comisarul.ro

Bemol acuză Guvernul că intenționează să preia ilegal activele Danube Logistics. Reacția Chișinăului

Compania Bemol, care pretinde la activele Danube Logistics din Portul Internațional Liber Giurgiulești, s-a adresat, printr-o scrisoare deschisă, președintei Maia Sandu. Aceasta susține că Guvernul Republicii Moldova ar intenționa să preia ilegal activele Danube Logistics, care este operatorul și locatarul portului, pentru a le transfera unei alte companii. Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă, a infirmat, pentru NM, acuzațiile, calificându-le ca fiind „nefondate”.

În scrisoare, Bemol susține că Guvernul, „acționând în interesul unui grup infracțional și al BERD”, ar intenționa să modifice documentele fundamentale cu privire la activele și drepturile Bemol legate de Danube Logistics, pentru a transfera ulterior activele către compania Emitel Investments FZE din Dubai, care ar avea legătură cu oficiali din Executiv.

Bemol a remarcat, de asemenea, că procesul în instanță în privința Portului Internațional Liber Giurgiulești nu s-a încheiat, acuzând Guvernul că intenționează să comită „încă o ilegalitate gravă”, despăgubirea căreia va reveni Republicii Moldova. „Vă rugăm să interveniți în calitate de garant al Constituției Republicii Moldova, pentru a preveni comiterea unei noi ilegalități și pentru a evita atragerea țării noastre la răspundere pentru toate fraudele anterioare și multiplele acțiuni ilegale”, a declarat compania.

Contactat de NM, purtătorul de cuvânt al Executivului, Daniel Vodă, a declarat: „Informațiile din scrisoarea recent publicată sunt false. Guvernul Republicii Moldova nu a avut niciodată discuții sau negocieri cu compania menționată, iar insinuările privind presupuse acțiuni ilegale sunt nefondate. Ne menținem angajamentul de a acționa în deplină transparență și conform legii, în interesul cetățenilor și al statului”.

***

Amintim că, în mai 2021, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a devenit unicul proprietar al operatorului și chiriașului Portului Internațional Giurgiulești, Danube Logistics. Pe 18 mai 2021, schimbarea de proprietate a fost înregistrată printr-un executor judecătoresc, după ce banca a cumpărat 100% din acțiunile Danube Logistics Group. Bemol susține că a depus o plângere la procuratură pe acest fapt, iar ulterior a fost inițiat un dosar penal. Menționăm că Portul Giurgiulești aparține statului.

Conform contractului de concesiune pe 99 de ani, Danube Logistics construiește, operează și extinde portul Giurgiulești. (…) Încă de la început, în anii 1990, autoritățile Moldovei au încercat să atragă investiții străine pentru proiectarea, dezvoltarea și exploatarea proiectului portuar. Investitorii internaționali au deținut proiectul încă de la începuturile sale”, a declarat atunci BERD.

Banca a negat informația potrivit căreia achiziționarea acțiunilor operatorului portuar ar fi costat-o 1 000 de euro, așa cum relataseră anterior presa din Moldova. „Documentul vehiculat în anumite surse mass-media arată valoarea nominală a acțiunilor Thomo Invest Ltd, fostul proprietar indirect al Danube Logistics, care a fost achiziționată de BERD la 7 mai 2021. Valoarea tranzacției este diferită și rămâne confidențială”, a comunicat BERD.

Menționăm că, în 2015, NM a scris că Portul Liber Internațional Giurgiulești a făcut obiectul unui litigiu între foștii și actualii proprietari ai activului: compania olandeză Easeur Holding BV și Danube Logistics Holding BV. În spatele primei se află azerul Rafiq Aliyev, în timp ce proprietarul celei de-a doua este germanul Thomas Moser.

În 2021, Danube Logistics, care gestionează Portul Giurgiulești, a anunțat că Bemol a preluat controlul portului printr-un atac raider. Danube Logistics a declarat atunci că acțiunile executorului judecătoresc, care a impus administrare externă asupra companiei, au fost ilegale și intenționează să le conteste. Bemol, la rândul său, a calificat aceste acuzații drept „jonglare cu termeni juridici” și a asigurat că „managementul stabilit” nu va împiedica funcționarea normală a Portului Giurgiulești.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

România, aproape să preia Portul Giurgiulești. Ministru român: „Trebuie să avem garanția exploatării și după 2030”

România este aproape să preia Portul Giurgiulești din Republica Moldova, aflat la granița cu județul Galați și considerat strategic pentru aprovizionarea cu mărfuri către și dinspre Ucraina. Ministrul Transporturilor din România, Ciprian Șerban, a declarat pentru DCNews că negocierile sunt într-o fază avansată.

„Suntem acum în discuții și pentru achiziția Portului Giurgiulești. Este foarte strategic poziționat. Teoretic, suntem în semnarea contractului. Am avut o discuție cu cei de la Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare, le-am făcut o ofertă și a fost acceptată. Sunt câteva condiții pe care trebuie să le îndeplinească și cei din Republica Moldova. Va trebui să prelungească durata de exploatare a portului, care e până în 2030 astăzi. Ca să aibă sens investiția și să fie profitabilă și pentru România, trebuie să avem garanția că putem exploata și după 2030. Ei sunt deschiși și vor face această modificare cât mai curând posibil”, a declarat oficialul român.

Potrivit lui Ciprian Șerban, săptămâna viitoare este programată o discuție cu Vladimir Bolea, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale din Republica Moldova, pentru a finaliza detaliile.

***

Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti din sudul Republicii Moldova a devenit un punct de tranzit comercial strategic pentru importul de cereale din Ucraina, după ce Federația Rusă a blocat porturile de-a lungul coastei ucrainene a Mării Negre. Compania care operează portul este controlată integral de BERD, a relatat în septembrie 2023 publicația Vocea Basarabiei. BERD a achiziționat 100% din capitalul grupului de companii Danube Logistics (Danube Logistics Group), la 7 mai 2021. Astfel, BERD a devenit atunci unicul beneficiar efectiv al Danube Logistics SRL, operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești. Prin această achiziție, BERD anunța într-un comunicat că își propune să promoveze continuarea funcționării și dezvoltării cu succes a Portului Internațional Liber Giurgiulești, și va încerca să atragă investitori internaționali pentru a sprijini și dezvolta în continuare portul.

În septembrie 2023, premierul român Marcel Ciolacu declara într-un interviu pentru Digi24 că România intenționează să cumpere portul Internaţional Liber Giurgiuleşti din Republica Moldova, în contextul în care se preconizează ca țara să devină „un hub important în reconstrucția Ucrainei”. Atunci Ciolacu susținea că ministrul Transporturilor de la București a avut discuții în acest sens cu BERD, care este singurul proprietar final al companiei care administrează portul la Dunăre.

În octombrie 2023, ministrul Infrastructurii de la Chișinău Andrei Spînu declara că Guvernul României și-a anunțat intenția de a cumpăra Portul Internațional Giurgiulești – deținut de BERD – nu întregul Complexul Portuar Giurgiulești, pe teritoriul căruia se află și Portul de Stat. Oficialul menționa că reprezentanții BERD au fost informați despre faptul că în cazul în care banca va decide să vândă acest port, Guvernul de la Chișinău trebuie să fie implicat în acest proces din faza inițială, întrucât acest obiect de infrastructură reprezintă singura ieșire a Moldovei la mare. Detalii AICI.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: