Avocatul poporului, îngrijorat din cauza mesajelor agresive față de moldovenii din diaspora care revin în țară

Avocatul poporului își exprimă îngrijorarea în legătură cu intensificarea mesajelor agresive și intolerante la adresa reprezentanților diasporei moldovenești, dar și a unor discursuri instigatoare la ură ale cetățenilor moldoveni de peste hotare în care sunt vizate autoritățile Republicii Moldova. Ombudsmanul Mihail Cotorobai constată că tot mai frecvent în spațiul public sunt distribuite mesaje ostile la adresa cetățenilor moldoveni care au revenit sau planifică să revină în țară în contextul pandemiei de coronavirus de tip nou.

Într-un comunicat de presă al Oficiului Avocatului Poporului se menționează că reprezentanții diasporei moldovenești sunt văzuți ca vinovații declanșării crizei epidemiologice de COVID-19 în Moldova. Aceștia sunt învinuiți de iresponsabilitate pentru că ar fi neglijat normele de carantină. În anumite cazuri sunt lansate și informații distorsionate despre cauza răspândirii locale a COVID-19, sugerându-se că oamenii veniți recent de peste hotare ar fi ignorat regulile epidemiologice și au dat petreceri în plină perioadă de pandemie, propagând în acest mod infecția în localitățile din care provin.

Mihail Cotorobai nu pune la îndoială și posibilitatea unor asemenea motive de răspândire a coronavirusului în țară. Mai mult, dezaprobă atare atitudini, prin care se pune în pericol sănătatea și securitatea publică, considerând că acestea trebuie penalizate în corespundere cu legislația în vigoare, de altfel ca și  iresponsabilitatea moldovenilor din țară care nu iau în seamă regulile impuse în condițiile regimului de urgență. Avocatul poporului reiterează cu acest prilej îndemnul către persoanele revenite recent în Moldova să respecte cu strictețe cerințele de carantină, pentru a nu expune riscului de infectare rudele, apropiații sau membrii comunității.

Ombudsmanul mai constată, cu regret, că și unii moldovenii aflați în prezent peste hotarele țării dau dovadă de lipsă de îngăduință și înțelegere a situației în care activează autoritățile din țară, adresându-le mesaje insultătoare și licențioase. Acesta condamnă ferm asemenea discursuri și poziții, menționând că în lupta cu pandemia nu este loc pentru mesaje de ură, discriminare și pentru excluziune socială.

Răspunsul la COVID-19 care stigmatizează, exclude și face ca anumite categorii ale populației să fie mai vulnerabile la violență și atacuri este inadmisibil și incompatibil cu standardele internaționale în domeniul drepturilor omului, susține avocatul poporului. Mai mult, retorica care stârnește frica și diminuează egalitatea tuturor oamenilor este contraproductivă.

Mihail Cotorobai cheamă repetat la solidarizare și responsabilitate socială, dar și la neadmiterea manifestărilor de discriminare, ură și de intoleranță. „COVID-19 este o provocare globală serioasă, dar și o oportunitate pentru readucerea în atenție, revitalizarea principiilor universale ale drepturilor omului. Aceste principii și încrederea în progresul științific trebuie să prevaleze răspândirii unor știri false, prejudecăților, discriminării, inegalității și violenței”, se mai spune în comunicat.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Defecțiunile tehnice înregistrate luni la Aeroportul Internațional Chișinău au fost cauzate de instabilitatea rețelei de electricitate din Ucraina, afectată de bombardamentele rusești. Explicațiile au fost oferite de vicepremierul Vladimir Bolea, ministru al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, citat de IPN.

Vladimir Bolea a declarat că, în prezent, Republica Moldova este conectată la rețeaua electrică prin Ucraina.

„Defecțiunea care a avut loc ne demonstrează importanța liniei pe care o construim și care leagă Vulcănești de Chișinău. În urma bombardamentelor de pe teritoriul Ucrainei au avut loc zeci de căderi de tensiune. Aceste căderi de tensiune au provocat arderea unei părți a unui utilaj de la Aeroport”, a precizat Vladimir Bolea în cadrul emisiunii Punctul pe Azi de la TVR Moldova.

Ministrul infrastructurii a precizat că, deși Aeroportul dispune de trei linii de aprovizionare cu energie electrică – una principală și două de rezervă – defecțiunea a reușit totuși să afecteze sistemul.

„Chiar dacă Aeroportul are trei linii, una de bază și două de rezervă, pentru a aproviziona Aeroportul cu energie electrică, totuși a avut loc această defecțiune. Până la prânz, ei au reușit să rezolve totul pentru că aveau piese de rezervă. S-a trecut la regim manual controlul și informarea cetățenilor. Au fost unele impedimente, dar Aeroportul și-a cerut scuze și a manifestat profesionalism”, a susține Vladimir Bolea.

Vicepremierul a subliniat că, odată cu finalizarea construcției rețelei Vulcănești – Chișinău, „această problemă nu va mai exista, pentru că atunci Republica Moldova va deveni independentă pe segmentul livrării energiei electrice“.

Amintim că luni, 9 mai, în Aeroportul Chișinău a avut loc o defecțiune tehnică, din cauza căreia unele sisteme informaționale au fost temporar indisponibile. Problemele au îngreunat activitatea unor servicii și au cauzat întârzieri în deservire. Angajații au fost nevoiți, pe alocuri, să completeze biletele manual. În plus, au fost anulate două curse — spre București și Dortmund, iar celelalte curse au decolat cu întârziere.

Până la amiază, problema tehnică a fost remediată, însă dificultățile și întârzierile au continuat pe parcursul întregii zile.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: