Interviu cu Felix Faehre, directorul departamentului Proiecte Imobiliare Kaufland Moldova

De mai bine de doi ani, Felix Faehre este directorul departamentului Proiecte Imobiliare la Kaufland Moldova. A venit din Germania, a învățat limba română în timp record și spune „acasă” la tot ceea ce înseamnă Republica Moldova, oamenii și cultura acestei țări.

Într-o perioadă plină de provocări, generată de pandemie și război, domeniul construcțiilor a fost și el afectat. În interviul cu Felix Faehre vei afla despre inovațiile din domeniu și adaptarea retailului la noua realitatea, colaborarea cu companiile locale, ce înseamnă clădiri verzi, cum e să alergi 42 de kilometri la maraton pentru o cauză nobilă și cât de mândru este de echipa pe care o conduce.

– Cum a influențat războiul din Ucraina planurile de dezvoltare și însăși evoluția Kaufland în Republica Moldova?

– După doi ani de pandemie, suntem față în față cu războiul din Ucraina, evenimente care, cu siguranță dictează evoluția pieței nu doar în Republica Moldova, dar în întreaga lume. Putem spune că ne rotim într-un carusel predominat de necunoscut, începând cu lockdown-ul din pandemie, când lumea făcea cumpărături excesive de teama unei crize alimentare, continuând cu relaxarea de după această perioadă și încheind cu o nouă criză cauzată de războiul din țara vecină, care a generat schimbări de comportament de consum.

La Kaufland avem o strategie pe termen lung, pe care o adaptăm în funcție de necesitățile clienților noștri și evoluția pieței. În ceea e privește extinderea rețelei de magazine, aici vorbim de un alt ritm. Avem o hartă strategică și un plan definit pentru următoarele deschideri. Obiectivul nostru este să fim cât mai aproape de consumatorii noștri. Astfel, ne respectăm promisiunile privind investițiile în Republica Moldova.

În anul financiar 2021, am făcut investiții de peste 700 milioane MDL, care reprezintă peste 97 milioane MDL taxe și impozite achitate la stat. Pentru anul financiar 2023, prognozăm o creștere constantă a investițiilor în noile proiecte.

– A fost nevoie de anumite schimbări în planurile de viitor ale Kaufland în Moldova?

– Provocările ne determină să fim mai buni, să implementăm cele mai progresive și mai inovatoare soluții. Noi suntem dinamici și flexibili și asta ne caracterizează în activitatea noastră, fie că vorbim de vânzări sau de construcție. Într-adevăr, ne bucurăm că avem parteneri în domeniul imobiliar, care mențin același ritm și atunci acest parcurs este mult mai ușor. Trebuie să recunosc că a fost nevoie să operăm o serie de modificări în ceea ce privește etapele de construcție ale magazinelor, dar și la capitolul adaptarea infrastructurii.

În planul nostru de investiții, aveam programată construcția primului magazin dotat cu panouri fotovoltaice abia în februarie 2023. Ținând cont de situația actuală pe piața energetică, am decis să accelerăm și să amplificăm acest proces. Ne dorim să instalăm panourile fotovoltaice în minim șase magazine, în cel mai apropiat timp. Acest lucru înseamnă aproximativ 1 milion de euro investiții în plus, față de planul nostru inițial, dar și o autonomie mai mare în aceste vremuri incerte.

– În acest an, în Republica Moldova a fost deschis doar un magazin, la Orhei. În ce raioane/regiuni ale țării mai planifică compania să se extindă?

– Până la sfârșitul anului mai este un pic ? Așadar, în ajunul sărbătorilor de iarnă, ne bucurăm să anunțăm deschiderea a încă două magazine în Municipiul Chișinău, în sectorul Râșcani și în sectorul Telecentru.

Ba mai mult,  Kaufland din sectorul Telecentru, juridic, mai bine spus orășelul Codru, a fost construit sută la sută de companiile locale de construcție, fapt care ne-a permis inclusiv să câștigăm aproximativ 2 luni și evident să mai reducem din costuri, un adevărat „win-win situation”. Acest lucru vorbește despre competitivitatea și performanța companiilor locale.

Strategia noastră de extindere este concentrată nu pe cantitate, dar pe eficiență. Astfel, pentru anul viitor, conform planurilor noastre urmează să deschidem și alte magazine. De asemenea, la aceste proiecte intenționăm să colaborăm cu companiile locale de construcții, respectând angajamentul pe care ni l-am asumat anterior – să fim un partener de dezvoltare pentru mediul de afaceri din Republica Moldova.

De asemenea, ne propunem să organizăm primul „Open day” în domeniul construcțiilor în Republica Moldova, destinat companiilor locale, care nu au avut ocazia să lucreze cu noi, dar își doresc o colaborare de viitor.

Ba mai mult, ne bucurăm că am devenit o punte spre piața europeană nu doar pentru producătorii locali, care își exportă marfa în UE prin intermediul Kaufland, dar și pentru companiile de construcție, care accesează proiecte în domeniul imobiliar în România. De exemplu, o companie care a avut mai multe proiecte comune cu Kaufland Moldova a câștigat prima licitație pentru un proiect în România și acest caz este doar un început promițător.

Vă asigur că am fost și rămânem un ambasador fidel al Republicii Moldova în lumea business-ului european, încurajând și alți investitori să vină pe piața moldovenească.

– Vă confruntați cu dificultăți în identificarea locurilor de construcție corespunzătoare?

– În primul rând, aș vrea să menționez un aspect foarte important, orice achiziție imobiliară realizată de către Kaufland, indiferent de piața unde este prezentă compania, se bazează pe prevederile legislației locale și internaționale, pe studii de cercetare, urmărind cu strictețe un proces transparent, legal și în conformitate cu politicile zonale de dezvoltare.

Ținând cont de faptul că, magazinele noastre sunt construite după standarde germane, identificarea unei locații presupune analiza mai multor factori: zona, infrastructura, suprafața. De asemenea, noi adaptăm conceptul de magazin la fiecare locație, în mod individual.

Vreau să vă spun că, fiind un investitor străin care își onorează obligațiunile sale investiționale, mai ales într-o perioadă atât de dificilă, ne bucurăm de multă deschidere și de oportunități avantajoase. De asemenea, Kaufland este interesat și în terenurile industriale nevalorificate sau spațiile dezafectate, la care le putem da viață, construind un magazin Kaufland, cu infrastructură publică și căi de acces.

– Știu că sunteți preocupați de protecția mediului, ce planuri aveți în acest sens? De exemplu, în dezvoltarea stațiilor de încărcare pentru mașinile electrice sau extinderea instalațiilor fotovoltaice.

– La Kaufland, sustenabilitatea a devenit o filosofie integrată în toate acțiunile noastre, pentru că ea înseamnă în primul rând a acționa cu grijă, responsabilitate și recunoștință față de cei din jur.

Sustenabilitatea nu este doar un trend pe care îl urmăm, ea face parte din modelul de business al companiei, fiind integrată în ADN-ul nostru corporativ – de la cum luăm fiecare decizie în parte, de la modul în care tratăm parteneriatele pe care le avem cu producătorii locali și oamenii din echipă, până la construcții sustenabile.

Clădirile ecologice și durabile reprezintă o componentă cheie în strategia noastră de business. Acest lucru este deja dovedit prin tehnologiile de ultimă generație, pe care le utilizăm în construcția magazinelor prietenoase mediului.

Pentru fiecare magazin, Kaufland utilizează tehnologii moderne și ecologice, pentru a reduce emisiile de CO2 și consumul de energie. De exemplu, noi încălzim magazinele cu ajutorul  căldurii reziduale, provenită de la sistemele noastre de refrigerare, printr-un sistem combinat de refrigerare și aer condiționat. Acest lucru ne permite să acoperim 80% din căldura necesară pentru buna funcționare a unui magazin. Prin folosirea ușilor din sticlă, frigul rămâne acolo unde îi este locul. Acest lucru ne permite să economisim până la 25%  de energie în refrigerare. De asemenea, noi utilizăm un concept inovator de iluminat LED în magazinele noastre, economisind aproximativ 90.000 de KW pe oră, per magazin, pe an. Totodată, ne propunem să facem un audit energetic pentru magazinele noastre. Sunt sigur că drept rezultat vom obține certificatul EDGE (Excellence in Design for Greater Efficiencies ), care să confirme standardele de construcție sustenabile și verzi de care ne ghidăm.

Ținând cont de acest factor, vreau să anunț o investiție majoră pentru compania noastră, dar și pentru comunitatea în care lucrăm – până în 2024, ne propunem să echipăm toate magazinele noastre cu panouri fotovoltaice.

Și la final, vreau să mă întorc la condusul eco, menționând că am fost printre primii care au dezvoltat această infrastructură publică în Republica Moldova, motiv pentru care toate magazinele noastre sunt dotate cu stații de încărcare a mașinilor electrice. Ba mai mult, acum puteți parcurge traseul integral Chișinău – București datorită rețelei de încărcare pusă la dispoziție de Kaufland.

– Din momentul începerii activității în Republica Moldova, Kaufland nu a raportat încă un profit. Ce impact au ele asupra companiei?

– Este o stare de lucruri la care ne-am așteptat. Practic, suntem la etapa de creștere și dezvoltare a companiei. Într-un context mai larg de business și investiții, pot spune că suntem încă o companie tânără pe piața din Republica Moldova, respectiv, în această fază, cum e și normal, focusul este pe investiții, dezvoltare și market share. În general, avem în spate un „business case” bazat pe experiența companiei pe alte piețe. Prin prisma acestei experiențe pot să spun că etapa la care suntem azi, corespunde cu planurile și evaluările noastre.

– Care sunt tendințele în domeniul retail-ului și cum evaluați piața în acest domeniu?

– Dacă ar fi să vorbim despre trenduri, atunci calitatea, inovația și sustenabilitatea au și vor avea în continuare un cuvânt de spus în viitor. De asemenea, putem observa că Republica Moldova face pași clari spre maturizarea pieței de retail, fapt care deschide noi oportunități pentru toți.

Strategia de dezvoltare a companiei este una complexă, mai ales atunci când vorbim despre investițiile în construcția magazinelor. Noi ne focusăm nu doar pe dezvoltarea magazinului în sine și percepem proiectul nu doar ca parte integrată în business-ul nostru, dar și ca parte a infrastructurii orașului. Într-un final, orice magazin Kaufland aduce schimbări pozitive pentru regiunea în care se află.

Ce vreau să spun, este important ca fiecare business să înțeleagă că este o parte a comunității și nu invers. Nu este suficient să construiești doar un magazin, trebuie să creezi în jurul lui o infrastructură publică, comodă atât pentru locuitorii din preajmă, cât și pentru clienți.

– În comunitatea de afaceri din țara noastră, Kaufland s-a remarcat prin proiectele de responsabilitate socială. La ce să ne așteptăm în acest domeniu în perioada apropiată?

– Responsabilitatea pe care o avem față de societate, ne diferențiază de alte businessuri. În demersul nostru de a schimba lumea spre bine, noi susținem organizații care activează în diferite domenii și ne implicăm activ în campanii de voluntariat. Sub umbrela „Implicarea face diferența” sunt comunicate toate acțiunile de responsabilitate socială și investițiile comunitare ale Kaufland. Domeniile în care investim prioritar, sunt: educația, ecologia, domeniul social, cultura, sportul și sănătatea. În 2021 am publicat prima broșură de CSR în care am integrat toate acțiunile noastre și continuăm an de an să facem acest raport în fața societății.

Apropo, vreau să vă spun că de fiecare dată particip cu drag la proiectele noastre de implicare socială. De exemplu, în această toamnă am alergat pentru CCF Moldova în cadrul „Run For Children Marathon” – 42 de km. Scopul acestei cauze nobile era de a colecta banii necesari pentru procurarea unei case pentru o familie cu cinci copii. De asemenea, alături de HAI Moldova ne-am implicat în proiectul „Sădim Oxigen”. Astfel, a fost lichidată o gunoiște ilegală, iar în această toamnă am plantat alături de colegii mei 2000 de puieți, ca să dăm acestui loc o nouă viață.

Acestea sunt doar câteva din multiplele inițiative care au fost realizate cu suportul Kaufland. În 2023, vom continua toate proiectele la care ținem și desigur vom implementa și campanii noi. Pentru mine ideea de a face lumea mai bună e un stimulent personal și profesional important și mă bucur că aceste convingeri corespund cu viziunea companiei în care lucrez.

 

– După ce principiu determinați regiunea unde doriți să deschideți  magazinele Kaufland? De ce au fost alese anume orașele Bălți, Ungheni, Orhei și Comrat și nu alte centre raionale?

– Răspunsul la această întrebare e simplu, există anumite criterii după care analizăm potențialul unei regiuni vedem oportunitatea de implementare a conceptului nostru.  Dar, așa cum am menționat și anterior, angajamentul nostru este să fim prezenți în toată țara, cât mai aproape de clienții noștri.

Deși ai venit din Germania, ai reușit să înveți limba română destul de rapid, precum și rapid te-ai integrat în colectivul de muncă. De asemenea, ai îndrăgit mult Republica Moldova. Cum ți-au reușit toate aceste lucruri într-un timp atât de scurt?

– Sincer să fiu, nu m-am gândit nicio secundă la aceste întrebări. Din scurt, pot să spun doar câteva lucruri. În primul rând, mi se pare o normalitate să tinzi să vorbești în limba țării care te-a primit cu brațele deschise. Aici trăiesc și lucrez, respectiv, să vorbești în limba română mi se pare un semn de respect și de responsabilitate. În al doilea rând, am fost primit foarte călduros. Am rămas plăcut surprins cât de deschiși au fost oamenii cu mine, m-au ajutat, încurajat și susținut în toate începuturile mele. Și cel mai important, tot ce am făcut până astăzi a fost inspirat din dorința mare a echipei de a crește și de a se dezvolta. Iar eu nu am făcut altceva decât să răspund la această dorință.

În Republica Moldova există un mare potențial uman, îl văd în fiecare zi și îmi doresc din tot sufletul ca și voi să vedeți și simțiți acest lucru. Apropo, acum, când vorbesc cu prietenii mei din Germania și spun că mă duc acasă, am în vedere acasă aici, în Republica Moldova.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

parlament.md

Costiuc respinge acuzațiile unei deputate PAS cu privire la averea sa: „Ce înseamnă venituri ilegale?”

Deputatul Partidului „Democrația Acasă” Vasile Costiuc a respins acuzațiile colegei sale din partea PAS, Victoria Belous, potrivit cărora ar fi obținut venituri ilegală și nu le-ar fi declarat. Costiuc a catalogat afirmațiile parlamentarei ca fiind „politice” și a îndemnat-o să depună un denunț penal, dacă dispune de dovezi. Precizările au fost făcute în cadrul ediției din 14 noiembrie a emisiunii „Întreabă Ghețu” de la TV8.

Sunt declarații politice. Ce înseamnă venituri ilegale? Dacă dumneaei cunoaște că cetățeanul Costiuc a obținut venituri ilegale a obținut ceva ilegală, să meargă să depună plângere la procuratură, la Ministerul de Interne, la Inspectoratul Fiscal și să nu rămână doar pe cuvinte, pe foaie. În momentul în care nu o să depună nicio cerere și nu o să demonstreze, societatea o să-și facă concluziile de rigoare. (…) Toate veniturile mele sunt declarate”, a spus Vasile Costiuc.

Amintim că, în cadrul ședinței Parlamentului din 13 noiembrie, deputata PAS Victoria Belous a spus că Vasile Costiuc ar fi obținut venituri ilegale, care nu ar fi fost declarate la Serviciul Fiscal de Stat. Belous, care este fostă ministră a Finanțelor, și-a îndemnat colegul să-și clarifice situația fiscală și să depună declarațiile restante.

Conform declarației sale de avere și interese personale pentru anul 2024, Vasile Costiuc a acumulat venituri de 120 000 de lei din salariul plătit de partid și 100 000 de lei obținuți din activitatea pe rețelele de socializare. Veniturile familiei au fost completate de salariul soției – peste 219 000 de lei din activitatea la Grădinița nr. 3 din Durlești și de aproape 3 500 de lei românești primiți ca alocație din România.

Costiuc a indicat și sumele primite de soția sa pentru activitatea în birourile electorale: 1 400 de euro pentru participarea la organizarea alegerilor din România și 13 000 de lei oferiți de CEC pentru activitatea la alegerile prezidențiale din Republica Moldova.

În declarația de avere figurează și un teren agricol, intrat în posesia sa în 2009, evaluat la circa 6 000 de lei. În 2020, acesta și-a cumpărat un apartament de 61 m², estimat la valoarea de 40 000 de euro (preț de piață).

Iar în 2024, liderul „Democrația Acasă” a cumpărat și un Mercedes fabricat în 2015, evaluat la aproximativ 360 000 de lei.

stripes.com

Pe clădirea Pentagonului au fost instalate plăci cu inscripția „Departamentul Războiului”

Pe clădirea Pentagonului din SUA au fost instalate plăcuțe cu inscripția „Departamentul Războiului” în locul celor vechi cu „Departamentul Apărării”. Noile panouri din bronz au fost montate personal de șeful Pentagonului, Pete Hegseth, relatează stripes.com. El a declarat că „abordează cu maximă seriozitate redenumirea instituției”.

Președintele SUA, Donald Trump, a semnat încă în septembrie un decret privind redenumirea Departamentului Apărării în Departamentul Războiului. Noua denumire este deja folosită în comunicatele de presă ale instituției, însă pentru modificarea oficială este necesară o decizie a Congresului. Deocamdată nu se știe când va fi examinată această inițiativă, dar mulți democrați s-au pronunțat deja împotriva ei.

Respectăm tot ceea ce a reprezentat Departamentul Apărării, dar acum începe o nouă eră — era Departamentului Războiului, orientat spre victorii în războaie și spre o înțelegere clară a misiunii. Trupele noastre trebuie să plece în misiuni având conștiința clară că obiectivul lor este să obțină succes și să învingă”, a declarat Pete Hegseth.

NBC scrie, cu referire la surse anonime din Congres, că redenumirea departamentului ar putea costa 2 miliarde de dolari. Cheltuielile vor depinde de numărul de inscripții, antete și alte elemente de identificare ce trebuie înlocuite.

Departamentul Apărării al SUA, denumit tradițional Pentagon datorită formei clădirii sale, a fost creat în structura actuală în 1947. Instituția a unificat marina militară, forțele terestre și forțele aeriene. Primele două au fost anterior o singură instituție și se numeau Departamentul Războiului, care exista încă din 1789.

Între 1947 și 1949, departamentul unificat s-a numit Departamentul Național Militar, iar din 1949 — Departamentul Apărării.

timeserver.ru

Fusul orar al Republicii Moldova va fi introdus pentru prima dată în lege. Motivul

Fusul orar al Republicii Moldova – UTC+2 – ar urma să fie consfințit oficial în legislația națională. Guvernul a pregătit un proiect de hotărâre în acest sens, deoarece, după proclamarea independenței, țara noastră nu și-a introdus fusul orar în lege, iar acesta este una dintre măsurile obligatorii în procesul de integrare europeană, transmite EL.

Republica Moldova se află în Europa de Est, unde se aplică fusul orar UTC+2. Pe lângă stabilirea orei oficiale, autoritățile intenționează să stabilească și procedura de trecere la ora de vară — în conformitate cu practica țărilor UE. Dacă statele-membre ale Uniunii Europene vor renunța la schimbarea sezonieră a orei, Moldova le va urma exemplul, pentru a evita eventuale probleme în transportul de pasageri și mărfuri, turism și alte domenii.

Precizăm că, în septembrie 2018, Comisia Europeană a propus statelor-membre ale blocului comunitar să renunțe la trecerea la ora de iarnă și de vară. În sprijinul acestei decizii, CE a prezentat rezultatele unui sondaj la care au participat 4,6 milioane de cetățeni ai UE, dintre care 84% s-au pronunțat pentru eliminarea schimbării orei. De asemenea, potrivit Comisiei Europene, nu există motive economice pentru a continua schimbarea orei — economisirea de electricitate este minimă. În același timp, schimbarea orei dăunează sănătății.

Chișinăul a promis atunci că și Republica Moldova va renunța la schimbarea sezonieră a orei.

Parlamentul European a susținut propunerea. Ultima schimbare a orei era planificată pentru martie 2021. Însă, deocamdată, s-a decis să nu se ia o hotărâre definitivă, deoarece pe teritoriul UE există trei fusuri orare, iar între unele state-membre nu există consens. Prin urmare, renunțarea la trecerea la ora de iarnă și de vară a fost amânată până în 2026.

(VIDEO) 1295 de lei: De ce studenții din Moldova sunt nevoiți să muncească în loc să studieze?

Studenții din Moldova se zbat între studii și necesitatea de a-și asigura existența. Motivul — bursa de categorie I este de doar 1295 de lei, de trei ori mai mică decât coșul minim de consum (3300 de lei). Consiliul Național al Tineretului cere egalarea acestor indicatori, precum și introducerea unor măsuri suplimentare de sprijin, cum ar fi subvenții pentru cămine și credite educaționale cu dobândă 0%. Poveștile studenților confirmă gravitatea problemei: unora nu le ajunge bursa nici măcar pentru plata căminului, iar alții sunt nevoiți să lucreze în fast-food sau ca dansatori pentru a reduce povara financiară asupra părinților. Asta afectează direct performanța academică — studenții recunosc că nu reușesc să îndeplinească toate sarcinile la timp.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

screenshot

Munteanu plantează copaci la Cimișlia. Premierul a venit însoțit de cățelușul său (VIDEO)

Prim-ministrul Alexandru Munteanu participă pe 15 noiembrie la campania națională de împădurire. Acesta a venit împreună cu câinele său, potrivit unor imagini video surprinse de Pro TV.

Premierul, alături de mai mulți deputați, plantează copaci în satul Mihailovca, raionul Cimișlia, ca parte campaniei de împădurire. Acesta a fost surprins la fața locului cu patrupedul său.

Amintim că, astăzi, 15 noiembrie, a fost dat startul campaniei naționale de împădurire de toamnă, care este parte a Programului Național de Extindere și Reabilitare a Pădurilor, inițiat de președinta Maia Sandu. Prin această inițiativă, să planifică plantarea a 145 000 de hectare de pădure până în anul 2032. În primii doi ani de la lansarea programului au fost împădurite peste 16 000 de hectare, iar până la finalul lui 2025 se va ajunge la 20 000 de hectare.

Pe 12 noiembrie, Alexandru Munteanu a publicat un videoclip în care a comunicat că membrii Guvernului vor participa la acțiunile de plantare și i-a îndemnat și pe cetățeni să o facă. Informațiile privind locațiile și persoanele de contact sunt disponibile AICI.

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: