Cristina Aramă, Kaufland Moldova: Businessul care face bine este cel mai bun business

O afacere care se gândește doar la profitabilitate, mai devreme sau mai târziu, nu va mai fi performantă, pentru că noile generații de consumatori pun accent pe responsabilitatea vânzătorului. Este convingerea pe care o are grupul internațional Kaufland, care deține o rețea de supermarketuri inclusiv în Republica Moldova. În 2021, Kaufland Moldova a publicat primul său raport de sustenabilitate, care cuprinde măsurile și acțiunile legate de sustenabilitate realizate de către companie, iar un al doilea raport este în curs de realizare. Despre prioritățile de dezvoltare durabilă, proiectele și rezultatele obținute de Kaufland Moldova la capitolul sustenabilitate, ne povestește Cristina Aramă, Manager Afaceri Corporative în cadrul companiei.

-Care este viziunea Kaufland pentru dezvoltarea durabilă în Moldova? Ce priorități specifice a identificat compania pentru activitatea sa de aici?

-Trebuie să menționez din start că noi, cei de la Kaufland, suntem prezenți în opt țări: Germania, Cehia, Slovacia, Croația, Polonia, România și Bulgaria, și facem parte din grupul Schwart, un grup care are peste 550.000 de angajați în 30 de țări. Toate companiile din cadrul grupului Schwart, au adoptat o strategie și o viziune comună legată de sustenabilitate: acționăm global cu responsabilitate.

În 2020, noi ne-am alăturat inițiativei United National Global Compact, prin care ne-am angajat să muncim pentru a atinge cele 17 obiective de dezvoltare durabilă. În Republica Moldova, în toate acțiunile noastre susținem cinci dintre acestea: fără foamete, sănătate și bunăstare, educație de calitate, condiții de muncă decente și creștere economică, consum și producție responsabilă.  Noi, ca și business, suntem siguri că business-ul care face bine este cel mai bun business. Tendința către sustenabilitate este una în creștere și oamenii încep să se uite la branduri responsabile față de mediu, față de generațiile viitoare și față de economia țării în care își desfășoară activitatea. Acest lucru îl demonstrează atât generația Z, cât și generația Alfa, cea din urmă având cea mai mare comunitate de peste 2 miliarde de persoane, care sunt digitalizate, cu preferințe pentru TikTok și Minecraft, care are o preocupare pentru mediu și acest lucru deja se vede. Generația Alfa va fi cea mai mare generație de cumpărători. La fel suntem siguri că o afacere care se gândește doar la profitabilitate nu va mai fi performantă în viitor.


– Odată cu venirea în Republica Moldova a lanțurilor internaționale de retail, îngrijoarea oamenilor a fost că nu vor mai găsi produse locale pe rafturi, ci doar produse importate.  În ce măsură reușiți să mențineți echilibrul și cum susțineți producătorii și furnizorii locali?

-Este adevărat, și noi am încercat să susținem întotdeauna producătorii și furnizorii locali. Cifrele vorbesc cel mai bine despre măsura în care ne-a reușit acest lucru: Acum cinci ani, când am deschis primele magazine în Republica Moldova, am început cu o cifră de 2800 de articole achiziționate de la producătorii și furnizorii locali, iar în prezent avem un număr de peste 7500 și numărul acestora este în continuă creștere. De asemenea, am fost alături de producătorii locali pe perioadele de criză, atât în pandemie, cât și în război. Unul dintre proiectele frumoase pe care le am realizat alături de UN Women este cel în care am susținut târgurile organizate în parcările magazinelor Kaufland. Este vorba despre târguri pentru micile producătoare care încă nu au potențial de a realiza marfa pe rafturilor magazinelor mai mari, dar au un potențial de creștere. Le-am oferit și le oferim această platformă pentru a-și promova produsele. Mai mult, am susținut producători de fructe și legume să obțină certificarea GLOBAL G.A.P. – una dintre cele mai prestigioase certificări internaționale de calitate și siguranță alimentară. Iar în acest sens ne-am asumat o investiție de peste 2 milioane de lei în tot ce ține de instruire, analiză apă, sol, alte analize de laborator aferente, precum și consultanța individuală. Producătorii locali sunt, cu siguranță, extrem de valoroși și trebuie să îi ajutăm să își valorifice munca.

-Impactul asupra ecosistemului este o altă provocare pe care o are businessul. Cum reușește Kaufland Moldova să minimizeze efectele activității sale asupra mediului înconjurător?

-Într-adevăr, minimizarea impactului asupra mediului este o provocare, pe care noi am transformat-o în prioritate. În toate acțiunile noastre operaționale ținem cont de obiectivul ecologic, acela de a reduce amprenta de CO2. Facem acest lucru printr-o tehnologie pe care o avem în cadrul magazinelor noastre: o instalație de refrigerare și climatizare, care răcește pe timp de vară și încălzește pe timp de iarnă. Astfel se economisesc resursele naturale și se protejează mediul înconjurător. La șapte din cele nouă magazine avem instalate panouri fotovoltaice, care reprezintă o investiție de 1 milion de euro, urmând și celelalte două magazine să fie dotate cu aceste panouri. De asemenea încurajăm condusul eco și astfel, în toate parcările magazinelor noastre sunt două tipuri de stații de încărcare a mașinilor electrice: una de tip fast charge și una obișnuită.

Consumul conștient și reducerea produselor care ajung la groapa de gunoi. Sunt alte două probleme pe care le are societatea de astăzi, ce faceți la acest capitol?

-Făcând parte din retailul alimentar, bineînțeles că ne gândim și la aceste aspecte. La capitolul consum conștient, prevenirea risipitei de alimente prin conștientizare și educare reprezintă un alt obiectiv pe care îl avem în cadrul companiei noastre. Avem un parteneriat foarte solid, care durează deja de patru ani, cu Banca de Alimente. Împreună cu Banca de alimente, pe parcursul acestor patru ani, am reușit să „salvăm” produse cu termenul aproape de expirare, cu ambalajele deteriorate sau produse care nu arată perfect, dar sunt bune de consum. În anul 2023, de exemplu, avem recuperate 64 de tone de produse de alimente din cadrul magazinelor noastre, produse evaluate la peste un milion de lei.

De asemenea avem o campanie extraordinară – „Mai puțină risipă, mai mult bine”, în cadrul căreia mergem în școli cu diverse activități pentru copii, pe care îi învățăm cum să prevină risipa de alimente la modul practic. La fiecare ediție, ajungem la peste 1500 de copii la nivel național care devin ulterior ambasadorii acestei campanii. Am elaborat și Ghidul Antirisipă, primul astfel de ghid din Republica Molodva, adaptat atât pentru copii, cât și pentru maturi, care poate fi accesat gratuit pe pagina noastră, cât și pe pagina Băncii de Alimente. Acest ghid reprezintă un material didactic valoros de educație privind reducerea risipei de alimente.

Ce ține de deșeuri, la toate magazinele noastre avem stații de reciclare, unde oamenii pot să recicleze plasticul, dozele și sticla. Știm că această măsură este una importantă, dar nu suficientă, de aceea, ne-am propus, la nivel de strategie în cadrul companiei, să reducem plasticul din sortimentul de marcă proprie cu 30% până în 2025 și până la 35% până în anul 2027.


-Care sunt alte proiecte pe care compania le dezvoltă în comunitățile locale?

-Pe partea de protecția mediului avem colaborări extraordinare alături de Asociația Obștească „Hai Moldova”, în cadrul proiectului „Sădim Oxigen”, unde ne-am propus să identificăm gunoiști ilegale și, conform celor mai bune practici și tehnologii de mediu, terenul este redat în circuitul natural prin împădurire. Avem deja astfel de exemple: o gunoiște din Băcioi, din preajma aeroportului, dar și o gunoiște din Cruzești, care au fost curățate și readuse în circuitul natural prin platarea copacilor. Un alt program pe care l-am dezvoltat împreună cu „Hai Moldova” este Școala ECO: pe parcursul unui an de zile, copii din mai multe școli din țară au avut parte de diverse activități care vin să conștientizeze, să educe și la modul practic să implementeze de acțiuni de educație ecologică.

Un proiect extraordinar îl avem și cu The Moldova Project în Spring Project, prin care oferim familiilor social vulnerabile animale domestice, le construim sere de legume și fructe, sau le oferim cursuri de perfecționare ca frizer sau bucătar. Astfel oferim acestor familii o sursă de existență și cel mai important – o ocupație.  De asemenea, împreună cu cei de la Moldovan National Youth Orchestra, deja de șase ani suntem implicați în cadrul proiectului LaLaPlay. Am mers prin țară în lung și în lat, de la est la vest, de la nord la sud, și am adus muzica în locuri neconvenționale, unde oamenii nu au mai avut posibilitatea să o asculte.

Suntem alături și de CCF Moldova în cadrul Run for Children Marathon. În acest an am avut peste 350 de participanți la maraton, care au alergat pentru o cauză nobilă, iar în rezultat vom cumpăra o casă pentru o familie cu cinci copii. Avem donațiile de sânge din parcare, în care încurajăm oamenii să ofere 10 minute din viața lor pentru ca să salveze o altă viață.


-Cu ce vă îndreptați spre viitor?

-Kaufland crede în ideea că lumea poate fi un loc mai bun prin implicarea fiecăruia. De aceea, în 2018, compania a dezvoltat platforma „Implicarea face diferența”, sub umbrela căreia sunt comunicate toate acțiunile de responsabilitate socială.

Facem aceste demersuri pentru că suntem siguri că ne îndreptăm spre un viitor sustenabil. Iar pentru asta încercăm să fim cât se poate de transparenți cu stackeholderii noștri. În prezent lucrăm la următorul raport de sustenabilitate, pentru anii financiari 2023-2024, pentru că credem cu tărie că asumarea responsabilitării și transparența este un aspect important.

De multe ori considerăm că mai avem timp, că nu este momentul acum, că o să încep mâine sau la anul și ne tot amânăm planurile. Astfel, ne convingem din ce în ce mai mult că ratăm prezentul. De aceea, suntem convinși că viitorul începe astăzi și începe de la fiecare din noi: de la autoritățile publice locale și centrale, de la societatea civilă și ONG-uri, de la agenții economici. Nu mai avem timp să amânăm. Avem nevoie de un viitor sustenabil și durabil și acum e timpul să lucrăm pentru asta!

 

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Vasile Bolea, Victoria Furtună și Ion Ceban s-au ales cu trofee de la comunitatea LGBTQ+. Premiul mare a ajuns la Blocul Victorie

Centrul de Informaţii Genderdoc-M a decernat și în 2025 anti-premiile „Strachina de Jmalț”. Potrivit unui comunicat al Centrului, „laureații” au fost desemnați „pentru deformarea discursului public despre drepturi, libertăți și diversitate”. Într-o ceremonie din data de 13 iunie, trei politicieni și două partide au fost în atenția comunității LGBTQ+. 

Premiul „Elefantul în prăvălia de porțelan” a fost decernat lui Vasile Bolea, pentru „imobilizarea valorilor tradiționale cu o grație demnă de codul penal și un aplomb retoric de tribunal moral medieval”.

La categoria „Călcat prin străchini”, premiul a mers către Partidul MAN, „pentru promovarea neobosită a Marșului Pride prin atacuri repetate care n-au făcut decât să amplifice vizibilitatea evenimentului”.

Premiul pentru categoria „A-ntrat nora-n blide” a fost acordat Victoriei Furtună, pentru „lupta cu hulubii netradiționali, o misiune demnă de o epopee în care păsările devin dușmanii civilizației”.

Marele premiu, „Ligheanul de Plastic” a fost luat de Blocul Victorie, pentru „propaganda propagandei propagandiștilor, un exercițiu tautologic ce a revoluționat circul informațional și a dus dezinformarea la rang de virtute”.

Premiul „Votul poporului: Drușlacul de aluminiu” a mers către Ion Ceban, pentru „versatilitatea cu care filtrează democrația și pentru efortul constant de a strânge „voința populară” într-un recipient de uz casnic”.

„Anti-premiile „Strachina de jmalț” nu recompensează eforturi reale, ci pun reflectorul pe incoerența, ipocrizia și cinismul celor care atacă drepturile omului în numele unor „valori” ambigue. Este un exercițiu de umor, memorie și rezistență – o formă de a spune adevărul râzând”, se menționează în comunicatul Centrului Genderdoc-M.

Menționăm că evenimentul este organizat anual de către Centrul Genderdoc-M, ca parte a Festivalului Comunității LGBT+ din Moldova.

„Moldova altfel” revine la NewsMaker: fotoreportaj de la premiera noului sezon

Pe 12 iunie, în galeria de artă „Plai”, a avut loc o proiecție închisă a primului episod din sezonul al doilea al proiectului „Moldova altfel”, realizat de NewsMaker. De această dată, jurnaliștii au ajuns la Bălți – capitala neoficială a nordului – pentru a surprinde orașul prin ochii localnicilor: cu durere, speranță, umor autoironic și multă căldură umană.

În timpul proiecției, publicul a râs, a empatizat, a recunoscut locuri familiare și a retrăit amintiri personale. Vă invităm să descoperiți atmosfera evenimentului în reportajul foto de mai jos.

Israel își închide ambasadele din întreaga lume, după ce a atacat Iranul. Apelul către cetățeni

Israel își închide ambasadele din întreaga lume, după atacurile de amploare asupra Iranului. Țara îndeamnă cetățenii să fie vigilenți și să nu afișeze simboluri evreiești sau israeliene în spațiile publice, potrivit unor declarații publicate vineri pe site-urile ambasadelor, scrie Reuters.

În declarații se menționează că Israelul nu va oferi servicii consulare și că cetățenii sunt îndemnați să colaboreze cu serviciile locale de securitate în cazul în care se confruntă cu activități ostile.

Contactați pentru un comentariu, reprezentanții Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Moldova nu a oferit, deocamdată, un comentariu pe acest subiect.

Amintim că Israelul a inaugurat oficial ambasada sa la Chișinău pe 4 februarie 2025.

***

În noaptea de 13 iunie, Israelul a lansat o serie de atacuri asupra teritoriului iranian, care au vizat instalații de îmbogățire a uraniului, baze de rachete, lideri ai Gardienilor Revoluției Islamice și oameni de știință implicați în programul nuclear. Potrivit datelor preliminare, atacurile au provocat cel puțin un deces și 95 de răniți în 12 provincii ale țării.

Pe lângă victime și distrugeri, atacul Israelului asupra Iranului a perturbat traficul aerian din regiune. Numeroase zboruri au fost deviate după ce mai multe țări și-au închis spațiul aerian, din motive de securitate. Potrivit imaginilor de pe Flightradar, aeronavele evită complet zona dintre Israel și Iran. Amintim că printre cursele afectate se numără și două zboruri operate între Chișinău și Tel Aviv, care au fost anulate. Ministerul de Externe de la Chișinău a activizat Celula de criză și a îndemnat cetățenii să evite călătoriile în Israel, din cauza riscurilor de securitate.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Imagine simbol

Petiție pentru modificarea baremului la examenul de bacalaureat, la engleză. Elevi: „Nu cerem favoruri, ci dreptate”

Elevii clasei a XII-a, promoția 2025, au transmis o petiție către Ministerul Educației, solicitând revizuirea baremului de corectare pentru proba de bacalaureat la limba engleză, din cauza unui subiect care ar fi creat „confuzie”. Ministerul Educației nu a oferit, deocamdată, declarații la acest subiect.

Potrivit elevilor, subiectul, care a redactarea unui articol despre „a building in the English speaking country” („o clădire dintr-o țară vorbitoare de limbă engleză”), a lăsat loc de interpretări. Astfel, unii elevi au scris despre monumente precum Washington Monument, considerându-le clădiri datorită elementelor arhitecturale specifice.

„Washington Monument are scări interioare, ascensor funcțional, pereți, ferestre, acoperiș și un spațiu închis în care oamenii pot urca și sta pentru a privi împrejurimile – toate acestea sunt elemente comune multor clădiri moderne”, argumentează elevii în petiție.

Aceștia atrag atenția că examenul de bacalaureat nu ar trebui să penalizeze alegeri care țin de vocabular și percepție, mai ales în lipsa unui context tehnic. „Este important să subliniem că bacalaureatul nu testează cunoștințe de arhitectură, ci competențe lingvistice”, mai afirmă semnatarii.

Elevii solicită „revizuirea baremului de corectare astfel încât să se acorde punctaj parțial sau chiar integral pentru eseurile despre Washington Monument, dacă acestea respectă structura cerută și sunt corect formulate din punct de vedere lingvistic.”

„Nu cerem favoruri, ci dreptate și compasiune față de o situație generată de ambiguitatea interpretării și de emoțiile firești ale unui moment decisiv”, se mai arată în petiție.

presedinte.md

Vizita lui Nicușor Dan la Chișinău, ținta atacurilor pe TikTok. Expert: „O campanie controlată din același punct de comandă”

Președintele României, Nicușor Dan, a efectuat în urmă cu trei zile prima sa vizită oficială la Chișinău în calitate de șef de stat. În timp ce autoritățile și susținătorii săi l-au întâmpinat cu căldură, actori politici cu viziuni pro-ruse și presa afiliată oligarhului fugar Ilan Șor au lansat acuzații și remarci ironice la adresa sa. Între timp, pe TikTok a fost declanșată o adevărată campanie de denigrare și dezinformare. Ce atacuri au fost lansate împotriva liderului de la Cotroceni și care este scopul acestora, aflați în materialul NM.

Nicușor Dan, primit la Chișinău cu onoruri militare și aclamații

Președintele României, Nicușor Dan, a venit la Chișinău pe 10 iunie. Aceasta a fost prima sa vizită oficială în Republica Moldova de când a preluat mandatul de șef de stat, în luna mai.

Agenda vizitei a debutat cu o întâlnire cu omoloaga sa, Maia Sandu, la Președinție. Șefa statului l-a întâmpinat pe liderul de la Cotroceni în cadrul unei ceremonii cu onoruri militare. În timpul evenimentului, zeci de cetățeni, care se aflau peste drum de sediul instituției prezidențiale, l-au aclamat și au scandat „Vrem unire”.

Discuții despre relația bilaterală și reconfirmarea sprijinului

Cei doi președinți au purtat discuții oficiale, iar ulterior au susținut o conferință de presă.

În timpul declarațiilor publice, aceștia au precizat că discuțiile au vizat consolidarea relațiilor bilaterale în toatea domeniile în care aceasta există. Între alte, a fost menționată cooperarea în energetică și găsirea unei soluții pentru timpii lungi de așteptare în vămile de la frontiera celor două state.

De asemenea, ambii lideri au vorbit despre impactul agresiunii ruse din Ucraina și războiul hibrid dus de Rusia împotriva țărilor democratice.

Cea mai mare amenințare a prezentului este, evident, Federația Rusă”, a declarat Nicușor Dan. El a subliniat că a vorbit cu Maia Sandu despre dezvoltarea unor mijloace comune de răspuns la atacurile hibride rusești.

Menționăm că, în 2024, în Republica Moldova au avut loc alegerile prezidențiale, care s-au desfășurat pe fundalul unei tentative a oligarhului fugar Ilan Șor de a influența rezultatul, în interesul Moscovei, prin corupție electorală. Pe caz a fost deschis un dosar penal încă înainte de desfășurarea scrutinului, iar ancheta continuă. 

Și în România au avut loc alegeri pentru funcția de președinte anul trecut. Acestea au fost anulate însă de Curtea Constituțională, după ce rapoarte ale serviciilor secrete naționale au arătat că Rusia a intervenit în procesul electoral prin desfășurarea unei campanii pe rețelele de socializare în favoarea unui candidat. Este vorba despre Călin Georgescu, înscris în cursa electorală în calitate de candidat „independent”. Un nou scrutin prezidențial a fost organizat în mai 2025. 

În cadrul conferinței de presă, Nicușor Dan a mai afirmat că România va continua să sprijine Republica Moldova, inclusiv în procesul de integrare în Uniunea Europeană. Președintele a punctat că prezența sa la Chișinău este „o garanție” în acest sens. 

Liderul de peste Prut, întâmpinat cu entuziasm la Chișinău

După întâlnirea de la Președinție, Nicușor Dan și Maia Sandu s-au deplasat la monumentul lui Ștefan cel Mare din Chișinău pentru a aduce un omagiu. Când au ajuns, aceștia au fost întâmpinați cu aplauze de câteva sute de persoane, care s-au adunat în apropierea statuii pentru a se întâlni cu președintele Dan. 

Liderii, asistați de Garda de Onoare, au depus două coroane de flori la monument, iar după momentul solemn au interacționat cu mulțimea din preajmă.

Cetățenii i-au urat bun venit liderului de peste Prut, i-au transmis urări de bine și, mai ales, că își doresc unirea Republicii Moldova cu România. „Vrem acasă, vrem cu țara, domnule președinte”, i-a spus un bărbat.

Cei doi demnitari au dat mâna cu oamenii și au făcut fotografii cu aceștia, în timp ce mulțimea scanda „Vă iubim”, „Nicușor și Maia Sandu” și „Moldova e România”. 

Ulterior, Nicușor Dan a avut o întrevedere, la Guvern, cu prim-ministrul Dorin Recean și președintele Parlamentului, Igor Grosu. Atât premierul, cât și șeful legislativului au menționat în mesajele publicate în urma discuțiilor relația strânsă dintre cele două state și faptul că autoritățile de pe ambele maluri ale Prutului vor continua să colaboreze pentru a crește numărul proiectelor comune. 

Deși în timpul vizitei lui Nicușor Dan nu a fost semnat vreun acord – aceasta fiind una mai degrabă simbolică – primirea călduroasă la Chișinău a președintelui român nu a trecut cu vederea și a fost pe larg mediatizată în presa din Republica Moldova, dar și din afara țării, inclusiv în România. Iar oficiali de pe ambele maluri ale Prutului au „inundat” la propriu rețelele de socializare cu imagini și video-uri din timpul vizitei, unii catalogând-o ca fiind una istorică.

Atacuri în spațiul informațional și campanie concertată pe TikTok

Cu toate acestea, în Republica Moldova se atestă și încercări de a-l discredita pe Nicușor Dan, fiind folosită deplasarea la Chișinău.

Bogdan Țîrdea, deputat al Partidului Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM), formațiune pro-rusă, a publicat pe canalul său de Telegram circa 10 postări despre deplasarea președintelui României la Chișinău și practic toate au un context negativ. 

De exemplu, în una dintre publicații, socialistul a scris că oamenii care au venit la monumentul lui Ștefan cel Mare ar fi fost aduși de Partidul de guvernământ Acțiune și Solidaritate (PAS), care a fost fondat de Maia Sandu. „Mai pe scurt, Sandu și PAS au început alegerile”, a adăugat deputatul, referindu-se la parlamentarele din 28 septembrie. 

Precizăm că, în ajunul sosirii liderului de la Cotroceni în țara noastră, PAS a invitat public cetățenii să vină la monument la ora la care va avea loc depunerea de flori. 

Într-o altă publicație, care se referă la modul în care a fost întâmpinat Nicușor Dan de cetățeni, Țîrdea a scris: „Omul de care râde toată România a fost întâmpinat în Moldova ca Mesia”. 

Parlamentarul nu a prezentat însă vreo probă care să-i susțină afirmația. Pe de altă parte, un sondaj INSCOP Research, realizat în perioada 26-30 mai, în România, a arătat că Nicușor Dan este politicianul cu cea mai mare cotă de încredere, care constituia 47%. 

Totodată, președintele PSRM, Igor Dodon, l-a acuzat pe Nicușor Dan de „amestec în treburile interne” ale Republicii Moldova, având în vedere viitoarele alegeri parlamentare.

Președintele României recunoaște deschis faptul că Maia Sandu s-a implicat în campania sa electorală, în țara vecină, și l-a ajutat să obțină peste 100 000 de voturi. (…) Și că-i pregătit, în toamnă, să întoarcă datoria Maiei Sandu și partidului ei. (…) Este o intervenție directă în treburile interne. (…) Eu tot am fost președinte, au existat diferite etape, diferite întâlniri. Dar atât de obraznic, fără rușine, știind că nu vor exista niciun fel de pedepse și nicio reacție… Nu țin minte ca vreun liderul al oricărei țări care să se fi comportat așa în raport cu procesele electorale din R. Moldova”, a declarat politicianul în cadrul unei emisiuni la Exclusiv TV din 11 iunie.

Afirmațiile liderului socialiștilor se referă, cel mai probabil, la o declarație făcută Nicușor Dan în timpul conferinței de presă cu Maia Sandu. Atunci, președintele României a fost întrebat de o jurnalistă dacă va susține Partidul Acțiune și Solidaritate la alegerile parlamentare din 28 septembrie, în contextul în care, la rândul lor, PAS și Maia Sandu l-au sprijin în turul II al prezidențialelor. În replică, acesta a subliniat sprijinul primit de la PAS și Maia Sandu, dar și susținerea din partea românilor basarabeni care l-au votat și a spus că își dorește ca parlamentarele să fie câștigate de forțe politice care să păstreze direcția pro-europeană a țării. El însă a evitat să spună dacă va sprijini public formațiunea de guvernământ.

Afirmațiile lui Igor Dodon conțin și un element fals. Este vorba despre așa-zisele „peste 100 000 de voturi” pe care Maia Sandu l-ar fi ajutat pe Nicușor Dan să le obțină. Liderul de la Cotroceni nu a făcut nicio declarație, pe tot parcursul vizitei, despre vreun anumit număr de voturi pe care l-ar fi acumulat cu sprijinul omoloagei sale.

Și Moldova24 (MD24), un post de televiziune online care este afiliat oligarhului fugar Ilan Șor și emite de la Moscova, a reflectat intens deplasarea lui Nicușor Dan din unghiuri de abordare negative.

Iar pe canalul de YouTube al televiziunii a fost publicat un reportaj despre vizita acestuia, intitulat „Datoria românească: de ce a zburat Dan în Moldova”. În material se menționează că Nicușor Dan a venit „de urgență” în Republica Moldova, deși în România există o chestiune de importanță națională care trebuie rezolvată, avându-se în vedere faptul că încă nu a fost format un guvern. „Se pare că pentru el este mai important să-i mulțumească lui Sandu și companiei pentru ajutorul acordat cu diaspora moldovenească la alegerile prezidențiale”, se spune în reportaj. Videclipul a adunat până acum peste 27 000 de vizualizări.

Menționăm că, în luna mai, după turul I al scrutinului prezidențial, premierul României, Marcel Ciolacu, a demisionat, iar acum în țară activează un Cabinet de miniștri interimar. La scurt timp după învestirea lui Dan în funcția de șef al statului, au început negocierile între partide pentru formarea noului executiv. Potrivit Constituției României, președintele desemnează un candidat pentru funcția de prim-ministru, care apoi își formează echipa guvernamentală și cere votul de încredere al Parlamentului. Așa-dar, Nicușor Dan este implicat în discuții cu liderii partidelor care vor să intre la guvernare.

În paralel, și pe TikTok a început o campanie de denigrare a președintelui Dan, în contextul vizitei la Chișinău. NM a depistat 23 de videoclipuri care denaturează declarațiile făcute de liderul de la Cotroceni în timp ce se afla în țara noastră și chiar promovează afirmații false atribuite acestuia.

În unele filmulețe se susține că Dan intenționează „să intervină” sau „să influențeze” alegerile parlamentare din Republica Moldova, avându-se în vedere susținerea unei forțe politice. O parte din ele menționează explicit că președintele României ar fi spus că va susține partidul de guvernământ în alegeri, în timp ce alta sugerează acest lucru prin afișarea de imagini cu însemnele PAS și fotografii cu Maia Sandu.

Există și videoclipuri care îi atribuie în mod eronat președintelui României o afirmație care face aluzie la faptul că va susține PAS în scrutin. Este vorba despre faptul că ar fi declarat că este pregătit „să întoarcă datoria” pentru susținerea publică a Maiei Sandu și PAS pentru candidatura sa la alegerile prezidențiale. Fake-ul a fost folosit anterior de Igor Dodon și MD24.

Un alt fals care este promovat în cadrul campaniei este o pretinsă declarație despre domeniul apărării din Republica Moldova. Mai multe video-uri menționează că Nicușor Dan ar fi spus, la Chișinău, că țara noastră trebuie să-și mărească bugetul pentru apărare. Iar unele dintre ele merg și mai departe, susținând că această așa-zisă creștere ar fi necesară pentru ulterioara aderare a statului la NATO.

Pentru a induce opinia că întărirea capacităților de apărare este ceva periculos sau că va duce la implicarea țării în războiul început de Rusia în Ucraina sunt folosite fotografii cu tehnică militară, soldați, imagini generate de inteligența artificială cu președintele ucrainean, Vladimir Zelenski, alături de Nicușor Dan și Maia Sandu, pe fundalul unui tanc și sunete de alertă aeriană.

Toate cele 23 de videoclipuri sunt însoțite de remarci cu context negativ, precum „Riscăm să ne pierdem independența și suveranitatea”, „Cine vă credeți, Nicușor Dan? Stăpânul Moldovei?” și „România dă ordine, iar PAS tace”.

Filmulețele sunt plasate pe pagini anonime de TikTok care promovează narative anti-PAS și pro-Kremlin.

NM a solicitat un comentariu de la Președinție, însă, deocamdată, nu am primit un răspuns.

Pro-rușii se pregătesc de parlamentare?

Petru Macovei, membru al Centrului pentru Comunicare Strategică și Combaterea Dezinformării, consideră că scopul atacurilor la adresa lui Nicușor Dan în contextul vizitei sale la Chișinău este „pregătirea terenului” pentru alegerile parlamentare și diminuarea șanselor PAS să rămână la guvernare. El a accentuat că în spatele atacurilor din spațiul informațional și online se află actori pro-ruși și grupări afiliate oligarhului Ilan Șor, care este condamnat la 15 ani de închisoare în dosarul „Frauda bancară” și se ascunde la Moscova.

Vă rog să remarcați și faptul că există o sincronizare între ceea ce fac partidele pro-ruse și ceea ce face George Simion (liderul formațiunii AUR din România – n. r.), partidul AUR și agenții de influență ruși din România, sunt activități trase la indigo. Ceea ce arată că este vorba despre o campanie regizată controlată din același punct de comandă, cu influențe directe ale Rusiei”, a menționat Macovei într-o discuție cu NM. 

Liderul AUR, George Simion, este candidatul din alegerile pentru funcția de președinte al României din mai 2025 care a acces în turul II de scrutin alături de Nicușor Dan. În timpul campaniei electorale și după înfrângerea în alegeri, politicianul a lansat constant atacuri la adresa lui Dan. De asemenea, el acuză autoritățile de la Chișinău și, în mod special, pe Maia Sandu că ar fi fraudat rezultatele scrutinului pe teritoriul Republicii Moldova, deși nu a prezentat până acum nicio dovadă. Iar pe 10 iunie, în timp ce Nicușor Dan se afla la Chișinău, Simion a îndemnat cetățenii Republicii Moldova să voteze la alegerile parlamentare în așa fel încât Maia Sandu să fie „înfrântă politic”. 

Petru Macovei a remarcat, de asemenea, că falsul care circulă pe TikTok despre pretinsa solicitare de majorare a bugetului pentru apărare și aluziile la o potențială implicare în războiul din țara vecină vizează împiedicarea consolidării parteneriatului România-Republica Moldova-Ucraina. 

Ei din contra își doresc să existe cât mai multe disensiuni între aceste trei țări. Și în situația în care experiența și vizita președintelui Dan la Chișinău și Odesa arată că există șanse foarte mari ca parteneriatul să fie consolidat, sigur că ei încearcă diverse modalități de a dezinforma, cu scopul de a crea în capetele oamenilor impresii legate de implicarea în război, de exemplu, sau de afirmația că Moldova ar trebui să-și mărească bugetul pentru apărare – afirmație falsă atribuită lui Nicușor Dan”, a spus el.

Amintim că, pe 11 iunie, Nicușor Dan și Maia Sandu au fost la Odesa, unde au participat la Summit-ul Ucraina-Europa de Sud Est. Reuniunea a urmărit reconfirmarea sprijinului pentru Ucraina în lupta sa împotriva agresiunii militare ruse, dar și pentru pacea din regiune. Cei doi lideri au avut și o întrevedere cu omologul lor ucrainean, Vladimir Zelenski.

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: