„Toată sala de o sută de persoane aplauda. În realitate, doar am înșelat pe cineva”. Afaceri murdare în call centre din Chișinău
Full Article 10 minutes read

„Toată sala de o sută de persoane aplauda. În realitate, doar am înșelat pe cineva”. Afaceri murdare în call centre din Chișinău

Bonusuri pentru fiecare „client”, test cu detectorul de minciuni și salarii în plicuri — așa funcționează call centrele din Chișinău, care se ocupă de escrocherii. Angajații sună oameni din întreaga lume, de la România până la țări din Africa, și le oferă „oportunitatea de a câștiga la bursă”. Cei care cad în plasă investesc până la câteva mii de euro, după care se pomenesc blocați. Și fără bani.

NM a discutat cu un fost angajat al unui astfel de call center, Dmitri (numele a fost schimbat): el a povestit cum sunt organizate schemele de escrocherie, cum angajații call center-urilor conving oamenii să se despartă de banii lor și cu cine escrocii nu au voie să colaboreze.

Teorie: „De ce să te consulți cu soția, când poți face bani singur?”

„Un open space imens și o sută de operatori cu căști — la prima vedere, acest birou nu se deosebește cu nimic de alte call centre din Chișinău. Doar că aici, în diverse limbi ale lumii, oamenii sunt jefuiți zilnic, de la România până în Africa”, povestește interlocutorul nostru.

Dmitri a început să lucreze în call center în octombrie anul trecut. „Am găsit acest loc de muncă printr-un anunț pe unul dintre site-uri și am mers la interviu. Bineînțeles, la început nimeni nu mi-a spus cu ce se ocupă compania. Erau doar fraze generale: „lucru cu o platformă de trading”, „investiții”, „manageri de vânzări””, povestește Dmitri.

„Toată sala de o sută de persoane aplauda. În realitate, doar am înșelat pe cineva”. Afaceri murdare în call centre din Chișinău

Flipchart-ul unui call center din Chișinău cu descrierea apelurilor: „recipiente” (apeluri către cei care nu se așteaptă) și „fierbinți” (apeluri către cei care și-au lăsat numărul de telefon). Foto: poliția.md

A trecut interviul și a fost trimis la „instruire” într-o încăpere separată a biroului, unde antrenorii predau noilor veniți așa-numita „teorie” a cursului: în principal, analizau scripturile (scenarii de conversație cu clienții — NM). Înainte de lecțiile teoretice, aceștia trebuiau să predea telefoanele și era interzis să scoată notițele din sală.

„Am lucrat cu scripturi, unde erau indicate cele mai frecvente obiecții ale clienților. De exemplu, clientul spune că nu are bani în plus pentru investiții, pentru că are nevoie de ei pentru a cumpăra medicamente. Noi trebuia să răspundem: „Te vom ajuta să dublezi sau să triplezi suma, ca să ai mai mulți bani pentru medicamente”. Sau clientul spune că trebuie să se consulte cu soția. Răspunsul nostru: „De ce să te consulți cu soția, când poți face bani singur’”, își amintește Dmitri.

Practică: „Clientul vedea $250 în cont și se bucura, neștiind că acești bani nu mai sunt ai lui”

După aceea, Dmitri a fost trimis la practică. Esența acesteia consta în a suna clienți vorbitori de engleză din Marea Britanie, Africa și țările europene. Cu ajutorul unor aplicații speciale, interlocutorilor lui li se afișa un număr din Marea Britanie, deși Dmitri se afla în Moldova.

„Trebuia să câștigăm încrederea clientului, pentru a-l determina să transfere bani pe platforma de trading. Suma minimă de transfer era de $250. Făceai tot posibilul pentru ca clientul să transfere acești bani. Următoarea etapă — spuneam persoanei, iar majoritatea clienților nu aveau experiență în trading, că îi vom face legătura cu un expert financiar, care îi va ajuta să își mărească suma. Clientul vedea $250 în cont și se bucura, neștiind că acești bani nu mai sunt ai lui. Transferul se efectua astfel: clientul introducea datele bancare pe link-ul nostru, sau ne transmitea datele nouă și îl înregistram noi”, spune Dmitri.

Potrivit lui, după primul apel, experții financiari din alt departament „îmbunătățeau” suma din contul clientului, mărind-o de la $250 la $700.

„Toată sala de o sută de persoane aplauda. În realitate, doar am înșelat pe cineva”. Afaceri murdare în call centre din Chișinău

Locurile de muncă ale angajaților call center-ului, cu scripturi și numere de clienți. Foto: poliția.md

„Când clienții descopereau că nu pot retrage acești bani, se adresau experților financiari. Aceștia le spuneau: „Dacă vrei să scoți banii, trebuie să depui încă $1500”. Și unii cădeau în această capcană. Bineînțeles, după aceea nu puteau transfera banii nicăieri. În următoarea etapă intervenea așa-numitul departament de combatere a fraudei. Ei luau legătura cu clientul și îi explicau că poate retrage banii doar dacă plătește un anumit procent. După ce extrăgeau toți banii posibili de la client, întrerupeau contactul cu el”, explică Dmitri. Potrivit lui, numărul clientului era pur și simplu blocat.

„Toți știau că e vorba de escrocherie”

Bărbatul a povestit că lucra cu o bază de date a numerelor de telefon, care era furnizată chiar de potențialele victime ale escrocherilor.

„De exemplu, vedeau pe rețelele sociale o reclamă pentru o platformă de trading și lăsau o cerere cu numărul de telefon. Așa se formează baza de date, care apoi este distribuită în call centrele din Chișinău și nu numai. Conform scriptului, trebuia să aflăm cu ce se ocupă interlocutorul nostru. La instructaj ni s-a spus că, dacă se dovedește că acesta este un ofițer de aplicare a legii, avocat, politician sau cetățean al Moldovei, trebuie să întrerupem imediat conversația”, povestește Dmitri.

Potrivit lui, biroul era echipat cu locuri pentru mai mult de 100 de persoane, iar telefoanele trebuiau lăsate la intrare. Mesele erau așezate în rânduri, iar angajații fiecărui rând vorbeau în limba lor — engleză, italiană, rusă. Bărbatul recunoaște că angajații call center-ului știau foarte bine cu ce se ocupă.

„Toată sala de o sută de persoane aplauda. În realitate, doar am înșelat pe cineva”. Afaceri murdare în call centre din Chișinău

Percheziție într-un call center din Chișinău. Foto: poliția.md

„Toți știau că e vorba de escrocherie. De aceea, acum nu mă mai las păcălit de salarii mari, știu ce se află în spatele lor. Salariul ne era dat în plic: la început, în astfel de call centre primești $700 fără bonusuri. Din fiecare afacere încheiată, adică din clientul care transfera $250, îți reveneau $50. Aceștia erau dați în plic săptămânal, în funcție de numărul de afaceri încheiate. Băieții care sunau în România puteau păcăli până la 20 de persoane pe lună”, spune bărbatul.

Dumitru susține că a lucrat într-un astfel de call center timp de trei luni. Apoi a încercat să se angajeze în alte call centre ca operator vorbitor de engleză, dar s-a dovedit că și acestea erau implicate în escrocherii. În unele dintre aceste call centre, după interviu urma un test cu detectorul de minciuni.

„Toată sala de o sută de persoane aplauda. În realitate, doar am înșelat pe cineva”. Afaceri murdare în call centre din Chișinău

Percheziție într-un call center din Chișinău în cazul unui cetățean ucrainean, suspectat de încercarea de a mitui un polițist. Foto: CNA

„Este foarte trist, oamenii rămân fără bani. Pe fiecare rând era instalat un clopoțel. Când reușeam să convingem un client să transfere bani, toată sala, formată din o sută de persoane, aplauda, de parcă am fi făcut ceva eroic. De fapt, doar am păcălit pe cineva. Aceste call centre sunt sisteme destul de închise: nu poți intra fără un permis, sau ți se deschid ușile din interior. Și nimeni nu știe când vor fi închise aceste call centre, în Chișinău sunt în jur de zece. Iar când clienții realizează că au fost păcăliți, nu au la cine să se plângă: înregistrarea pe platformă, numerele — toate sunt false”, încheie Dmitri.

Legea: de la 4 la 9 ani de închisoare pentru fraude informatice în cadrul unui grup infracțional organizat

Call centrele din Chișinău, care se ocupă cu astfel de escrocherii, atrag periodic atenția autorităților. De exemplu, în aprilie 2024, poliția a efectuat o percheziție în unul din Chișinău, unde lucrau 50 de operatori. Aceștia sunau clienți potențiali din Rusia, Kazahstan și țările europene, propunându-le să investească în acțiuni pe „bursele internaționale”. Potrivit poliției, pagubele sunt estimate la sute de mii de lei.

Iar la sfârșitul lunii mai 2024, poliția a arestat un cetățean ucrainean, care împreună cu complicii săi a încercat să mituiască șeful inspectoratului de poliție din sectorul Botanica al capitalei. În schimb, acesta dorea să obțină „protecție” pentru call center-ul său: să fie scutit de eventualele verificări ale instituțiilor de stat.

„Toată sala de o sută de persoane aplauda. În realitate, doar am înșelat pe cineva”. Afaceri murdare în call centre din Chișinău

Bani și echipamente confiscate dintr-un call center în cazul cetățeanului ucrainean, suspectat de încercarea de a mitui un polițist. Foto: poliția.md

Doar în primul semestru al anului 2024, autoritățile au deschis 69 de dosare penale pentru comiterea de infracțiuni informatice și în domeniul telecomunicațiilor, iar 41 dintre aceste cazuri se referă la fraude săvârșite prin utilizarea sistemelor informatice. Conform art. 260 (6) al Codului Penal al Moldovei, escrocilor informatici din cadrul unui grup infracțional organizat le pot fi aplicate pedepse de la 4 la 9 ani de închisoare.

Nu am reușit să obținem un comentariu de la Inspectoratul General al Poliției cu privire la modul în care poliția combate activitatea call centrelor frauduloase: până la momentul publicării acestui material, instituția nu a răspuns la solicitarea NM.

Investigația Recorder și lupta împotriva escrocilor în Ucraina

Dmitri a decis să își spună povestea unui corespondent NM după publicarea unui articol despre activitatea call centrelor în presa online românească Recorder. Publicația a desfășurat o investigație asupra schemelor de escrocherie și a relatat povestea unui bărbat din Moldova, care, la fel ca Dmitri, a lucrat într-un call center din Chișinău.

Potrivit acestui bărbat, centrul în care lucra se concentra pe România. Bărbatul a mărturisit că scopul său era să obțină acces la aplicațiile bancare și documentele victimelor escrocilor. De asemenea, el a transmis publicației Recorder fotografii cu scripturile folosite de escroci. Potrivit lui, a depus mărturie la autoritățile din Moldova, dar acum se teme pentru viața sa: a fost amenințat și bătut pe stradă.

Și în Ucraina există call centre specializate în colectarea datelor personale și retragerea banilor din conturile cetățenilor simpli. Doar în decembrie 2023, Serviciul de Securitate al Ucrainei (SBU) a efectuat percheziții în rețeaua de call centre unde lucrau peste 2.500 de persoane. Scopul escrocilor era obținerea datelor confidențiale ale cetățenilor, accesul la conturile lor personale și la fondurile lor, iar victimelor li se oferea „posibilitatea de a câștiga la bursă”.

„Toată sala de o sută de persoane aplauda. În realitate, doar am înșelat pe cineva”. Afaceri murdare în call centre din Chișinău

Percheziții în call center-ele frauduloase din 16 regiuni ale Ucrainei, decembrie 2023. Foto: Procuratura Generală a Ucrainei

În mai 2024, Rada Supremă a Ucrainei a adoptat un proiect de lege care prevedea răspunderea penală pentru fraudele electronice și de comunicații, inclusiv închisoarea de până la 12 ani pentru escrocherii online comise în timpul războiului.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: