Mituri și adevăruri despre mașinile electrice, cu Alexandru Ciudin, directorul Agenției pentru Eficiență Energetică
Full Article 4 minutes read

Mituri și adevăruri despre mașinile electrice, cu Alexandru Ciudin, directorul Agenției pentru Eficiență Energetică

1. Insuficiență de modele de automobilele electrice la prețuri accesibile

În 2021 pe piață erau 44 de modele de automobile cu prețul sub 50.000 EUR (preț mediu 35.000 EUR). Aceste automobile au o autonomie în mediu aproximativ de 300 km cu bateria plină. Disponibilitatea acestui segment mediu pe piața de afaceri este un pas important către o piață accesibilă pentru automobilele electrice de mâna a doua. Cercetările recente arată că mai mult de 2,5 milioane de mașini cu emisii zero vor fi livrate în UE până în 2025. În același timp, cererea UE pentru mașini cu emisii zero va fi între 1,3 și 1,9 milioane de vehicule până în 2025. Prin urmare, la nivel european, pe piață nu vor lipsi vehiculele electrice.

2. Extragerea litiul-ui (utilizat în baterii) are efecte dezastruoase asupra ecologiei

Litiul este extras aproape exact în același mod ca și oricare zăcământ ca, de exemplu, sarea, fără consecințe asupra ecosistemului.

3. Acumulatoarele mașinilor electrice nu pot fi reciclate

Există multe metale prețioase în baterii, iar după degradarea lor toate materialele pot fi refolosite. Dacă în bateriile vechi utilizate de automobilele convenționale există plumb, atunci în bateriile utilizate de mașinile electrice, nu există un material similar, iar electrolitul din aceste baterii este complet netoxic și inofensiv.

4. Acumulatoarele mașinilor electrice au o durată mică de viață

Mulți consideră că dacă bateria din telefoanele mobile se epuizează după doi ani, atunci și cele din automobilele electrice se vor epuiza. Chiar dacă bateria telefoanelor se defectează după doi ani, acest lucru nu se poate întâmpla cu o baterie de mașină din cauza BMS (Batery Management System). Chiar și așa, producătorii de mașini oferă garanții pentru baterii până la șapte ani, unii chiar și opt ani.

Producătorii garantează în prezent circa 2.000 de cicluri de încărcări pentru acumulatoarele automobilelor electrice. Ce înseamnă asta? Cel mai simplu mod de a calcula acest lucru este de a înmulți autonomia mașinii cu numărul de cicluri. De exemplu automobilul are o autonomie de 300 km, înmulțind la 2000 de cicluri, vom obține o durată de 60.000 km.

5. Acumulatoarele nu pot fi utilizate după epuizare

Aceste baterii ale mașinilor electrice pot fi utilizate mai apoi pentru a depozita energia în casă, astfel vor prinde ,,a doua viață”. În acest mod ele pot fi utilizate cel puțin încă o perioadă.

6. Autonomie destul de mică a mașinilor electrice

Autonomiile celor mai populare mașini electrice disponibile în prezent sunt între 300 și 400, chiar și peste 500 km. Luînd în considerare că în mediu o mașină la noi în Chișinău parcurge mai puțin de 40 km/zi, atunci ar fi suficientă o încărcare o dată pe săptămână.

7. Mașinile electrice nu sunt sigure

Testele de impact arată că mașinile electrice sunt în medie la fel de sigure sau chiar mai sigure decât mașinile convenționale. O mașină electrică este diferită de o mașină convențională. De exemplu, este mai grea și greutatea este mai mult în partea inferioară. Aceasta se datorează faptului că bateriile în majoritatea cazurilor sunt situate în partea de jos a mașinii. Mașinile electrice pot accelera și frâna adesea mai repede. La fel ca majoritatea mașinilor noi, au tehnologie modernă pentru a crește siguranța. Un exemplu este frânarea automată, care se numește Sistem avansat de frânare de urgență (AEBS).

8. Încărcarea automobilelor electrice este foarte scumpă

Multe stații de încărcare din Chișinău nu taxează (încă) pentru încărcare. Singurul lucru discutabil este numărul relativ mic de stații de încărcare. În mare parte toți proprietarii de automobile electrice își încarcă automobilele acasă.

9. Încărcarea unui automobil electric poate provoca risc de incendiu sau scurtcircuit

O stație de încărcare este conectată la un sistem electric separat. Are propria sa siguranță și adesea și un întrerupător separat cu împământare. Acest lucru previne declanșarea siguranței și este ignifugă.

10. Motorul unei mașini electrice nu face zgomot, astfel crează riscuri suplimentare pe drum

Motorul unei mașini electrice nu face zgomot. Dar aceasta se observă doar la viteze mici. Când se merge cu o viteză mai mare decât 50 de kilometri pe oră, nu mai există nicio diferență de sunet față de alte mașini. De la 1 iulie 2021, fiecare mașină electrică nouă trebuie să aibă un sistem de alertă acustică a vehiculelor (AVAS). Acesta este un sistem automat care avertizează cu un semnal sonor la viteze mici ceilalți participanți la trafic.

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: