Interviu Dona Răpciugă, Director Executiv Kaufland Moldova

1.Care au fost principalele realizări în activitatea Kaufland Moldova în 2022 — un an afectat de războiul din Ucraina și creșterea inflației?

După doi ani de pandemie și restricții, anul 2022 a început cu o dinamică pozitivă și premise optimiste, însă, războiul din țara vecină a adus cu sine o serie de provocări care ne-au făcut să ne ajustăm strategia de business conform necesităților actuale. Comportamentul oamenilor a fost influențat de noutățile tensionate rulate la buletinele de știri, care te mențineau mereu în suspans și incertitudine. Toate aceste aspecte au avut un ritm neașteptat și a trebuit să ne adaptăm din mers.

Însă, flexibilitatea la noile vremuri și optimismul au fost câteva dintre modurile prin care am reușit să ne apropiem ca echipă, să fim mai productivi și mai concentrați pe obiectivele comune.

De departe, cea mai importantă lecție pe care am învățat-o este despre empatie și de a fi cât mai aproape de clienții, partenerii și furnizorii noștri.

În pofida incertitudinii generale, am demonstrat încă odată că suntem un partener de încredere pentru Republica Moldova și am continuat planurile noastre de investiții. Am deschis trei magazine, în Municipiul Chișinău și Orhei. În acest fel, am creat încă peste 300 de locuri de muncă și am pus accentul pe proximitate. Cum spuneam, cât mai aproape de clienții, partenerii și furnizorii noștri.

În anul financiar 2022 (1 martie 2022-28 februarie 2023), investițiile Kaufland în Republica Moldova depășesc cifra de 768 milioane MDL, ceea ce reprezintă 103 milioane MDL taxe și impozite achitate la stat. Să faci un business profitabil doar în termeni financiari și de cotă de piață nu este suficient. Miza noastră este să facem cât mai mult bine comunității. Un bine de care să profite toți: clienți, parteneri, comunitate. Cu siguranță, atunci când faci totul cu și pentru oameni, orice proiect devine un succes.

2. Care au fost provocările cu care v-ați confruntat și ce schimbări au adus acestea în strategia de business? Aici aș dori să ne povestiți mai detaliat despre aprovizionarea magazinelor pe timp de criză și creșterea prețurilor în această perioadă. Cum au evoluat preferințele consumatorilor în această perioadă?

Provocările deschid calea către noi oportunități de dezvoltare, de îmbunătățire a proceselor și de adaptare la noile realități. Războiul de la graniță, criza energetică și economia marcată de inflație au modificat cu siguranță comportamentul de cumpărare și consum al clienților.

În astfel de circumstanțe, clienții sunt ghidați de imprevizibilitate și sunt în căutarea produselor alternative mai ieftine, fie ambalaje mai mici sau, vor decide dacă anumite categorii de produse mai sunt sau nu o prioritate, sau vor cumpăra în cantități mai mici. Categoriile de produse sunt diferite și ele, se adresează diverselor nevoi ale clienților, așa că este important să urmărim trendurile de vânzare și să reacționăm rapid atunci când observăm modificări.

În această perioadă, am fost proactivi și am încercat să evaluăm din timp posibilele întârzieri sau blocaje ale mărfurilor, iar colegii mei s-au asigurat ca rafturile să fie suplinite constant. Nu spunem că a fost ușor, doar că misiunea noastră este de a avea magazinele în permanență aprovizionate, cu produse ce corespund unui raport optim de calitate-preț. În acest fel, am recalibrat strategia noastră comercială conform nevoilor clientului și am identificat soluții imediate la capitolul aprovizionarea magazinelor.

Totodată, am lansat o serie de campanii care au venit în sprijinul clienților noștri, ce își doreau prețuri mai mici, pentru că valoarea coșului de cumpărături creștea de la o zi la alta. Am înghețat prețurile la sute de produse în beneficiul clienților noștri, am implementat Eticheta Galbenă — garanția Kaufland pentru cel mai bun preț de pe piață, iar în ianuarie 2023 am lansat campania «Rețetele de economisire», care dezvoltă mai multe mecanisme promoționale și își invită clienții să achiziționeze un coș «atât de ieftin».

3. Încă de când ați deschis primele magazine, ați menționat că este o prioritate pentru Kaufland colaborarea cu producătorii și furnizorii locali. Puteți să ne spuneți cum a evoluat relația cu furnizorii/producătorii locali?

Strânsa colaborare cu producătorii locali este o prioritate în politica noastră de achiziții. Obiectivul nostru este de a crea un ciclu de sprijin local. Prin urmare, de fiecare dată când este posibil, aceștia sunt prima noastră alegere pentru produse proaspete și diverse, care să satisfacă cerințele consumatorilor noștri. Și în perioadele de criză am fost alături de furnizorii noștri. Una dintre cele mai importante măsuri a fost reducerea prin decizie unilaterală pe toată perioada stării de urgență a termenelor de plată, de la 7 zile la 3 și de la 30 de zile la 7, astfel încât să putem veni în întâmpinarea nevoilor lor de cash flow.

Dezvoltarea relaţiilor cu furnizorii locali este avantajoasă pentru toţi. Circa 50,3% dintre plăţile pe care Kaufland le-a făcut în anul financiar 2021 (ce s-a încheiat pe 28 februarie 2022) au mers către partenerii locali.

Colegii mei din departamentul de achiziții sunt în negocieri permanete cu producătorii și furnizorii locali, astfel, numărul acestora crește constant, iar în prezent avem peste 5100 de articole achiziționate de la producători și furnizori locali.

Totodată, susținem o serie de proiecte și evenimente dedicate pentru susținerea și promovarea producătorilor locali.

6. Kaufland comunică tot mai mult despre integrarea pricipiilor de sustenabilitate în strategia de business și managmentul operațiunilor. Cât de important este acest aspect pentru business-ul modern? Este pregătit mediul de afaceri local la aceste schimbări ?

Sustenabilitatea este singura și cea mai eficientă formă de a face business durabil. E o investiție în viitor. Job-ul nostru în retail nu se rezumă la prețuri, calitate și varietate. Este nevoie de un impact vizibil, măsurabil și pe termen lung la nivel de comunitate. Business-ul care face bine e cel mai bun business. Cu toții avem nevoie de dezvoltare durabilă, cu atât mai mult în vremurile grele pe care le trăim.

La Kaufland, sustenabilitatea a devenit o filosofie integrată în toate acţiunile noastre, pentru că ea înseamnă, în primul rând, a acţiona cu grijă, responsabilitate şi recunoştinţă faţă de cei din jur. Strategia noastră vizează cinci piloni principali: producătorii locali, angajații, clienții, mediu şi comunitate.

Altfel spus, sustenabilitatea nu se rezumă doar la produse etichetate drept bio, eco-friendly sau cruelty-free — ci cuprinde o serie concretă şi largă de activităţi şi practici conectate strâns între ele, care ajută un business să ofere produse şi servicii, fără a pune în pericol resursele generaţiilor viitoare.

Promovăm politici anti-plastic, politici de combatere a risipei alimentare, oferim clienților posibilitatea de a recicla în toate magazinele noastre, producem și folosim energie verde, dezvoltăm un program special pentru angajarea persoanelor cu dizabilități.

În acest fel, ne asumăm misiunea de a fi un partener implicat și susținător activ al comunității și al economiei locale și de a contribui la creșterea gradului de conștientizare a consumului responsabil.

Mă bucur să văd că tot mai multe afaceri locale din Republica Moldova aleg sustenabilitatea și o integrează în strategia de business, înțelegând rolul important pe care îl au prezent, dar și pentru următoarele generații.

7. Am remarcat o serie de proiecte CSR pe care le-ați realizat împreună cu mai multe ONG-uri în anul 2022. Puteți să ne povestiți despre cele mai importante proiecte de CSR și suma ivestițiilor pentru anul financiar trecut.

Avem numeroase proiecte cu un impact real și rezultate care ne fac zi de zi să fim mândri de modul în care reușim să construim un viitor mai bun. Alături de The Moldova Project, am susținut zeci de familii social vulnerabile în cadrul proiectului «Spring Project». Aceștia au primit în dar animale domestice, materiale pentru construcţia serelor de legume, faguri sau au beneficiat de înscriere gratuită la cursuri profesionale de frizer, manichiuristă și bucătar. De asemenea, am implementat prima campanie națională de prevenire a risipei de alimente, în cadrul căreia a fost desfășurată o caravană a atelierelor anti-risipă la care au participat peste 1000 de elevi din clasele primare. Totodată, a fost lansat primul Ghid de prevenire a risipei de alimente din Republica Moldova. Am alergat alături de CCF Moldova în cadrul «Run For Children Marathon», iar toamna împreună cu echipa Kaufland Moldova și oamenii harnici din comuna Cruzești am readus în circuitul natural o gunoiște ilegală și am plantat 2000 de puieți. Acestea sunt doar câteva proiecte de anvergură care au fost desfășurate sub umbrela «Implicarea face diferența». În anul financiar 2022, bugetul alocat pentru proiectele de responsabilitate socială a depășit suma de 3,8 milioane de MDL.

Pe lângă proiectele prioritare setate în cadrul strategiei noastre, am fost marcați de războiul din țara vecină. Kaufland s-a alăturat eforturilor comunitare de suport pentru refugiații din Ucraina. Prin intermediul asociațiilor neguvernamentale partenere, în colaborare cu autoritățile naționale și locale, compania a oferit bunuri în valoare de peste 10 milioane de MDL: produse alimentare neperisabile și articole de igienă. Facem acest lucru pentru că suntem conștienți de rolul pe care îl avem nu doar în business, ci și în societate.

8. Cum monitorizați impactul acțiunilor voastre la nivelul socieții?

Monitorizăm permanent impactul acțiunilor noastre la nivelul societății prin întocmirea raportului de sustenabilitate, care ne ajută să avem o imagine de ansamblu asupra activității noastre. În confirmarea acestui fapt, am publicat primul Raport de Sustenabilitate, care oferă o analiză completă și transparentă privind realizările companiei în anul financiar 2021 (martie 2021 — februarie 2022).

Raportul corespunde tuturor standardelor internaționale de raportare Global Reporting Initiative (GRI) și include măsuri și acțiuni concrete de sustenabilitate realizate de către companie, cu evoluții ce includ rezultate măsurabile și impactul real în societate, economie sau mediu. În plus, raportul a fost auditat de către o companie specializată, în conformitate cu Standardul ISAE 3000. În acest fel, Kaufland își reconfirmă angajamentul de a fi un partener economic, social, strategic și transparent, iar rezultatele pe care le publicăm pot fi accesibile publicului larg.

9. În 2022, Kaufland numără 9 magazine deschise în Republica Moldova. Care sunt planurile de investiții și extindere pentru anul 2023? După ce criterii vă conduceți atunci când selectați locația unui nou magazin?

Retailul nu ia pauze, anume de aceasta, anul 2023 ne găsește în continuă extindere. Strategia noastră în domeniul construcției este concentrată nu pe cantitate, dar pe eficiență. Astfel, conform planurilor noastre urmează să deschidem și alte magazine. De asemenea, la aceste proiecte intenționăm să colaborăm cu companiile locale de construcții, respectând angajamentul pe care ni l-am asumat anterior — să fim un partener de dezvoltare pentru mediul de afaceri din Republica Moldova.

Ba mai mult, Kaufland din orășelul Codru, a fost construit sută la sută de companiile locale de construcție, fapt care ne-a permis inclusiv să câștigăm aproximativ 2 luni și evident să mai reducem din costuri, un adevărat «win-win situation». Acest lucru vorbește despre competitivitatea și performanța companiilor locale.

Sustenabilitatea nu este doar un trend pe care îl urmăm, este integrat în afacerea nostră. Astfel, clădirile ecologice și durabile reprezintă o componentă cheie în strategia noastră de business. Acest lucru este deja dovedit prin tehnologiile de ultimă generație, pe care le utilizăm în construcția magazinelor prietenoase mediului.

Tot în zona de protecția a mediului și ținând cont de situația actuală pe piața energetică, am decis să accelerăm și să implementam în acest an procesul de instalare a panourile fotovoltaice în minim șase magazine. Acest lucru înseamnă aproximativ 20 milioane de MDL investiții în plus, față de planul nostru inițial, dar și o autonomie mai mare în aceste vremuri incerte. De asemenea, până în 2024, ne propune să echipăm toate magazinele noastre cu panouri fotovoltaice.

În ce privește selectarea locațiilor, există anumite criterii după care analizăm potențialul unei regiuni, unde vedem oportunitatea de implementare a conceptului nostru. Dar, așa cum am menționat și anterior, angajamentul nostru este să fim prezenți în toată țara, cât mai aproape de clienții noștri.

10. Care sunt așteptările pentru anul 2023?

Impredictibilitatea rămâne a fi cuvântul cheie cu care ne-am obișnuit în ultimii ani, dar care ne-a determinat să fim mai flexibili și mai adaptați la provocări. Astfel, în 2023, vom continua să realizăm planurile noastre de investiții, vom rămâne un partener de încredere al producătorilor locali din Republica Moldova, ne vom axa pe extinderea sortimentului de articole autohotne și vom rămâne un sprijin pentru comunitate. Vom deschide noi magazine și vom continua să investim în sustenabilitate — de la sistemele de reciclare, la energie verde și stații de încărcare pentru mașinile electrice. Cred cu tărie, că nimic nu e imposibil când miza e să te implici și să faci bine.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Cu Sens/Facebook

Procuratura Generală a expediat Greciei o nouă cerere de extrădare referitoare la Plahotniuc

Procuratura Generală (PG) anunță că a transmis autorităților din Grecia o nouă cerere de extrădare cu privire la Vladimir Plahotniuc. Oligarhul fugar este vizat în trei cauze penale.

Potrivit unui comunicat publicat de PG, cererea de extrădare adițională a fost expediată pe 8 august.

Cererea menționată vizează procedura de extrădare a numitului în cadrul a trei cauze penale, în care Vladimir Plahotniuc are calitatea de învinuit pentru fapte de o gravitate deosebită. Transmiterea acestei cereri este necesară pentru a asigura respectarea regulii specialității. Potrivit acestei reguli, o persoană extrădată poate fi urmărită penal sau judecată doar pentru faptele care au stat la baza cererii/cererilor de extrădare aprobate. Tragerea la răspundere pentru alte fapte comise de persoana extrădată până la predarea ei poate avea loc, doar dacă statul solicitat își exprimă consimțământul pentru aceasta”, a menționat Procuratura Generală.

Instituția a precizat că pregătirea actelor de referință a necesitat timp suplimentar întrucât a existat un număr mare de documente care trebuiau traduse, conform cerințelor tratatelor internaționale și la solicitarea Greciei.

Procuratura Generală menține comunicarea directă cu autoritățile statului solicitat, pentru aplicarea procedurilor de cooperare juridică internațională în materie penală, în scopul realizării eficiente a acțiunilor în curs, în condițiile de asigurare a respectării acordurilor internaționale ce vizează procesul de extrădare”, a precizat PG.

Amintim că Vladimir Plahotniuc a fost reținut pe 22 iulie, la aeroportul din Atena, la șase ani după ce a fugit din Moldova. Odată cu el, a fost reținut și fostul deputat democrat Constantin Țuțu, considerat de mulți ani omul de încredere al lui Plahotniuc. Cei doi urmau să zboare în Dubai. Oamenii legii au găsit au făcut percheziții la vila de lux pe care aceștia o închiriau în capitala elenă, depistând zeci de acte false, obiecte de lux și bani în diferită valută.

În prezent, atât Constantin Țuțu, cât și Vladimir Plahotniuc se află în arest preventiv în Grecia. Pe 24 iulie, Procuratura Generală a cererea oficială de extrădare în Republica Moldova în privința lui Plahotniuc. Extrădarea acestuia a fost solicitată și de Rusia.

După reținerea sa în Grecia, Vladimir Plahotniuc a redevenit activ în spațiul public, lansând periodic mesaje prin intermediul avocatului său. Fostul lider democrat acuză autoritățile de la Chișinău că ar tergiversa intenționat procedura de extrădare și susține că și-ar dori să revină în Republica Moldova. Ministra Justiției, Veronica Mihailov-Moraru, a respins acuzațiile.

Curtea de Apel din Atena va examina cererea de extrădare în Republica Moldova a lui Vladimir Plahotniuc pe 13 august.

Vladimir Plahotniuc este cercetat penal în țara noastră pentru săvârșirea unor infracțiuni grave, inclusiv crearea și conducerea unei organizații criminale, escrocherie în proporții deosebit de mari și spălare de bani, în conformitate cu Codul penal.

screenshot

Afișe cu folosirea ilegală a imaginii Maiei Sandu și Mitropolitului Petru, în Chișinău. Doi cetățeni străini – reținuți

Doi cetățeni străini, care au intrat în Republica Moldova în dimineața de 8 august, au fost reținuți, după ce au lipit în Chișinău afișe care folosesc ilegal imaginea președintei Maia Sandu și Mitropolitului Basarabiei, Petru, și un mesaj care îndeamnă la existența „unei singure credințe” și „unei singure biserici”. Anunțul a fost făcut de Inspectoratul General al Poliției (IGP), care a precizat că se examinează versiunea în care ce doi bărbați, ambii vorbitori de rusă, se află în țara noastră cu scopul de a se implica în perturbarea alegerilor parlamentare din toamnă. Între timp, purtătorul de cuvânt al șefei statului, Igor Zaharov, a declarat că aceste materiale fac parte dintr-o „tentativă clară de manipulare a opiniei publice”, în spatele căreia se află Kremlinul.

IGP a transmis că, în jurul orei 16:00, oamenii legii au reținut doi cetățeni străini care lipeau, în capitală, afișe „cu conținut de chemare la ură socială, interetnică și religioasă”. Potrivit unor imagini video publicate, afișele relatează despre un pretins pelerinaj în România, care ar urma să aibă loc în această lună. Materialele conțin chipurile președintei Maia Sandu și Mitropolitului Basarabiei, Petru, și inscripția „O singură credință. O singură biserică”.

Inspectoratul General al Poliției a menționat că cei doi bărbați, care au vârstele de 22 și 28 de ani și vorbitori de limba rusă, au intrat în această dimineață în Republica Moldova.

Instituțiile de drept examinează versiunea că scopul aflǎrii acestora pe teritoriul țǎrii noastre este pentru a fi implicați activ în perturbarea procesului electoral (pe 28 septembrie vor avea loc alegeri parlamentare – n. r.). Informațiile verificate de către instituțiile specializate ale statului au stabilit că persoanele ar fi participat la taberele de instruiri privind dezordinile în masă, organizate în Serbia, Bosnia și Herțegovina, în perioada precedentului scrutin electoral și referendum, despre care anterior a comunicat Poliția Națională și Serviciul de Informații și Securitate”, a adăugat IGP.

Indivizii au fost conduși la un inspectorat de poliție pentru documentare.

Reacția Președinției

Între timp, purtătorul de cuvânt al șefei statului, Igor Zaharov, a venit cu o reacție, subliniind că afișele apărute pe străzile din Chișinău nu au nicio legătură cu Președinția sau cu Mitropolia Basarabiei.

Sunt parte dintr-o tentativă clară de manipulare a opiniei publice. Președinta Maia Sandu a avertizat recent că instrumentalizarea religiei este una dintre metodele pe care Kremlinul le va folosi pentru a crea diviziuni în societate. Să fim vigilenți și să nu cădem în capcanele acestor provocări, care vor deveni tot mai frecvente în perioada următoare”, a spus Zaharov.

Telegram/PSDE

PSDE a depus actele pentru parlamentare. Ulianovschi: „Venim în fața oamenilor cu un program de țară realist”

Partidul Social Democrat European (PSDE) a depus pe 8 august la Comisia Electorală Centrală (CEC) documentele pentru înregistrarea la alegerile parlamentare. Liderul PSDE, Tudor Ulianovschi, alături de candidații formațiunii, a fost la sediul autorității electorale pentru procedură.

Potrivit unui comunicat al PSDE, toți candidații incluși în lista partidului pentru parlamentare au fost la CEC pentru a semna personal consimțământul de a concura.

Sunt onorat să am alături cei mai dedicați și mai profesioniști oameni din țară și din diaspora, care au experiență în diverse domenii: educație, sănătate, agricultură, economie, administrație publică, protecție socială, diplomație, cultură, sectorul privat. Sunt oameni care vor, pot și știu cum să aducă schimbarea pe care cetățenii o așteaptă de prea mult timp. Noi credem că viitorul Moldovei se decide acum. Venim în fața oamenilor cu un Program de Țară realist, solid și aplicabil. Construim Viitorul Acasă – cu grijă față de oameni, cu investiții în pământul nostru, cu respect pentru muncă și cu o viziune clară pentru generațiile viitoare”, a declarat Tudor Ulianovschi, citat în comunicat.

Alegerile parlamentare vor fi organizate în data de 28 septembrie.

Facebook/Blocul Împreună

Blocul „Împreună”, înregistrat în cursa pentru alegerile parlamentare

Blocul „Împreună – din care face parte Partidul „Schimbării” și Partidul „Verde Ecologist” – a fost înregistrat în cursa pentru alegerile parlamentare din 28 septembrie. Decizia a fost luată în unanimitate de membrii Comisiei Electorale Centrale (CEC), pe 8 august. Tot astăzi, a fost înregistrat simbolul electoral al blocului.

Amintim că Blocul politic „Împreună” a fost creat în aprilie 2024, printr-o alianță între patru formațiuni: Partidul „Schimbării”, Coaliția pentru Unitate și Bunăstare (CUB), Liga Orașelor și Comunelor (LOC) și Platforma Demnitate și Adevăr (DA).

În august 2024, chiar înainte de alegerile prezidențiale, CUB s-a retras din bloc, chiar înainte de alegerile prezidențiale. În martie 2025, însă, alianța s-a extins prin aderarea Partidului „Verde Ecologist”.

Componența blocului a fost din nou modificată la începutul lunii iulie, când Liga Orașelor și Comunelor (LOC) a anunțat că va participa de sine stătător la alegerile parlamentare. La scurt timp, Platforma DA a fost exclusă din bloc, după ce liderii săi, Dinu Plîngău și Stela Macari, au decis să candideze alături de Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS).

Perioada de depunere a dosarelor pentru înregistrarea în cursa parlamentară se încheie pe 19 august. Campania electorală va începe oficial pe 29 august.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Telegram/Dragoș Galbur

Încă un partid vrea să participe la parlamentare. PNM a depus actele la Comisia Electorală Centrală

Partidul Național Moldovenesc (PNM) a depus pe 8 august la Comisia Electorală Centrală (CEC) setul de documente pentru înscrierea în alegeri. Formațiunea politică a înaintat la scrutin 56 de candidați.

Partidul Național Moldovenesc a depus oficial la Comisia Electorală Centrală dosarul de participare la alegerile parlamentare din 28 septembrie. PNM se prezintă cu o echipă formată din 56 de candidați – 25 de femei și 12 reprezentanți ai comunităților din România, Germania, Turcia, Canada, Marea Britanie, Irlanda și Austria.

PNM vine să schimbe modul în care se va face politică pentru 4, 8, 12 ani înainte. Este un angajament curat, demn și responsabil față de cetățeni. O echipă pregătită să construiască și să reunească Republica Moldova cu România – drumul firesc către Uniunea Europeană, NATO, siguranță și bunăstare”, a transmis formațiunea într-un comunicat.

Alegerile parlamentare vor fi organizate în data de 28 septembrie.

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: