ria.ru

De ce în Moldova au explodat prețurile la uleiul de floarea soarelui? Care sunt explicațiile funcționarilor și ale producătorilor

Prețurile la uleiul de floarea soarelui au crescut brusc în Moldova. Ministerul Agriculturii și companiile producătoare susțin că este din cauza scumpirii materiei prime provocate de recoltele slabe de floarea soarelui din anul trecut, în Moldova și în țările vecine. Totodată, cei de la minister au subliniat faptul că în condițiile unei piețe libere, nu pot reglementa prețurile.

Încă acum o lună, o sticlă de un litru de ulei de floarea soarelui costa în supermarketuri 27-28 de lei, apoi prețul a crescut până la 31-32 de lei, iar acum – până la 36-40 de lei.

Vasile Șarban, șeful Direcției politici de producție, procesare și reglementare a calității produselor de origine vegetală de la Ministerul Agriculturii, a comunicat pentru NM că ministerul nu poate monitoriza și nici dicta prețurile, de aceea a expediat sesizări către Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței și Consiliul Concurenței.

Potrivit afirmațiilor lui Șarban, prețul la materia primă s-a dublat: de la 6,3-6,5 lei pentru un kilogram de floarea soarelui până la 12,5 lei. „Pentru a proruce un litru de ulei dublu rafinat e nevoie de 3 kg de floarea soarelui – aceasta înseamnă deja 37,5 lei. Noi nu știm, cu ce preț au cumpărat producătorii materie primă pentru producerea uleiului care se vinde acum. Putem presupune că au cumpărat mai ieftin [decât cu 12,5 lei], dar ministerul nu poate interveni în procesul de formare a prețurilor, de aceea a expediat sesizările”, a remarcat funcționarul.

El a menționat că anul trecut, din cauza secetei, recolta de floarea soarelui a scăzut de aproape două ori comparativ cu anul 2019: de la 811 mii de tone până la 487 mii de tone. „În țările vecine, situația este asemănătoare. Deocamdată, uleiul importat în Moldova este mai ieftin, dar în acest caz, trebuie să se ia în calcul și toate impozitele [pentru import, și cheltuielile de livrare]”, a spus Șarban.

Potrivit datelor Ministerului Agriculturii, Moldova consumă, în medie, circa 100 mii de tone de ulei de floarea soarelui anual, dintre care aproape 37 mii de tone – în gospodării, restul – în industrie. Însă anul acesta, conform prognozelor Ministerului Agriculturii, consumul se va reduce de două ori din cauza pandemiei – până la 50 mii de tone.

Valeriu Gogu, directorul companiei „Olium Gogu”, a menționat pentru NM că scumpirea producției este cauzată de creșterea prețurilor la materia primă: „Acest lucru s-a întâmplat la nivel mondial. Aceeași situație este și în Ucraina, și în România, peste tot”. Gogu a mai spus că în prezent, prețul angro al uleiului „Olium Gogu” este de 28-29 de lei pentru un litru.

NM  nu a reușit să obțină un comentariu de la cel mai mare producător de ulei de floarea soarelui din Moldova, „Floarea Soarelui” (face parte din grupul de companii „Trans Oil”). Cei din companie ne-au cerut să le transmitem o solicitare în scris, dar la momentul publicării acestui material, nu ne-au expediat un răspuns.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

O zi de Crăciun în stil Range Rover: când iarna miroase a brad și turtă dulce

Duminică, showroomul Land Rover a fost cuprins de mirosul de, copturi proaspete scoase din cuptor și acorduri discrete de muzică orchestrală de Crăciun.

Într-o atmosferă intimă, unde fiecare detaliu conta — de la aranjamentele florale până la textura fețelor de masă — Range Rover și-a reafirmat filosofia: nu este doar un automobil, ci o expresie a stilului de viață.

Acolo unde stilul întâlnește atenția pentru detalii

Oaspeții au fost întâmpinați de aromele de iarnă ale vinului fiert și cafelei Julius Meinl. La intrare, o instalație festivă cu un Range Rover în decor de Crăciun — brad natural, zăpadă delicată și lumină caldă — crea sentimentul unui moment special, aproape de sărbătoare.

În interior, o zonă gastronomică semnată Gastrobar a propus preparate prezentate cu aceeași claritate cu care se construiesc ideile bune: simplu, precis, cu gust. Copturile se cocea chiar în showroom, umplând spațiul cu acel parfum care ne întoarce, inevitabil, la copilărie. Totul părea firesc, dar în spatele acestei simplități se afla o estetică atent gândită.

Ritualuri florale ca formă de dialog

Evenimentul central al zilei a fost atelierul de Crăciun susținut de XOstudio FLOWERS. La o masă mare din stejar, fiecare invitată și-a creat propria compoziție — cu brad natural, lumânări și elemente decorative — ghidată cu grijă și atenție de floriști. Totul realizat manual, într-un ritm calm, cu timp pentru a rămâne în prezent.

În aceste gesturi se regăsea aceeași filozofie ca și în automobilele Range Rover: calitatea autentică nu se grăbește și nu are nevoie să se explice.

„Timpul a trecut ca o clipă. Iar la final nu pleci doar cu un aranjament floral, ci cu o stare de armonie și recunoștință. Astăzi, asta este un lux rar”, a împărtășit una dintre participante.

Muzica ce modelează spațiul

Moldovan National Youth Orchestra a interpretat piese de Crăciun și coloane sonore îndrăgite ale sezonului, integrând muzica subtil în spațiu și conversații. Nu pentru scenă, ci pentru a amplifica momentul.
Aceasta este și filosofia Land Rover: nimic în plus — doar ceea ce este esențial, funcțional și inspiră.

Evenimente care devin tradiție

Acesta nu este primul eveniment de acest tip organizat de brand. Range Rover construiește, pas cu pas, o tradiție a întâlnirilor rafinate, personale și autentice — nu din obligație, ci din dorința de dialog.
Cu clienții. Cu orașul. Cu cei care recunosc calitatea nu după etichetă, ci după senzația pe care o lasă.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: