul Festivalului Internațional de Film Documentar Moldox.

Sub umbrela festivalului a avut loc și Masa rotundă organizată de Moldox Lab și Centrul Național al Cinematografiei din Republica Moldova cu tema „Noi șanse pentru industria cinematografică din Moldova”, care a reprezentat un spațiu de întâlnire între reprezentanți ai instituțiilor care propun politici în domeniu, dar și cineaste și cineaști atât din industria locală, cât și internațională. La reuniune, cineaștii au discutat aspecte ce țin de modificările inițiate la regulamentul de finanțare și atragerea investițiilor străine, dar și crearea unui mediu prielnic aici în Republica Moldova pentru co-producții cinematografice internaționale. În acest context, participanții au menționat despre importanța schimbului de experiență cu alte țări privind cadrul legal, totodată, subliniind necesitatea adaptării practicilor internaționale la contextul local, astfel încât să reflecte realitatea și să creeze oportunități palpabile pentru sectorul cinematografic în țara noastră.

În ziua de închidere a festivalului a avut loc pitch-ul public de prezentare a proiectelor de film la care participanții atelierului Inspiration au lucrat împreună cu tutorii workshopului – Hjalmar Palmgren, Melody Gilbert, Phil Jandaly și Angela Tucker. Pe parcursul celor două module de instruire, participanții au parcurs toate etapele de dezvoltare a proiectului și au realizat un trailer reprezentativ pentru documentarul în lucru. Pitchul@Moldox a fost evaluat de către un juriu format din experți internaționali din industria filmului documentar, care au oferit tinerilor regizori premii pentru a-și dezvolta proiectele.

Iată cine sunt câștigătorii și ce premii au luat:

Vadim Tristan Belocur cu proiectul „Republic of Freedom”

Premiul Festivalului de Film Documentar de la Salonic (TDF) ce prezintă un abonament pentru participarea la ediția din 2022 și acces la toate celelalte evenimente – Agora Market și Docs.

Premiul Documentary Association of Europe (DAE) un abonament de membru pentru un an și patru sesiuni de mentorat personalizate.

Sofia Agapi cu proiectul „Operation Key”

Premiul Festivalului Internațional de Film Documentar pentru Drepturile Omului DOCUDAYS UA – acces la Festival și cazare pentru ediția din 2022.

Premiul Balkan Documentary Centre (BDC) – un loc de observer care presupune două module  de instruire la Sofia, Bulgaria și Prizren, Kosovo.

Kristina Jacot cu proiectul „Letters from the Periphery”

Premiul B2B DOC – un atelier de cinematografie.

Pavel Brăila cu proiectul „Odyssey MD2020”

Premiul B2B DOC pentru participarea la un training de dezvoltarea a ideii filmului.

Lucia Tăut  cu proiectul „Vadim and His Princess”

Premiul Documentary Association of Europe  (DAE)- un abonament de membru pentru un an și patru sesiuni de mentorat personalizate.

Elena Culic

Premiul special oferit de Angela Tucker, membră a Academiei Americane – o sesiune de mentorat.

Roman Gațcan

Premiul Festivalului One World Romania (OWR) – participare în calitate de observator în cadrul Civil Society Pitch 2022.

Despre anvergura pe care a avut-o atelierele Moldox Lab în cadrul acestei ediții a Festivalului Moldox ne vorbește Natalia Andronachi, Head of Industry Moldox Lab, care menționează că dincolo de sporirea numărului de participanți dornici să se profesionalizeze în industria de film, s-a înregistrat și o creștere a numărului de invitați internaționali. „Am reușit prin intermediul atelierelor să aducem poveștile noastre locale, dar cu valoare universală, în atenția unor producători cu renume mondial, printre care și doi membri ai Academiei Americane de Film, iar asta denotă în primul rând un salt calitativ pe care l-am făcut pentru domeniul cinematografic local și credem că este o mare realizare a ediției din acest an”, a mai adăugat Natalia Andronachi.

Totodată, Festivalul a culminat și cu proiecția scurtmetrajelor realizate în cadrul atelierelor Moldox Lab 2021 (InterAction –  4 filme și Exploration –  3 filme) pe subiecte actuale din Cahul, dar și pentru întreaga țară, care au fost prezentate în fața unei audiențe formate din locuitorii orașului Cahul, autoritățile locale, invitați naționali și internaționali. Scurtmetrajele s-au centrat pe subiecte precum starea drumurilor, lipsa toaletelor publice, puterea și dragostea de viață a unui tânăr cu necesități speciale, dar și a familiei lui, situația și modul de viață al persoanelor în etate, schimbarea climatică și altele.

Pe parcursul celor șapte zile de workshop-uri, participanții atelierelor Moldox Lab au luat parte și la master-class-uri cu invitații speciali ai Festivalului precum: masterclass-ul cu Mihai Grecea, supraviețuitor Colectiv și consultant artistic al filmului Colectiv; masterclass-ul pe scriere și pitching de proiecte de film cu Anastasia Kirillova, Head of Talent Development B2B DOC,

masterclass-ul despre distribuția digitală și serviciile de streaming cu Vincent Lucassen producător și distribuitor de film pentru platforma „Under the Milky Way”, precum și masterclass-uri centrate pe importanța producătorilor de film documentar pentru industrie, susținute de Monica Lăzurean-Gorgan, membră a Academiei Americane de Film, producătoare, regizoare din România, Angela Tucker, membră a Academiei Americane de Film, regizoare și producătoare nominalizată la Peabody și Emmy.

Organizatori: Asociația Obștească „Moldox” în parteneriat cu „Svenska Filmstudion”. Desfășurarea Festivalului și atelierelor de film documentar a fost posibilă datorită suportului financiar din partea Swedish Institute, Primăria Cahul, Ambasada SUA, Forumul Cultural Austriac, Centrul Cultural German AKZENTE și Institutul Goethe, Ambasada Germaniei, Ambasada Olandei, Friedrich Ebert Stiftung, Swiss Cooperation Fund, Centrul Național al Cinematografiei, Institutul Cultural Român și Startup City Cahul.

Partenerii media ai evenimentului: Newsmaker, TVR Moldova, Unimedia portal de ştiri, Diez, Moldova.org, Ziua de Azi, Youth.md, Gazeta de Sud, Locals, Regional.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Ministrul Educației și Cercetării al României, Daniel David, care se află într-o vizită oficială la Chișinău, a avut pe 7 iunie o întâlnire cu ministrul Mediului, Sergiu Lazarencu. Părțile au discutat despre Inventarul Forestier Național (IFN), un sistem deja implementat în România, care asigură monitorizarea resurselor forestiere prin măsurători periodice realizate pe întreg teritoriul național.

Prin IFN se colectează date despre volumul de masă lemnoasă, suprafața împădurită, regenerarea naturală, sănătatea arborilor și stocul de carbon. Aceste informații sunt folosite pentru planificarea și implementarea unor politici de gestionare durabilă a pădurilor și pentru raportările naționale și internaționale în domeniul mediului.

Ministrul Lazarencu a subliniat importanța accelerării implementării acestui program și în Republica Moldova, evidențiind totodată necesitatea colaborării cu Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură ,,Marin Drăcea” din România. La rândul său, ministrul Daniel Ovidiu David și-a manifestat deschiderea pentru a acorda sprijin în implementarea Inventarului Forestier Național în Republica Moldova ca dovadă a cooperării strânse dintre țările noastre”, a transmis Ministerul Mediului într-un comunicat.

Întrevederea a avut loc în contextul în care Institutul de Cercetări și Amenajări Silvice din R. Moldova se află în subordinea Ministerului Mediului, în timp ce instituția omoloagă din România – Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură ,,Marin Drăcea” – este subordonată Ministerului Educației și Cercetării.

mediu.gov.md

Ministrul Muncii și Protecției Sociale, Alexei Buzu, a venit cu precizări după ce regretatul compozitor Eugen Doga a declarat într-un interviu filmat în august 2024 și publicat în urma decesului său, în iunie 2025, că nu primește pensie în Republica Moldova. Oficialul a menționat că, după realizarea interviului, în luna septembrie a anului trecut, plata pensiei maestrului a fost reluată. Potrivit lui, în 2004, Eugen Doga a renunțat la pensia din Republica Moldova pentru a primi prestația socială din Rusia.

Pe 5 iunie, pe canalul de YouTube „mai întreb o dată” a fost publicat un interviu post-mortem cu Eugen Doga, care a fost înregistrat pe 30 august 2024. În cadrul acestuia, compozitorul a relatat că nu primește pensie în țara noastră.

Nu primesc pensie, aici nu am deloc. Cea de la Moscova, care mi-o plătesc, nu o pot folosi. Mi se pare că vreo 3 000 de ruble (circa 650 de lei). Să fie măcar și 100 000, care-i rostul? Eu oricum nu le pot lua. Ce, în fiecare lună să merg la Moscova? (…) Atât este de greu statului să intre în contact cu statul acela să se înțeleagă? (…) Statul nu se interesează. Toți știu că nu-mi plătesc pensie”, a declarat el.

Relatarea maestrului a provocat un val de critici și acuzații în adresa autorităților țării.

În comentariile unei postări pe Facebook, ministrul Muncii și Protecției Sociale, Alexei Buzu, a menționat că, în perioada 1997-2004, Eugen Doga a beneficiat de pensie în Republica Moldova, iar apoi a renunțat la aceasta pentru a primi în Federația Rusă. Ulterior, compozitorul a solicitat restabilirea pensiei din Republica Moldova, iar din septembrie 2024 plățile au fost reluate.

După ce a fost realizat interviul în cauză, dreptul la pensie a fost restabilit. Instituția media care a realizat interviul în 2024 trebuia ca minimum să specifice acest lucru pentru context”, a spus Buzu.

screenshot

Precizăm că Eugen Doga a spus încă din 2022, într-un interviu, că nu primește pensie în Republica Moldova, deși se adresase în scris șefului statului. „Președintele actual știe, și precedentul știa, și pre-precedentul. Toți știu și nimic”, a subliniat el.

***

Eugen Doga s-a stins din viață pe 3 iunie, la vârsta de 88 de ani.

Acesta a compus simfonie, piese instrumentale de cameră, romanțe, cântece de estradă. Valsul său compus pentru filmul „Tandra și gingașa mea fiară” al regizorului Emil Loteanu a fost recunoscut de UNESCO drept una dintre cele patru capodopere muzicale ale secolului XXI.

Comandamentul Forțelor Aeriene ale Ucrainei a anunțat că militarii ucraineni au doborât pe 7 iunie un avion de luptă multirol rusesc SU-35, pe direcția regiunii Kursk din Federația Rusă. Pe canalul de Telegram al Comandamentului a fost publicat și un videoclip în care apare aeronava prăbușită.

Publicația „Пепел” susține că avionul s-a prăbușit în raionul Korenevo din regiunea Kursk. „Deasupra locului prăbușirii se ridică un nor negru de fum, vizibil din diferite părți ale raionului”, scriu jurnaliștii.

Potrivit canalului rusesc pro-război de Telegram Fighterbomber, avionul a fost doborât deasupra teritoriului Rusiei, iar pilotul a supraviețuit.

Ministerul Apărării al Federației Ruse nu a comentat informația privind distrugerea avionului Su-35.

***

Amintim că, pe 1 iunie, Serviciul de Securitate al Ucrainei a distrus și avariat circa 40 de avioane militare de pe patru aerodromuri din Rusia. Acestea au fost atacate cu 117 drone FPV, care au fost introduse pe teritoriul rusesc, ascunse în cabine de lemn mobile și montate pe camioane. Operațiunea se numește „Pânza de păianjen” și a fost pregătită peste un an și jumătate.

Pe rețelele de socializare circulă un videoclip fals, creat cu ajutorul inteligenței artificiale, despre un așa-zis program guvernamental de îmbunătățire a bunăstării cetățenilor. Anunțul a fost făcute pe 7 iunie de Inspectoratul General al Poliției, care a rugat populația să nu distribuie imaginile.

Inspectoratul General al Poliției avertizează cetățenii cu privire la un videoclip care circulă în aceste zile pe rețelele de socializare, prezentat în mod fals ca un program de stat care are drept scop îmbunătățirea bunăstării moldovenilor. Materialul video este un fals generat cu ajutorul tehnologiei de inteligență artificială, folosind voce sintetică, imagini manipulate (deepfake) și informații fabricate. Vă rugăm insistent: NU distribuiți acest videoclip”, a transmis IGP.

Astfel, oamenii legii îndeamnă cetățenii să verifice sursa informațiilor înainte de a le distribui și să raporteze orice conținut suspect autorităților.

Comunitatea rusă din Moldova solicită să nu fie închisă „Casa Rusă” din Chișinău. În cadrul unei conferințe de presă organizate pe 6 iunie, reprezentanții comunității au declarat că această decizie a autorităților încalcă drepturile minorităților naționale, iar motivele invocate pentru închiderea „Casei Ruse” le-au calificat drept „inventate”.

La rândul său, președinta comunității, Liudmila Lașcenova, susține că autoritățile „intimidează cetățenii” și că, în cazul în care „Casa Rusă” va fi totuși închisă, peste o mie de angajați vor rămâne fără loc de muncă. De asemenea, ea a declarat că s-a adresat președintei Maia Sandu, precum și Parlamentului și Guvernului, cu solicitarea de a nu închide „Casa Rusă”.

Purtătoarea de cuvânt a lui Igor Grosu, Aurica Jardan, a declarat pentru NewsMaker că „Casa Rusă” a devenit o sursă de dezinformare, propagandă și de discuții despre crimele de război ale Federației Ruse în Ucraina. Iar purtătorul de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă, a subliniat că Executivul își menține poziția și motivele inițiale care au dus la inițierea procedurii de închidere.

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: