Cristina Aramă, Kaufland Moldova: Businessul care face bine este cel mai bun business

O afacere care se gândește doar la profitabilitate, mai devreme sau mai târziu, nu va mai fi performantă, pentru că noile generații de consumatori pun accent pe responsabilitatea vânzătorului. Este convingerea pe care o are grupul internațional Kaufland, care deține o rețea de supermarketuri inclusiv în Republica Moldova. În 2021, Kaufland Moldova a publicat primul său raport de sustenabilitate, care cuprinde măsurile și acțiunile legate de sustenabilitate realizate de către companie, iar un al doilea raport este în curs de realizare. Despre prioritățile de dezvoltare durabilă, proiectele și rezultatele obținute de Kaufland Moldova la capitolul sustenabilitate, ne povestește Cristina Aramă, Manager Afaceri Corporative în cadrul companiei.

-Care este viziunea Kaufland pentru dezvoltarea durabilă în Moldova? Ce priorități specifice a identificat compania pentru activitatea sa de aici?

-Trebuie să menționez din start că noi, cei de la Kaufland, suntem prezenți în opt țări: Germania, Cehia, Slovacia, Croația, Polonia, România și Bulgaria, și facem parte din grupul Schwart, un grup care are peste 550.000 de angajați în 30 de țări. Toate companiile din cadrul grupului Schwart, au adoptat o strategie și o viziune comună legată de sustenabilitate: acționăm global cu responsabilitate.

În 2020, noi ne-am alăturat inițiativei United National Global Compact, prin care ne-am angajat să muncim pentru a atinge cele 17 obiective de dezvoltare durabilă. În Republica Moldova, în toate acțiunile noastre susținem cinci dintre acestea: fără foamete, sănătate și bunăstare, educație de calitate, condiții de muncă decente și creștere economică, consum și producție responsabilă.  Noi, ca și business, suntem siguri că business-ul care face bine este cel mai bun business. Tendința către sustenabilitate este una în creștere și oamenii încep să se uite la branduri responsabile față de mediu, față de generațiile viitoare și față de economia țării în care își desfășoară activitatea. Acest lucru îl demonstrează atât generația Z, cât și generația Alfa, cea din urmă având cea mai mare comunitate de peste 2 miliarde de persoane, care sunt digitalizate, cu preferințe pentru TikTok și Minecraft, care are o preocupare pentru mediu și acest lucru deja se vede. Generația Alfa va fi cea mai mare generație de cumpărători. La fel suntem siguri că o afacere care se gândește doar la profitabilitate nu va mai fi performantă în viitor.


– Odată cu venirea în Republica Moldova a lanțurilor internaționale de retail, îngrijoarea oamenilor a fost că nu vor mai găsi produse locale pe rafturi, ci doar produse importate.  În ce măsură reușiți să mențineți echilibrul și cum susțineți producătorii și furnizorii locali?

-Este adevărat, și noi am încercat să susținem întotdeauna producătorii și furnizorii locali. Cifrele vorbesc cel mai bine despre măsura în care ne-a reușit acest lucru: Acum cinci ani, când am deschis primele magazine în Republica Moldova, am început cu o cifră de 2800 de articole achiziționate de la producătorii și furnizorii locali, iar în prezent avem un număr de peste 7500 și numărul acestora este în continuă creștere. De asemenea, am fost alături de producătorii locali pe perioadele de criză, atât în pandemie, cât și în război. Unul dintre proiectele frumoase pe care le am realizat alături de UN Women este cel în care am susținut târgurile organizate în parcările magazinelor Kaufland. Este vorba despre târguri pentru micile producătoare care încă nu au potențial de a realiza marfa pe rafturilor magazinelor mai mari, dar au un potențial de creștere. Le-am oferit și le oferim această platformă pentru a-și promova produsele. Mai mult, am susținut producători de fructe și legume să obțină certificarea GLOBAL G.A.P. – una dintre cele mai prestigioase certificări internaționale de calitate și siguranță alimentară. Iar în acest sens ne-am asumat o investiție de peste 2 milioane de lei în tot ce ține de instruire, analiză apă, sol, alte analize de laborator aferente, precum și consultanța individuală. Producătorii locali sunt, cu siguranță, extrem de valoroși și trebuie să îi ajutăm să își valorifice munca.

-Impactul asupra ecosistemului este o altă provocare pe care o are businessul. Cum reușește Kaufland Moldova să minimizeze efectele activității sale asupra mediului înconjurător?

-Într-adevăr, minimizarea impactului asupra mediului este o provocare, pe care noi am transformat-o în prioritate. În toate acțiunile noastre operaționale ținem cont de obiectivul ecologic, acela de a reduce amprenta de CO2. Facem acest lucru printr-o tehnologie pe care o avem în cadrul magazinelor noastre: o instalație de refrigerare și climatizare, care răcește pe timp de vară și încălzește pe timp de iarnă. Astfel se economisesc resursele naturale și se protejează mediul înconjurător. La șapte din cele nouă magazine avem instalate panouri fotovoltaice, care reprezintă o investiție de 1 milion de euro, urmând și celelalte două magazine să fie dotate cu aceste panouri. De asemenea încurajăm condusul eco și astfel, în toate parcările magazinelor noastre sunt două tipuri de stații de încărcare a mașinilor electrice: una de tip fast charge și una obișnuită.

Consumul conștient și reducerea produselor care ajung la groapa de gunoi. Sunt alte două probleme pe care le are societatea de astăzi, ce faceți la acest capitol?

-Făcând parte din retailul alimentar, bineînțeles că ne gândim și la aceste aspecte. La capitolul consum conștient, prevenirea risipitei de alimente prin conștientizare și educare reprezintă un alt obiectiv pe care îl avem în cadrul companiei noastre. Avem un parteneriat foarte solid, care durează deja de patru ani, cu Banca de Alimente. Împreună cu Banca de alimente, pe parcursul acestor patru ani, am reușit să „salvăm” produse cu termenul aproape de expirare, cu ambalajele deteriorate sau produse care nu arată perfect, dar sunt bune de consum. În anul 2023, de exemplu, avem recuperate 64 de tone de produse de alimente din cadrul magazinelor noastre, produse evaluate la peste un milion de lei.

De asemenea avem o campanie extraordinară – „Mai puțină risipă, mai mult bine”, în cadrul căreia mergem în școli cu diverse activități pentru copii, pe care îi învățăm cum să prevină risipa de alimente la modul practic. La fiecare ediție, ajungem la peste 1500 de copii la nivel național care devin ulterior ambasadorii acestei campanii. Am elaborat și Ghidul Antirisipă, primul astfel de ghid din Republica Molodva, adaptat atât pentru copii, cât și pentru maturi, care poate fi accesat gratuit pe pagina noastră, cât și pe pagina Băncii de Alimente. Acest ghid reprezintă un material didactic valoros de educație privind reducerea risipei de alimente.

Ce ține de deșeuri, la toate magazinele noastre avem stații de reciclare, unde oamenii pot să recicleze plasticul, dozele și sticla. Știm că această măsură este una importantă, dar nu suficientă, de aceea, ne-am propus, la nivel de strategie în cadrul companiei, să reducem plasticul din sortimentul de marcă proprie cu 30% până în 2025 și până la 35% până în anul 2027.


-Care sunt alte proiecte pe care compania le dezvoltă în comunitățile locale?

-Pe partea de protecția mediului avem colaborări extraordinare alături de Asociația Obștească „Hai Moldova”, în cadrul proiectului „Sădim Oxigen”, unde ne-am propus să identificăm gunoiști ilegale și, conform celor mai bune practici și tehnologii de mediu, terenul este redat în circuitul natural prin împădurire. Avem deja astfel de exemple: o gunoiște din Băcioi, din preajma aeroportului, dar și o gunoiște din Cruzești, care au fost curățate și readuse în circuitul natural prin platarea copacilor. Un alt program pe care l-am dezvoltat împreună cu „Hai Moldova” este Școala ECO: pe parcursul unui an de zile, copii din mai multe școli din țară au avut parte de diverse activități care vin să conștientizeze, să educe și la modul practic să implementeze de acțiuni de educație ecologică.

Un proiect extraordinar îl avem și cu The Moldova Project în Spring Project, prin care oferim familiilor social vulnerabile animale domestice, le construim sere de legume și fructe, sau le oferim cursuri de perfecționare ca frizer sau bucătar. Astfel oferim acestor familii o sursă de existență și cel mai important – o ocupație.  De asemenea, împreună cu cei de la Moldovan National Youth Orchestra, deja de șase ani suntem implicați în cadrul proiectului LaLaPlay. Am mers prin țară în lung și în lat, de la est la vest, de la nord la sud, și am adus muzica în locuri neconvenționale, unde oamenii nu au mai avut posibilitatea să o asculte.

Suntem alături și de CCF Moldova în cadrul Run for Children Marathon. În acest an am avut peste 350 de participanți la maraton, care au alergat pentru o cauză nobilă, iar în rezultat vom cumpăra o casă pentru o familie cu cinci copii. Avem donațiile de sânge din parcare, în care încurajăm oamenii să ofere 10 minute din viața lor pentru ca să salveze o altă viață.


-Cu ce vă îndreptați spre viitor?

-Kaufland crede în ideea că lumea poate fi un loc mai bun prin implicarea fiecăruia. De aceea, în 2018, compania a dezvoltat platforma „Implicarea face diferența”, sub umbrela căreia sunt comunicate toate acțiunile de responsabilitate socială.

Facem aceste demersuri pentru că suntem siguri că ne îndreptăm spre un viitor sustenabil. Iar pentru asta încercăm să fim cât se poate de transparenți cu stackeholderii noștri. În prezent lucrăm la următorul raport de sustenabilitate, pentru anii financiari 2023-2024, pentru că credem cu tărie că asumarea responsabilitării și transparența este un aspect important.

De multe ori considerăm că mai avem timp, că nu este momentul acum, că o să încep mâine sau la anul și ne tot amânăm planurile. Astfel, ne convingem din ce în ce mai mult că ratăm prezentul. De aceea, suntem convinși că viitorul începe astăzi și începe de la fiecare din noi: de la autoritățile publice locale și centrale, de la societatea civilă și ONG-uri, de la agenții economici. Nu mai avem timp să amânăm. Avem nevoie de un viitor sustenabil și durabil și acum e timpul să lucrăm pentru asta!

 

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

X/Maia Sandu

Maia Sandu, la Bruxelles: Obiectivul Rusiei a fost să obțină controlul la Chișinău și să folosească Moldova împotriva Ucrainei

Președinta Maia Sandu a avertizat că Rusia încearcă să-și recapete influența la Chișinău nu prin forță militară, ci prin infiltrarea unor persoane loiale în instituțiile-cheie ale statului. Lidera de la Chișinău a subliniat că rezistența Ucrainei este principalul motiv pentru care Moscova nu poate acționa direct, însă riscul rămâne ridicat din punct de vedere politic și strategic, potrivit Euronews. Precizările au fost făcute pe 4 noiembrie în marja Summit-ului Euronews de la Bruxelles.

Nu are cum să ajungă acum Rusia în Republica Moldova pentru că Ucraina rezistă, dar Rusia poate să pretindă la suveranitatea Republicii Moldova, dacă își pune în funcții oameni loiali, pe care să îi controleze și mai apoi acei oameni să facă ce vrea Kremlinul și nu ce e bine pentru cetățenii țării noastre. Asta a fost și un obiectiv al Rusiei în alegerile precedente să obțină controlul asupra puterii la Chișinău și să folosească Moldova împotriva Ucrainei, dar și a României și a altor țări din regiune. În momentul în care Moldova ar fi controlată de Rusia ar deveni iarăși o zonă gri, o zonă în care se întâmplă spălări de bani, scheme de corupție, dar și mai grav poate fi folosită țara împotriva Ucrainei pentru a vulnerabiliza hotarul cu Ucraina și să creeze probleme de securitate”, a declarat Maia Sandu.

Amintim că, pe 28 septembrie, în Republica Moldova au avut loc alegeri parlamentare. Scrutinul a fost câștigat de formațiunea pro-europeană PAS, care a obținut o nouă majoritate parlamentară.

Un raport al misiunii internaționale de observare a OSCE, APCE și Parlamentului Europeană a arătat că scrutinul a fost competitiv și a oferit alegătorilor alternative politice reale. Totuși, potrivit misiunii de observare, procesul electoral a fost marcat de cazuri grave de interferență, finanțare ilegală, atacuri cibernetice și campanii masive de dezinformare din partea Federației Ruse.

Autoritățile de la Chișinău au avertizat constant, în perioada preelectorală și pe parcursul campaniei electorale, că Rusia va încerca să deturneze rezultatele scrutinului. De asemenea, în perioada campaniei electorale, oamenii legii au efectuat sute de percheziții pe cazuri de corupere electorală și finanțare ilegală a partidelor, ridicând zeci de milioane de lei.

Dosarul Ciochină: Martorii apărării vor fi aduși silit în instanță, după absențe repetate

Martorii propuși de apărare în dosarul fostului primar al comunei Boldurești, Nicanor Ciochină, acuzat că a tamponat mortal un adolescent, vor fi aduși silit în instanță. Judecătoria Chișinău, sediul Buiucani, a admis, pe 4 noiembrie, solicitarea avocaților părții adverse, după ce martorii indicați de apărare nu s-au prezentat la două ședințe consecutive, transmite Moldova 1.

Procurorul de caz, Alexandru Botnari, a declarat pentru sursa citată că a solicitat, în ședința de astăzi, prelungirea măsurii preventive aplicate complicelui inculpatului, Ion Andronache, acuzat că l-ar fi ajutat pe fostul primar să ascundă urmele accidentului.

Dacă la următoarea ședință avocații nu vor aduce martorii, apărătorul inculpatului riscă să fie decăzut din dreptul de a administra probe în proces.

Avocatul lui Nicanor Ciochină nu a răspuns la apeluri pentru a comenta decizia instanței.

Accidentul rutier a avut loc pe 19 februarie 2024, în localitatea Boldurești, raionul Nisporeni. O mașină de serviciu a primăriei locale, condusă de Nicanor Ciochină, ar fi lovit mortal un adolescent de 14 ani, Mihăiță Beșliu. Procurorii susțin că fostul edil a părăsit locul accidentului fără să anunțe autoritățile și fără să acorde ajutor victimei.

Anchetatorii afirmă că, ulterior, Ciochină ar fi încercat să inducă în eroare organele de drept, înscenând o altă coliziune, în orașul Codru din municipiul Chișinău, folosind aceeași mașină avariată și plăcuțe de înmatriculare schimbate. În acest context, a fost reținut și complicele Ion Andronache, acuzat de favorizarea infracțiunii.

Ciochină respinge acuzațiile și pledează nevinovat.

Cazul a ajuns în instanță în iunie 2024, fiind examinat la Judecătoria Chișinău, sediul Buiucani. Procesul s-a desfășurat cu numeroase amânări, peste 20 din circa 50 de ședințe programate până în prezent, din cauza neprezentării martorilor, avocaților sau inculpatului.

Actualmente, Ciochină se află sub control judiciar și are interdicția de a părăsi raionul Nisporeni, de a conduce vehicule și de a comunica cu martorii. În trecut, acesta a fost plasat în arest preventiv și ulterior – în arest la domiciliu.

Demisie politică sau personală? Șeful Serviciului Vamal, Alexandru Iacub explică motivele plecării

Șeful Serviciului Vamal, Alexandru Iacub, a anunțat că își va încheia activitatea în funcție începând de mâine, decizia fiind una personală. El a confirmat pentru NewsMaker că demisia sa nu a fost impusă și că aceasta are legătură cu o promovare. Iacub a precizat că alegerea succesorului său rămâne la latitudinea guvernului și că este o decizie strict politică.

„Într-adevăr, am depus cererea. Trebuie să plec. Asta-i tot”, a declarat Alexandru Iacub pentru NewsMaker.

Întrebat despre posibila numire a lui Radu Vrabie în funcția de șef al Serviciului Vamal, Iacub a spus că nu cunoaște detaliile și că aceasta depinde de guvern. De asemenea, el a menționat că a discutat cu prim-ministrul Alexandru Munteanu înainte de depunerea cererii, dar a subliniat că plecarea sa este o alegere personală.

„Cu siguranță, lucrurile acestea se coordonează, Nu pot să fac eu din capul meu ce vreu”, a adăugat acesta.

Alexandru Iacub a refuzat să ofere alte detalii și a precizat că informații suplimentare vor fi comunicate mâine. Tot mâine are loc ședința Guvernului, unde ar putea să aprobe cererea de demisie a lui Alexandru Iacob.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Tudor Mardei/NewsMaker

Comisia Europeană: Moldova poate finaliza negocierile de aderare până în 2028, dacă accelerează ritmul reformelor

Obiectivul Republicii Moldova de a finaliza negocierile de aderare la Uniunea Europeană până în 2028 este realizabil, cu condiția că țara va accelera ritmul reformelor. Această constatare apare în Raportul anual privind extinderea, care a fost adoptat de Comisia Europeană pe 4 noiembrie.

Comisia Europeană a transmis, într-un comunicat, că Raportul indică faptul că Republica Moldova a înregistrat progrese semnificative pe calea aderării, finalizând cu succes procesul screening bilateral.

Potrivit documentului, țara noastră a adoptat foi de parcurs privind statul de drept, administrația publică și funcționarea instituțiilor democratice, pe care Comisia Europeană le-a evaluat pozitiv.

Evaluarea Comisiei este că Republica Moldova a îndeplinit condițiile necesare pentru deschiderea a trei clustere de negocieri: Fundamente, Relații externe, și Piața internă. De asemenea, instituția se așteaptă ca Moldova să îndeplinească condițiile pentru deschiderea celorlalte trei clustere și lucrează pentru a se asigura că Consiliul European va putea avansa în deschiderea tuturor clusterelor până la sfârșitul anului.

Guvernul Republicii Moldova și-a exprimat obiectivul de a închide provizoriu negocierile de aderare până la începutul anului 2028. Comisia este angajată să sprijine acest obiectiv, care este ambițios, dar realizabil, cu condiția ca Moldova să accelereze ritmul actual al reformelor. Menținerea impulsului reformator este esențială, fiind consolidată de sprijinul parlamentar puternic pentru parcursul european al țării, după alegerile din septembrie”, menționează documentul.

Înalta Reprezentantă pentru Politică Externă și de Securitate a UE, Kaja Kallas, a declarat, în cadrul unei conferințe de presă privind prezentarea Raportului, că extinderea este „o prioritate politică” „o investiție geopolitică” pentru actuala Comisie Europeană.

Invazia pe scară largă a Rusiei în Ucraina și schimbările geopolitice fac ca argumentul pentru extinderea Uniunii Europene să fie foarte clar. Extinderea nu este un simplu avantaj, ci o necesitate dacă vrem să fim un actor puternic pe scena mondială. Oportunitățile de a extinde Uniunea nu apar foarte des, dar această fereastră este deschisă acum și trebuie să o valorificăm. În același timp, nu oferim căi ușoare. Aderarea la Uniunea Europeană rămâne un proces corect, exigent și bazat pe merit. În prezent, aderarea de noi țări la Uniunea Europeană până în 2030 este un obiectiv realist. (…) Pe scurt, evaluările sunt în mare parte pozitive pentru Albania, Moldova, Muntenegru și Ucraina”, a adăugat ea.

Amintim că Republica Moldova a obținut statutul de țară candidată la aderarea la Uniunea Europeană pe 23 iunie 2022, împreună cu Ucraina. În decembrie 2023, Consiliul European, care reunește liderii statelor membre UE, a decis începerea negocierilor de aderare cu ambele țări.

Negocierile se desfășoară pe baza a 33 de capitole ale legislației europene. Acestea pot fi împărțite, în linii mari, în șase blocuri tematice (clustere): Fundamente; Piața internă; Relații externe; Concurență și creștere incluzivă; Ecologie, transport și energie; Resurse, agricultură și coeziune politică.

Blocul „Fundamente” este cel care deschide și închide negocierile. În acest bloc sunt incluse capitolele privind sistemul judiciar și drepturile fundamentale, justiția, libertatea și securitatea, achizițiile publice, statistica și controlul financiar. Este de remarcat faptul că niciunul dintre capitolele de negociere deschise nu poate fi închis până când nu sunt închise capitolele „sistemul judiciar și drepturile fundamentale” și „justiția, libertatea și securitatea”. Despre cum decurg, de obicei, negocierile și ce urmează mai departe, NM a scris aici.

Ofertele exagerat de avantajoase de Black Friday pot fi riscante pentru consumatori. Avertismentul CNPC

Reducerile de Black Friday atrag anual sute de mii de consumatori, însă entuziasmul cumpărăturilor poate ascunde riscuri financiare. Centrul Național pentru Protecția Consumatorilor (CNPC) recomandă atenție sporită la prețuri și ofertele promoționale. Este important ca reducerile afișate să fie reale și raportate la prețul anterior al produsului.

Totodată, consumatorii trebuie să verifice descrierea produselor și să fie precauți cu ofertele exagerat de avantajoase. În plus, cumpărăturile online necesită vigilență suplimentară privind securitatea site-urilor și drepturile de retragere.

„Reducerile mari de preț sunt binevenite atât pentru consumatori, cât și pentru comercianți. Totuși, în perioada Black Friday, este important ca entuziasmul cumpărăturilor să fie însoțit de vigilență și informare corectă. Verificați prețurile reale, comparați ofertele pe mai multe site-uri și urmăriți evoluția prețurilor în ultimele 30 de zile. Citiți cu atenție descrierea produsului, analizați caracteristicile, specificațiile și garanția oferită. Evitați ofertele fictive și fiți vigilenți la mesajele care creează presiune pentru achiziții rapide”, atenționează CNPC.

Instituția mai subliniază că „pentru cumpărături online, alegeți doar paginile securizate („https” și simbolul lacătului) și evitați plățile prin rețele Wi-Fi publice.

„Verificați structura site-ului, termenii și condițiile generale, precum și datele de contact ale comerciantului, politica de retur și condițiile de livrare. Beneficiați de dreptul de retragere pentru achizițiile online: aveți la dispoziție 14 zile calendaristice pentru a renunța la achiziție fără a oferi un motiv, iar comerciantul este obligat să restituie suma achitată în maximum 14 zile”, se mai arată în comunicatul instituției.

Pentru produsele de folosință îndelungată, CNPC recomandă solicitarea bonului fiscal și a certificatului de garanție cu termen minim de 24 luni, avertizând că „reducerile fictive sunt considerate practici comerciale incorecte și se sancționează cu amenzi de până la 20.000 lei pentru persoanele juridice.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: