Educația și incluziunea digitală a societății, prin asigurarea unui acces echitabil la lumea digitală, dar și la diverse programe gratuite de învățare – sunt câteva din preocupările pe care și le-a stabilit Orange Moldova de-a lungul ultimelor decenii. De asemenea, grija față de mediu este cea care ghidează întreaga activitate a companiei. Despre prioritățile Orange Moldova și cum aceasta reușește să obțină rezultate în implementarea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă, ne vorbește Cristina Mîndrescu, Manager Responsabilitate Socială în cadrul Orange Moldova.
-Care sunt obiectivele de Dezvoltare Durabilă pe care și le-a stabilit Orange Moldova?
-Orange Moldova este parte a Grupului Orange, care activează în 26 de state și deservește 298 de milioane de clienți. Acest lucru ne motivează și ne obligă, într-un fel, să avem o responsabilitate crescută față de societate și mediu. La nivel de grup, din cele 17 obiective de dezvoltare durabilă (ODD) au fost selectate 6, asupra cărora credem că, împreună, putem avea cel mai mare impact. Este vorba despre industrie, inovație și infrastructură; inegalități reduse; consum și producție responsabilă; acțiune climatică; pace, justiție și instituții puternice; parteneriate pentru obiective. Aceste obiective au fost aliniate și rezonează cu politica noastră de ESG, care este, de altfel, un pilon al planului nostru strategic Lead the Future.
Din diversitatea de priorități pe care le are astăzi omenirea, am ales să ne concentrăm pe domeniul în care suntem cei mai buni și anume acolo să acționam, așa cum se spune deseori „Be the best whatever you are”. Și asta este incluziunea și educația digitală.
-Pe ce se concentrează compania atunci când implementează strategia ESG?
-În cei 25 de ani de activitate a Orange Moldova și în cei 16 ani de activitate socială a Fundației Orange Moldova, ne-am concentrat pe 3 domenii, care sunt, de fapt, pilonii strategiei noastre ESG. Este vorba despre mediu, societate și guvernanță. Atunci când vorbim de mediu, fiecare dintre noi, fie că e persoană juridică sau fizică, trebuie să avem grijă să nu dăunăm. De aceea, prima noastră grijă este să ne micșorăm propria amprentă de carbon. La capitolul social, noi suntem cei care punem tehnologia digitală în serviciul societății și o transformăm într-o sursă de progres pentru fiecare. Iar dacă e să vorbim de guvernanță, aplicăm politici de business sustenabile, responsabile și etice. Pentru a ne asigura că avem cele mai bune practici, am instituit și un consiliu CSR, cu experți din domeniile relevante care sunt preocupați să transpună grija față de mediu și societate în politici și apoi proiecte foarte clare, ținând cont de obiective per fiecare din cei 1400 de angajați. Oricine lucrează astăzi la Orange Moldova, știe cu siguranță care este impactul acțiunilor sale sau a jobului său asupra societății și a mediului.
-Să începem cu mediul. Care sunt realizările specifice ale Orange Moldova?
-La capitolul mediu, principalele noastre preocupări țin de acțiunea asupra climei și consumul responsabil de resurse naturale. Noi reducem propriul consum de energie și amprenta de carbon prin implementarea de practici durabile și optimizarea utilizării energiei în operațiuni. Printre acțiunile întreprinse se numără solarizarea treptată a stațiilor de telefonie mobile, electrificarea parcului auto (8% din parcul nostru auto este astăzi electrificat, iar până în 2030 tindem să ajungem la 20%), deconectarea echipamentelor de amplificare a semnalului radio atunci când acesta lipsește sau e redus. Cum spunem noi în echipă – doarme clientul, „doarme” și rețeaua. Optimizăm consumul de energie cu ajutorul soluției Free Cooling. Asta înseamnă că încăperile în care este montat echipamentul sunt răcite cu aerul rece de afară, în loc să consume energia electrică.
Un alt principiu pe care îl implementăm ține de economia circulară. Colectăm separat deșeurile în toate perimetrele noastre de acțiune, fie că e depozit, magazine sau oficii. Am invitat, în ultimii ani, în acest parcurs spre economia circular, și pe clienții noștri. Astfel, oricine poate aduce în cele 38 de magazine Orange baterii, telefoane uzate, tablete sau alte deșeuri de echipamente electrice și electronice de mici dimensiuni. De asemenea, comercializăm telefoane recondiționate, care au aceeași performanță și garanție ca dispozitivele noi, dar un preț și o amprentă de carbon cu mult mai mică. Mai mult, cu programul RE, clienții pot schimba telefonul vechi pe unul nou, beneficiind de o reducere. Și, nu în ultimul rând, încurajăm clienții să repare telefonul ori de câte ori e posibil, în loc să procure altul nou.
Mai mult, în perioada 10 octombrie – 15 noiembrie, toți clienții Orange sunt încurajați să își achite facturile online, iar pentru fiecare factură achitată pe My Orange, noi, angajații Orange, vom sădi un copac. Iar momentul culminant din viitorul apropiat, pe care abia îl așteptăm, este inaugurarea fermei solare la Data Centrul de la Mileștii Mici, ceea ce va însemna +1,4GWh energie verde la Orange Moldova.
–Digitalizarea este una dintre prioritățile-cheie ale Republicii Moldova. Ce face Orange Moldova în acest sens?
-Incluziunea și educația digitală a societății face parte din strategia Orange, iar unul din scopurile noastre este să reducem decalajul digital și să oferim tuturor acces la tehnologii digitale și educație. Or, incluziunea digitală înseamnă să ai o rețea de calitate și e indiscutabil că Orange deține rețeaua mobilă #1 din Moldova. Ai nevoie de dispozitive accesibile – Orange oferă dispozitive în rate. Ai nevoie de planuri tarifare adaptate nevoilor – avem oferta Senior 70, accesată deja de 62.000 de seniori. Dar, poți avea și dispozitiv, și conexiune, dar să utilizezi internetul ineficient. De aceea, unul din scopurile noastre de bază este să educăm societatea să utilizeze internetul și tehnologia în mod eficient și responsabil. Asta facem deja de câteva decenii, iar recent ne-am asumat un obiectiv și mai ambițios: să educăm la propriu fiecare persoană care ajunge la Orange sau în locațiile fundației Orange, prin traininguri și instruiri digitale tête-à-tête. De exemplu, în anul 2023, prin intermediul proiectelor Orange și fundației Orange, peste 8000 de persoane au învățat elemente de bază despre IT (Fundamentele IT, Quality Assurance, Front End Development), Antreprenoriat, manufactura digitală, Inteligența Artificială, Siguranța Online și altele.
-Ce presupun proiectele de parteneriat pentru Orange Moldova?
-La acest capitol pot spune că ne mândrim cu proiecte intrasectoriale și intersectoriale, prin care, împreună cu diverși parteneri, reușim să creăm un impact considerabil atât la capitolul educație, cât și la capitolul incluziune digitală. În acest an, grație parteneriatului UNICEF, am ajutat 607 tineri să participe la o tabără de vară unde au învățat despre democrație, educație civică, dar și tehnologii. Împreună cu UNFPA, am organizat a 8-a ediție #SuperCoders, pe durata căruia 1473 elevi au explorat Inteligența Artificială și 1379 părinți au învățat despre siguranța online a copiilor lor. În anul curent, 30 de școli din Moldova care găzduiesc elevi din Ucraina beneficiază de seturi de echipamente gratuite, donate de către Fundația Grupului Orange prin UNHCR. Și astea sunt doar câteva din proiectele prin care ajutăm la educarea societății. Despre acestea, dar și despre alte proiecte informăm constant pe fundatia.orange.md și digitalcenter.orange.md.