NewsMaker

Ai pierdut la CEDO – răsplătește-te cu averea. Ar trebui judecătorii să răspundă pentru propriile decizii?

Știrea precum că CEDO a obligat țara noastră să plătească 1,5 milioane de euro foștilor acționari ai Centrului Comercial „Gemenii” a revoltat autoritățile Moldovei. Acestea au propus să fie reduse cheltuielile bugetare pentru justiție sau prejudiciile să fie plătite din banii și averea judecătorilor care s-au făcut vinovați de faptul că dosarul a ajuns la CEDO. La rândul lor, judecătorii au declarat că acest lucru va submina independența justiției. NM și experții au încercat să afle dacă este o soluție pentru această situație.

Ce s-a întâmplat?

La 18 februarie 2020, Curtea Europeană pentru Drepturile Omului a recunoscut că Moldova se face vinovată de încălcarea dreptului la „un proces echitabil” în raport cu foștii acționari ai CC „Gemenii”. În luna martie 2004, acționarii „Gemenii” Ludmila Ojog, Valeria Roibu, Mihail Roibu, Dragoș Roibu și Igor Ojog au inițiat procedura de insolvabilitate prin instanța de judecată și au împărțit bunurile între ei. Curtea Supremă de Justiție (CSJ) a emis o decizie finală în favoarea lor. Deși hotărârea a fost definitivă, un an mai târziu, CSJ a expediat dosarul spre reexaminare, „la solicitarea unor persoane terțe”. În consecință, la 25 ianuarie 2007, CSJ a emis o nouă hotărâre conform căreia bunurile acționarilor au fost transmise „persoanelor terțe”.

Examinând acest dosar, magistrații de la CEDO au ajuns la concluzia că Moldova a încălcat dreptul reclamanților „la proprietate” și „la un proces echitabil”. Prima hotărâre în acest caz s-a luat încă în anul 2011. Însă atunci, CEDO s-a expus în privința circumstanțelor generale ale cazului. În anul 2020, CEDO a calculat suma prejudiciului și a obligat Moldova să achite victimelor prejudicii pentru profitul ratat în valoare de 1,5 milioane de euro (aproximativ 28,8 milioane de lei), dar și să le fie restituită aproape o jumătate din suprafața imobilului. Dacă Moldova nu va îndeplini această condiție până la 18 mai 2020, ea va trebui să plătească victimelor alte 2,1 milioane de euro (aproximativ 40,6 de milioane de lei).

Care a fost reacția autorităților?

O zi mai târziu, după ce CEDO a publicat hotărârea, prim-ministrul Ion Chicu a declarat că aceste 70 de milioane de lei care sunt necesare pentru a fi plătite victimelor, vor fi luate din banii din buget care sunt alocați pentru sistemul justiției. La fel, la indicația lui Chicu, Ministerul Justiției s-a adresat către Procuratura Generală și a cerut să fie verificate acțiunile judecătorilor din cauza cărora Moldova a pierdut la CEDO.

De asemenea, Ministerul Justiției a publicat lista judecătorilor din cauza cărora Moldova a pierdut la CEDO în ultimii 20 de ani.

În curând, și președintele Igor Dodon a reacționat la această situație. El a propus să fie confiscată averea judecătorilor din cauza cărora CEDO a obligat Moldova să plătească 1,5 milioane de euro foștilor acționari ai „Gemenii”. „Să punem pe seama lor aceste 70 de milioane de lei”, a declarat Dodon.

Declarațiile autorităților i-a revoltat pe judecători, însă Chicu a menționat că nu va renunța la hotărârea sa. „Nu așteptați, independenții noștri, că pentru fărădelegile voastre vor plăti copiii și bătrânii. Cât eu sunt prim-ministru, nu vom plăti niciun ban pentru dosarele la CEDO până nu vom scoate de la voi acești bani”, a spus Chicu.

Ce au răspuns judecătorii?

Declarațiile lui Chicu și Dodon au fost comentate în primul rând de Consiliul Suprem al Magistraturii (CSM). CSM a menționat că judecătorii nu pot fi pedepsiți pentru deciziile emise, pentru că aceasta ar submina independența lor. „Ținând cont de faptul că autoritățile ignoră în permanență problemele grave de personal și de infrastructură, cu care se confruntă instanțele de judecată de toate nivelurile, noi considerăm că atacurile la adresa judecătorilor sunt nejustificate și reprezintă un atentat asupra independenței justiției”, a subliniat CSM.

La rândul său, Asociația Judecătorilor din Republica Moldova a comunicat că „intențiile guvernului de a reduce bugetul sistemului judiciar, învinuind și discreditând magistrații, se vor răsfrânge negativ asupra justiției”. Aceștia au menționat că sunt „pentru o retorică echilibrată și pentru identificarea unor soluții juste” din partea autorităților.

Judecătorii din capitală au publicat o declarație în care au condamnat criticile frecvente la adresa lor din partea politicienilor. Magistrații au numit acest lucru „atentat asupra independenței sistemului” și „ponegrire intenționată a justiției”. Ei au îndemnat organizațiile internaționale și societatea civilă să monitorizeze situația.

Buget redus pentru instanțele de judecată?

Stanislav Pavlovschi, fost judecător la CEDO, a spus pentru NM că acțiunile guvernului sunt o reacție adecvată la cele întâmplate. El a remarcat că guvernul este responsabil de formarea bugetului și că „aceste 70 de milioane oricum trebuiau să fie luate de undeva”.

Pavlovschi a menționat că cheltuielile pentru întreținerea sistemului judiciar „pot fi reduse esențial” dacă acesta ar fi modernizat. De exemplu, s-ar putea renunța la documentele tipărite pentru a trece doar la cele electronice, a subliniat ex-judecătorul de la CEDO.

Pavlovschi a mai spus că toate polemicile în acest sens sunt premature, întrucât parlamentul trebuie să ia decizia finală.

Iar judecătorul Victoria Sanduța dimpotrivă, consideră că decizia lui Chicu este „greșită și ilegală”. Potrivit afirmațiilor sale, declarația lui Chicu „are un caracter populist” și „îndreaptă mânia oamenilor asupra judecătorilor”. Ea a subliniat că guvernul „nu are dreptul să nu plătească salarii judecătorilor, secretarilor și asistenților”.

Vladislav Gribincea, directorul Centrului de Resurse Juridice din Moldova, este de acord cu Sanduța. El a menționat pentru NM că 80% din bugetul instanțelor judecătorești le constituie salariile magistraților, ale secretarilor ș.a. La fel, Gribincea a declarat că „nu trebuie să se ia bani de la sistemul judecătoresc, pentru că aici sunt magistrați onești și necinstiți și că judecătorii care nu au încălcat legea nu trebuie să răspundă pentru deciziile colegilor lor”.

Și Sanduța, și Gribincea pun la îndoială faptul că în realitate, guvernul va reuși să-și îndeplinească promisiunea.

Ori să fie aplicată responsabilitatea personală a judecătorilor?

Comentând ideea președintelui cu privire la confiscarea averii judecătorilor din cauza cărora Moldova a pierdut la CEDO, Pavlovschi a menționat că „un judecător trebuie să fie responsabil de hotărârile sale și nu de cele ale CEDO”. El a precizat că potrivit legislației în vigoare, un judecător poate răspunde material doar dacă este decizia definitivă a instanței în acest caz.

La rândul său, Gribincea a menționat că averea judecătorilor a cărei proveniență ei nu o pot explica ar trebui să fie confiscată până CEDO se va expune în privința deciziilor luate de acești magistrați. El consideră că dacă judecătorii ar răspunde personal pentru deciziile din cauza cărora Moldova a pierdut la CEDO, acest lucru ar permite să fie redus numărul total de dosare pe care țara noastră le pierde la CEDO. Totodată, el a subliniat că magistrații ar trebui să răspundă atunci când au încălcat legea în mod intenționat și nu atunci când au admis erori de procedură în dosar.

Victoria Sanduța a menționat că potrivit standardelor internaționale, „judecătorii nu trebuie să poarte răspundere materială pentru hotărârile pe care le iau”. „Problema responsabilității judecătorilor este una contradictorie. Uneori, CEDO anulează o decizie nu pentru că judecătorul a încălcat legea în mod intenționat, ci pentru că a admis erori de procedură în dosar”, a subliniat Sanduța. Potrivit afirmațiilor sale, generalizările autorităților la adresa tuturor judecătorilor poate fi interpretată că „atentat asupra autorității justiției”.

Ce se mai poate de făcut?

Potrivit afirmațiilor lui Sanduța, aceste 70 de milioane de lei „nu sunt prima sumă” pe care Moldova trebuie s-o plătească în baza unei decizii a CEDO. Ea consideră că autoritățile ar trebui să inițieze o investigație internă și să constate de ce judecătorii au emis o asemenea hotărâre și dacă sunt motive de a se adresa către forțele de ordine, cerându-li-se ca aceștia să fie trași la răspundere. La fel, Sanduța consideră că pierderile la CEDO ar putea fi evitate dacă ar fi înăsprite criteriile de numire a judecătorilor.

La rândul său, Gribincea a subliniat faptul că dacă în anul 2011, după decizia CEDO în dosarul „Gemenii”, autoritățile ar fi restituit proprietarilor clădirea, nu ar fi urmat a doua hotărâre a CEDO, din caua căreia Moldova trebuie să plătească 70 de milioane de lei foștilor proprietari. Gribincea a adăugat că acum, autoritățile ar putea să restituie foștilor proprietari o parte a clădirii și să nu caute bani pentru a achita prejudiciile.
***
Menționăm că din anul 1997 până în anul 2019, CEDO a obligat Moldova să plătească 17,1 milioane de euro (aproape 330 de milioane de lei). CEDO a stabilit că Moldova a încălcat Convenția Europeană pentru Drepturile Omului de 597 de ori. Cel mai mare număr de încălcări – 31% – țin de „dreptul la un proces echitabil”, în 25% din cazuri Moldova a fost recunoscută vinovată de tortură și tratament inuman, iar în 14% – de încălcarea dreptului la libertate și integritate personală.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

newsmaker.md

Hărți de risc și evaluări „din priviri”: cum vor fi verificate clădirile din Moldova la cutremure (ANALIZĂ)

Clădirile deja construite din Republica Moldova vor fi verificate, începând cu 2026, la rezistența la cutremure, prin inspecții vizuale. Autoritățile își propun să colecteze date despre fondul construit și să identifice imobilele care necesită, cu prioritate, intervenții de consolidare seismică. NewsMaker explică ce presupune evaluarea vizuală a rezistenței seismice, ce informații vor fi colectate și de ce autoritățile au decis să inițieze acest proces tocmai acum.

Pregătirile pentru evaluarea clădirilor deja construite din perspectiva rezistenței seismice au început în ianuarie 2025, când Ministerul Infrastructurii a inițiat elaborarea metodologiei de evaluare vizuală operativă. Documentul a fost aprobat de Guvern în ședința din 5 iunie, iar pe 3 iulie a fost publicat în „Monitorul Oficial”. Metodologia va intra în vigoare pe 1 ianuarie 2026, moment din care autoritățile vor începe elaborarea hărții riscului seismic. Potrivit secretarului de stat Veaceslav Șipitca, în prima etapă este planificată realizarea microzonării seismice a municipiului Chișinău, iar implementarea completă a proiectului este estimată să dureze între doi și doi ani și jumătate.

În nota explicativă a documentului se precizează că, până în prezent, în Republica Moldova nu a existat un cadru normativ care să stabilească modul de evaluare a stării clădirilor și de determinare a riscului seismic. Odată cu lansarea noului mecanism, autoritățile intenționează să elaboreze reguli clare privind reconstrucția seismică, precum și proceduri pentru realizarea investigațiilor tehnice necesare. Inițierea evaluărilor vizuale în această etapă a fost decisă pentru a evita repetarea unor erori comise anterior în România și pentru a realiza evaluarea clădirilor înainte de lansarea programelor de eficiență energetică și izolare termică. Astfel, autoritățile vor putea înțelege mai întâi starea reală a fondului construit și abia după aceea – să fie planifice lucrările necesare.

Responsabil de efectuarea evaluării vizuale a clădirilor va fi Inspectoratul Național pentru Supraveghere Tehnică. Autorii proiectului precizează că este vorba despre o formă simplificată de evaluare seismică, care nu presupune o analiză inginerească detaliată și nu reprezintă un studiu seismic complet.

Hărți de risc

Potrivit documentului, inițial se preconizează evaluarea pericolului seismic la nivel național și elaborarea hărților de risc. Ulterior, vor începe efectuarea inspecțiilor vizuale ale clădirilor, iar în anumite cazuri va fi dispusă expertiza tehnică, pentru a stabili dacă este necesară reconstrucția seismică. Pentru clasificarea primară va fi utilizată anume evaluarea vizuală operativă.

Astfel de evaluări vor fi efectuate de inspectori – specialiști cu studii superioare sau postsecundare profesional-tehnice în domeniul construcțiilor civile, sistemelor inginerești, arhitecturii sau planificării urbane. Aceștia vor activa sub coordonarea unor ingineri atestați. Înainte de începerea lucrărilor, inspectorii urmează să fie instruiți în metodologia evaluării vizuale operative – instruirea va fi realizată de un inginer atestat sau de centre de instruire acreditate.

Metodologia va fi aplicată clădirilor rezidențiale și publice, indiferent de forma de proprietate. Pe lângă blocurile de locuințe și casele individuale, în hartă vor fi incluse instituții medicale, clădiri administrative, magazine, obiective din domeniul educației, culturii, sportului și turismului, precum și clădiri ale gospodăriei comunale și ale sectorului energetic. Datele vor fi colectate nu doar în urma inspecțiilor, ci și prin intermediul autorităților administrației publice centrale și locale și al proprietarilor. În cazul în care o clădire dispune deja de o expertiză tehnică privind rezistența seismică, aceasta va putea fi utilizată în locul rezultatelor evaluării vizuale operative.Ce vor verifica inspectorii în timpul evaluării

În cadrul evaluării vizuale, inspectorii vor înregistra destinația clădirii, numărul estimativ de persoane care o utilizează, valoarea sa istorică, precum și rolul pe care l-ar putea avea în caz de catastrofă sau calamitate naturală. Toate informațiile vor fi introduse într-un formular special de evaluare vizuală operativă, completat fie în format digital, fie pe suport de hârtie. Pentru fiecare clădire vor fi indicate date precum numărul cadastral, suprafața construită, perioada de edificare, numărul de etaje, tipul constructiv și forma clădirii. De asemenea, vor fi anexate fotografii și vor fi consemnate eventualele deformări observate.

Într-o notă separată, inspectorul va oferi o descriere succintă a clădirii, inclusiv dacă aceasta a fost supusă unor modificări, precum extinderi realizate pe parcursul exploatării. Totodată, pentru fiecare imobil va fi stabilit unul dintre cele 11 tipuri constructive, descrise în detaliu în metodologie.

O parte dintre datele din șablonul raportului au fost deja grupate. Astfel, în formular sunt prevăzute perioade fixe de construcție – până în 1963, 1964 – 1969, 1970 – 1981, 1982 – 1990, 1991 – 1995, 1996 – 2020 și după 2021 – precum și categorii de înălțime: clădiri cu un etaj, cu 2 – 3 etaje, 4 – 5, 6 – 8, 9 – 12 și peste 12 etaje. Autorii proiectului au explicat că această catalogare a fost aleasă ținând cont de evoluția practicilor de construcție și de modificările standardelor tehnice naționale.

În timpul inspecției la fața locului, inspectorii vor acorda o atenție deosebită deformărilor structurale seismice – vor căuta fisuri, degradări ale zidăriei, avarii în zonele de intersecție a pereților, îndoiri ale armăturii, deplasări ale elementelor constructive, abateri ale structurii și alte defecte. Dacă deformarea depășește 5%, structura va fi considerată supusă unei deformări seismice sistematice. De asemenea, clădirile vor fi clasificate în funcție de gradul de afectare, pe cinci niveluri – de la I la V, unde clasa I corespunde celui mai ridicat nivel de afectare, iar clasa V celui mai scăzut.

Valoarea istorică și rolul în situații de urgență

În rapoarte vor fi evidențiate separat clădirile cu valoare istorică. În această categorie vor fi incluse monumentele de importanță națională și locală, clădirile cu valoare arhitecturală sau istorică, precum și obiectivele care nu au un statut individual de protecție, dar fac parte din ansambluri protejate ori sunt amplasate pe un teritoriu protejat sau într-o zonă de protecție a unui alt monument. Toate celelalte clădiri vor fi clasificate drept obișnuite – fără valoare istorică stabilită.

Metodologia prevede clasificarea clădirilor în funcție de utilizarea lor posibilă în caz de catastrofă sau calamitate naturală. Pentru fiecare obiectiv se va stabili dacă destinația sa obișnuită poate fi schimbată într-una de urgență – pentru coordonarea acțiunilor, acordarea asistenței medicale sau găzduirea serviciilor de intervenție. Din punct de vedere al găzduirii temporare, clădirile vor fi împărțite în trei categorii – fără posibilitatea de a adăposti persoane, cu capacitatea de a primi până la 100 de persoane, până la 1.000 și peste 1.000 de persoane. În această categorie pot fi incluse școli, spitale, policlinici, cămine, obiective sportive și culturale.

Autoritățile vor evalua și posibilele consecințe asupra siguranței publice în cazul unor avarii grave sau al prăbușirii clădirilor. Printre consecințele semnificative sunt enumerate riscul de afectare a clădirilor învecinate, pericolul pentru un număr mare de persoane aflate în spații publice, blocarea principalelor rute de evacuare în timpul sau imediat după cutremur, avarierea rețelelor inginerești și tehnice esențiale, riscul de explozii, scurgeri de substanțe periculoase, accidente hidrotehnice și alte evenimente, precum și întreruperea unor activități importante pentru viața socio-economică sau pentru mediul înconjurător.

De ce este necesară evaluarea clădirilor

Autorii documentului au explicat că, în timp, clădirile degradează sub influența factorilor de mediu, a uzurii naturale și a intervențiilor neautorizate, iar o sarcină suplimentară este creată și de cutremure, în urma cărora structurile ar fi putut suferi avarii. „Cutremurele din anii 1940, 1977, 1986 și 1990 au afectat structurile portante ale clădirilor și au provocat deformări care s-au acumulat de la un cutremur la altul. Acest lucru sporește riscul pierderii stabilității și rezistenței structurilor, în special în cazul unor cutremure puternice, capabile să ducă la prăbușiri parțiale și totale cu consecințe grave”, se menționează în nota explicativă.

În urma evaluărilor, clădirile vor fi clasificate în funcție de nivelul de vulnerabilitate seismică și de prioritatea investițiilor. Acest lucru va permite identificarea obiectivelor cele mai slabe din punct de vedere constructiv și stabilirea celor care necesită consolidare în regim prioritar, ținând cont de destinația clădirilor și de posibilele consecințe ale avariilor. Metodologia de evaluare vizuală operativă va permite obținerea rapidă a unei imagini de ansamblu asupra riscului seismic al fondului construit și va constitui baza pentru efectuarea ulterioară a expertizelor tehnice.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: