PAC II a ajutat 250 de companii din Moldova să facă alegerea corectă și să devină mai competitive
Full Article 8 minutes read

PAC II a ajutat 250 de companii din Moldova să facă alegerea corectă și să devină mai competitive

Un produs mai calitativ, care face față concurenței la export. I-a reusit companiei Apinatur, beneficiară a unui grant în cadrul Proiectului Ameliorarea Competitivității

„Ca direcție, atât pentru țară, cât și a afacerii noastre, este orientarea exportului produsului ambalat cu valoare adăugată, unde valoare adăugată rămâne la noi acasă” – Roman Condratiuc, director Apinatur

Au lucrat la aspectul produselor și etichetelor, au investit în softuri care să le ușureze procesele manageriale, și au exportat producția lor pentru prima dată. Circa 250 de antreprenori au ales să atingă unul din scopurile propuse de către Proiectul Ameliorarea Competitivității (PAC II) și nu au dat greș, s-au ales cu impact pozitiv semnificativ atât pe plan intern și pe cel extern.

Printre aceștia se numără și Roman Condratiuc, directorul Apinatur, care împreună cu echipa sa a beneficiat de suport financiar în cadrul Proiectului PAC II, implementat în perioada 2016-2021 și finanțat de Banca Mondială.

Cel mai mare proiect care vine să dezvolte calitatea producției și serviciilor companiilor și capacitatea acestora de export, (PAC II) și-a desemnat rezultatele finale.

Potrivit raportului de impact al activității Proiectului Ameliorarea Competitivității II, fiecare dolar investit în servicii de consultanță pentru dezvoltarea afacerii şi echipament a generat exporturi de 5,5 dolari.

În patru ani de derulare a proiectului, 259 de IMM-uri au beneficiat de granturi în mărime de 50% din valoarea proiectului de îmbunătățire a afacerii, iar investițiile totale, inclusiv contribuția proprie a beneficiarilor, s-au ridicat la 5,5 milioane de dolari. Valoarea exporturilor acestor întreprinderi a inregistrat  valoarea de cca. 22 milioane de dolari, fiind create și 745 de locuri de muncă. În anul curent, de granturile proiectului au beneficiat în jur de 70 de IMM-uri.

Ce spun beneficiarii proiectului? Apinatur – de la pasiune, la o afacere de familie competitivă pe piețele europene

Cu peste 20 ani de experiență în sectorul apicol, Apinatur este o afacere de familie specializată în producerea și furnizarea produselor apicole naturale. Mierea de albine este 100% naturală, produsă cu dragostea și munca grea a albinelor și apicultorilor din Moldova acreditați ecologi.

Ideea de a crea afacerea Apinatur a venit de la fiica Sanda, care avea scopul de a se întoarce acasă după absolvirea studiilor peste hotare. Se întâmpla în anul 2013. La sfatul familiei, am decis ca feciorul și fiica să continue această actvitate, i-am sprijinit să deschidă și să dezvolte afacerea”, își aduce aminte directorul companiei, Roman Condratiuc.

Apinatur este furnizorul de miere pentru afacerile din Estul și Vestul European. Printre clienții săi se numără importatori si procesatori de miere precum „Sadecki Bartnik” (Polonia), „European Top Trade“ (Belgia), „Corpo“ (Polonia), „Apidava“ (Romania), „Medas“ (Slovacia), „Apisol“ (Spania), „De Traay“ (Olanda).

Compania a reușit să înceapă exporturile încă de la începutul activității sale, primul export având loc chiar în noiembrie 2013. Cu toate acestea, scopul lor, ne spune omul de afaceri, era să găsească o nișă, cu un produs calitativ pentru a fortifica competivitatea la export.

Noi nu ne putem confrunta, în luptă dreaptă, cu așa giganți care sunt pe piața Uniunii Europeane, de aceea, scopul nostru e să identificăm nișa noastră, calea cea mai scurtă către consumator. În acest context, am ales ca să mergem cu mierea monofloră, mierea crudă, cu istorie în spate, pentru că în cazul dat am reușit să înregistrăm și mierea cu indicație geografică, Mierea de Codru. Segmentele forte de produs sunt mierea crudă, naturală cu care mergem către consumator, în magazine, sau sisteme de comerț cu produse tradiționale, produse naturale, produse ecologice, dar și online”, ne relatează dl Condratiuc.

La Proiectul Amelioararea Competitivității II au aplicat în 2019, atunci când au înțeles că pentru a te plasa cu succes pe piață internațională e necesar să ai un produs cu adevărat competitiv.

După un studiu, o analiză mai mare a activității noastre și ale altor piețe, am convenit că este necesar să schimbăm viziunea, misiunea și strategia, este nevoie de a face rebranding, de a avea o pagină, de a schimba conceptul de ambalaj, etichetă și forme. Astfel, am apelat la PAC I și ulterior la PAC II extindere, iar proiectul ne-a ajutat financiar să facem acele investiții de care aveam nevoie: procurare de echipament,  rebranding, pentru a pătrunde pe segmentul de piață cu mierea ambalată cu valoare adăugată”, spune antreprenorul.

Cât despre rezultatele de după prima fază a proiectului, antreprenorul ne spune că acestea nu pot fi vizibile îndată, dar necesită timp.

Niciodată nu poți imediat să ai noi piețe de export, pentru că este un lucru de lungă durată, un lucru asiduu. Și având în vedere că noi, ca țară mică, ca producători mici, suntem în condiții să ne facem locul nostru pe segmentul internațional de piață, unde sunt actori atât de mari, cum este Germania, Franța, Austria, Italia, Ucraina, Polonia, Cehia, România, Bulgaria, ceea ce înseamnă că ne confruntăm cu niște procesatori cu tradiții de zeci, sau poate unii de sute de ani, este evident că avem nevoie de timp, de foarte multă insistență, foarte multe invenții, de folosirea tuturor experiențelor posibile. Ca direcție, atât pentru țară, cât și pentru afacerea noastră, este orientarea exportului produsului ambalat cu valoare adăugată, unde valoare adăugată rămâne la noi acasă”, conchide Roman Condratiuc.

Anul 2020 a fost unul dificil pentru afacerea Apinatur. Producția unor categorii de miere nu au depășit 10%, cum ar fi mierea de salcâm sau tei, iar producția de miere polifloră a balansat între 30-40%.  Antreprenorul empatizează cu ceilalți oameni de afaceri care au resimțit greutățile unui an de pandemie.

Mediul de afaceri, este practic uitat, marginalizat, de autoritățile statului. Nu sunt politici clare de a-l sprijini, de a-i crea condiții să se dezvolte, ne uitam că și nouă ne e greu, am avut un an foarte și foarte dificil din punct de vedere de producere”, ne spune directorul.

Nu sunt atât de optimist după 20 de ani de activitate în domeniu, dar dacă nu vor fi schimbări, alte atitudini, alte politice de stat, pentru a dezvolta și sprijini, anume produsele de nișă, și nu numai, chiar îmi vine să zic, că va fi mai ușor să deschizi o afacere în România decât în Moldova. Dar necătând la momentele acestea încă mai există acel entuziasm pornit pentru a ajunge undeva, a scoate laturile cele mai bune ale produselor noastre, pentru ca consumatorii din europa și alte țări să le cunoască”, rezumează Roman Condratiuc

Suma de grant acordată companiei Apinatur din partea Proiectului Ameliorarea Competitivității a fost de 206,4 mii lei.

Raportul de patru ani de activitate al proiectului arată printre serviciile cu cel mai mare impact asupra exporturilor se numără marketingul și promovarea. Aproape 50% din IMM-urile beneficiare au contractat aceste servicii.

Pe locul doi după importanță se plasează implementarea serviciilor digitale (18% din total servicii), iar pe locul trei sunt serviciile de implementare a sistemelor de management a calității, precum ISO 9001, ISO 22000 sau HACCP și instruirea personalului. Servicii de consultanță în aceste domenii au contractat cca 15% din întreprinderile beneficiare.

Beneficiarii Proiectului Ameliorarea Competitivității au reușit să îmbunătățească produsele existente prin înnoirea ambalajelor, certificarea proceselor de producție, etc. Alți antreprenori au lansat produse noi, cum ar fi miere ambalată în borcan sau în plicuri, fructe uscate ambalate, nutriente pentru animale, noi linii de vin, colecții de haine sau platforme de facilitare a exportului.  De asemenea, IMM-urile beneficiare și-au îmbunătățit procesele de producție și managementul.

30% dintre întreprinderile beneficiare provin din sectorul alimentar și băuturi, 21% din manufacturi, 13% – textile, 11% – agricultură și 8 la sută din IT și producere electronică/mecanică.

Proiectul Ameliorarea Competitivității este finanţat de Banca Mondială şi vine în sprijin Guvernului Republicii Moldova pentru întărirea competitivității la export a agenților economici prin intermediul finanțărilor nerambursabile și a liniei de credit pentru exportatori; asistență autorităților în crearea unui mediu de afaceri favorabil și întărirea capacitaților instituționale a Agenției de Investiții și Organizației pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii..

Mai multe detalii aflați pe www.uipac.md

  • 17
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: