La 1 august, NewsMaker împlinește șapte ani. În această perioadă, audiența noastră a crescut de câteva ori, extinzându-se până la 210 țări și teritorii, am început să publicăm materiale în două limbi, am învățat formatele audio și video, am lansat câteva filme documentare, am lansat două canale pe Youtube și pur și simplu am evoluat și ne-am maturizat. În mod tradițional deja, NM prezintă în această zi, „în cifre și persoane", ce-am făcut și ce am realizat în această perioadă.
La 1 august, NewsMaker împlinește șapte ani. În această perioadă, audiența noastră a crescut de câteva ori, extinzându-se până la 210 țări și teritorii, am început să publicăm materiale în două limbi, am învățat formatele audio și video, am lansat câteva filme documentare, am lansat două canale pe Youtube și pur și simplu am evoluat și ne-am maturizat. În mod tradițional deja, NM prezintă în această zi, „în cifre și persoane", ce-am făcut și ce am realizat în această perioadă.
Materiale
Timp de șapte ani, reporterii și redactorii NM au scris și au redactat 79 225 de materiale. Iar dacă ținem cont de faptul că unele materiale publicate s-au păstrat pe site-ul precedent și au dispărut fără urmă după „mutarea" NM pe un site nou, putem afirma cu îndrăzneală că materialele sunt cu mult mai multe decât 80 de mii. Acum doi ani, a fost lansată și versiunea în limba română a NewsMaker. Și 15 mii de texte revin acestei versiuni. Pentru o activitate deplină a publicației, site-ul NM utilizează 2,4 milioane de file-uri.
De asemenea, în fiecare dimineață, cu excepția zilelor de weekend, noi publicăm newsletter-ul NM Espresso, în care relatăm succint despre cele mai principale evenimente ale zilei curente. De notat că Espresso apare în trei limbi: rusă, română și engleză.
În prezent, echipa NewsMaker este formată din 24 de persoane. Dar în cei șapte ani, aproape 60 de persoane au fost autori NM – nu doar jurnaliști, dar și diplomați, oameni de afaceri, deputați, juriști, unele editoriale de-ale acestora fiind publicate la rubrica „Opinii".
Formate
NM experimentează mereu formate noi: în afară de tradiționalele știri scurte, notițe informative și analitice, interviuri și reportaje, noi am realizat „fișe", prezentări, „fact checking"-uri (verificarea autenticității informației), longreaduri, infografice, dezbateri la distanță, interviuri alcătuite doar din întrebări, analize, instrucțiuni, ghiduri, încercând să explicăm, să comunicăm și să prezentăm cititorilor noștri esența evenimentelor care au loc.
În afară de texte, pe site-ul NM au început să apară sistematic podcasturi și reportaje video. Acum, interviurile noastre pot fi citite, dar și vizionate în emisie directă și chiar pot să fie adresate întrebări invitaților din studioul NM. La fel, noi am început să realizăm filme documentare, inclusiv cu mai multe episoade. Ultimul proiect de acest gen este NewsMaker NISTRU / CONFESIUNI. Acesta presupune 10 filme scurte, 10 istorii despre oameni și fenomene de pe ambele maluri ale Nistrului.
Audiență
Conform datelor Google Analytics, site-ul NM a fost accesat timp de șapte ani de 12,9 milioane de internauți care au vizualizat 69,1 milioane de pagini. De notat că numai în ultimul an (din luna august 2020 până la sfârșitul lunii iulie 2021), 5 milioane de internauți au accesat site-ul NM, aceștia vizualizând 23,2 milioane de pagini.
Conform datelor Google Analytics, site-ul NM a fost accesat timp de șapte ani de 12,9 milioane de internauți care au vizualizat 69,1 milioane de pagini. De notat că numai în ultimul an (din luna august 2020 până la sfârșitul lunii iulie 2021), 5 milioane de internauți au accesat site-ul NM, aceștia vizualizând 23,2 milioane de pagini.
Iar numărul maxim de vizualizări a fost înregistrat în luna mai 2020: timp de 24 de ore, site-ul a fost accesat de 136,6 mii de persoane. Un număr maxim de vizualizări a fost înregistrat și la 15 noiembrie 2020 (ziua în care a avut loc turul doi al alegerilor prezidențiale) – atunci, site-ul a fost accesat de 97,6 mii de persoane și la 2 aprilie curent – 92,5 mii de persoane.
Cel mai popular articol din perioada de activitate a NM a fost cel despre „scrisorile fericirii" pe care le primeau utilizatorii Viber (l-au citit 179,8 mii de persoane).
Cel de-al doilea text după popularitate este știrea în limba română despre un proiect de lege care prevede amenzi pentru ofensarea în public a cadrelor didactice (103,4 mii).
Cititori
Cititorii noștri sunt persoane de vârste diferite, care locuiesc practic pe toată planeta. Conform datelor Google Analytics, 24,76 la sută din cititorii NM sunt persoane în vârstă de 25-34 de ani, 21,16% – 35-44 de ani, 17,43% – 45-54 de ani, 17,18% – 55-64 de ani, 10,05% – 18-24 de ani, 9,43% – peste 65 de ani. Ceva mai mult de o jumătate din cititorii noștri – 55% – sunt femei și, respectiv, 45% – bărbați.
Potrivit datelor Gemius pentru luna februarie curent, 21% din cititorii NM sunt directori generali sau proprietari de afaceri, 29% – manageri de nivel mediu, 13% – muncitori calificați, 19% – studenți, 18% – șomeri și pensionari. Cei mai mulți dintre cititorii noștri – 60% – locuiesc în orașe, 40% – în localitățile rurale. Circa 5% dintre cititorii NM câștigă peste 30 mii de lei lunar, 17% – de la 16 mii până la 30 mii de lei, 20% – de la 8 mii până la 16 mii de lei, 57% – mai puțin de 8 mii de lei.
În mod tradițional, cititorii din Moldova constituie ceva mai mult de o jumătate din numărul total – 55% sau 2,86 milioane. Alți 8,62% sau 444 mii sunt cititorii noștri din Rusia și 5,86% sau 302 mii – din România.
NM are mulți cititori și în SUA (268,1 mii), în Ucraina (236,9 mii), Italia (172,6 mii), Germania (155,4 mii), Marea Britanie (97,2 mii), Franța (65,4 mii) și Polonia (51,6 mii).
În general, site-ul NM a fost accesat, probabil, din orice punct al planetei. Astfel, site-ul nostru a fost accesat din peste 210 țări și teritorii.
80 la sută din conținutul site-ului NM este citit și vizualizat de pe telefoane mobile, 17,9% – de la calculatoare personale, 2% – de pe tablete.
Rețele sociale
NM a început să cucerească rețelele sociale de cum a apărut pe lume – din anul 2014, începând cu Facebook. Actualmente, NM are o pagină verificată pe Facebook, cu 98,4 mii de abonați în limba rusă și pagina NewsMaker în română, cu 7,4 mii de abonați.
Totodată, NM are pagini pe Telegram (3 mii de abonați ai versiunii în limba rusă și 157 de persoane ai celei de limba română), pe „Odnoklassniki" (3,6 mii), pe Twitter (1775) și pe Instagram (5494).
Pe canalul principal al NM au fost publicate aproape o mie de video-uri. Canalul are 3900 de abonați.
Pe canalul nostru de Youtube pot fi vizualizate videoclipuri și reportaje speciale din Chișinău și din raioane, videobloguri experimentale, lecții și interviuri video. Cele mai populare video-uri de pe canal au fost reportajul de la concertul la Chișinău al interpretului Morgenstern din Rusia (185 mii de vizualizări), reportajul despre romii din Moldova (49 mii de vizualizări) și două părți ale dialogului din penitenciar dintre bloggerul Veaceslav Balacci cu Ion Druță. Ambele părți au acumulat câte circa 40-41 mii de vizualizări.
Publicăm video-urile noastre și pe Facebook. Pe rețelele sociale mai apar și stream-urile noastre de la diferite acțiuni și evenimente. În ultimul an, video-urile noastre de pe rețelele sociale au fost vizualizate timp de 11,2 milioane de minute.
Cel mai popular video este un fragment din serialul nostru „Sluga poporului", care a fost vizualizat de 22 milioane de internauți.
Acumulează un număr mare de vizualizări și stream-urile. De exemplu, stream-ul de la protestul fermierilor organizat la sfârșitul anului trecut a fost vizualizat de 1,6 milioane de persoane, reportajul recent despre conflictul interetnic de la Otaci – peste 225 mii de persoane, iar stream-ul de la sărbătorirea victoriei PAS la alegeri – 200 mii de persoane.
Școală
Acum câțiva ani, NM a devenit și o școală de jurnalism. Timp de patru ani consecutiv, în cadrul unui proiect IREX, jurnaliștii începători își efectuează stagiul în redacția NewsMaker. În anii 2019 și 2020, în redacția NM au fost organizate școli pentru jurnaliștii regionali. În cadrul primei școli, în redacția noastră au activat și au învățat 12 persoane din Bălți, Soroca, Ungheni, Edineț, Transnistria, Găgăuzia, Taraclia ș.a. În cadrul celei de-a doua – nouă jurnaliști regionali din diferite orașe și raioane ale țării. În cadrul proiectului IREX, au participat patru jurnaliști, iar acum alții doi sunt stagiari. Tatiana Sultanova este una dintre stagiarele noastre care a activat timp de doi ani în echipa NM și acum se ocupă de fotografie. NM continuă să colaboreze în bază permanentă cu Vitalii Șmacov din Transnistria, care a fost stagiarul nostru.
Premii
Începând cu anul 2015, NM se învrednicește sistematic de „Mărul de Aur", care este acordat anual celor mai buni jurnaliști și celor mai bune instituții de presă din Moldova. Atunci, „Mărul" a fost acordat Innei Cîvîrjic, reporter NM, pentru reflectarea subiectului privind furtul miliardului din băncile moldovenești.
În anul 2016, „Mărul" a fost câștigat de Galina Vasilieva, actualul redactor-șef NM, la nominalizarea „Jurnalism online".
În anul 2019, Olga Gnatcova, redactor NM pentru probleme sociale, a câștigat „Mărul de Aur" la nominalizarea „Longread" pentru proiectul special «Как Кишинев уничтожил реку Бык. Мини-экспедиция NM» („Cum Chișinăul a distrus râul Bâc. Mini-expediție NM").
Și tot în anul 2019, NM a câștigat un premiu al Organizației internaționale pentru apărarea drepturilor omului „Amnesty International" și premiul ONU pentru promovarea subiectului privind respectarea drepturilor omului.
În anul 2020, NewsMaker a devenit laureatul premiului Centrului Genderdoc-M „pentru reflectarea corectă și obiectivă în Moldova a subiectelor despre comunitatea LGBT+, pentru interesul manifestat față de subiectul privind comunitatea LGBT și pentru disponibilitatea de a colabora".
„Merele de Aur" au fost câștigate în anul 2020 de doi jurnaliști NM concomitent: reporterul NM Alexandra Batanova – la nominalizarea „Longread", pentru proiectul special «Невидимая эпидемия. Как и почему фейки становятся „вирусными"» („Epidemia invizibilă. Cum și de ce fake-urile devin «virale»") și redactorul versiunii în limba română a site-ului, Stela Untilă – la nominalizarea „Editorial".
În anul 2021, redactorul NM Olga Gnatcova a câștigat premiul principal la nominalizarea „Presa online" al concursului Tulip Press Awards pentru jurnaliștii care scriu despre drepturile omului. Concursul a fost organizat de Centrul de Jurnalism Independent și Ambasada Țărilor de Jos.