O parte din redacția NewsMaker

NewsMaker a împlinit 11 ani. Cum suntem și la ce visăm

Pe 1 august 2014, într-un apartament din Chișinău, se năștea o nouă redacție. Un grup restrâns de entuziaști visa la un alt tip de jurnalism – bazat nu pe etichete alb-negru și zgomot informațional, ci pe fapte și sens. Treptat, echipa a crescut. Apartamentul a fost înlocuit cu un birou, apoi cu un birou mai mare. La analiza politică și economică s-au adăugat știrile. Iar mai târziu – tot mai multe proiecte video.

Pe 1 octombrie 2019, la NewsMaker s-a născut versiunea română a site-ului. Cu un singur știrist. Apoi cu încă unul, și încă unul. Redacția continua să crească rapid, ideile deveneau tot mai multe, până ne-am pomenit că nu mai încăpem într-un spațiu la demisol și avem nevoie de unul mult mai mare, cu un studiou profesionist.

Și iată-ne astăzi, pe 1 august 2025. Suntem 46 de persoane care, zilnic, produc știri, reportaje, texte analitice, interviuri, shorts, reels, podcasturi, dar și rapoarte sau aplicații pentru noi proiecte de dezvoltare. Suntem pe site, pe Facebook, pe YouTube, pe TikTok, Telegram, Instagram și X. Și am reușit nu doar să păstrăm publicul de până acum, ci și să atragem unul nou, care urmărește tot mai des buletinele zilnice de știri, reportajele video de la fața locului, precum și reportajele speciale. Cel mai popular în acest an a fost reportajul de Ziua Victoriei de la Chișinău, care a fost vizionat de peste 800 de mii de ori. Mai mult, am arătat cum trăiesc rușii etnici în România și găgăuzii în Ucraina, am mers în Zona de Securitate, în Găgăuzia și în alte regiuni ale Moldovei.

În ultimul an, NewsMaker a început filmările celui de-al doilea sezon al proiectului „Другая Молдова”. Primul episod din nou sezon l-am urmărit împreună cu prietenii redacției și partenerii de dezvoltare în cadrul unui eveniment special.

În plus, am lansat formatul săptămânal de video-interviuri «Есть вопросы», în care discutăm cu politicieni, experți, foști și actuali miniștri, dar și oameni de afaceri despre situația economică din Moldova și problemele cu care se confruntă țara noastră. Iar sinteza săptămânii politice poate fi urmărită, în fiecare sâmbătă, pe YouTube, în cadrul emisiunii «Разборка».

Rezultatul acestui efort a fost o creștere de peste două ori a numărului de vizualizări ale videoclipurilor noastre în limbile română și rusă în ultimul an. Astfel, numărul total de vizualizări a depășit 16 milioane. Canalele noastre de YouTube, în română și rusă, au devenit surse de informare nu doar pentru locuitorii Republicii Moldova, ci și pentru cei din România, Italia, Rusia, Ucraina, Germania și alte țări cu o diaspora moldovenească semnificativă.

În 11 ani am reușit să devenim o sursă de informare de încredere, să ne impunem propriul stil și abordare. Pentru noi a fost mereu important și prețios să rămânem deschiși discuțiilor, dezbaterilor, diferențelor. Printre noi nu sunt doar absolvenți ai Facultății de Jurnalism. Avem și ingineri. Economiști. Și chiar un culturolog. Oameni care au învățat să scrie știri în redacție, nu la facultate. Pentru unii, e prima meserie. Pentru alții – a treia. Ce ne leagă nu e diploma.

Avem oameni cu viziuni politice diferite, de religii diferite, credincioși practicanți și atei. Moldoveni, ucraineni, români, ruși, evrei, etnici găgăuzi sau bulgari. Vorbitori de română și vorbitori de rusă. Unii lucrează de acasă, unii din alte țări, unii pe teren. Cu unii ne-am văzut doar pe Zoom.

Planeta NewsMaker, unde am învățat să conviețuim și să ne respectăm. Iar asta ne educă, ne face mai puternici, și, într-un final, mai buni și ca oameni, nu doar ca jurnaliști.

Când ești jurnalist, 11 ani pot părea 30. Am prins crize politice și sociale, pandemie, război la graniță, fake news, alegeri peste alegeri. Am văzut politicieni căzând în dizgrație și alții ridicați pe piedestal. Ne-au criticat, ne-au acuzat de interese ascunse. Ne-au respectat. Am primit premii. Și amenințări.

La 11 ani visăm la același lucru ca în prima zi: să rămânem relevanți. Să oferim context și claritate. Să spunem când nu știm. Să fim de partea adevărului, chiar și atunci când e incomod. Mai ales atunci. Sau să ne punem întrebări și să nu ne grăbim cu concluziile, atunci când nu știm care este adevărul. Cu riscul de a fi oaia neagră, de a fi priviți cu suspiciune.

Ne-am obișnuit, dar tot doare uneori. Însă privind în urmă, înțelegem că am avut dreptate.

La mulți ani, NewsMaker!

La mulți ani, nouă – celor care scriem, citim și ne pasă.

Stela Untila
redactor-șef NewsMaker

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Moldova 1

Igor Munteanu susține că ar fi „calomniat” la mai multe televiziuni: „Directivele sunt date de sus”

Liderul Coaliției pentru Unitate și Bunăstare (CUB), Igor Munteanu, a publicat pe 1 august o declarație în care susține că atât el, cât și formațiunea sa sunt „calomniați” la mai multe televiziuni despre care afirmă că ar fi „controlate” de partidul de guvernământ PAS. Potrivit lui, CUB a fost etichetat ca fiind „pseudo pro-european” și a fost pus „în același rând cu personaje toxice infracționale”. Politicianul a respins aceste categorisiri și a menționat că va solicita în instanță probe sau scuze și dezmințiri de la posturile TV vizate. Mesajul lui Igor Munteanu vine la scurt timp după ce a apărut pe aceiași scenă cu președinta Partidului „Moldova Mare”, Victoria Furtună, afiliată oligarhului fugar Ilan Șor, la conferința organizată de mișcarea de extremă-dreapta „Make Europe Great Again” în Chișinău – fapt ce a generat un val de critici.

Președintele CUB a declarat că de câteva zile ar fi linșat mediatic la o serie de televiziuni, pe care le-a catalogat ca fiind „controlate de PAS”.

Trolii oficiali ai regimului au declanșat o campanie de calomniere contra mea. CUB este etichetat drept „pseudo pro-european”, „neautentic”, fiind pus în același rând cu personaje toxice infracționale, în cea mai jalnică tentativă de a a impune o linie unică de gândire, sub pretextul luptei cu dezinformarea. (…) Înțeleg ca directivele sunt date de sus. Ei instalează cenzura. Ei folosesc stigmatizarea. (…) Trebuie să spun aici răspicat ca aceste atacuri virulente nu mă vizează pe mine, ci ideea că democrația nu înseamnă un singur punct de vedere. CUB nu este proiectul nimănui din umbră, ci expresia unei nevoi reale de schimbare politică, de competență, integritate și proiect național. (…) CUB este un partid pro-european autentic, profund atașat integrării europene, stat de drept și bună guvernare”, a spus Munteanu.

Politicianul a mai spus că va solicita de la televiziunile care consideră că l-au „calomniat” probe sau scuze și dezmințiri, prin intermediul instanței.

Amintim că, pe 28 iulie, liderul CUB, Igor Munteanu, a apărut pe aceiași scenă cu președinta Partidului „Moldova Mare”, Victoria Furtună, la controversata conferință „Republica Moldova. Între Est și Vest”, organizată de mișcarea „Make Europe Great Again” la Chișinău. Acest lucru a provocat un val de critici, având în vedere viziunile politice total opuse ale celor doi politicieni: Munteanu se declară pro-european, în timp ce Furtună pledează împotriva UE și promovează narative pro-ruse.

Pe 29 iulie, Coaliția pentru Unitate și Bunăstare a venit cu o reacție la comentariile negative, declarând că Igor Munteanu a promovat mesajul integrării europene a Republicii Moldova și că prezența sa la eveniment „nu poate fi interpretată drept o asociere a partidului cu opiniile exprimate de alți participanți”.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: