Medic acuzat că nu i-a operat cancerul, deși a primit mită: „Dacă nu plăteam bani, azi nu eram vie”. Institutul Oncologic anunță anchetă

Ecaterina Calcaura luptă cu cancerul de mai bine de un an. Femeia a povestit într-un interviu acordat jurnalistului Adrian Prodan cum a început lupta sa pentru viață, mita de la Institutul Oncologic și „șansa la viață” pe care i-au dat-o medicii de la Institutul de Medicină Urgentă.  

Ecaterina spune că a descoperit că are cancer în septembrie anul trecut. Femeia își amintește că se simțea rău, avea slăbiciuni puternice, dureri de burtă și lipsa poftei de mâncare. După numeroase analize și investigații, ea a ajuns la Institutul Oncologic din Chișinău. Doar că aici, surpriză: „Ne-au purtat pe drumuri foarte mult. (…) Starea mea se agrava. Medicul de la Oncologic nu a vrut să ne interneze, ne trimitea pe drumuri, cu analize care durau săptămâni. (…) În timpul acesta, toate investigațiile pe care le făceam ne trimiteau urgent la operație. Slăbisem de la 67 la 44 de kg. Când am revenit la medic, nu mă mai puteam ține pe picioare. Soțul a intrat la el și i-a zis că trebuie să fiu internată, pentru că mor. Medicul proctolog l-a sunat atunci pe medicul chirurg, iar el a întrebat: „da ce, ea încă nu a murit?””, spune Ecaterina.

Femeia recunoaște că a dat mită în perioada aflării sale în cadrul Institutului Oncologic din Chișinău, deși beneficiază de Poliță de asigurare medicală – în baza căreia ar fi trebuit să beneficieze de asistență medicală gratuită. Mai mult, Ecaterina spune că a achitat inclusiv pentru intervenția chirurgicală care urma să o scape de cancer. Ea spune că pentru a se descurca cu cheltuielile mari a fost nevoită să ia inclusiv un credit pe numele său.

„Cum s-ar spune, s-a dat mită, pentru că ei nu voiau să se apuce să-mi facă operație, voiau să mai stau acolo. Am fost nevoiți. (…) Dacă nu plăteam, azi nu avea să fiu. Doar nu aveam să fiu. (…) Știu că sunt salarizați, dar așa este făcut că acolo chiar și asistentele fără bani nu fac nimic. (…) Uitați-vă cum am ajuns. S-au terminat banii din buzunarul meu, s-a terminat și injecția cu care trăiesc. Nu vine deloc. (…) Sunt mii de femei tinere care își pierd acolo viața, dacă nu au bani”, susține femeia.

La doar trei zile după operație, spune soțul Ecaterinei, femeia a fost externată. „Ca pe un animal au luat-o din pat și i-au spus du-te acasă”, spune el. Ajunsă acasă, Ecaterina se simțea din ce în ce mai rău. Soții Calcaura spun că au încercat de nenumărate ori să ia legătura cu medicul de la Institutul Oncologic care i-a tratat, însă fără succes.

„Nu ridica receptorul, apoi ne trimitea la raion cu toate întrebările. El nu a vrut să mă mai ia, pentru că el nu a făcut tot ce trebuia. Operația care a spus el că a făcut-o și care a fost scrisă în fișa de externare … nu a fost făcut nici jumătate acolo. Doar cât a scos intestinul, dar cancerul a rămas. Dar el mi-a spus că l-a scos, că l-a înlăturat cu totul. (…) O atitudine mizeră, mai ales față de un om de la țară, un om simplu, care nu are posibilitatea de un trai mai bun”, spune Ecaterina.

Despre faptul că cancerul nu a fost înlăturat, deși asta i-ar fi spus medicul de la IO, Ecaterina a aflat abia la Institutul de Medicină Urgentă, unde a ajuns după ce starea sa de sănătate se deteriora de la o zi la alta. Aici, spune femeia, a suportat deja trei intervenții chirurgicale, după ce cancerul netratat la timp a dat mai multe metastaze, inclusiv la ovare și vezica urinară. Mai mult, aici femeia susține că a aflat că, în timpul operației pe care a făcut-o la Institutul Oncologic, medicul i-ar fi încurcat intestinele – motiv pentru care după externare nu putea să mai mănânce nimic.   Ecaterina le mulțumește medicilor de la Urgență pentru grijă și pentru șansa la viață pe care i-au dat-o. Aici, spune ea, „atitudinea față de pacient este diferită”.

„La Institutul Oncologic se comportă cel mai bine cu cei cu bani. Ai bani, ai viață. Nu ai bani – nu ai nimic. Aici (nr. red: Urgență), începând de la medici, asistente medicale … e cu totul altă atitudine. Toți m-au petrecut în sala de operație ca pe o soră de a lor. La fel și când am ieșit din operație. Parcă am fi o familie”, mai spune Ecaterina.

Contactat de NM, șeful Institutului Oncologic Ruslan Baltaga a declarat că a dispus inițierea unei anchete de serviciu pe acest caz. Instituția medicală a emis inclusiv un comunicat, pe 24 octombrie, în care comunică că o Comisie de anchetă va examina „abaterile disciplinare admise prin nerespectarea de către lucrătorii medicali a Codului deontologic al lucrătorului medical şi al farmacistului, aprobat prin HG nr. 192/2017 la planificarea și realizarea actului medical pacientei Calcaura Ecaterina”.

Totodată, IMSP IO anunță că a sesizat Centrul Național Anticorupție, solicitând verificarea celor relatate în interviu, „cu întreprinderea tuturor măsurilor prevăzute de lege pentru cercetarea sub toate aspectele, completă și obiectivă, a circumstanțelor cauzei pentru stabilirea adevărului, după caz, cu tragerea la răspundere a persoanelor vinovate”.

Conducerea Institutului Oncologic și-a manifestat de asemenea deschiderea pentru o colaborare pe acest caz cu organele de resort „în scopul prevenirii, depistării, cercetării şi curmării infracțiunilor de corupție şi a celor conexe corupției, precum şi a faptelor de comportament corupțional”.

NM a contactat pentru o reacție și Ministerul Sănătății. Până în momentul publicării știrii, însă, nu am primit un răspuns la solicitarea expediată.

Află mai multe detalii despre povestea Ecaterinei Calcaura în video de mai jos:


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Victoriabank oferă antreprenorilor din Moldova acces la acceptarea metodelor de plată pe platforma Shopify, una dintre cele mai cunoscute și folosite platforme de E-commerce din lume, devenind prima bancă din țară care integrează serviciile sale de plată cu Shopify.

Acum, clienții Victoriabank pot lansa și accepta metodele de plată în magazinul online de pe platforma Shopify și pot încasa mijloacele financiare direct în contul lor de companie, fără bătăi de cap, fără dezvoltări tehnice complicate și fără costuri suplimentare. Totul e posibil datorită unui plugin gratuit, creat de bancă în parteneriat cu echipa DOT TEAM – o premieră pe piața din Republica Moldova. Acest plugin permite integrarea extrem de simplă și rapidă a soluției de plată Victoriabank cu Shopify și suportă procesarea plăților atât cu cardurile bancare Visa/Mastercard, cât și cu MIA – metoda de plată inovatoare lansată recent de bancă. Comercianții pot încasa online în MDL, direct în contul lor deschis la Victoriabank, beneficiind de un flux complet local, eficient și sigur. Integrarea durează doar câteva minute și elimină complet barierele tehnice.

Comercianții pot instala și utiliza acest plugin gratuit, detalii pot fi obținute accesând acest link.

Această inițiativă vizează IMM-urile care vor să-și dezvolte afacerea, într-un moment în care piața de E-commerce din Moldova a crescut semnificativ, iar tot mai multe afaceri caută soluții eficiente pentru a se extinde online. 

Beneficii concrete pentru clienții Victoriabank:

  • acceptarea metodelor de plată online și instante, fără să fii expert IT;
  • acces la clienți din toată lumea, prin Shopify;
  • plăți securizate, direct prin Victoriabank;
  • suport tehnic local, oferit de specialiști în comerț electronic.

Ne dorim să oferim antreprenorilor locali mai mult decât un simplu instrument și am creat o soluție completă, adaptată realității din Moldova, care să le permită să-și dezvolte afacerea online, fără bariere tehnice sau costuri suplimentare. Shopify este un standard global în E-commerce, iar integrarea noastră le oferă clienților Victoriabank acces la aceleași oportunități pe care le au la dispoziție businessuri din SUA, Germania, Franța sau România. Este un pas important în strategia noastră de digitalizare a mediului de afaceri și de susținere activă a economiei locale”, declară Mircea Aursulesei, Vicepreședinte Retail și IMM, Victoriabank.

Shopify este folosită de peste 4 milioane de afaceri din întreaga lume și reprezintă una dintre cele mai avansate platforme de comerț electronic. Prin această integrare, Victoriabank face posibilă conectarea simplă a afacerilor moldovenești la rețele internaționale de clienți, metode moderne de plată și standarde globale de performanță digitală.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: