Reuters

NM Espresso: despre publicitatea electorală necruțătoare din Moldova, votarea în condiții de lockdown și despre „prim-ministrul Șor”

Epidemia: situația

912 cazuri noi de coronavirus s-au înregistrat astăzi în Moldova, după ce s-au procesat 3248 de teste. Astfel, numărul total al celor care s-au contaminat de la începutul epidemiei s-a majorat până la 74 233 de persoane. 54 495 dintre ele s-au însănătoșit, 1747 au decedat (18 — în ultimele 24 de ore). 17 991 de pacienți continuă tratamentul în spitale și la domiciliu, 814 dintre ei fiind în stare gravă, iar 43 — conectați la aparatele de respirație asistată.

La nivel mondial, continuă să crească nivelul de contaminare cu COVID. În unele țări din Europa se înăspresc măsurile de carantină. Germania a anunțat despre instituirea carantinei la nivel național, iar Franța — despre un lockdown total: restaurantele, barurile, alte localuri vor fi închise pentru o lună și va fi instituit regimul de autoizolare. În România și în Rusia s-au înregistrat noi recorduri zilnice de contaminare. De asemenea, rămâne înalt nivelul de răspândire a COVID în Ucraina.

Electorala

Ambasada Moldovei în Franța a comunicat, ce documente sunt necesare pentru cetățenii Moldovei care trăiesc în Franța ca să poată vota la alegerile prezidențiale de pe 1 noiembrie. Totodată, ambasadele Moldovei au anunțat, unde vor fi deschise secțiile de votare în Italia (30 în toată țara), în Rusia (17), în România (13) și Ucraina (2), în statele UE și Marea Britanie, în SUA (12) și Canada (4).

Iar Transnistria a anunțat, în ce condiții a permis locuitorilor din regiune cu cetățenie moldovenească să plece în dreapta Nistrului în ziua scrutinului: la revenire, aceștia vor trebui să prezinte ștampila «votat» în pașaport, în caz contrar, vor fi nevoiți să stea în carantină timp de două săptămâni.

La Chișinău, în ziua alegerilor, a fost interzisă comercializarea băuturilor alcoolice în apropierea secțiilor de votare.

Candidații și publicitatea necruțătoare

Marina Tauber, vicepreședintele Partidului «Șor», a declarat că după alegeri, Ilan Șor va deveni prim-ministru. El este cea de-a doua candidatură interesantă pentru fotoliul de premier. Zilele acestea, Octavian Țâcu, candidatul la funcția de președinte, a spus că dacă va câștiga alegerile, va propune candidatura lui Traian Băsescu, ex-președintelui României, pentru funcția de premier al Moldovei.

De fapt, mulți numesc această campanie electorală una dintre cele mai apatice și mai plictisitoare. Dar depinde cum privești aceasta. Candidații și polit-tehnologii acestora se străduiesc foarte mult, inventând diferite acțiuni netradiționale pentru a atrage atenția alegătorilor: includ spoturi cu holograma unui deputat fugar care «se plimbă» prin Orhei și «se salută» cu trecătorii; publică imagini cu hanorace cu citatele-meme-uri ale lui Igor Dodon; lansează măști medicale cu sloganu campaniei Maiei Sandu. Și mai este un karaoke de la Andrei Năstase și multe altele. NM a selectat cele mai memorabile momente ale acestei campanii prezidențiale și le-a inclus în articolul «Беспощадная предвыборная реклама молдавских политиков» («Publicitatea electorală necruțătoare a politicienilor din Moldova»).

Candidații și economia

Totalurile economice ale lunii sunt de data aceasta neobișnuite. Este vorba despre cum candidații noștri la funcția de președinte intenționează să ridice din genunchi economia Moldovei și de unde vor să ia bani în acest scop. Despre ideea de a relansa kolhozurile ați auzit, probabil. Dar iată despre propunerea de a folosi zăpada topită la scară industrială? Cu alte cuvinte, candidații au planuri grandioase. Despre aceasta — în totalurile economice în format video, care nici pe departe nu sunt plictisitoare — «Заветы Ильича, деньги на унирю и миллионы от диаспоры» («Învățăturile lui Ilici, bani pentru unire și milioane de la diasporă»).

Alegerile și FMI

Premierul Ion Chicu a explicat, de ce în luna septembrie, FMI nu a semnat Acordul cu Moldova cu privire la noul program de creditare. Potrivit afirmațiilor lui Chicu, nu este doar din cauza că Chișinăul nu a îndeplinit unele cerințe ale fondului. Cauza principală o constituie alegerile prezidențiale, a declarat premierul. Și a precizat că FMI nu încheie acorduri cu țările care sunt în pragul alegerilor (rezultatele acestora ar putea schimba situația politică din țară).

Chișinău

După ce a vizitat Botanica, primarul Ion Ceban a cerut demisia imediată (până în seară) a pretorului acestui sector, Boris Prepeliță. Ceban a declarat că a încercat să creadă în promisiunile pretorului, dar situația nu se schimbă, sectorul este în continuare murdar, de amenajarea acestuia practic nu se ocupă nimeni. De aceea — fiți buni, eliberați locul.

Și despre ceea ce va fi astăzi, 30 noiembrie

  • Va avea loc ședința Comisiei Electorale Centrale și cea a Consiliului Audiovizualului.
  • Conducerea Inspectoratului General al Poliției va comunica în cadrul unui briefing, cum va activa poliția în ziua alegerilor.
  • Șeful MAEIE, Oleg Țulea și președintele CEC, Dorin Cimil vor vorbi în cadrul unei conferințe de presă despre votarea peste hotare.
  • Candidatul «Partidului Nostru» la funcția de președinte, Renato Usatîi va susține o conferință de presă în cadrul căreia va face totalurile campaniei electorale.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

CinemaHora 2025. Chișinău a devenit pentru a treia oară centrul dialogului cinematografic european

În perioada 13–14 decembrie, Chișinăul a găzduit cea de-a treia ediție a CinemaHora Forum, care a reunit reprezentanți ai instituțiilor europene de finanțare, experți în distribuție, directori de festivaluri, programatori, producători și cineaști din Europa.

Dacă primele două ediții au fost orientate spre cooperare, coproducții și impactul filmului, ediția din acest an a fost dedicată unui subiect esențial în evoluția unei industrii cinematografice: distribuția, circulația și promovarea filmului.

În deschiderea forumului, directoarea Centrului Național al Cinematografiei, Valentina Iusuphodjaev, a oferit poate cea mai clară radiografie a industriei locale. 

„Nu suntem în cele mai bune condiții pentru film, trebuie să o spun. Dar chiar și cu resurse mici, dacă vrei să faci, poți. În patru ani suntem deja în alt punct. Ne mișcăm bine și repede. […] Cred că, deși suntem o industrie foarte mică, suntem deja mai maturi și avem nevoie să înțelegem cum mergem mai departe.”

Ea a subliniat că mobilitatea cineaștilor, dezvoltarea festivalurilor, adoptarea mecanismului de cash rebate și armonizarea cadrului legislativ sunt pași concreți care au schimbat vizibil industria locală.

În același timp, Secretarul de Stat la Ministerul Culturii, Andrei Chistol, a accentuat importanța forumului pentru parcursul european al Republicii Moldova.

„Pentru noi este important să avem o platformă de comunicare între industrie și factorii de decizie. Asemenea evenimente aduc expertiză, oportunități și vizibilitate pentru Moldova. CinemaHora face parte din procesul nostru de integrare europeană.” 

Agenda evenimentului a fost una amplă și a cuprins discuții despre piața de distribuție, accesul la fonduri europene, potențialul cinematografiei ca instrument de diplomație culturală, rolul arhivelor în revitalizarea patrimoniului și direcțiile actuale în marketingul și promovarea filmelor.

Ziua 1 a adus în prim-plan mecanismele de finanțare și distribuție europeană, prezentarea pieței de film din România și o sesiune de pitching cu 17 proiecte locale în diferite stadii de dezvoltare. Această sesiune a confirmat rolul CinemaHora nu doar ca spațiu de discuție, ci și ca platformă de promovare a cinematografiei naționale, oferind cineaștilor moldoveni vizibilitate, feedback profesionist și prime contacte cu potențiali parteneri, distribuitori și reprezentanți ai festivalurilor.

Ziua 2 a continuat cu discuții despre diplomația culturală prin film, circuitul festivalier internațional, modele de revitalizare a arhivelor și noile abordări în marketingul și distribuția cinematografică.

De ce au fost importante aceste paneluri pentru noi, ca industrie?
Pentru că au pus pe masă, foarte concret, ce funcționează în Europa și ce putem adapta și noi: cum punem pe picioare un sistem de distribuție, cum accesăm fonduri europene, cum intrăm mai ușor în circuitul festivalier, cum protejăm patrimoniul cinematografic și cum pregătim un proiect ca să aibă șanse reale să circule în afara țării. Au fost două zile care ne-au dat direcție și repere pentru următorii ani.

În acest context, CinemaHora 2025 s-a confirmat ca o platformă care sprijină direct cineaștii, le oferă acces la expertiză internațională și facilitează vizibilitatea la un nivel înalt, atât prin dialog cu experți europeni, cât și prin conectarea proiectelor locale la rețele internaționale.

Forumul a fost organizat de Centrul Național al Cinematografiei din Republica Moldova, cu susținerea strategică a Ministerului Culturii și Innovate Moldova, finanțat de Suedia și Marea Britanie și cu implicarea mai multor instituții publice și private din Republica Moldova.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: