Ecaterina Galer, Moldcell: Investiția în sustenabilitate – o investiție strategică și necesară pentru fiecare companie

Implementarea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă (ODD) este dincolo de profit, iar investițiile în măsuri prietenoase pentru angajați, comunitate și mediu sunt o necesitate strategică pentru orice companie. De această părere este Ecaterina Galer, ofițer de Sustenabilitate, Moldcell Moldova, care are rolul de a cuantifica și de alinia acțiunile companiei către cele mai înalte standarde internaționale de raportare a sustenabilității. Despre soluțiile Moldcell la provocările de mediu, despre eforturile de a reduce decalajul digital între generații, dar și despre implicarea angajaților în diverse proiecte menite să facă o schimbare în societate, ne vorbește în continuare Ecaterina Galer:

– Cât de importante sunt obiectivele legate de sustenabilitate pentru Moldcell și în ce măsură compania contribuie la dezvoltarea durabilă a Republicii Moldova?

-Compania Moldcell a fost fondată în anul 2000, iar în cei 24 de ani de activitate am demonstrat constant angajamentul nostru civic prin numeroase proiecte sociale, în urma cărora au beneficiat sute de mii de cetățeni din Republica Moldova. Dar cea mai importantă contribuție, din punctul meu de vedere, este faptul că prin apariția companiei Moldcell, telefonia mobilă a devenit accesibilă nu doar elitelor țării, ci tuturor cetățenilor din Moldova, asigurând o incluziune digitală autentică, iar investiția noastră se ridică la 10 miliarde de lei, exprimată prin investiții și taxe la bugetul de stat.

Studiile arată că deja și consumatorii se orientează spre produse și servicii sustenabile, și sunt dispuși să investească mai mult în acestea. În următorul deceniu, 85% din consumatori vor lua în calcul acțiunile de sustenabilitate înainte de a face o achiziție. Respectiv, investiția pe care o facem astăzi nu este doar o obligație morală, ci este o investiție strategică și necesară pentru orice companie pe termen lung. Tocmai de aceea, noi suntem mai mult decât un operator, iar viziunea noastră depășește telecomunicațiile. Pe lângă parteneriatele și proiectele sociale pe care le avem în domeniul incluziunii digitale a persoanelor din diferite categorii vulnerabile, abilitarea economică a femeilor, siguranța online a copiilor și a vârstnicilor, susținerea școlilor de antreprenoriat social și susținerea industriilor creative, cred că avantajul nostru competitiv este ecosistemul divers de soluțiile digitale și financiare, pe care îl oferim clienților noștri.

– Care este fundamentul politicii companiei de a contribui la realizarea ODD-urilor?

La Moldcell, privim dincolo de telecomunicații. Dezvoltarea durabilă este pentru noi un angajament pe care îl transformăm zilnic în acțiuni concrete. ESG și Obiectivele de Dezvoltare Durabilă ne ghidează în tot ceea ce facem, de la grija față de angajați până la impactul asupra comunității. Prin implementarea unor practici de implicare și susținere a echipei noastre, am fost recunoscuți la nivel global, obținând Premiul People and Culture la World Communication Awards. Ne angajăm să creăm un mediu de lucru sigur, divers și incluziv. Siguranța oamenilor noștri este o prioritate, fiecare angajat fiind integrat în sistemul nostru de management al sănătății și securității. Angajamentul nostru față de echipă se reflectă în rezultatele Sondajului de Implicare al Angajaților din 2023, unde am obținut un scor de 84%. Diversitatea este un alt pilon central al succesului nostru. 44% din echipa extinsă de conducere și 52% din întreaga companie sunt femei – un exemplu de egalitate și incluziune. Investim continuu în dezvoltarea echipei noastre. Cu peste 46 de ore de instruire per angajat și peste 1,5 milioane de lei alocați dezvoltării profesionale, suntem dedicați succesului pe termen lung. Prin activitățile Fundației Moldcell, am schimbat viețile a peste 22 de mii de oameni. Aceștia au dobândit competențe digitale esențiale, deschizând astfel noi oportunități și perspective pentru un viitor mai bun. Moldcell este mai mult decât un operator de telecomunicații – suntem un partener de încredere în construirea unui viitor sustenabil, dincolo de Telco.


– Cum răspunde compania la provocările de mediu din industrie?

Adoptarea standardului GRI a adus cele mai mari provocări pe dimensiunea de mediu, unde am descoperit o multitudine de indicatori și cerințe de îndeplinit. Acestea sunt esențiale pentru a demonstra, cu adevărat, un progres concret și măsurabil. De exemplu, amprenta de carbon te obligă să privești dincolo de propriile operațiuni și să iei în considerare impactul furnizorilor și al consumatorilor care folosesc serviciile tale. Calcularea amprentei noastre de carbon ne-a extins semnificativ perspectivele, realizând că multe dintre proiectele noastre orientate spre reducerea costurilor operaționale sau îmbunătățirea calității serviciilor au avut un impact considerabil asupra eficienței energetice. Un exemplu elocvent îl reprezintă rețeaua noastră de fibră optică, care este extinsă anual. Pe lângă faptul că oferă viteze de internet ultrarapide, această infrastructură este cu 85% mai eficientă energetic comparativ cu rețelele tradiționale de cupru.


Un alt exemplu este parteneriatul cu compania suedeză Ericsson cu ajutorul căruia modernizăm rețeaua cu echipamente eficiente energetice și deconectăm echipamentele învechite. Compania Moldcell timp de 24 ani și-a construit infrastructura exclusiv din echipamente Ericsson. În 2023 Ericsson a fost desemnat liderul global al sustenabilității într-un studiu de către ABI Research, în care au participat peste 80 de furnizori de tehnologie telecom. Beneficiem din plin din acest parteneriat și privim cu încredere în viitor în vederea atingerii obiectivelor comune de a fi eficienți energetici. În cadrul altui parteneriat compania Moldcell a început să folosească aplicațiile bazate pe inteligența artificială pentru a-și optimiza consumul de energie prin ajustarea echipamentelor și înlăturarea anomaliilor care duc la consum inutil de energie electrică. Și nu în ultimul rând, aspirațiile Moldcell de a fi asociat cu cele mai noi tehnologii a condus la lansarea în premieră în aprilie 2024 a tehnologiei 5G. Pe lângă viteza de transfer a datelor mult mai mare decât cea a tehnologiei anterioare, 4G, conexiunile 5G au și un consum mai mic de energie, studiile din domeniu arată o eficiență de până la 90%, dacă nu luăm în considerare creșterea traficului generat de consumatori prin utilizarea tehnologiei 5G.

Compania Moldcell este angajată și în promovarea principiilor economiei circulare. În acest sens, reciclăm deja toate deșeurile electronice generate de activitatea noastră și am lansat programul de colectare a deșeurilor electronice de la consumatori, în rețeaua noastră de magazine. Pentru a inspira și angajații, în paralel am inițiat și programul de colectare selectivă a deșeurilor în sediul nostru administrativ. De asemenea, colaborăm cu 2 parteneri la recondiționarea telefoanelor vechi pentru a le oferi o a doua viață. Însă, considerăm că prevenirea generării de deșeuri este cea mai eficientă abordare. Conceptul care stă la baza strategiei Moldcell, și anume de a fi operatorul #DigitallyHuman nr 1, constă în aspirațiile de digitalizare a proceselor și promovarea soluțiilor tehnologice inovatoare care să faciliteze utilizarea eficientă a resurselor, reducerea deșeurilor și să contribuie la obiectivul principal de incluziune digitală.


– Ce face compania la capitolul digitalizare – un domeniu care a cuprins toate aspectele vieții omului modern?

– Compania Moldcell este primul si unicul operator care urmărește incluziunea digitală și financiară a tuturor cetățenilor Moldovei. Trimestrial, în cadrul Comitetului de Sustenabilitate monitorizăm îndeaproape impactul serviciilor digitale și financiare asupra indicatorilor noștri financiari și asupra societății în ansamblu. Avem un ecosistem bogat și divers, care să răspundă la diverse solicitări ale consumatorilor noștri.

Reducerea consumului de hârtie prin implementarea aplicațiilor M-Doc și E-contract este una din realizările noastre cu care ne mândrim. De asemenea, am crescut considerabil adopția tehnologiilor M2M de clienții noștri care au un impact semnificativ asupra reducerii emisiilor, iar în 2023 am lansat în premieră serviciul online e-Sănătate – care oferă acces online la sute de specialiști din domeniul sănătății fizice și psiho-emoționale din Moldova și România.

Am pus accent și pe optimizarea rețelei de magazine favorizând adoptarea serviciilor digitale, aplicațiile de auto-gestiune My Moldcell și tranziția spre magazinul online, și ne focusăm continuu pe dezvoltarea de servicii care nu necesită echipamente fizice suplimentare, reducând astfel amprenta ecologică. O altă realizare este noul serviciu Moldcell Money, care, în primul său an de activitate a demonstrat o popularitate încurajatoare, peste 30.000 de descărcări ale aplicației și disponibilitatea a peste 100 de servicii.

Nu ne limităm doar la elaborarea serviciilor digitale, punem accent și pe reducerea decalajului digital între generații. Studiile arată că, în Republica Moldova, fiecare a 5-a persoană are peste 60 de ani, și conform studiului realizat de UNFPA în 2020, doar 1/3 din populația cu vârsta între 60-80 ani au folosit internetul. Compania Moldcell s-a angajat ferm în reducerea decalajului digital dintre generații deoarece credem că este dreptului fiecărei persoane, indiferent de vârstă sau statut social, să trăiască o viață demnă și sănătoasă.

Astfel, în 2020, Moldcell a devenit prima companie din Moldova care s-a angajat oficial să sprijine obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU prin semnarea unui Memorandum de înțelegere cu ONU. În cadrul acestui Memorandum, am lansat primul proiect comun de sprijinire a populației vârstnice privind incluziunea digitală împreună cu UNFPA Moldova, parte a familiei ONU. Voluntarii Fundației Moldcell și tinerii voluntari din fiecare comunitate îi învață pe rezidenții mai în vârstă cum să folosească un telefon mobil, să navigheze pe web, să creeze un cont pe rețelele de socializare și să acceseze online servicii sociale și medicale.

Am prezentat acest proiect, în primul său an de activitate, la Conferința Internațională organizată de ONU la Geneva și am fost aplaudați de membrii a 56 de țări, pentru meritele acestui proiect de incluziune digitală. Această încurajare ne-a dat un imbold să continuăm în această direcție și așa am și făcut. Am susținut lansarea Universității Vârstei a Treia și avem deja 60 de absolvenți în Chișinău. De curând acest  proiect a fost extins și în regiuni: la Bălți și Cahul. Vă spun sincer, emoțiile sunt copleșitoare atunci când nepoții își întâmpină bunicii, care au căpătat noi abilități digitale.

Când reușești să atingi inima clientului, creezi relații de durată care aduc beneficii tuturor: companiei, comunității și mediului.

– În ce măsură și cât de activ sunt implicați angajații companie în proiectele Moldcell ODD?

Suntem conștienți de impactul pe care-l avem asupra comunității și mediului și suntem mereu receptivi la inițiativele pe care le lansează compania. Spre exemplu, în anul 2023 în cadrul Programului Național de Extindere și Reabilitare a Pădurilor, în colaborare cu Fundația Moldcell și Agenția Moldsilva, angajații au contribuit la o Moldovă mai verde. Circa 250 de angajați  au participat la sesiunea de plantare, în satul Tomai, raionul Leova, ulterior în cadrul unei alte sesiuni în Măcărești, raionul Ungheni. Mai mult, unii angajați au venit și cu copiii lor, pentru a le oferi un exemplu și pentru a le demonstra că schimbarea mediului în care trăim începe de la fiecare din noi. Credem cu tărie că, prin astfel de activități, nu doar îmbunătățim mediul, ci și îi inspirăm pe angajații noștri să devină mai responsabili față de natură. Astfel, plantăm nu doar copaci, ci și o cultură organizațională axată pe consum responsabil.

Susținem și participăm în toate activitățile relevante ale Fundației Moldcell unde, fie în calitate de experți sau voluntari, contribuim la obiectivele Fundației de a ajuta Moldova să devină un loc de trai mai bun.

Angajații noștri se implică activ și în cadrul programului de internship, Academia Moldcell, unde oferim tinerelor generații oportunitatea de a combina studiile cu practica, pentru a asigura continuitatea  sustenabilă a profesiilor din domeniul tehnologiilor comunicațiilor.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Donald Trump

Trump s-a vaccinat împotriva COVID și gripei. Vârsta sa cardiacă, cu 14 ani mai mică decât cea reală

Președintele SUA, Donald Trump, în vârstă de 79 de ani, s-a vaccinat împotriva COVID și împotriva gripei, în timpul vizitei pe care a făcut-o la Spitalul Militar Walter Reed. Anunțul a fost făcut de medicul său, Sean Barbabella, scrie Euronews.

Potrivit medicului președintelui american, starea de sănătate a lui Donald Trump este una excelentă, cu rezultate foarte bune la nivel cardiovascular, pulmonar, neurologic și metabolic, iar „vârsta cardiacă” reală a sa este cu 14 ani mai mică decât vârsta lui din buletin.

Vizita președintelui american la Walter Reed este a doua sa vizită la complexul respectiv în acest an, după ce a mai fost supus unui examen medical în aprilie, conform CNN.

Potrivit Euronews, Trump a criticat anterior vaccinările. Cu toate acestea, el a fost cel care a inițiat „Operation Warp Speed”, care a permis dezvoltarea și distribuirea rapidă a primelor vaccinuri anti-COVID în 2020, în ciuda retoricii anti-vaccin din partea unor membri ai administrației sale.

De cealaltă parte, secretarul american pentru Sănătate, Robert Kennedy Jr., numit în această funcție de Trump, a restricționat accesul la vaccinurile COVID-19 și a renunțat la recomandarea generală privind vaccinarea, notează sursa citată. Mai mult, în trecut, el a numit vaccinul anti-COVID „cel mai mortal vaccin creat vreodată”. Potrivit sursei citate, Robert Kennedy jr. este un antivaccinist convins, care a îndemnat lumea să nu se vaccineze de COVID. La un moment dat, Robert Kennedy jr. a spus că el nu este împotriva vaccinării, însă „eu pledez doar pentru siguranță” și că lumea ar trebui „să întrebe medicul” dacă să se vaccineze. Ulterior, el a avut din nou poziții antivacciniste.

digifm.ro

Câți locuitori ai României ar susține trimiterea de trupe în R. Moldova în caz de atac rusesc? Sondaj

Doar 28% dintre români ar fi de acord ca România să trimită trupe în Republica Moldova dacă aceasta ar fi atacată, conform unui sondaj realizat de institutul Avangarde la începutul lunii octombrie 2025, scrie Mediafax.

Potrivit rezultatelor sondajului, în cazul unui atac rusesc asupra Republicii Moldova, doar 28% dintre români ar susține trimiterea de trupe. 55% se opun în mod clar, iar 17% nu știu ce poziție să adopte, relatează presa română.

Sondajul a mai arătat că 4% dintre români văd un pericol „foarte mare” al unui atac rusesc asupra României, iar 29% îl consideră „mare”. Majoritatea, adică 58%, cred că riscul este „mic” sau „foarte mic” ca Rusia să atace în viitorul apropiat România. Totodată, doar 35% dintre participanții la sondaj cred că Armata Română ar putea rezista 48 de ore în cazul unui atac, așa cum prevede regulamentul NATO. De asemenea, 49% dintre români consideră că Armata nu ar reuși, iar 16% nu au o opinie clară sau nu oferă răspuns.

Sondajul a fost realizat între 6 și 10 octombrie 2025, pe un eșantion de 920 de persoane adulte, prin metoda CATI (interviuri telefonice). Marja de eroare este de ±3,4%, cu un nivel de încredere de 95%.

Facebook/George Alin Radu

VIDEO Rând de câțiva kilometri la Iași pentru a se închina moaștelor Sfintei Parascheva

Peste 100.000 de oameni au ajuns în ultimele zile la Iași să se închine la moaștele Sfintei Cuvioase Parascheva, scrie Digi24. Rândul de pelerini s-a întins pe o distanță de patru kilometri, iar timpul de așteptare a depășit opt ore.

Moaştele se află la Catedrala Mitropolitană din Iaşi.

„Distanța rândului de închinare este la niște cote pe care nu-mi aduc aminte să le fi înregistrat în anii trecuți. Sunt peste 4 km, 4,5 km”, a declarat reprezentantul Arhiepiscopiei Iaşilor, Lucian Apopei.

radioconstanta.ro

Potrivit Hotnews, în perioada 8-15 octombrie, Catedrala Mitropolitană din Iaşi devine loc de pelerinaj, întrucât pe 14 octombrie este prăznuit hramul Sf. Cuvioase Parascheva. Anual, la acest pelerinaj participă, în medie, 300.000 de credincioşi din ţară şi străinătate, fapt care transformă Iaşiul în unul dintre cele mai mari centre de pelerinaj din ţară.

Cunoscută şi sub numele de Sfânta Vineri, Cuvioasa Parascheva s-a născut în localitatea Epivat, astăzi Capul Kaliacra, din Tracia, pe ţărmul Mării Marmara, în prima jumătate a secolului al XI-lea. Moaştele Cuvioasei au fost păstrate aproape 200 de ani într-o biserică din Epivat, apoi la Târnovo, iar în secolul al XVI-lea au fost duse la Constantinopol. În anul 1641, pe 13 iunie, voievodul Vasile Lupu a reuşit să le aducă la Iaşi, aşezându-le în biserica Mănăstirii „Sfinţii Trei Ierarhi”. În prezent, moaştele Cuvioasei Parascheva se află la Catedrala Mitropolitană din Iaşi. Racla Sfintei Parascheva a fost mutată aici de la sfârşitul secolului al XIX-lea, în 1888, după ce moaştele au scăpat neatinse din incendiul de la Biserica „Trei Ierarhi”.

„Nu am avut nicio legătură cu Plahotniuc”. Omul de afaceri Valentin Vizant amenință publicația Libertatea cu judecata

Omul de afaceri Valentin Vizant – vizat în materialul intitulat „Caracatița” lui Plahotniuc s-a extins și în România. Ce afaceri și ce profituri fac „locotenenții” infractorului moldovean” – a cerut publicației române Libertatea să dezmintă informațiile despre el. Vizant a menționat că nu a avut „niciodată nicio legătură” cu Plahotniuc și „niciun fel de relații cu persoanele din anturajul său”. În caz de refuz, Vizant a spus că se va adresa instanței.

Vizant a calificat drept „comandat” materialul care îl vizează inclusiv pe el. „Conține afirmații false, denaturate și calomnioase la adresa mea. Astăzi am înaintat redacției o cerere oficială de dezmințire și de publicare a dreptului meu la replică. În material au fost admise erori factuale grave și speculații evidente, care aduc prejudicii directe reputației mele profesionale, precum și reputației companiilor pe care le conduc”, a scris Vizant pe 12 octombrie pe Facebook.

El a declarat că nu a avut „niciodată nicio legătură, contact sau comunicare cu Vladimir Plahotniuc”. „Mai mult decât atât, nu am niciun fel de relații sau interacțiuni cu persoanele din anturajul său menționate în această publicație. Toate aceste afirmații sunt complet false, lipsite de orice fundament și au ca unic scop discreditarea mea”, a adăugat el.

Vizant a mai spus că „în cazul în care redacția Libertatea va refuza să corecteze materialul calomnios și să publice dezmințirea” își rezervă dreptul de a se adresa instanței „pentru apărarea onoarei, demnității și reputației” sale profesionale.

***

Pe 6 octombrie, „Libertatea” a publicat un material intitulat „Caracatița” lui Plahotniuc s-a extins și în România. Ce afaceri și ce profituri fac „locotenenții” infractorului moldovean”. În articol a fost vizat inclusiv Andrian Candu, care a reacționat deja la material.

Printre cei vizați s-a numărat și Valentin Vizant, prezentat drept „nașul de cununie al lui Sergiu Sîrbu”. Ultimul a fost deputat al PCRM, apoi al PDM, al cărui lider a fost Vladimir Plahotniuc. Ulterior, a făcut parte din grupul parlamentar Pro Moldova, iar la alegerile parlamentare anticipate din vara lui 2021 a fost candidat pe lista Partidului Șor.

În ceea ce îl privește pe Vizant, publicația a scris că, pe vremea lui Vladimir Voronin, a fost consultant în Administrația Prezidențială de la Chișinău și ulterior secretar al Comisiei Electorale Centrale. Totodată, în Republica Moldova, administrează firma de transporturi aeriene de pasageri Bon Voyage Airlines. În România, începând cu anul 2016, a fost asociat în mai mult de zece firme, toate, cu excepția uneia, fiind pe pierdere, a scris publicația.

Imagine simbol/nordnews.md

De ce plățile făcute în avans pentru gaz nu apar în noile facturi? Explicația Energocom

Mai multe persoane din Republica Moldova au observat că plățile făcute în avans pentru gazele naturale nu apar în noile facturi emise de Energocom. Compania a explicat că acest lucru este din cauza trecerii de la Moldovagaz și a precizat că toate sumele plătite anterior vor fi reflectate în factura pentru luna octombrie.

„În ultimele zile, mai mulți clienți ne-au semnalat că plățile efectuate anterior în avans pentru consumul de gaze naturale nu apar în noile facturi emise de SA Energocom. Nu vă faceți griji. Vă confirmăm că toate sumele achitate anterior vor fi reflectate în factura pentru luna octombrie. Situația este legată de procesul de tranziție a serviciilor de furnizare de la Moldovagaz către SA Energocom, iar integrarea completă a datelor de plată este în curs. Echipele SA Energocom și SA „Moldovagaz” lucrează în coordonare pentru ca până la sfârșitul lunii să fie asigurată corectitudinea tuturor facturilor”, a declarat reprezentanții Energocom pe 12 octombrie.

Menționăm că, începând cu luna octombrie, locuitorii Republicii Moldova primesc facturile la gaz de la Energocom, și nu de la Moldovagaz, cum era până acum. Compania de stat Energocom a înlocuit Moldovagaz, începând cu 1 septembrie 2025, ca furnizor de gaze. Pe 3 octombrie, Energocom a prezentat noul design al facturilor.

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: