Ecaterina Galer, Moldcell: Investiția în sustenabilitate – o investiție strategică și necesară pentru fiecare companie

Implementarea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă (ODD) este dincolo de profit, iar investițiile în măsuri prietenoase pentru angajați, comunitate și mediu sunt o necesitate strategică pentru orice companie. De această părere este Ecaterina Galer, ofițer de Sustenabilitate, Moldcell Moldova, care are rolul de a cuantifica și de alinia acțiunile companiei către cele mai înalte standarde internaționale de raportare a sustenabilității. Despre soluțiile Moldcell la provocările de mediu, despre eforturile de a reduce decalajul digital între generații, dar și despre implicarea angajaților în diverse proiecte menite să facă o schimbare în societate, ne vorbește în continuare Ecaterina Galer:

– Cât de importante sunt obiectivele legate de sustenabilitate pentru Moldcell și în ce măsură compania contribuie la dezvoltarea durabilă a Republicii Moldova?

-Compania Moldcell a fost fondată în anul 2000, iar în cei 24 de ani de activitate am demonstrat constant angajamentul nostru civic prin numeroase proiecte sociale, în urma cărora au beneficiat sute de mii de cetățeni din Republica Moldova. Dar cea mai importantă contribuție, din punctul meu de vedere, este faptul că prin apariția companiei Moldcell, telefonia mobilă a devenit accesibilă nu doar elitelor țării, ci tuturor cetățenilor din Moldova, asigurând o incluziune digitală autentică, iar investiția noastră se ridică la 10 miliarde de lei, exprimată prin investiții și taxe la bugetul de stat.

Studiile arată că deja și consumatorii se orientează spre produse și servicii sustenabile, și sunt dispuși să investească mai mult în acestea. În următorul deceniu, 85% din consumatori vor lua în calcul acțiunile de sustenabilitate înainte de a face o achiziție. Respectiv, investiția pe care o facem astăzi nu este doar o obligație morală, ci este o investiție strategică și necesară pentru orice companie pe termen lung. Tocmai de aceea, noi suntem mai mult decât un operator, iar viziunea noastră depășește telecomunicațiile. Pe lângă parteneriatele și proiectele sociale pe care le avem în domeniul incluziunii digitale a persoanelor din diferite categorii vulnerabile, abilitarea economică a femeilor, siguranța online a copiilor și a vârstnicilor, susținerea școlilor de antreprenoriat social și susținerea industriilor creative, cred că avantajul nostru competitiv este ecosistemul divers de soluțiile digitale și financiare, pe care îl oferim clienților noștri.

– Care este fundamentul politicii companiei de a contribui la realizarea ODD-urilor?

La Moldcell, privim dincolo de telecomunicații. Dezvoltarea durabilă este pentru noi un angajament pe care îl transformăm zilnic în acțiuni concrete. ESG și Obiectivele de Dezvoltare Durabilă ne ghidează în tot ceea ce facem, de la grija față de angajați până la impactul asupra comunității. Prin implementarea unor practici de implicare și susținere a echipei noastre, am fost recunoscuți la nivel global, obținând Premiul People and Culture la World Communication Awards. Ne angajăm să creăm un mediu de lucru sigur, divers și incluziv. Siguranța oamenilor noștri este o prioritate, fiecare angajat fiind integrat în sistemul nostru de management al sănătății și securității. Angajamentul nostru față de echipă se reflectă în rezultatele Sondajului de Implicare al Angajaților din 2023, unde am obținut un scor de 84%. Diversitatea este un alt pilon central al succesului nostru. 44% din echipa extinsă de conducere și 52% din întreaga companie sunt femei – un exemplu de egalitate și incluziune. Investim continuu în dezvoltarea echipei noastre. Cu peste 46 de ore de instruire per angajat și peste 1,5 milioane de lei alocați dezvoltării profesionale, suntem dedicați succesului pe termen lung. Prin activitățile Fundației Moldcell, am schimbat viețile a peste 22 de mii de oameni. Aceștia au dobândit competențe digitale esențiale, deschizând astfel noi oportunități și perspective pentru un viitor mai bun. Moldcell este mai mult decât un operator de telecomunicații – suntem un partener de încredere în construirea unui viitor sustenabil, dincolo de Telco.


– Cum răspunde compania la provocările de mediu din industrie?

Adoptarea standardului GRI a adus cele mai mari provocări pe dimensiunea de mediu, unde am descoperit o multitudine de indicatori și cerințe de îndeplinit. Acestea sunt esențiale pentru a demonstra, cu adevărat, un progres concret și măsurabil. De exemplu, amprenta de carbon te obligă să privești dincolo de propriile operațiuni și să iei în considerare impactul furnizorilor și al consumatorilor care folosesc serviciile tale. Calcularea amprentei noastre de carbon ne-a extins semnificativ perspectivele, realizând că multe dintre proiectele noastre orientate spre reducerea costurilor operaționale sau îmbunătățirea calității serviciilor au avut un impact considerabil asupra eficienței energetice. Un exemplu elocvent îl reprezintă rețeaua noastră de fibră optică, care este extinsă anual. Pe lângă faptul că oferă viteze de internet ultrarapide, această infrastructură este cu 85% mai eficientă energetic comparativ cu rețelele tradiționale de cupru.


Un alt exemplu este parteneriatul cu compania suedeză Ericsson cu ajutorul căruia modernizăm rețeaua cu echipamente eficiente energetice și deconectăm echipamentele învechite. Compania Moldcell timp de 24 ani și-a construit infrastructura exclusiv din echipamente Ericsson. În 2023 Ericsson a fost desemnat liderul global al sustenabilității într-un studiu de către ABI Research, în care au participat peste 80 de furnizori de tehnologie telecom. Beneficiem din plin din acest parteneriat și privim cu încredere în viitor în vederea atingerii obiectivelor comune de a fi eficienți energetici. În cadrul altui parteneriat compania Moldcell a început să folosească aplicațiile bazate pe inteligența artificială pentru a-și optimiza consumul de energie prin ajustarea echipamentelor și înlăturarea anomaliilor care duc la consum inutil de energie electrică. Și nu în ultimul rând, aspirațiile Moldcell de a fi asociat cu cele mai noi tehnologii a condus la lansarea în premieră în aprilie 2024 a tehnologiei 5G. Pe lângă viteza de transfer a datelor mult mai mare decât cea a tehnologiei anterioare, 4G, conexiunile 5G au și un consum mai mic de energie, studiile din domeniu arată o eficiență de până la 90%, dacă nu luăm în considerare creșterea traficului generat de consumatori prin utilizarea tehnologiei 5G.

Compania Moldcell este angajată și în promovarea principiilor economiei circulare. În acest sens, reciclăm deja toate deșeurile electronice generate de activitatea noastră și am lansat programul de colectare a deșeurilor electronice de la consumatori, în rețeaua noastră de magazine. Pentru a inspira și angajații, în paralel am inițiat și programul de colectare selectivă a deșeurilor în sediul nostru administrativ. De asemenea, colaborăm cu 2 parteneri la recondiționarea telefoanelor vechi pentru a le oferi o a doua viață. Însă, considerăm că prevenirea generării de deșeuri este cea mai eficientă abordare. Conceptul care stă la baza strategiei Moldcell, și anume de a fi operatorul #DigitallyHuman nr 1, constă în aspirațiile de digitalizare a proceselor și promovarea soluțiilor tehnologice inovatoare care să faciliteze utilizarea eficientă a resurselor, reducerea deșeurilor și să contribuie la obiectivul principal de incluziune digitală.


– Ce face compania la capitolul digitalizare – un domeniu care a cuprins toate aspectele vieții omului modern?

– Compania Moldcell este primul si unicul operator care urmărește incluziunea digitală și financiară a tuturor cetățenilor Moldovei. Trimestrial, în cadrul Comitetului de Sustenabilitate monitorizăm îndeaproape impactul serviciilor digitale și financiare asupra indicatorilor noștri financiari și asupra societății în ansamblu. Avem un ecosistem bogat și divers, care să răspundă la diverse solicitări ale consumatorilor noștri.

Reducerea consumului de hârtie prin implementarea aplicațiilor M-Doc și E-contract este una din realizările noastre cu care ne mândrim. De asemenea, am crescut considerabil adopția tehnologiilor M2M de clienții noștri care au un impact semnificativ asupra reducerii emisiilor, iar în 2023 am lansat în premieră serviciul online e-Sănătate – care oferă acces online la sute de specialiști din domeniul sănătății fizice și psiho-emoționale din Moldova și România.

Am pus accent și pe optimizarea rețelei de magazine favorizând adoptarea serviciilor digitale, aplicațiile de auto-gestiune My Moldcell și tranziția spre magazinul online, și ne focusăm continuu pe dezvoltarea de servicii care nu necesită echipamente fizice suplimentare, reducând astfel amprenta ecologică. O altă realizare este noul serviciu Moldcell Money, care, în primul său an de activitate a demonstrat o popularitate încurajatoare, peste 30.000 de descărcări ale aplicației și disponibilitatea a peste 100 de servicii.

Nu ne limităm doar la elaborarea serviciilor digitale, punem accent și pe reducerea decalajului digital între generații. Studiile arată că, în Republica Moldova, fiecare a 5-a persoană are peste 60 de ani, și conform studiului realizat de UNFPA în 2020, doar 1/3 din populația cu vârsta între 60-80 ani au folosit internetul. Compania Moldcell s-a angajat ferm în reducerea decalajului digital dintre generații deoarece credem că este dreptului fiecărei persoane, indiferent de vârstă sau statut social, să trăiască o viață demnă și sănătoasă.

Astfel, în 2020, Moldcell a devenit prima companie din Moldova care s-a angajat oficial să sprijine obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU prin semnarea unui Memorandum de înțelegere cu ONU. În cadrul acestui Memorandum, am lansat primul proiect comun de sprijinire a populației vârstnice privind incluziunea digitală împreună cu UNFPA Moldova, parte a familiei ONU. Voluntarii Fundației Moldcell și tinerii voluntari din fiecare comunitate îi învață pe rezidenții mai în vârstă cum să folosească un telefon mobil, să navigheze pe web, să creeze un cont pe rețelele de socializare și să acceseze online servicii sociale și medicale.

Am prezentat acest proiect, în primul său an de activitate, la Conferința Internațională organizată de ONU la Geneva și am fost aplaudați de membrii a 56 de țări, pentru meritele acestui proiect de incluziune digitală. Această încurajare ne-a dat un imbold să continuăm în această direcție și așa am și făcut. Am susținut lansarea Universității Vârstei a Treia și avem deja 60 de absolvenți în Chișinău. De curând acest  proiect a fost extins și în regiuni: la Bălți și Cahul. Vă spun sincer, emoțiile sunt copleșitoare atunci când nepoții își întâmpină bunicii, care au căpătat noi abilități digitale.

Când reușești să atingi inima clientului, creezi relații de durată care aduc beneficii tuturor: companiei, comunității și mediului.

– În ce măsură și cât de activ sunt implicați angajații companie în proiectele Moldcell ODD?

Suntem conștienți de impactul pe care-l avem asupra comunității și mediului și suntem mereu receptivi la inițiativele pe care le lansează compania. Spre exemplu, în anul 2023 în cadrul Programului Național de Extindere și Reabilitare a Pădurilor, în colaborare cu Fundația Moldcell și Agenția Moldsilva, angajații au contribuit la o Moldovă mai verde. Circa 250 de angajați  au participat la sesiunea de plantare, în satul Tomai, raionul Leova, ulterior în cadrul unei alte sesiuni în Măcărești, raionul Ungheni. Mai mult, unii angajați au venit și cu copiii lor, pentru a le oferi un exemplu și pentru a le demonstra că schimbarea mediului în care trăim începe de la fiecare din noi. Credem cu tărie că, prin astfel de activități, nu doar îmbunătățim mediul, ci și îi inspirăm pe angajații noștri să devină mai responsabili față de natură. Astfel, plantăm nu doar copaci, ci și o cultură organizațională axată pe consum responsabil.

Susținem și participăm în toate activitățile relevante ale Fundației Moldcell unde, fie în calitate de experți sau voluntari, contribuim la obiectivele Fundației de a ajuta Moldova să devină un loc de trai mai bun.

Angajații noștri se implică activ și în cadrul programului de internship, Academia Moldcell, unde oferim tinerelor generații oportunitatea de a combina studiile cu practica, pentru a asigura continuitatea  sustenabilă a profesiilor din domeniul tehnologiilor comunicațiilor.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Două echipaje ale Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU) au intervenit pe bulevardul Renașterii, în apropierea Circului. În după amiaza zilei de 31 mai, în mediul online au apărut imagini cu un troleibuz din care ieșea fum dens. Pentru NewsMaker, purtătoarea de cuvânt a IGSU, Liliana Pușcașu, a precizat că fumul provenea de la secțiunea motorului.

Purtătoarea de cuvânt a IGSU a menționat că flăcări nu s-au înregistrat.

Pe 31 mai a fost deschis circulației podul peste calea ferată de pe drumul de ocolire a municipiului Bălți. Potrivit Ministerului Infrastructurii, acesta a fost reconstruit integral. Lucrările de reparație, demarate în octombrie 2024, au costat aproximativ 31,6 milioane de lei. Conform ministerului, durata de viață a podului este estimată la cel puțin 100 de ani. La ceremonia de inaugurare au participat președintele Parlamentului Igor Grosu și ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale Vladimir Bolea.

„Începând de astăzi, șoferii vor circula pe un pod sigur, dotat cu: parapet de siguranță și parapet pietonal protejate cu zinc, rezistente la coroziune; rosturi de dilatație moderne, adaptate la schimbările de temperatură; îmbrăcăminte rutieră din beton asfaltic turnat în două straturi; sistem dirijat de evacuare a apelor pluviale”, au comunicat reprezentanții Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, pe 31 mai. Potrivit ministerului, durata de viață a noii structuri este estimată la cel puțin 100 de ani.

Președintele Parlamentului, Igor Grosu, a spus că podul a fost „construit de la zero în timp record – 6 luni”. „Podul peste calea ferată, de pe traseul Chișinău-Orhei-Bălți, este un pod demult așteptat, construit conform ultimelor standarde europene. (…) Pe lângă faptul că este o arteră importantă de ocolire a orașului, podul a deschis acum drum direct și către Zona economică liberă Bălți. Până acum, antreprenorii și muncitorii din zonă erau nevoiți să facă un drum de ocolire, ceea ce însemna timp și bani irosiți”, a menționat Grosu.

Administrația de Stat a Drumurilor a raportat că pasajul peste calea ferată are o lungime de 76,21 metri și o lățime totală de 12,30 metri. Acesta include patru deschideri și două trotuare pietonale, fiecare cu o lățime de 1,0 metru. Lucrările de reparație, demarate în octombrie 2024, au o valoare totală de circa 31 635,42 mii lei. Potrivit Administrației, banii au fost alocați din Fondul Rutier.

„Vom continua cu reabilitarea podului peste râul Răut, astfel încât întreaga centură a municipiului Bălți să corespundă celor mai înalte standarde de circulație rutieră”, a declarat ministrul Vladimir Bolea.

Ministerul Infrastructurii a precizat că lucrările de reabilitare au loc în două etape: prima etapă a prevăzut reparația pasajului peste calea ferată, iar cea de-a doua etapă presupune reparația podului peste râul Răut: „Podul peste râul Răut și pasajul peste Calea Ferată sunt de o importanță strategică, fiind parte integrantă a centurii municipiului Bălți. Acestea au fost date în exploatare la începutul anilor ’70, însă, în urma constatării deteriorărilor semnificative s-a impus necesitatea stringentă a reabilitării”.

Igor Grosu
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al Republicii Moldova
Igor Grosu
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al Republicii Moldova
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al Republicii Moldova
Igor Grosu

Obiceiul de a fuma în spațiile publice îi poate costa pe oameni și mai mult, iar fanii nicotinei vor trebui să se ascundă mai bine. De acum este interzis fumatul în raza de 10 metri de la clădirile autorităților și instituțiilor publice, precum și în zonele de recreere. Locuitorilor din blocurile cu mai multe etaje le este interzis să fumeze pe scările clădirii, la balcoanele comune sau private, în holuri și lifturi.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

O femeie de 63 de ani a murit, pe 31 mai, pe bulevardul Decebal din Chișinău. Aceasta a fost tamponată de un troleibuz, condus de un tânăr în vârstă de 23 de ani. Conform poliției, femeia traversa strada neregulamentar.

„Astăzi, în jurul orei 12:45, poliția a fost sesizată despre producerea unui accident rutier pe bulevardul Decebal din sectorul Botanica al capitalei. La fața locului, preliminar, polițiștii au stabilit că un troleibuz, condus de un bărbat de 23 de ani, a tamponat o femeie care traversa strada neregulamentar. În urma impactului, victima de 63 de ani a decedat pe loc”, au comunicat reprezentanții Inspectoratului General al Poliției.

Instituția a adăugat că pe caz a fost inițiată o cauză penală pentru stabilirea tuturor circumstanțelor.

Potrivit reprezentanților întreprinderii municipale „Regia Transport Electric”, care se referă la primele date, victima traversa strada în fugă.

„Accidentul s-a soldat cu decesul unui pieton, care ar fi traversat strada neregulamentar, în fugă, potrivit primelor date. Conducătorul troleibuzului nu are înregistrate alte abateri sau încălcări la locul de muncă. A fost deschisă o anchetă, iar pe marginea acestui caz urmează să se pronunțe organele competente”, au adăugat reprezentanții întreprinderii.

Pe site-ul Parlamentului Republicii Moldova sunt actualizate fotografiile deputaților. Aleșii poporului au fost fotografiați pe fundaluri diferite. NewsMaker a observat că fundalurile variază în funcție de apartenența politică a acestora. Menționăm că nu toate fotografiile parlamentarilor au fost încă încărcate.

Deputații Partidului Acțiune și Solidaritate au fost fotografiați pe fundalul drapelelor Republicii Moldova și Uniunii Europene.

parlament.md

Pentru deputații din Blocul Comuniștilor și Socialiștilor a fost ales un fundal cu drapelul Republicii Moldova.

parlament.md

Iar deputații care reprezentau în parlament partidul „Șor” și care au devenit independenți după ce formațiunea a fost declarată neconstituțională au fost fotografiați pe un fundal gri.

parlament.md
Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: