Andrei Mardari / NewsMaker

„Cei nemulțumiți sau care au stat în rând merită scuzele de rigoare”. Șeful ASP, explicații în cazul declarării beneficiarilor efectivi

În contextul valului de nemulțumiri legat de declararea beneficiarilor efectivi, directorul Agenției Servicii Publice (ASP) Mircea Eșanu a spus că, pe lângă prelungirea termenului de depunere a declarațiilor, se va interveni pe tarif „ca să fie redus sau chiar eliminat complet”. Eșanu a adăugat că Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor urmează să vină cu explicații de ce avem nevoie de declararea beneficiarilor și a menționat că „ASP este ultima instituție în acest lanț trofic”. „Sincer cred că toți cei care și-au exprimat nemulțumirea și cei care au stat în rând ultimele zile la ASP merită scuzele de rigoare, de la mine, de la ASP și cel puțin o explicație”, a comunicat directorul Agenției. 

Din păcate zilele astea „beneficiari efectivi” a devenit cuvânt de ocară. (…) Sincer cred ca toți cei care și-au exprimat nemulțumirea, inclusiv cei care nu au reușit să și le exprime public și cei care au stat în rând ultimele zile la ASP merită scuzele de rigoare, de la mine, de la ASP și cel puțin o explicație de ce și cum s-a ajuns la această situație, puțin spus, jenantă”, a scris pe o rețea de socializare directorul Agenției.

Eșanu a precizat că Parlamentul va extinde prin lege, până la finele acestui an, termenul de depunere cu un an, adică până la 31 decembrie 2025.

Se va interveni pe tarif, care stă în lege (220/2007), ca să fie redus sau chiar eliminat complet pentru actualizări minore în Registrul de Stat al Unităților de Drept, adică inclusiv declararea beneficiarilor efectivi o dată cu digitalizarea completă a serviciului”, a menționat directorul Agenției.

El a adăugat că reprezentanții Serviciului Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor „sunt cei care sunt formatorii de politici pe acest domeniu și urmează să vină cât se poate de curând cu explicații pentru publicul larg de ce avem nevoie de acest instrument, de ce este important pentru noi ca țară, inclusiv să definitiveze procedurile ce fac entitățile juridice care se află în insolvență, în proces de lichidare, sau nu au din varii motive administrator și nu are cine elementar să depună declarația pe beneficiari efectivi”.

Împreună cu colegii de la AGE (nota red. Agenția de Guvernare Electronică), suntem practic pe ultima sută de metri în dezvoltarea, unui sistem informațional automatizat complet nou al RSUD (nota red. Registrul de Stat al Unităților de Drept), care va permite operarea oricăror înregistrări, modificări, vânzări, fuziuni, lichidări de companii și organizații non-profit – complet on-line. Inclusiv depunerea declarațiilor cu privire la beneficiarii efectivi. Nu prin expediere de fișiere pe mail! Deja suntem la faza testare a sistemului, migrare a datelor în noul registru, etc. În martie-aprilie planificăm să-l punem în producție. Va fi mult mai simplu!”, a dat asigurări directorul Agenției.

El a adăugat că „ASP este ultima instituție în acest lanț trofic” și că „ASP nu face politicile pe spălarea banilor, nu a elaborat legea, nu a stabilit termenul limită de depunere, nu stabilește regulile de declarare a beneficiarilor și nici măcar nu stabilește mărimea contravențiilor”.

ASP este desemnată ca instituție responsabilă de aceste înregistrări inițiale. Cred că termenul de 18 luni pentru ca 160 mii de unități de drept din țară să facă aceste declarații a fost un termen optimist. În mod special când alte instituții ale statului direct responsabile de domeniu au comunicat prost și insuficient: ce e cu această lege, de ce este nevoie de această declarație, de ce acesta amendă e așa de mare, atenție amendă! cum ne asiguram că îi targetăm pe cei rău intenționați, cum să facem ca să nu sufere majoritatea bine intenționată a oamenilor de afaceri sau ONG-uri care nu au treabă cu spălarea banilor și finanțarea terorismului, să facă acest proces de declarare pe înțelesul tuturor, să încurajeze persoanele să facă aceste operațiuni din timp, să nu lase ambiguități în proceduri și să lase registratori ASP să deducă sau să ghicească în cafea ce să le spună celor care vin după răspunsuri și servicii. (…) Așa moldovenii au aflat despre beneficiarul efectiv, de pe Facebook. Pe ultima sută de metri. Mărimea potențialei amenzi a „ajutat” nespus!”, a comunicat el.

Potrivit lui Eșanu, în această perioada de 18 luni de la aprobarea legii, peste 61% din companiile active au înregistrat beneficiarii efectivi.

Deci la multe din companii a ajuns informația comunicată și de la ASP, SFS (nota red. Serviciul Fiscal de Stat), instituțiile bancare. Dar din păcate nu la toți! Când în mai puțin de o săptămâna am avut o creștere de x26 a celor care au venit sau trimis cererile și declarațiile de beneficiari efectivi – ASP pur și simplu nu a mai făcut față fizic. Poșta electronică – plină până la refuz în doar 3 zile (chiar și cu spațiu majorat în două rânduri). În ultimă instanță – instituțiile statului s-au autosesizat, și-au admis scăpările, se intervine pentru schimbarea termenului de depunere, se va interveni și peste tarif, nimeni și nici o companie nu a primit amendă, și nici nu o va primi. Un an este suficient pentru cei care încă nu au reușit să facă declarația”, a conchis directorul ASP.

***

Administratorii de afaceri din Republica Moldova erau obligați să depună până pe 31 decembrie 2024 declarația privind beneficiarul efectiv. Nerespectarea acestei prevederi poate atrage amenzi semnificative, între 50 000 și 75 000 de lei. În reacție, mai mulți antreprenori din țară au scris pe rețelele de socializare că s-au confruntat cu dificultăți în procesul de depunere a declarațiilor. Fostul ministru al Muncii, Marcel Spatari, a semnalat că abia pe 17 decembrie a aflat despre această obligație. Detalii AICI.

Pe 18 decembrie, Agenția Servicii Publice a anunțat despre prelungirea termenului de actualizare a beneficiarului efectiv – până pe 31 decembrie 2025. Va fi prelungit, respectiv, și termenul de aplicare a amenzilor – până pe 1 ianuarie 2026. Agenția a clarificat ce presupune termenul de „beneficiar efectiv” și a prezentat tarifele pentru declararea beneficiarilor. Potrivit instituției, acestea vor fi revizuite „în perioada imediat următoare”. Detalii AICI.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Irina Vlah | Inima Moldovei

PAS a reclamat la CEC „utilizarea abuzivă” a simbolului partidului la un protest în fața Guvernului

Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS) a sesizat Comisia Electorală Centrală (CEC), menționând că Partidul „Inima Moldovei”, condus de Irina Vlah, a utilizat „abuziv” simbolul „/pas/” în cadrul unui protest și în materiale tipărite. Totodată, PAS susține că o protestatară a formațiunii „Inima Moldovei” a desfășurat agitație electorală prematură. Formațiunea de guvernământ a solicitat Comisiei Electorale să constate „încălcările actelor normative”, aplicarea de sancțiuni, inclusiv partidului să publice scuze oficiale.

Sesizarea PAS

Într-o sesizare către CEC, PAS a menționat că, pe 23 iulie, partidul condus de Vlah a desfășurat un protest în fața Guvernului. „Această acțiune a depășit însă limitele unei manifestări democratice pașnice, transformându-se într-o campanie coordonată de denigrare politică, prin utilizarea abuzivă a mărcii înregistrate „/pas/”, deținută cu titlu exclusiv de Partidul Acțiune și Solidaritate. Simbolul protejat a fost utilizat în mod ostentativ și fără consimțământul titularului, fiind afișat pe bannere și placarde ce conțineau mesaje defăimătoare precum „/pas/ fură, noi plătim” sau „газовая мафия = /pas/ + EGC” (газовая мафия. în traducere: mafia gazului).

PAS a adăugat că „Inima Moldovei” „nu s-a limitat la evenimentul stradal”, ci a „procedat la o distribuție masivă de materiale tipărite – pliante, afișe, broșuri, conținând aceleași mesaje calomnioase și elemente distinctive ale identității vizuale PAS, inclusiv fonturi, culori și stiluri grafice similare”.

Potrivit PAS, acțiunile reprezintă „o încălcare gravă a legislației electorale, a principiilor fundamentale ale concurenței loiale în procesul electoral, precum și a drepturilor constituționale și legale la imagine, reputație și identitate instituțională”. În concluzie, PAS a menționat că „aceste fapte, prin amploarea, caracterul repetat și scopul lor manipulator, au generat și vor genera pe viitor un prejudiciu grav și continuu imaginii și reputației Partidului Acțiune și Solidaritate, dacă aceste acțiuni nu vor fi curmate”.

Prin urmare, partidul a solicitat Comisiei Electorale Centrale „constatarea încălcării flagrante a legislației electorale și a principiilor de concurență loială”, precum și „încălcarea drepturilor de proprietate intelectuală și a dreptului la imagine”, aplicarea sancțiunilor prevăzute de legislația electorală „în vederea descurajării unor astfel de acțiuni”, obligarea partidului condus de Vlah „să publice o dezmințire publică și scuze oficiale pentru informațiile false și defăimătoare diseminate”.

În context, PAS a prezentat prevederi din Codul electoral care stabilesc o serie de sancțiuni de bază sau complementare. Acestea includ: avertismentul; privarea de timpii de antenă gratuiți și/sau contra plată pentru o perioadă de la 24 până la 48 de ore, care poate fi aplicată doar după ce a fost dată sancțiunea sub formă de avertisment; lipsirea de alocații de la bugetul de stat; lipsirea de alocații de la bugetul de stat pentru performanțele obținute la scrutinul în care este înregistrat în calitate de concurent electoral; sancțiunea contravențională care ține de competența CEC; anularea înregistrării, a acreditării sau a confirmării subiecților electorali; solicitarea radierii din oficiu a partidelor politice.

NewsMaker by Mihaela Conovali

Răspunsul CEC

CEC a declarat că, „în perioada electorală termenul de depunere a contestațiilor este de 3 zile, care se calculează începând cu ziua următoare zilei în care a fost săvârșită acțiunea”. „Acțiunile pe care le relatați au avut loc la data de 23 iulie curent, termenul de 3 zile nefiind respectat”, a menționat instituția electorală.

Totodată, CEC a menționat că „persoana care se consideră defăimată poate solicita prin cerere autorului informației care a răspândit-o rectificarea sau dezmințirea”. „Constatarea defăimării depășește competențele CEC”, a comunicat instituția.

Referitor la aspectele privind existența unor elemente contravenționale, CEC a anunțat că a transmis sesizarea către Inspectoratul General al Poliției.  

A doua sesizare

Într-o altă sesizare către CEC, PAS spune că urmare a protestului „Inima Moldovei” din 23 iulie din fața Guvernului, „pe rețeaua de socializare Facebook a apărut un video distribuit de către o manifestantă a protestului, Gherța Maia, prin care îndeamnă în mod expres cetățenii să voteze Partidul Politic Republican „Inima Moldovei”. Astfel, PAS menționează că videoclipul „se încadrează perfect în definiția legală a agitației electorale” și adaugă că acțiunile de agitație electorală sunt interzise până pe 29 august. 

PAS a solicitat Comisiei „constatarea încălcării actelor normative în domeniul electoral” de către partidul condus de Vlah și „aplicarea sancțiunilor prevăzute de legislația electorală”.

Totodată, PAS a prezentat prevederi din Codul electoral care stabilesc următoarele sancțiuni: avertismentul; privarea de timpii de antenă gratuiți și/sau contra plată pentru o perioadă de la 24 până la 48 de ore, care poate fi aplicată doar după ce a fost dată sancțiunea sub formă de avertisment; lipsirea de alocații de la bugetul de stat; lipsirea de alocații de la bugetul de stat pentru performanțele obținute la scrutinul în care este înregistrat în calitate de concurent electoral; sancțiunea contravențională care ține de competența CEC; anularea înregistrării, a acreditării sau a confirmării subiecților electorali, solicitarea radierii din oficiu a partidelor politice. 

NewsMaker by Mihaela Conovali

Răspunsul CEC

Comisia Electorală Centrală a menționat că termenul de depunere a sesizării a fost depășit. Cu referire la aspectele invocate din Codul contravențional, CEC a menționat că transmite sesizarea către IGP.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: