Cristina Aramă, Kaufland Moldova: Businessul care face bine este cel mai bun business

O afacere care se gândește doar la profitabilitate, mai devreme sau mai târziu, nu va mai fi performantă, pentru că noile generații de consumatori pun accent pe responsabilitatea vânzătorului. Este convingerea pe care o are grupul internațional Kaufland, care deține o rețea de supermarketuri inclusiv în Republica Moldova. În 2021, Kaufland Moldova a publicat primul său raport de sustenabilitate, care cuprinde măsurile și acțiunile legate de sustenabilitate realizate de către companie, iar un al doilea raport este în curs de realizare. Despre prioritățile de dezvoltare durabilă, proiectele și rezultatele obținute de Kaufland Moldova la capitolul sustenabilitate, ne povestește Cristina Aramă, Manager Afaceri Corporative în cadrul companiei.

-Care este viziunea Kaufland pentru dezvoltarea durabilă în Moldova? Ce priorități specifice a identificat compania pentru activitatea sa de aici?

-Trebuie să menționez din start că noi, cei de la Kaufland, suntem prezenți în opt țări: Germania, Cehia, Slovacia, Croația, Polonia, România și Bulgaria, și facem parte din grupul Schwart, un grup care are peste 550.000 de angajați în 30 de țări. Toate companiile din cadrul grupului Schwart, au adoptat o strategie și o viziune comună legată de sustenabilitate: acționăm global cu responsabilitate.

În 2020, noi ne-am alăturat inițiativei United National Global Compact, prin care ne-am angajat să muncim pentru a atinge cele 17 obiective de dezvoltare durabilă. În Republica Moldova, în toate acțiunile noastre susținem cinci dintre acestea: fără foamete, sănătate și bunăstare, educație de calitate, condiții de muncă decente și creștere economică, consum și producție responsabilă.  Noi, ca și business, suntem siguri că business-ul care face bine este cel mai bun business. Tendința către sustenabilitate este una în creștere și oamenii încep să se uite la branduri responsabile față de mediu, față de generațiile viitoare și față de economia țării în care își desfășoară activitatea. Acest lucru îl demonstrează atât generația Z, cât și generația Alfa, cea din urmă având cea mai mare comunitate de peste 2 miliarde de persoane, care sunt digitalizate, cu preferințe pentru TikTok și Minecraft, care are o preocupare pentru mediu și acest lucru deja se vede. Generația Alfa va fi cea mai mare generație de cumpărători. La fel suntem siguri că o afacere care se gândește doar la profitabilitate nu va mai fi performantă în viitor.


– Odată cu venirea în Republica Moldova a lanțurilor internaționale de retail, îngrijoarea oamenilor a fost că nu vor mai găsi produse locale pe rafturi, ci doar produse importate.  În ce măsură reușiți să mențineți echilibrul și cum susțineți producătorii și furnizorii locali?

-Este adevărat, și noi am încercat să susținem întotdeauna producătorii și furnizorii locali. Cifrele vorbesc cel mai bine despre măsura în care ne-a reușit acest lucru: Acum cinci ani, când am deschis primele magazine în Republica Moldova, am început cu o cifră de 2800 de articole achiziționate de la producătorii și furnizorii locali, iar în prezent avem un număr de peste 7500 și numărul acestora este în continuă creștere. De asemenea, am fost alături de producătorii locali pe perioadele de criză, atât în pandemie, cât și în război. Unul dintre proiectele frumoase pe care le am realizat alături de UN Women este cel în care am susținut târgurile organizate în parcările magazinelor Kaufland. Este vorba despre târguri pentru micile producătoare care încă nu au potențial de a realiza marfa pe rafturilor magazinelor mai mari, dar au un potențial de creștere. Le-am oferit și le oferim această platformă pentru a-și promova produsele. Mai mult, am susținut producători de fructe și legume să obțină certificarea GLOBAL G.A.P. – una dintre cele mai prestigioase certificări internaționale de calitate și siguranță alimentară. Iar în acest sens ne-am asumat o investiție de peste 2 milioane de lei în tot ce ține de instruire, analiză apă, sol, alte analize de laborator aferente, precum și consultanța individuală. Producătorii locali sunt, cu siguranță, extrem de valoroși și trebuie să îi ajutăm să își valorifice munca.

-Impactul asupra ecosistemului este o altă provocare pe care o are businessul. Cum reușește Kaufland Moldova să minimizeze efectele activității sale asupra mediului înconjurător?

-Într-adevăr, minimizarea impactului asupra mediului este o provocare, pe care noi am transformat-o în prioritate. În toate acțiunile noastre operaționale ținem cont de obiectivul ecologic, acela de a reduce amprenta de CO2. Facem acest lucru printr-o tehnologie pe care o avem în cadrul magazinelor noastre: o instalație de refrigerare și climatizare, care răcește pe timp de vară și încălzește pe timp de iarnă. Astfel se economisesc resursele naturale și se protejează mediul înconjurător. La șapte din cele nouă magazine avem instalate panouri fotovoltaice, care reprezintă o investiție de 1 milion de euro, urmând și celelalte două magazine să fie dotate cu aceste panouri. De asemenea încurajăm condusul eco și astfel, în toate parcările magazinelor noastre sunt două tipuri de stații de încărcare a mașinilor electrice: una de tip fast charge și una obișnuită.

Consumul conștient și reducerea produselor care ajung la groapa de gunoi. Sunt alte două probleme pe care le are societatea de astăzi, ce faceți la acest capitol?

-Făcând parte din retailul alimentar, bineînțeles că ne gândim și la aceste aspecte. La capitolul consum conștient, prevenirea risipitei de alimente prin conștientizare și educare reprezintă un alt obiectiv pe care îl avem în cadrul companiei noastre. Avem un parteneriat foarte solid, care durează deja de patru ani, cu Banca de Alimente. Împreună cu Banca de alimente, pe parcursul acestor patru ani, am reușit să „salvăm” produse cu termenul aproape de expirare, cu ambalajele deteriorate sau produse care nu arată perfect, dar sunt bune de consum. În anul 2023, de exemplu, avem recuperate 64 de tone de produse de alimente din cadrul magazinelor noastre, produse evaluate la peste un milion de lei.

De asemenea avem o campanie extraordinară – „Mai puțină risipă, mai mult bine”, în cadrul căreia mergem în școli cu diverse activități pentru copii, pe care îi învățăm cum să prevină risipa de alimente la modul practic. La fiecare ediție, ajungem la peste 1500 de copii la nivel național care devin ulterior ambasadorii acestei campanii. Am elaborat și Ghidul Antirisipă, primul astfel de ghid din Republica Molodva, adaptat atât pentru copii, cât și pentru maturi, care poate fi accesat gratuit pe pagina noastră, cât și pe pagina Băncii de Alimente. Acest ghid reprezintă un material didactic valoros de educație privind reducerea risipei de alimente.

Ce ține de deșeuri, la toate magazinele noastre avem stații de reciclare, unde oamenii pot să recicleze plasticul, dozele și sticla. Știm că această măsură este una importantă, dar nu suficientă, de aceea, ne-am propus, la nivel de strategie în cadrul companiei, să reducem plasticul din sortimentul de marcă proprie cu 30% până în 2025 și până la 35% până în anul 2027.


-Care sunt alte proiecte pe care compania le dezvoltă în comunitățile locale?

-Pe partea de protecția mediului avem colaborări extraordinare alături de Asociația Obștească „Hai Moldova”, în cadrul proiectului „Sădim Oxigen”, unde ne-am propus să identificăm gunoiști ilegale și, conform celor mai bune practici și tehnologii de mediu, terenul este redat în circuitul natural prin împădurire. Avem deja astfel de exemple: o gunoiște din Băcioi, din preajma aeroportului, dar și o gunoiște din Cruzești, care au fost curățate și readuse în circuitul natural prin platarea copacilor. Un alt program pe care l-am dezvoltat împreună cu „Hai Moldova” este Școala ECO: pe parcursul unui an de zile, copii din mai multe școli din țară au avut parte de diverse activități care vin să conștientizeze, să educe și la modul practic să implementeze de acțiuni de educație ecologică.

Un proiect extraordinar îl avem și cu The Moldova Project în Spring Project, prin care oferim familiilor social vulnerabile animale domestice, le construim sere de legume și fructe, sau le oferim cursuri de perfecționare ca frizer sau bucătar. Astfel oferim acestor familii o sursă de existență și cel mai important – o ocupație.  De asemenea, împreună cu cei de la Moldovan National Youth Orchestra, deja de șase ani suntem implicați în cadrul proiectului LaLaPlay. Am mers prin țară în lung și în lat, de la est la vest, de la nord la sud, și am adus muzica în locuri neconvenționale, unde oamenii nu au mai avut posibilitatea să o asculte.

Suntem alături și de CCF Moldova în cadrul Run for Children Marathon. În acest an am avut peste 350 de participanți la maraton, care au alergat pentru o cauză nobilă, iar în rezultat vom cumpăra o casă pentru o familie cu cinci copii. Avem donațiile de sânge din parcare, în care încurajăm oamenii să ofere 10 minute din viața lor pentru ca să salveze o altă viață.


-Cu ce vă îndreptați spre viitor?

-Kaufland crede în ideea că lumea poate fi un loc mai bun prin implicarea fiecăruia. De aceea, în 2018, compania a dezvoltat platforma „Implicarea face diferența”, sub umbrela căreia sunt comunicate toate acțiunile de responsabilitate socială.

Facem aceste demersuri pentru că suntem siguri că ne îndreptăm spre un viitor sustenabil. Iar pentru asta încercăm să fim cât se poate de transparenți cu stackeholderii noștri. În prezent lucrăm la următorul raport de sustenabilitate, pentru anii financiari 2023-2024, pentru că credem cu tărie că asumarea responsabilitării și transparența este un aspect important.

De multe ori considerăm că mai avem timp, că nu este momentul acum, că o să încep mâine sau la anul și ne tot amânăm planurile. Astfel, ne convingem din ce în ce mai mult că ratăm prezentul. De aceea, suntem convinși că viitorul începe astăzi și începe de la fiecare din noi: de la autoritățile publice locale și centrale, de la societatea civilă și ONG-uri, de la agenții economici. Nu mai avem timp să amânăm. Avem nevoie de un viitor sustenabil și durabil și acum e timpul să lucrăm pentru asta!

 

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

cna.md

Urmează sancțiuni? USM, reacție după perchezițiile în dosarul tezelor de licență pe bani

Reprezentanții Universității de Stat din Moldova (USM) au declarat că vor oferi „tot sprijinul necesar” în dosarul de corupere și trafic de influență, în care este vizat și decanul unei facultăți. Aceștia au precizat că, în cazul în care se confirmă abaterile, acestea vor fi sancționate conform legislației și regulamentelor interne.

„Universitatea de Stat din Moldova a luat act de informațiile apărute în presă privind perchezițiile efectuate astăzi, 11 noiembrie, de organele de anchetă în cadrul unui dosar de corupere și trafic de influență. Instituția noastră va oferi tot sprijinul necesar pentru desfășurarea investigațiilor în spiritul legalității și transparenței. Universitatea de Stat din Moldova condamnă ferm orice formă de corupție și comportament care ar putea aduce atingerea integrității academice și imaginii instituției. Vom susține toate demersurile legale pentru ca adevărul să fie stabilit cât mai curând posibil”, a declarat universitatea.

Potrivit instituției, „dacă se vor confirma abateri, acestea vor fi sancționate conform legislației și regulamentelor interne”.

„Totodată, administrația USM subliniază că până la finalizarea anchetei, nu pot fi formulate concluzii definitive, iar prezumția nevinovăției trebuie respectată pentru toate persoanele vizate. USM va reveni cu informații suplimentare atunci când ancheta va permite acest lucru”, a mai precizat universitatea.

Pe 11 noiembrie, CNA a anunțat că, împreună cu Procuratura Anticorupție, a efectuat percheziții într-un dosar de corupere și trafic de influență. Șapte persoane sunt vizate, printre care decanul unei facultăți din cadrul USM, directorul unui colegiu din capitală, doi intermediari și trei studenți. Decanul, conducător științific și membru al comisiei de susținere a tezelor de licență din 2025, ar fi pretins și primit bani pentru a elabora și transmite teze de licență în format electronic unor studenți ai facultății. Totodată, acesta ar fi influențat membrii comisiei pentru a asigura promovarea lucrărilor respective, potrivit CNA.

Tudor Mardei | NewsMaker

Munteanu, optimist față de economia Moldovei: „Sper că cetățenii se vor bucura de rezultate deja anul viitor”

Prim-ministrul Alexandru Munteanu a declarat că Guvernul său lucrează asupra dezvoltării sectorului economic și speră că cetățenii vor resimți rezultatele chiar din 2026. Precizarea a fost făcută în timpului unui discurs din 11 noiembrie la conferința de prezentare a Raportului de Extindere al UE.

De azi înainte, nucleul tuturor reformelor și acțiunilor noastre va cum să îmbunătățim viața omului în tot ce facem noi. Sigur că o creștere economică, asupra căreia lucrăm și sper că cetățenii noștri se vor bucura de rezultate într-un viitor vizibil, deja anul viitor”, a declarat Alexandru Munteanu.

Precizăm că Republica Moldova se află într-o perioadă de stagnare economică. În 2024, creșterea economică a constituit 0,1%, iar creșterea totală a PIB-ului în 4 ani – 0%.

Astfel, una dintre prioritățile primordiale ale Guvernului Munteanu este dezvoltarea economică.

Anterior, ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Eugen Osmochescu, a declarat că Republica Moldova ar putea înregistra o creștere economică de până la 2% în primele 100 de zile ale Cabinetului de miniștri condus de Alexandru Munteanu, dacă planul de acțiuni al noului Guvern va fi implementat integral și cu rigoare.

Potrivit lui, principalele obiective ale noului Guvern în domeniul economic includ continuarea reformelor din mediul de afaceri, reducerea poverii administrative pentru antreprenori, facilitarea accesului întreprinderilor la resurse financiare pentru reinvestire și atragerea investițiilor străine. Aceste investiții ar urma să sprijine dezvoltarea lanțurilor valorice în Republica Moldova și penetrarea piețelor externe.

Guvernul Munteanu a fost învestit în funcție pe 1 noiembrie, după ce cu o zi înainte a primit votul de încredere al Parlamentului.

președinte.md

Un medic neurolog o va consilia pe Maia Sandu în domeniul sănătății: ce funcții a mai deținut

Președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, l-a numit pe Alexandru Gasnaș în funcția de consilier prezidențial în domeniul sănătății. Un decret în acest sens a fost semnat pe 10 noiembrie.

Potrivit decretului prezidențial, numirea a intrat în vigoare începând cu 11 noiembrie.

Instituția prezidențială a declarat că, în mandatul său, Alexandru Gasnaș va oferi expertiză președintei Republicii Moldova pe subiecte ce țin de politicile publice în domeniul sănătății, cu accent pe elaborarea și promovarea campaniilor de sensibilizare a cetățenilor cu privire la factorii de risc pentru sănătatea copiilor și a tinerilor. 

„Alexandru Gasnaș este medic neurolog și conferențiar universitar la USMF „Nicolae Testemițanu”, a condus Departamentul de Neurologie, Boli Interne și Epileptologie în cadrul IMSP Institutul de Medicină Urgentă și a deținut funcția de secretar de stat la Ministerul Sănătății. Ulterior, a fost consilier în domeniul sănătății în Cabinetul prim-ministrului Dorin Recean”, a comunicat Președinția Republicii Moldova.

NM by mihaelaconovali25

Facebook/Vlad Țurcanu

TRM, reacție la raportul Curții de Conturi: cum explică compensația de 1,5 mln lei pentru Țurcanu în caz de demisie

Compania publică „Teleradio-Moldova” (TRM) a declarat că a luat act de raportul Curții de Conturi și a implementat o parte dintre recomandări. Referitor la semnarea reciprocă a contractelor de muncă dintre președintele Consiliului de Supraveghere și Dezvoltare (CSD) și directorul TRM, compania a precizat că situația s-a produs din cauza unui vid legislativ și că prevederile contractului individual de muncă al directorului general nu încalcă Codul Muncii. Menționăm că, potrivit Curții, subordonarea reciprocă și practica contractelor au generat angajamente de plată de 364,3 mii lei la încetarea mandatului directorului Vladimir Țurcanu și circa 1,5 mln lei în cazul încetării anticipate a contractului individual.

Ce a arătat raportul Curţii de Conturi

Pe 7 noiembrie, Curtea de Conturi a examinat proiectul raportului de audit privind gestionarea resurselor financiare și a patrimoniului public de către compania „Teleradio-Moldova” în 2023-2024.

Potrivit Curții, auditul a identificat „deficiențe semnificative”. Iată câteva dintre acestea:

  • Planul de finanțare din Caietul de sarcini a conținut doar bugetul general al companiei și defalcări pentru subdiviziunile radio și televiziune, fără a include bugete detaliate pentru fiecare serviciu media audiovizual;
  • Tarifele pentru serviciile de difuzare și producție au fost stabilite exclusiv în funcție de piața concurențială și indicatorii externi, fără a fi corelate cu costurile reale efectiv suportate de instituție;
  • O parte din banii proveniți din activitatea comercială au fost repartizați către o categorie restrânsă de angajați sub formă de stimulente salariale suplimentare, fără a documenta corespunzător contribuția suplimentară în raport cu sarcinile și atribuțiile din fișa postului sau contractului individual de muncă al acestora;
  • compania a înregistrat cheltuieli peste limitele bugetare aprobate de către Consiliul de Supraveghere și Dezvoltare (CSD) în sumă totală de 21.491,8 mii lei;
  • din cauza subordonării reciproce între directorul general al TRM și președintele și secretarul CSD, precum și din cauza practicii de negociere și încheierea contractelor individuale de muncă între aceștia, contrar prevederilor normative în vigoare, TRM și-a asumat angajamente de plată în sumă de 364,3 mii lei la încetarea mandatului directorului general, precum și de circa 1,5 milioane lei în caz de încetare a contractului individual de muncă înainte de încetarea mandatului acestuia.

Menționăm că președintele CSD este Arcadie Gherasim, iar secretarul este Loretta Handrabura.

Potrivit Curții de Conturi, în contextul celor identificate, companiei i-au fost înaintate 15 recomandări.

Ce spune TRM

Pe 10 noiembrie, compania „Teleradio-Moldova” a reacționat la cele constatate de Curtea de Conturi, „reieşind din interesul public sporit faţă de raportul de audit, precum şi din unele interpretări eronate apărute în spaţiul public”.

„Suma menţionată de Curtea de Conturi ca depăşire a cheltuielilor aprobate pe unele articole de cheltuieli se referă, în cea mai mare parte (peste 8,8 milioane de lei), la uzura mijloacelor fixe — o categorie de cheltuieli care, potrivit normelor contabile, nu se planifică în bugetul anual. Acestea reprezintă o diminuare treptată a valorii echipamentelor, utilajelor şi altor bunuri aflate în proprietatea instituţiei, fără a presupune angajamente sau consum suplimentar de resurse financiare. Practic, este vorba despre procesul de amortizare a mijloacelor fixe existente, nu despre cheltuieli noi”, a declarat compania.

Potrivit Teleradio-Moldova, „alte peste 5,7 milioane de lei se referă la cotizaţiile internaţionale achitate de TRM”. „Din această sumă, 2,87 milioane de lei reprezintă plata către Uniunea Europeană de Radio şi Televiziune pentru acoperirea unor cheltuieli suportate de TRM la organizarea Summitului Comunităţii Politice Europene din 1 iunie 2023. Această sumă a fost transmisă TRM de Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, în baza unui contract semnat la 22 decembrie 2023, iar banii au ajuns pe conturile Companiei abia la 26 decembrie 2023, fapt ce a făcut imposibilă aprobarea modificărilor bugetare până la sfârşitul anului. Alte 2,3 milioane de lei provin din contractul semnat cu UEFA pentru drepturile de difuzare a campionatelor europene şi celui naţional de fotbal, încheiat tot în luna decembrie 2023”, a adăugat compania.

Compania a mai declarat că „o altă parte a cheltuielilor peste limitele aprobate (2,8 milioane de lei) se referă la crearea provizioanelor pentru concedii de odihnă nefolosite, acumulate pe parcursul anilor precedenţi, inclusiv în perioada pandemiei COVID-19”: „Aceste provizioane nu au presupus cheltuirea efectivă a resurselor financiare. De asemenea, unele cheltuieli suplimentare au fost determinate de majorarea tarifelor la utilităţi, sau de recepţionarea facturilor fiscale în anul următor celui de gestiune”.

În ceea ce priveşte constatarea Curţii de Conturi legată de repartizarea veniturilor din publicitate şi contracte comerciale, TRM a declarat că „aceste sume au fost distribuite în baza unui regulament intern aflat în vigoare şi anterior, care prevede recompensarea angajaţilor implicaţi direct în realizarea proiectelor respective — reporteri, prezentatori, tehnicieni, etc — pentru munca suplimentară sau sarcinile efectuate în afara fişei postului”: „În anul 2023 de de suplimente din activitatea comercială au beneficiat 103 angajaţi ai TRM, iar în 2024 – 111”.

„Referitor la observaţiile privind semnarea reciprocă a contractelor de muncă dintre preşedintele CSD şi directorul general al TRM, această situaţie s-a produs ca urmare a unui vid legislativ, care nu depinde de administraţia Companiei. Ce ţine de interpretările legate de prevederile contractului individual de muncă al directorului general al TRM, acestea nu încalcă normele prevăzute în Codul Muncii”, a precizat compania.

„Teleradio-Moldova” a adăugat că „a luat act de raportul de audit al Curţii de Conturi pentru anii 2023–2024 şi menţionează că o parte dintre recomandări au fost deja îndeplinite, iar altele se află în proces de implementare”. „Administraţia instituţiei va continua să colaboreze cu autorităţile competente pentru a corecta eventualele neconformităţi şi pentru a consolida transparenţa şi buna gestiune financiară a Companiei. TRM reafirmă angajamentul său ferm pentru o administrare corectă, transparentă şi responsabilă a fondurilor publice şi respinge orice interpretare eronată care ar putea crea o imagine falsă asupra activităţii sale financiare”, se mai arată în declarația companiei.

Reacția secretarului CSD

„Fiind vizată în “aranjamentul contractual problematic, …. nejustificat”, din Raportul Curții de Conturi, cu referire la 2 membri ai CS, președintele și subsemnata, discutat și tirajat în spațiul public, precum e și firesc, deoarece contribuim cu toții și la asigurarea bugetului TRM, țin să precizez că nu este “un aranjament”, ci un raport de muncă prevăzut în Codul serviciilor media audiovizuale. Vedeți articolul 47 alin (1). Respectiv, justificat prin lege! Atât cât mă cunoașteți unii, puteați admite ca aș fi acceptat un contract ilegal și “aranjamente pe sub masă”? Un asemenea contract de muncă, desigur, nu trebuie semnat cu directorul general, a cărei activitate, precum și a furnizorului public național compania de servicii media “Teleradio-Moldova”, sunt supravegheate de Consiliul de supraveghere. Aceasta lacună legislativă trebuie revăzută, pentru a exclude conflictul de interese între părți”, a comunicat Loretta Handrabura.

***

TRM este principala instituție publică a audiovizualului din țara noastră, deținând între altele televiziunea Moldova 1 și postul Radio Moldova. În ultimii ani, compania a fost vizată de mai multe scandaluri și nemulțumiri, în special din partea jurnalistului și fostului director al Moldova 1, Mircea Surdu, care îl acuză pe directorul general al TRM, Vlad Țurcanu, de lipsă de transparență în gestionarea banilor publici.

CNA, cu percheziții la USM și un colegiu din Chișinău: printre cei vizați – un decan și studenți

Oamenii legii au descins, pe 11 noiembrie, cu noi percheziții în cadrul unui dosar penal privind coruperea pasivă și traficul de influență în sistemul educațional din municipiul Chișinău. Potrivit CNA, cauza vizează șapte persoane, printre care decanul unei facultăți din cadrul  Universității de Stat din Moldova (USM), directorul Colegiului de Ecologie din capitală, doi intermediari și trei studenți.

Potrivit sursei citate, decanul, având calitatea de conducător științific și membru al comisiei de susținere a tezelor de licență (anul 2025), ar fi pretins și primit mijloace financiare ilicite pentru a elabora și transmite în format electronic teze de licență unor studenți ai facultății pe care o conduce. Totodată, acesta ar fi influențat membrii comisiei de specialitate pentru a asigura promovarea lucrărilor respective.

În urma perchezițiilor efectuate la domiciliile și birourile persoanelor implicate, ofițerii CNA și procurori au ridicat documente, suporturi electronice, diplome și sume de bani, ale căror proveniență urmează a fi stabilită.

Bănuiții urmează a fi cercetați în stare de libertate.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: