În Chișinău, adesea este problematic să apelezi la serviciile de taxi, iar când plouă sau ninge este practic imposibil să găsești o mașină liberă. Acum situația s-a acutizat și mai mult. Taximetriștii nu-și pot perfecta asigurările întrucât companiile din acest domeniu le îngreunează procesul, iar uneori chiar refuză să-i deservească.
Companiile de asigurări au încetat să mai lucreze cu serviciile de taxi?
De la sfârșitul lunii noiembrie a anului trecut, toate companiile de asigurări au început să refuze să asigure mașinile serviciilor de taxi fără o notificare prealabilă. Acest lucru a fost anunțat de Patronatul Transportatorilor Auto de Pasageri și Bagaje în Regim de Taxi. Ei au trimis o reclamație la Comisia Națională a Pieței Financiare (CNPF) pe 5 decembrie 2022, dar situația nu s-a schimbat prea mult după aceea. Președintele patronatului, Constantin Condrea, a declarat pentru NM că flotele de taxiuri au început să sufere pierderi din cauza dificultăților și timpilor de nefuncționare.
El a explicat că, până de curând, serviciile de taxi cumpărau asigurări prin brokeri speciali. Însă, la sfârșitul anului trecut, companiile de asigurări au încetat să mai lucreze cu brokerii și au început să refuze firmele să asigure mașinile serviciilor de taxi fără acel avertisment. Brokerii aveau o anumită reducere la companiile de asigurări, datorită căreia puteau oferi asigurări taximetriștilor la prețuri mai bune, dar acum întreaga sumă merge direct la asigurători. Potrivit lui Condrea, problema constă în dorința companiilor de asigurări de a crește costul poliței, al cărei preț este stabilit de CNPF.
Condrea a spus că în fiecare an asigurătorii se plâng la CNPF de neprofitabilitatea asigurării, în timp ce costul asigurării pentru taxiuri aproape sa dublat în ultimii patru ani. În 2018, o poliță pentru un autoturism nou care nu a fost implicat într-un accident rutier costa 3.300 lei, în 2020 – 3.880 lei, în ianuarie 2021 costul a fost majorat la 4.460 lei, iar în august același an a fost majorat la 5.014 lei. Anul trecut, costul asigurării unui taxi era deja de 6.804 lei.
„Avem propriile noastre statistici. De exemplu, o companie de taximetrie care deține oficial 300 de mașini a plătit anul trecut 1 milion de lei pentru asigurare. Această firmă a avut un anumit număr de accidente, pe care le-am înmulțit cu prejudiciul de 15 mii de lei (conform asigurătorilor, aceasta este valoarea medie a pagubei). S-a dovedit că am plătit 1 milion de lei, dar paguba a constituit 300 de mii de lei. Avem o întrebare rezonabilă pentru CNPF: de ce este dezavantajos pentru ei?”, a declarat Constantin Condrea.
Președintele patronatului mărturisește că serviciile de taxi au fost nevoiți să le trimită companiilor de asigurări chiar și scrisori oficiale.
„Le-am trimis scrisori oficiale. În ele, nu este scris că nu asigură, întrucât sunt obligați prin lege să propună o ofertă de asigurare, dar cer tot felul de certificate și informații suplimentare care nu sunt furnizate nicăieri ”, a spus el.
Call centrele refuză direct asigurarea mașinelor de taxi?
Președintele patronatului a oferit redacției NM înregistrările a două call centre a firmelor de asigurări, care au fost realizate în perioada 12-15 decembrie 2022. Operatorii din aceste înregistrări spun că nu asigură mașini de taxi.
Am sunat la aceleași companii (în ianuarie 2023) pe care le-au contactat reprezentanții Patronatului Transportatorilor Auto de Pasageri și Bagaje în Regim de Taxi, spunând că ne-am dori să achiziționăm asigurare pentru un taxi. În primul call center ni s-a spus că pentru asta ar trebui să vină un administrator cu ștampila, plus este nevoie de un extras din registrul de stat al persoanelor juridice. Întrebat de ce acum este imposibil de cumpărat asigurări printr-un broker, operatorul a spus că astfel de condiții au fost stabilite de conducere.
În cel de al doilea call centru, ni s-au oferit condiții diferite și ni s-a spus că procedura s-a schimbat. Pentru asigurare, trebuie să depunem o cerere, să completăm un chestionar și să inspectăm starea mașinii. Am sunat la biroul acestei companii de asigurări și am vorbit cu managerul. Acesta a fost avertizat că vorbește cu un jurnalist. Managerul susține că aceasta este prima dată când aude că asigurătorii nu lucrează cu taximetrele și a asigurat că firma sa continuă să muncească prin aceeași metodă.
Directorul companiei de asigurări Donaris Vienna Insurance Group, Dinu Gherasim, într-un interviu acordat NM, a declarat că firma sa nu refuză serviciile de taxi. El a subliniat că asigurarea de răspundere civilă este obligatorie și reglementată de stat.
„Nu știu de unde vine acest zvon că compania refuză asigurarea taxiului. În portofoliul nostru există OSAGO pentru un taxi. Serviciile de taxi au în continuare dreptul de a încheia contracte direct cu compania de asigurări sau prin intermediari. Legea nu a fost modificată în niciun fel, clientul are voie să aleagă modalitatea de încheiere a contractului ”, a spus directorul.
În același timp, potrivit acestuia, colaborarea cu serviciile de taxi este neprofitabilă.
„Partea de asigurări care este legată de taxiuri este foarte neprofitabilă. CNPF trebuie să revizuiască tarifele cel puțin o dată pe an în conformitate cu statisticile de pe piața taxiurilor. Pentru ca companiile să nu lucreze în minos”, crede el.
Încalcă asigurătorii legea?
NM a apelat la Comisia Naţională a Pieţei Financiare cu o solicitare de a comenta situaţia. Autoritatea de reglementare a confirmat că a primit o contestație de la patronat pe 5 decembrie cu privire la refuzul asigurătorilor de a încheia contracte cu companiile care prestează servicii de taxi pentru călători.
„În baza acestei plângeri, CNPF a efectuat o analiză detaliată a datelor agregate din sistemul informatic RCA Data, care a arătat că asigurătorii au încheiat în noiembrie și decembrie 2022 peste 750 de contracte de asigurare pentru vehiculele care utilizează modul taxi”, se arată în răspuns.
Totodată, CNPF a răspuns că, pentru a preveni acțiunile ilegale, a avertizat asigurătorii cu privire la necesitatea respectării cadrului de reglementare în acest domeniu și anume că nu au dreptul să refuze acceptarea, luarea în considerare și soluționarea daunelor de asigurare. În același timp, Comisia încurajează beneficiarii produselor de asigurare să informeze instituția dacă drepturile lor de consumator au fost afectate.
Cum se rezolvă problema?
Într-o conversație cu NM, Condrea a spus că programul de reduceri Bonus-Malus este acum în vigoare pentru o persoană. Se presupune că valoarea primei de asigurare crește anul viitor dacă a fost comis un accident în acel an. Reprezentanții șoferilor de taxi propun să folosească un „Bonus-Malus” similar pentru persoanele juridice.
„Puteți crea o grilă cu gradare de risc și puteți stabili prețuri în conformitate cu această gradare”, a explicat el.
Potrivit președintelui patronatului, există într-adevăr o problemă în industrie, deoarece unele firme de taxi aduc pierderi doar asigurătorilor.
„Asociația noastră are o listă de șoferi pe care îi numim asasini auto. Au obiceiuri proaste, nu îngrijesc mașinile, au plângeri serioase de la pasageri. Din vina lor deseori sunt cauzate accidente. Transmitem aceste informații de la o companie la alta. Aplicațiile apărute au contribuit la creșterea numărului de firme. Acum, la Chișinău sunt aproximativ 90. Unele companii angajează oameni care nu deosebesc biletul de călătorie de concediu medical ”, s-a plâns el.
Potrivit acestuia, unele firme au standarde scăzute de profesionalism ale angajaților, astfel provocând pierderi mari companiilor de asigurări, iar în consecință, costul asigurărilor crește pentru toată lumea.
Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.
Vreți să susțineți ceea ce facem?
Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.
Susțineți NewsMaker!