laf.md

Caracatița găgăuză. Cine este candidatul cu șanse de a deveni bașcanul Găgăuziei

Una dintre principalele intrigi privind alegerea bașcanului Găgăuziei, care vor avea loc la 30 aprilie, e că dacă acestea chiar se vor desfășura. În orice caz, un singur tur va fi insuficient, cu siguranță. Încă nu sunt favoriți evidenți în cursa pentru funcția de bașcan, dar patru pretendenți principali pentru turul doi pot fi menționați. Este vorba despre Grigorii Uzun și Victor Petrov, susținuți de socialiști, Evghenia Guțul, candidatul partidului „Șor” și Dmitrii Croitor, ambasadorul Moldovei în Turcia.

Cu o săptămână înainte de alegeri, în Găgăuzia au fost publicate rezultatele a două sondaje. Unul a fost realizat de compania Intellect Group, al doilea – de compania iData.

Ambele sondaje au reflectat aproximativ aceeași imagine: pretendentul principal la funcția de bașcan al Găgăuziei ar urma să fie considerat candidatul Grigorii Uzun, susținut de Partidul Socialiștilor, iar concurenții săi principali – Dmitrii Croitor, Evghenia Guțul și Victor Petrov.

Aceștia sunt urmați, la o distanță evidentă, dar care nu este critică, de ex-primarul de Comrat Nicolai Dudoglo și fostul bașcan Mihail Formuzal.

Nimeni nu oferă prognoze

Experții contactați de NM propun să nu credem orbește sondajelor, dar recunosc că au cam aceeași idee despre campanie.

„Sunt niște sondaje de calibrare. Nu au fost cuprinse toate categoriile [alegătorilor]. Cei indeciși constituie 26-30 la sută în toate sondajele, ceea ce nu ne oferă temeiuri pentru a ne baza pe aceste informații. Pe de altă parte, și acestea demonstrează anumite tendințe confirmate de alte date, indirecte”, ne-a comunicat Vitalii Gaidarji, jurnalist, directorul portalului informațional laf.md.

Potrivit afirmațiilor politologului Veaceslav Craciun, fostul consilier al bașcanului, este pentru prima dată când în Găgăuzia au loc alegeri în care este atât de dificil să se ofere o prognoză reală a rezultatelor.

„Sunt primele alegeri în care este dificil să se ofere o prognoză rezonabilă. Nu există un favorit evident, voturile se distribuie [între pretendenți]. Candidații exploatează subiectul sărăciei populației”, a remarcat Craciun.

Acesta mai susține că principalele teze ale pretendentului partidului „Șor” și ale candidaților socialiștilor în campania electorală sunt „opunerea față de Chișinău și exploatarea subiectului sărăciei”.

„Acest lucru se întâmplă acum în Găgăuzia, dar este caracteristic și pentru toată Moldova. După schimbarea portretului social-economic al alegătorului, sunt simplificate și degradează tehnologiile electorale. Este un proces nu prea plăcut”, a menționat Craciun.

Și Vitalii Gaidarji ne-a spus că în Găgăuzia, partidele testează noi tehnologii electorale înainte de alegerile locale.

Riscul abuzurilor din partea candidaților și eventuala mituire a alegătorilor fac dificile posibilele prognoze. Gaidarji spune că ne putem aștepta la mituire și din partea socialiștilor, și a celor de la „Șor”.

„În sate sunt conectate resursele financiare. Există o informație precum că se plătește de la 400 până la 10 000 de lei pentru votul unei familii. Este foarte greu să vorbim despre onestitatea acestor alegeri și să prezicem un rezultat estimativ. Tendințele denotă faptul că Guțul și Uzun ar putea ajunge în turul doi”.

Și Kremlinul?

De notat că, spre deosebire de campania din anul 2015, în care oficialii de la Moscova au susținut-o fără echivoc pe Irina Vlah, actualul bașcan, acum Moscova nu are niciun candidat.

Așa sau altfel, reprezentanții autorităților oficiale ruse îl susțin pe Victor Petrov. Anume la întâlnirea electorală a acestuia s-a pornit liderul Tatarstanului, Rustam Minnihanov care, cu scandal, nu a fost lăsat să intre în Moldova.

Candidatul indirect al partidului „Șor”, Evghenia Guțul a fost susținută recent de liderul LDPR, Leonid Sluțki.

Un alt candidat – Grigorii Uzun – este susținut de partidul pro-rus al socialiștilor și de Igor Dodon, care a revenit la conducerea formațiunii.

În opinia lui Veaceslav Craciun, în noile condiții externe, factorul rus în actuala campanie de alegere a bașcanului are o importanță mai mică.

Uzun/Petrov

În opinia lui Craciun, chiar dacă se deosebesc unul de altul, candidații Petrov și Uzun împart același teren electoral. Reamintim că Grigorii Uzun este susținut oficial de PSRM, iar Victor Petrov – de către deputații socialiști Vasile Bolea și Alexandr Suhodolski.

„Nu văd logica în promovarea concomitentă a celor doi. Admit că unul dintre ei se va retrage din cursă și își va îndemna electoratul să voteze pentru dublura sa. Cu siguranță, acesta va ajunge în turul doi. E prea puțin probabil că vor ajunge ambii, nu văd un asemenea „duet” în turul doi”, a spus Craciun.

Vitalii Gaidarji a remarcat faptul că ratingul Partidului Socialiștilor în Găgăuzia, care depășește 70% în unele sondaje, își va spune cuvântul și îl va ajuta pe Grigorii Uzun să lupte pentru un loc în turul al doilea.

Potrivit afirmațiilor lui Gaidarji, Victor Petrov va lua, în primul rând, voturile comrățenilor de la fostul primar al orașului, Nicolai Dudoglo, dar șansele acestuia de a ajunge în turul doi sunt mai puțin probabile.

„Veteranii”

O altă categorie de candidați o constituie politicienii cu experiență, inclusiv administrativă. Este vorba în acest caz de foștii bașcani Dmitrii Croitor și Mihail Formuzal, deputatul APG Serghei Cimpoeș și fostul deputat APG Serghei Cernev.

„Printre aceștia sunt și cei care se opun activ Chișinăului, dar și cei care vorbesc de pe poziții mult mai moderate. Conform estimărilor mele, aceștia au o campanie [electorală] mult mai slabă. Mă refer la Croitor și Formuzal. Acești candidați vor uimi, mai degrabă, dacă vor trece în turul doi”, a subliniat Veaceslav Craciun.

Acesta mai spune că un rol mai mare îl va avea poziția autorităților locale. „Acum, acestea s-au împărțit. Câțiva primari sunt pentru Petrov, alții – pentru Croitor. Cei mai mulți alegători trăiesc în Comrat și în Ceadîr-Lunga. Mult depinde de primarii Anastasov și Topal. Anastasov l-a susținut deja pe Petrov, iar Topal l-a susținut, pe ultima sută de metri a campaniei, pe Croitor”, a menționat interlocutorul.

În opinia lui Craciun, susținerea lui Dmitrii Croitor de către primarul de Ceadîr-Lunga ar putea fi acel factor care îi va permite să ajungă în turul doi.

Vitalii Gadarji consideră că susținerea din partea Irinei Vlah ar putea nu doar să-l ajute pe Croitor, ci și să-i dăuneze: „Încercarea de a organiza întâlniri electorale cu acest candidat, cu utilizarea resursei administrative, deranjează alegătorii”. Acesta mai crede că în ultimii ani, Irina Vlah s-a ales cu un vizibil anti-rating în Găgăuzia.

Vitalii Gaidarji a menționat că și Dudoglo, Formuzal și Cimpoeș își au alegătorii proprii și, în cazul unei mobilizări corespunzătoare, aceștia ar putea uimi.

Surpriză de la Ilan Șor

În opinia interlocutorilor NM, activitatea de echipă a partidului „Șor” în Găgăuzia a reușit să o facă pe Evghenia Guțul, necunoscută până acum, un pretendent pentru a ajunge în turul doi.

„Am nevoie de timp ca să-mi amintesc, cum îl cheamă pe candidatul partidului „Șor”. Dar acum, dacă echipa partidului „Șor” va spune că trebuie votat un taburet, oamenii vor vota acest taburet. Pentru că toți sunt săraci și acum, pentru ei e mai important să primească măcar ceva. Să primească ceva, să nu moară de frig – de aici, și încrederea în astfel de candidați”, a specificat Craciun.

În același timp, el este sceptic că Evghenia Guțul va ajunge în turul doi al alegerilor: „Partidul „Șor” profită foarte bine de tehnologiile electorale, ei reușesc destul de bine să-și mobilizeze electoratul, dar și ei au un anumit plafon. Nu mai trăiesc chiar toți într-atât de rău ca să voteze o fetiță pe care o leagă de Găgăuzia doar faptul că s-a născut acolo”.

Favoritul principal – absența la vot

Pentru ca alegerile bașcanului să fie valabile, prezența alegătorilor ar trebui să fie mai mare de 50%. Potrivit datelor actualizate, în Găgăuzia sunt 92,5 mii de alegători. Prin urmare, ca alegerile să fie validate, la acestea ar trebui să participe circa 47 mii de persoane.

La ultimele alegeri regionale, cele pentru Adunarea Populară a Găgăuziei, din anul 2021, au participat puțin peste 46 mii de alegători.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Marketing pentru afaceri: esențial pentru creștere și diferențiere

Într-o piață tot mai competitivă, afectată de schimbări și transformări zilnice, marketingul nu mai este un lux, ci o necesitate vitală pentru orice afacere – fie ea la început de drum sau deja foarte dezvoltată. 

Cu ajutorul unei strategii de marketing bine gândite, o companie își poate atrage clienți noi, fideliza publicul existent și își poate consolida poziția pe piață. 

Marketingul este esențial pentru succesul unei afaceri din mai multe motive. Iată o explicație detaliată împărțită pe secțiuni cheie: 

1. Vizibilitate și recunoașterea brandului – Marketingul ajută afacerea să fie cunoscută publicului țintă. Fără promovare constantă, chiar și produsele sau serviciile excelente pot trece neobservate. Prin reclame, prezență online, evenimente și campanii marketingul construiește recunoașterea brandului și poziționează compania în mintea consumatorilor. 

2. Generarea vânzărilor și creșterea veniturilor – Marketingul eficient atrage clienți noi și îi motivează pe cei existenți să cumpere din nou. Marketingul este cheia care deschide poarta vânzărilor. Nu este doar despre promovare, ci despre crearea unui sistem predictibil și scalabil de venituri. Fiecare acțiune – de la o simplă postare pe rețelele de socializare până la un email automatizat – poate contribui la creșterea cifrei de afaceri, dacă este parte dintr-o strategie clară și bine executată. 

3. Construirea relației cu clienții – Marketingul nu se oprește după prima vânzare. Comunicarea continuă cu baza de clienți ajută la menținerea relației cu aceștia, creând loialitate și comunitate. Un client fidel este mult mai valoros decât unul ocazional. 

4. Diferențierea față de competiție – Într-un context economic în care consumatorii sunt bombardați cu opțiuni similare, diferențierea devine un element esențial pentru supraviețuirea și dezvoltarea unei afaceri. Marketingul este instrumentul care construiește și comunică această diferență într-un mod relevant, clar și memorabil. 

5. Informare și educare – Marketingul nu înseamnă doar să vinzi, ci și să creezi încredere și înțelegere. Oamenii au nevoie să știe ce este produsul, la ce folosește și de ce merită atenția lor. Într-o piață complexă, informarea și educarea publicului reprezintă diferența dintre ignoranță și conversie. 

6. Colectarea și utilizarea datelor Campaniile de marketing oferă oportunitatea de a testa, analiza și optimiza. Prin instrumente digitale (ex: Google Analytics, Meta Ads Manager), companiile pot înțelege comportamentul clienților, preferințele acestora și pot ajusta produsele, prețurile sau comunicarea în funcție de date reale. Marketingul performant nu înseamnă să lansezi o campanie și „să speri la rezultate”. Înseamnă să măsori permanent și să îmbunătățești: 

  • Oprești ceea ce nu funcționează. 
  • Redirecționezi bugetele către ce performează. 
  • Ajustezi mesajele și designul pentru a crește conversia. 
  • Refaci pâlnia pentru a reduce abandonul. 

7. Sprijin pentru alte departamente – Marketingul nu este un departament izolat, ci o forță integratoare care colaborează activ cu toate funcțiile cheie dintr-o organizație. Echipa de marketing lucrează în sinergie cu vânzările, serviciul clienți, dezvoltarea de produs și HR (în employer branding). De exemplu, un brand puternic face mai ușor procesul de vânzare și atrage talente mai bune în companie. 

Fără marketing, nicio afacere nu are voce. Cu marketing, ai direcție, vizibilitate și rezultate. 

  • Vrei să fii cunoscut? Folosește marketingul. 
  • Vrei să vinzi mai mult? Folosește marketingul. 
  • Vrei să construiești un brand respectat? Folosește marketingul. 
  • Vrei să crești sustenabil? Marketingul e direcția. 

Alege să investești în marketing. Nu pentru că e la modă, ci pentru că e esențial. Fă-ți vocea auzită. Fă-ți afacerea de neuitat.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: