Ecaterina Galer, Moldcell: Investiția în sustenabilitate – o investiție strategică și necesară pentru fiecare companie

Implementarea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă (ODD) este dincolo de profit, iar investițiile în măsuri prietenoase pentru angajați, comunitate și mediu sunt o necesitate strategică pentru orice companie. De această părere este Ecaterina Galer, ofițer de Sustenabilitate, Moldcell Moldova, care are rolul de a cuantifica și de alinia acțiunile companiei către cele mai înalte standarde internaționale de raportare a sustenabilității. Despre soluțiile Moldcell la provocările de mediu, despre eforturile de a reduce decalajul digital între generații, dar și despre implicarea angajaților în diverse proiecte menite să facă o schimbare în societate, ne vorbește în continuare Ecaterina Galer:

– Cât de importante sunt obiectivele legate de sustenabilitate pentru Moldcell și în ce măsură compania contribuie la dezvoltarea durabilă a Republicii Moldova?

-Compania Moldcell a fost fondată în anul 2000, iar în cei 24 de ani de activitate am demonstrat constant angajamentul nostru civic prin numeroase proiecte sociale, în urma cărora au beneficiat sute de mii de cetățeni din Republica Moldova. Dar cea mai importantă contribuție, din punctul meu de vedere, este faptul că prin apariția companiei Moldcell, telefonia mobilă a devenit accesibilă nu doar elitelor țării, ci tuturor cetățenilor din Moldova, asigurând o incluziune digitală autentică, iar investiția noastră se ridică la 10 miliarde de lei, exprimată prin investiții și taxe la bugetul de stat.

Studiile arată că deja și consumatorii se orientează spre produse și servicii sustenabile, și sunt dispuși să investească mai mult în acestea. În următorul deceniu, 85% din consumatori vor lua în calcul acțiunile de sustenabilitate înainte de a face o achiziție. Respectiv, investiția pe care o facem astăzi nu este doar o obligație morală, ci este o investiție strategică și necesară pentru orice companie pe termen lung. Tocmai de aceea, noi suntem mai mult decât un operator, iar viziunea noastră depășește telecomunicațiile. Pe lângă parteneriatele și proiectele sociale pe care le avem în domeniul incluziunii digitale a persoanelor din diferite categorii vulnerabile, abilitarea economică a femeilor, siguranța online a copiilor și a vârstnicilor, susținerea școlilor de antreprenoriat social și susținerea industriilor creative, cred că avantajul nostru competitiv este ecosistemul divers de soluțiile digitale și financiare, pe care îl oferim clienților noștri.

– Care este fundamentul politicii companiei de a contribui la realizarea ODD-urilor?

La Moldcell, privim dincolo de telecomunicații. Dezvoltarea durabilă este pentru noi un angajament pe care îl transformăm zilnic în acțiuni concrete. ESG și Obiectivele de Dezvoltare Durabilă ne ghidează în tot ceea ce facem, de la grija față de angajați până la impactul asupra comunității. Prin implementarea unor practici de implicare și susținere a echipei noastre, am fost recunoscuți la nivel global, obținând Premiul People and Culture la World Communication Awards. Ne angajăm să creăm un mediu de lucru sigur, divers și incluziv. Siguranța oamenilor noștri este o prioritate, fiecare angajat fiind integrat în sistemul nostru de management al sănătății și securității. Angajamentul nostru față de echipă se reflectă în rezultatele Sondajului de Implicare al Angajaților din 2023, unde am obținut un scor de 84%. Diversitatea este un alt pilon central al succesului nostru. 44% din echipa extinsă de conducere și 52% din întreaga companie sunt femei – un exemplu de egalitate și incluziune. Investim continuu în dezvoltarea echipei noastre. Cu peste 46 de ore de instruire per angajat și peste 1,5 milioane de lei alocați dezvoltării profesionale, suntem dedicați succesului pe termen lung. Prin activitățile Fundației Moldcell, am schimbat viețile a peste 22 de mii de oameni. Aceștia au dobândit competențe digitale esențiale, deschizând astfel noi oportunități și perspective pentru un viitor mai bun. Moldcell este mai mult decât un operator de telecomunicații – suntem un partener de încredere în construirea unui viitor sustenabil, dincolo de Telco.


– Cum răspunde compania la provocările de mediu din industrie?

Adoptarea standardului GRI a adus cele mai mari provocări pe dimensiunea de mediu, unde am descoperit o multitudine de indicatori și cerințe de îndeplinit. Acestea sunt esențiale pentru a demonstra, cu adevărat, un progres concret și măsurabil. De exemplu, amprenta de carbon te obligă să privești dincolo de propriile operațiuni și să iei în considerare impactul furnizorilor și al consumatorilor care folosesc serviciile tale. Calcularea amprentei noastre de carbon ne-a extins semnificativ perspectivele, realizând că multe dintre proiectele noastre orientate spre reducerea costurilor operaționale sau îmbunătățirea calității serviciilor au avut un impact considerabil asupra eficienței energetice. Un exemplu elocvent îl reprezintă rețeaua noastră de fibră optică, care este extinsă anual. Pe lângă faptul că oferă viteze de internet ultrarapide, această infrastructură este cu 85% mai eficientă energetic comparativ cu rețelele tradiționale de cupru.


Un alt exemplu este parteneriatul cu compania suedeză Ericsson cu ajutorul căruia modernizăm rețeaua cu echipamente eficiente energetice și deconectăm echipamentele învechite. Compania Moldcell timp de 24 ani și-a construit infrastructura exclusiv din echipamente Ericsson. În 2023 Ericsson a fost desemnat liderul global al sustenabilității într-un studiu de către ABI Research, în care au participat peste 80 de furnizori de tehnologie telecom. Beneficiem din plin din acest parteneriat și privim cu încredere în viitor în vederea atingerii obiectivelor comune de a fi eficienți energetici. În cadrul altui parteneriat compania Moldcell a început să folosească aplicațiile bazate pe inteligența artificială pentru a-și optimiza consumul de energie prin ajustarea echipamentelor și înlăturarea anomaliilor care duc la consum inutil de energie electrică. Și nu în ultimul rând, aspirațiile Moldcell de a fi asociat cu cele mai noi tehnologii a condus la lansarea în premieră în aprilie 2024 a tehnologiei 5G. Pe lângă viteza de transfer a datelor mult mai mare decât cea a tehnologiei anterioare, 4G, conexiunile 5G au și un consum mai mic de energie, studiile din domeniu arată o eficiență de până la 90%, dacă nu luăm în considerare creșterea traficului generat de consumatori prin utilizarea tehnologiei 5G.

Compania Moldcell este angajată și în promovarea principiilor economiei circulare. În acest sens, reciclăm deja toate deșeurile electronice generate de activitatea noastră și am lansat programul de colectare a deșeurilor electronice de la consumatori, în rețeaua noastră de magazine. Pentru a inspira și angajații, în paralel am inițiat și programul de colectare selectivă a deșeurilor în sediul nostru administrativ. De asemenea, colaborăm cu 2 parteneri la recondiționarea telefoanelor vechi pentru a le oferi o a doua viață. Însă, considerăm că prevenirea generării de deșeuri este cea mai eficientă abordare. Conceptul care stă la baza strategiei Moldcell, și anume de a fi operatorul #DigitallyHuman nr 1, constă în aspirațiile de digitalizare a proceselor și promovarea soluțiilor tehnologice inovatoare care să faciliteze utilizarea eficientă a resurselor, reducerea deșeurilor și să contribuie la obiectivul principal de incluziune digitală.


– Ce face compania la capitolul digitalizare – un domeniu care a cuprins toate aspectele vieții omului modern?

– Compania Moldcell este primul si unicul operator care urmărește incluziunea digitală și financiară a tuturor cetățenilor Moldovei. Trimestrial, în cadrul Comitetului de Sustenabilitate monitorizăm îndeaproape impactul serviciilor digitale și financiare asupra indicatorilor noștri financiari și asupra societății în ansamblu. Avem un ecosistem bogat și divers, care să răspundă la diverse solicitări ale consumatorilor noștri.

Reducerea consumului de hârtie prin implementarea aplicațiilor M-Doc și E-contract este una din realizările noastre cu care ne mândrim. De asemenea, am crescut considerabil adopția tehnologiilor M2M de clienții noștri care au un impact semnificativ asupra reducerii emisiilor, iar în 2023 am lansat în premieră serviciul online e-Sănătate – care oferă acces online la sute de specialiști din domeniul sănătății fizice și psiho-emoționale din Moldova și România.

Am pus accent și pe optimizarea rețelei de magazine favorizând adoptarea serviciilor digitale, aplicațiile de auto-gestiune My Moldcell și tranziția spre magazinul online, și ne focusăm continuu pe dezvoltarea de servicii care nu necesită echipamente fizice suplimentare, reducând astfel amprenta ecologică. O altă realizare este noul serviciu Moldcell Money, care, în primul său an de activitate a demonstrat o popularitate încurajatoare, peste 30.000 de descărcări ale aplicației și disponibilitatea a peste 100 de servicii.

Nu ne limităm doar la elaborarea serviciilor digitale, punem accent și pe reducerea decalajului digital între generații. Studiile arată că, în Republica Moldova, fiecare a 5-a persoană are peste 60 de ani, și conform studiului realizat de UNFPA în 2020, doar 1/3 din populația cu vârsta între 60-80 ani au folosit internetul. Compania Moldcell s-a angajat ferm în reducerea decalajului digital dintre generații deoarece credem că este dreptului fiecărei persoane, indiferent de vârstă sau statut social, să trăiască o viață demnă și sănătoasă.

Astfel, în 2020, Moldcell a devenit prima companie din Moldova care s-a angajat oficial să sprijine obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU prin semnarea unui Memorandum de înțelegere cu ONU. În cadrul acestui Memorandum, am lansat primul proiect comun de sprijinire a populației vârstnice privind incluziunea digitală împreună cu UNFPA Moldova, parte a familiei ONU. Voluntarii Fundației Moldcell și tinerii voluntari din fiecare comunitate îi învață pe rezidenții mai în vârstă cum să folosească un telefon mobil, să navigheze pe web, să creeze un cont pe rețelele de socializare și să acceseze online servicii sociale și medicale.

Am prezentat acest proiect, în primul său an de activitate, la Conferința Internațională organizată de ONU la Geneva și am fost aplaudați de membrii a 56 de țări, pentru meritele acestui proiect de incluziune digitală. Această încurajare ne-a dat un imbold să continuăm în această direcție și așa am și făcut. Am susținut lansarea Universității Vârstei a Treia și avem deja 60 de absolvenți în Chișinău. De curând acest  proiect a fost extins și în regiuni: la Bălți și Cahul. Vă spun sincer, emoțiile sunt copleșitoare atunci când nepoții își întâmpină bunicii, care au căpătat noi abilități digitale.

Când reușești să atingi inima clientului, creezi relații de durată care aduc beneficii tuturor: companiei, comunității și mediului.

– În ce măsură și cât de activ sunt implicați angajații companie în proiectele Moldcell ODD?

Suntem conștienți de impactul pe care-l avem asupra comunității și mediului și suntem mereu receptivi la inițiativele pe care le lansează compania. Spre exemplu, în anul 2023 în cadrul Programului Național de Extindere și Reabilitare a Pădurilor, în colaborare cu Fundația Moldcell și Agenția Moldsilva, angajații au contribuit la o Moldovă mai verde. Circa 250 de angajați  au participat la sesiunea de plantare, în satul Tomai, raionul Leova, ulterior în cadrul unei alte sesiuni în Măcărești, raionul Ungheni. Mai mult, unii angajați au venit și cu copiii lor, pentru a le oferi un exemplu și pentru a le demonstra că schimbarea mediului în care trăim începe de la fiecare din noi. Credem cu tărie că, prin astfel de activități, nu doar îmbunătățim mediul, ci și îi inspirăm pe angajații noștri să devină mai responsabili față de natură. Astfel, plantăm nu doar copaci, ci și o cultură organizațională axată pe consum responsabil.

Susținem și participăm în toate activitățile relevante ale Fundației Moldcell unde, fie în calitate de experți sau voluntari, contribuim la obiectivele Fundației de a ajuta Moldova să devină un loc de trai mai bun.

Angajații noștri se implică activ și în cadrul programului de internship, Academia Moldcell, unde oferim tinerelor generații oportunitatea de a combina studiile cu practica, pentru a asigura continuitatea  sustenabilă a profesiilor din domeniul tehnologiilor comunicațiilor.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

HaiTV, încă activă în Moldova, deși Guvernul a anunțat blocarea platformei: „Daniel Vodă a crezut că a învins, dar noi suntem vii”

Deși Guvernul a anunțat miercuri, 30 iulie, blocarea aplicației de streaming HaiTV, aceasta continuă să funcționeze pe teritoriul Republicii Moldova. Mai mult, utilizatorii primesc în continuare mesaje aplicația de mesagerie Viber, prin care sunt îndemnați să se conecteze la platformă.

„Daniel Vodă a crezut că a învins, dar noi suntem mai vii ca niciodată”, se menționează în mesajele transmise, făcându-se referire la purtătorul de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă, care anunțase anterior blocarea platformei.

Autoritățile nu au comentat, deocamdată, situația.

***

Despre apariția aplicației de streaming HaiTV s-a aflat weekendul trecut. Moldovenii au început să primească în masă mesaje cu invitația de a „se conecta la canale TV pe HaiTV”.

Ulterior, Consiliul Audiovizualului a anunțat despre o campanie concertată de promovare masivă, prin intermediul rețelelor de socializare, a aplicației de streaming „HaiTV” și a paginii web www.haitv.md. Potrivit sursei citate, acestea conțin o listă de 32 servicii media audiovizuale din Federația Rusă și Belarus, majoritatea dintre care au fost blocate anterior pe teritoriul Republicii Moldova de Serviciul de Informații și Securitate.

Miercuri, 30 iulie, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă, a anunțat că aplicația de streaming HaiTV, care retransmitea posturi TV rusești interzise, a fost blocată pe teritoriul R. Moldova. 

„Instituțiile statului știu ce au de făcut. E nevoie de colaborare strânsă, acțiune unitară și profesionalism pentru a apăra interesul național. Un exemplu concret: aplicația HaiTV a fost blocată pe teritoriul Republicii Moldova”, a declarat Vodă.

Totuși, nu se știe dacă în Republica Moldova poate fi blocat fizic accesul la aplicație și funcționarea acesteia. Astfel de precedente nu au existat până acum (despre acest subiect NM a scris mai detaliat AICI).

Presa: Ex-ministrul Justiției Vitalie Pîrlog, vizat într-un dosar de corupție, rămâne în arest preventiv în Franța

Curtea de Apel din Paris a dispus pe 30 iulie menținerea în arest preventiv a ex-ministrului Justiției al Republicii Moldova Vitalie Pîrlog, care este vizat într-un dosar de corupție legată de Interpol. Informația a fost raportată de agenția AFP, care face trimitere la o sursă judiciară.

Vitalie Pîrlog a fost reținut pe 15 iunie în Emiratele Arabe Unite, în baza unui mandat internațional emis de judecători de instrucție de la tribunalul din Paris la finalul lunii ianuarie a acestui an. Extrădat în Franța, acesta a fost pus pe 18 iulie sub acuzare pentru escrocherie în grup organizat, folosirea de documente administrative false, trafic de influență străin din partea unui agent public străin, corupție activă în grup organizat și sustragerea unui infractor de la arestare sau anchetare, relatează Agerpres.

Ulterior, Vitalie Pîrlog a fost încarcerat și a contestat la camera de instrucție a Curții de Apel din Paris plasarea în arest preventiv. După o audiere cu ușile închise în seara de 30 iulie, recursul său a fost respins.

Contactat de AFP, unul dintre avocații săi, Emmanuel Marsigny, nu a dorit să facă vreun comentariu despre această decizie.

Vitalie Pîrlog, care este și fost președinte al Comisiei de control a dosarelor Interpol, este bănuit că a ajutat mai mulți suspecți să obțină statutul de solicitant de azil în Republica Moldova, pentru a beneficia de suspendarea notificărilor roșii (cererea de arestare a unei persoane date în căutare), conform unei surse apropiate acestui dosar.

Video trucat cu președinta CEC. Instituția electorală a sesizat organele de drept

Comisia Electorală Centrală (CEC) a denunțat apariția unui video în care președinta instituției, Angelica Caraman, este prezentată cu declarații pe care nu le-a făcut niciodată. Instituția a calificat materialul drept un deepfake realizat cu ajutorul inteligenței artificiale și a afirmat că acesta urmărește să manipuleze opinia publică și să afecteze procesul electoral.

Pe 31 iulie, reprezentanții CEC au anunțat că pe online circulă un video falsificat în care apare Angelica Caraman. „Este prezentată făcând declarații care nu au fost niciodată formulate în realitate. Acest material reprezintă un produs deepfake, realizat cu ajutorul inteligenței artificiale, cu scopul vădit de a submina încrederea publică în instituțiile democratice, de a manipula opinia publică și de a afecta integritatea procesului electoral”, au menționat reprezentanții Comisiei.

Instituția a adăugat că a sesizat instituțiile abilitate ale statului, iar „investigațiile sunt în desfășurare pentru identificarea autorilor, a surselor de distribuție și a eventualelor conexiuni externe implicate în generarea acestor materiale”.

Potrivit capturilor de ecran prezentate de CEC, în video-ul falsificat apare președinta instituției, iar imaginea este însoțită de texte precum: „Președinta CEC a confirmat și a aprobat amestecul Franței în alegerile din Moldova” sau „Potrivit Angelicăi Caraman, sponsorizarea partidelor moldovenești din partea UE „contribuie la dezvoltarea democrației””. Falsul a ajuns inclusiv pe site-ul agenției rusești TASS.

Suspectat de evaziune fiscală și spălare a peste $5,8 mln. Surse NM: Banii ar fi fost destinați coruperii alegerilor 

Oamenii legii au efectuat zeci de percheziții la sediile, unitățile de transport și domiciliile unui bărbat suspectat de evaziune fiscală și spălare de bani în proporții deosebit de mari. Potrivit surselor NM, cazul ar avea legătură cu finanțarea și coruperea în perioada electorală. Inspectoratul General al Poliției a confirmat pentru NewsMaker că una dintre versiunile preliminare ar fi cǎ banii „urmau sǎ fie utilizați în contextul alegerilor din septembrie”.

Potrivit oamenilor legii, suspectul nu a declarat venituri esențiale către Serviciul Fiscal de Stat, obținând sume impozabile în proporții deosebit de mari, provenite din surse neidentificate, pentru a se eschiva de la plata impozitelor.

Acesta ar fi implementat o schemă de lichefiere abanilor, utilizând platforme centralizate și descentralizate de tranzacționare a criptomonedelor, efectuând transferuri, conversii și tranzacții multiple, urmate de convertirea activelor în numerar, cu scopul de a ascunde proveniența infracțională a bunurilor.

Ofițerii au reușit identificarea tranzacțiilor în sumă de peste 5,8 milioane de dolari.

Solicitat de NewsMaker, Inspectoratul General al Poliției a confirmat că, printre versiunile examinate, se numără și ipoteza că mijloacele financiare ar fi urmat să fie utilizate pentru alegerile din septembrie.

„Confirmăm faptul cǎ una dintre versiunile oamenilor legii în acest caz este cǎ mijloacele financiare urmau sǎ fie utilizate pentru finanțarea ilegală și corupție electoralǎ în contextul alegerilor din septembrie”, a subliniat poliția.

gov.md

Direct din telefon și fără comision. 120 de servicii publice noi, după lansarea unei noi funcționalități în sistemul MIA

Autoritățile au lansat pe 31 iulie noua funcționalitate Person-to-Government (P2G) în sistemul MIA. Aceasta oferă cetățenilor posibilitatea de a achita 120 de servicii publice direct din telefon, fără comision, prin sistemul MIA Plăți Instant.

Funcționalitate Person-to-Government a fost lansată printr-un eveniment oficial. La acesta au participta premierul Dorin Recean, guvernatoarea BNM, Anca Dragu, ministra Finanțelor, Victoria Belous, reprezentanți ai autorităților publice centrale, ai sectorului financiar-bancar, precum și ai partenerilor instituționali.

Prin funcționalitatea P2G, cetățenii vor putea efectua plăți pentru studii, taxe, impozite și alte servicii către instituțiile statului în timp real, prin platformele MPay și EVO. Această facilitate este rezultatul cooperării între Banca Națională a Moldovei, Ministerul Finanțelor, Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării și Agenția de Guvernare Electronică.

Prim-ministrul Dorin Recean a mulțumit instituțiilor pentru parteneriatul eficient și dezvoltarea acestei soluții care aduce beneficii cetățenilor.

MIA Plăți Instant este un produs bun – facilitează atât interacțiunea cetățenilor, cât și a mediului de afaceri cu sistemul financiar-bancar, dar și cu Guvernul. Cu grijă față de oameni, aducem statul mai aproape de cetățean. Lucrurile firești, care simplifică viața oamenilor, par o normalitate odată făcute. Și așa și trebuie să fie – e nevoie de viziune, de oameni care să caute soluții, nu probleme, și de buni implementatori. Moldova le are pe toate și crește odată cu fiecare acțiune bună pentru cetățeni”, a spus premierul la eveniment.

Evenimentul a inclus prezentarea modului de utilizare a funcționalității P2G pe platformele MPay și EVO. Astfel, pentru a efectua achitarea unei note de plată nu mai este necesară indicarea datelor de plată. Este suficientă alegerea opțiunii MIA ca metodă de achitare, iar tranzacția va fi făcută în câteva secunde, din orice aplicație de banking.

Potrivit unui comunicat al Guvernului, într-un singur an, peste 3 000 de companii active au utilizat MIA, prin mai mult de 7 000 de ghișee de acceptare în întreaga țară, numărul tranzacțiilor fiind în continuă creștere. De asemenea, fiecare al treilea cetățean a folosit cel puțin o dată MIA. Până în prezent, sistemul a înregistrat peste 9 milioane de tranzacții efectuate de către persoane fizice, în valoare totală de peste 8 miliarde de lei. Iar prin sistemul guvernamental MPay, doar în acest an, au circulat peste 30 miliarde de lei. În ultimii 5 ani, MPay a generat economii de peste 1 miliard de lei.

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: