Facebook/Vlad Plahotniuc

Avocații lui Plahotniuc încearcă să tragă de timp? Judecătorii au aprobat cererea de comasare a două cauze penale

Cauza penală de învinuire a fostului lider democrat Vladimir Plahotniuc va fi comasată și conectată la o altă cauză aflată pe rolul instanței din anul 2021, în care șapte persoane acuzate în dosarul denumit generic ,,Frauda Bancară” au statut de inculpat. Decizia a fost luată la cererea avocaților lui Plahotniuc de Judecătoria Chișinău, sediul Buiucani, pe 22 ianuarie, anunță Procuratura Anticorupție (PA).

Procuratura Anticorupție susține că a pledat împotriva conexării, argumentul de bază fiind „tergiversarea examinării cauzei”. Potrivit PA, examinarea cauzelor penale menționate trebuie să aibă loc separat, inclusiv „luând în considerare lipsa temeiurilor legale de indivizibilitate sau conexitate a cauzelor penale menționate supra, precum și etapele de desfășurare a ședințelor de judecată diferite (primul fiind la etapa cercetării judecătorești, iar celălalt la etapa inițială), fapte și perioade distincte de incriminare a acțiunilor inculpaților și proceduri aplicabile în condiții speciale”.

„Încheierea respectivă poate fi contestată doar odată cu fondul cauzei, iar argumentele instanței vor fi cunoscute odată cu înmânarea încheierii motivate. Pe caz următoarea ședință de judecată este fixată la 14 februarie 2024, ora 12.00”, anunță PA.

***

Amintim că Vladimir Plahotniuc a fugit din Republica Moldova în iunie 2019. În luna septembrie a aceluiași an a fost anunțat în căutare internațională. Pe masa procurorilor sunt șase dosare în care politicianul este acuzat de escrocherie și spălare de bani în proporții deosebit de mari, crearea și conducerea unei organizații criminale, îmbogățire ilicită, exces de putere, corupere activă și fals în acte publice.

În dosarul numit generic „Frauda bancară”, procurorii au pus sechestru pe bunuri în valoare de 2,3 miliarde de lei. Niciunul dintre dosare nu a fost încă trimis în instanța de judecată.

În octombrie 2022, Vladimir Plahotniuc a anunțat că revine în politica moldovenească, fără să o facă, însă, oficial, nici până astăzi.

Pe 30 mai 2023, UE a decis să-i sancționeze pe Ilan Șor, Marina Tauber, Vladimir Plahotniuc, Gheorghe Cavcaliuc și Igor Ceaika, cofondatorul Uniunii de afaceri moldo-rusă, care sunt acuzați că vor să destabilizeze situația din Republica Moldova. Sancțiunile impuse de UE la cererea Ministerului de Externe din România vizează înghețarea fondurilor deținut de aceste persoane în UE și interdicții de călătorie. Președinta Maia Sandu a salutat anterior sancțiunile impuse de UE.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

NewsMaker

Probleme cu transportul pe final de an? Transportatorii amenință cu proteste; scrisoare deschisă către premier

Transportatorii auto ar putea ieși din nou la proteste, după ce Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) a elaborat un proiect de modificare a Codului transporturilor rutiere, acuzat de lipsă de transparență și de favorizarea unor scheme de corupție. Nemulțumirile au fost transmise oficial printr-o scrisoare deschisă semnată de președintele Consiliului APOTA, Oleg Alexa, și adresată prim-ministrului Alexandru Munteanu, de la care transportatorii cer implicare directă pentru remedierea situației.

Recent, la data de 17 decembrie 2025, am recepționat din partea MIDR un proiect de modificare a Codului transporturilor rutiere (CTR), al cărui conținut riscă să scoată operatorii de transport la proteste. Deși documentul este încă la nivel de proiect, ideile promovate, precum și termenul extrem de restrâns — cinci zile — acordat pentru prezentarea propunerilor, corelate cu practica anterioară a MIDR de comunicare cu transportatorii și de promovare a proiectelor de lege, ne determină să luăm în calcul anunțarea declanșării unei serii de proteste”, potrivit documentului.

În scrisoarea deschisă, APOTA acuză Agenția Națională Transport Auto (ANTA) de corupție și decizii ilegale în gestionarea rețelei de rute, precum și MIDR de incapacitatea de a interveni eficient, în pofida instrumentelor legale existente. Transportatorii afirmă că așa-numitele „reforme” din ultimii ani au dus deja la dispariția transportului regulat în sute de localități.

Asociația mai susține că proiectul promovează restricții care nu există în Uniunea Europeană și contravin Regulamentului (UE) nr. 1370, a cărui implementare este cerută de transportatori de mai mult timp. În același timp, APOTA afirmă că anumite prevederi ar favoriza un singur beneficiar, în detrimentul concurenței și al interesului public.

„Pentru acest beneficiar a fost inventată schema de corupție denumită e-GPS și e-bilet, camuflată sub lozinci populiste de fiscalizare și digitalizare. Același beneficiar este favorizat de inacțiunile ANTA în combaterea transporturilor ilegale pe ruta Chișinău–raioanele de nord, este autorul celor mai grave atacuri de tip „rider” din domeniul transportului de pasageri și, nu în ultimul rând, reprezintă o căpușă a Î.S. „Calea Ferată din Moldova”, adusă în stare de incapacitate de plată. Proiectul MIDR nu este decât o continuare a promovării intereselor ilegale ale acestui beneficiar”, se mai arată în scrisoarea asociației.

Transportatorii cer o întâlnire cu prim-ministrul pentru a discuta problemele reale din sector și pentru a identifica soluții care să evite declanșarea protestelor. În lipsa unei intervenții, APOTA avertizează că este pregătită să anunțe o serie de acțiuni de protest.

NewsMaker a solicitat o reacție de la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, precum și de la Agenția Națională Transport Auto, însă la momentul publicării materialului, nu am primit un răspuns.

Deocamdată, nici premierul Alexandru Munteanu nu a reacționat public la revendicările transportatorilor.

Ultima serie de proteste ale transportatorilor auto a avut loc în vara acestui an. Atunci, Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) și-a exprimat dezacordul față de politicile promovate de Guvern, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, precum și de Ministerul Afacerilor Interne. În cadrul acelor acțiuni, transportatorii au organizat trei manifestații: în Piața Marii Adunări Naționale, la sediul Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova și la sediul Agenției Naționale Transport Auto.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: