Mituri și adevăruri despre mașinile electrice, cu Alexandru Ciudin, directorul Agenției pentru Eficiență Energetică

1. Insuficiență de modele de automobilele electrice la prețuri accesibile

În 2021 pe piață erau 44 de modele de automobile cu prețul sub 50.000 EUR (preț mediu 35.000 EUR). Aceste automobile au o autonomie în mediu aproximativ de 300 km cu bateria plină. Disponibilitatea acestui segment mediu pe piața de afaceri este un pas important către o piață accesibilă pentru automobilele electrice de mâna a doua. Cercetările recente arată că mai mult de 2,5 milioane de mașini cu emisii zero vor fi livrate în UE până în 2025. În același timp, cererea UE pentru mașini cu emisii zero va fi între 1,3 și 1,9 milioane de vehicule până în 2025. Prin urmare, la nivel european, pe piață nu vor lipsi vehiculele electrice.

2. Extragerea litiul-ui (utilizat în baterii) are efecte dezastruoase asupra ecologiei

Litiul este extras aproape exact în același mod ca și oricare zăcământ ca, de exemplu, sarea, fără consecințe asupra ecosistemului.

3. Acumulatoarele mașinilor electrice nu pot fi reciclate

Există multe metale prețioase în baterii, iar după degradarea lor toate materialele pot fi refolosite. Dacă în bateriile vechi utilizate de automobilele convenționale există plumb, atunci în bateriile utilizate de mașinile electrice, nu există un material similar, iar electrolitul din aceste baterii este complet netoxic și inofensiv.

4. Acumulatoarele mașinilor electrice au o durată mică de viață

Mulți consideră că dacă bateria din telefoanele mobile se epuizează după doi ani, atunci și cele din automobilele electrice se vor epuiza. Chiar dacă bateria telefoanelor se defectează după doi ani, acest lucru nu se poate întâmpla cu o baterie de mașină din cauza BMS (Batery Management System). Chiar și așa, producătorii de mașini oferă garanții pentru baterii până la șapte ani, unii chiar și opt ani.

Producătorii garantează în prezent circa 2.000 de cicluri de încărcări pentru acumulatoarele automobilelor electrice. Ce înseamnă asta? Cel mai simplu mod de a calcula acest lucru este de a înmulți autonomia mașinii cu numărul de cicluri. De exemplu automobilul are o autonomie de 300 km, înmulțind la 2000 de cicluri, vom obține o durată de 60.000 km.

5. Acumulatoarele nu pot fi utilizate după epuizare

Aceste baterii ale mașinilor electrice pot fi utilizate mai apoi pentru a depozita energia în casă, astfel vor prinde ,,a doua viață”. În acest mod ele pot fi utilizate cel puțin încă o perioadă.

6. Autonomie destul de mică a mașinilor electrice

Autonomiile celor mai populare mașini electrice disponibile în prezent sunt între 300 și 400, chiar și peste 500 km. Luînd în considerare că în mediu o mașină la noi în Chișinău parcurge mai puțin de 40 km/zi, atunci ar fi suficientă o încărcare o dată pe săptămână.

7. Mașinile electrice nu sunt sigure

Testele de impact arată că mașinile electrice sunt în medie la fel de sigure sau chiar mai sigure decât mașinile convenționale. O mașină electrică este diferită de o mașină convențională. De exemplu, este mai grea și greutatea este mai mult în partea inferioară. Aceasta se datorează faptului că bateriile în majoritatea cazurilor sunt situate în partea de jos a mașinii. Mașinile electrice pot accelera și frâna adesea mai repede. La fel ca majoritatea mașinilor noi, au tehnologie modernă pentru a crește siguranța. Un exemplu este frânarea automată, care se numește Sistem avansat de frânare de urgență (AEBS).

8. Încărcarea automobilelor electrice este foarte scumpă

Multe stații de încărcare din Chișinău nu taxează (încă) pentru încărcare. Singurul lucru discutabil este numărul relativ mic de stații de încărcare. În mare parte toți proprietarii de automobile electrice își încarcă automobilele acasă.

9. Încărcarea unui automobil electric poate provoca risc de incendiu sau scurtcircuit

O stație de încărcare este conectată la un sistem electric separat. Are propria sa siguranță și adesea și un întrerupător separat cu împământare. Acest lucru previne declanșarea siguranței și este ignifugă.

10. Motorul unei mașini electrice nu face zgomot, astfel crează riscuri suplimentare pe drum

Motorul unei mașini electrice nu face zgomot. Dar aceasta se observă doar la viteze mici. Când se merge cu o viteză mai mare decât 50 de kilometri pe oră, nu mai există nicio diferență de sunet față de alte mașini. De la 1 iulie 2021, fiecare mașină electrică nouă trebuie să aibă un sistem de alertă acustică a vehiculelor (AVAS). Acesta este un sistem automat care avertizează cu un semnal sonor la viteze mici ceilalți participanți la trafic.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Maia Sandu, în Germania: a primit Premiul Franz Josef Strauss în valoare de 10.000 de euro

În cadrul vizitei din Germania, președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, a primit Premiu Franz Josef Strauss, în valoare de 10.000 de euro, acordat de Fundația Hanns Seidel, în semn de recunoaștere a angajamentului său pentru democrație, libertate și parcursul european al Moldovei.

Potrivit Președinției, ceremonia de decernare a avut loc la München, în prezența prim-ministrului bavarez Markus Söder și a președintelui Fundației Hanns Seidel, Markus Ferber, cu care șefa statului a avut și întrevederi bilaterale. Discuțiile s-au concentrat pe consolidarea cooperării cu landul Bavaria în domenii precum economia, securitatea, educația și dezvoltarea regională.

„Acest premiu este despre recunoașterea efortului tuturor moldovenilor care, zi de zi, contribuie la consolidarea democrației în țara noastră. Este despre toți oamenii din regiunea noastră care, în fața provocărilor, aleg curajul, adevărul și pacea”, a declarat Maia Sandu.

Premiul Franz Josef Strauss, instituit în memoria fostului lider bavarez cunoscut pentru susținerea unui proiect european puternic, este acordat personalităților internaționale care contribuie la promovarea valorilor democratice și la consolidarea păcii și libertății în Europa.

Președinta Maia Sandu a anunțat că va dona suma de 10.000 de euro, care însoțește premiul, pentru conservarea și promovarea patrimoniului muzical al compozitorului Eugen Doga, unul dintre cei mai valoroși oameni ai Republicii Moldova.

zerkalo.io

Soțul Svetlanei Tihanovskaia, eliberat alături de alți 13 deținuți politici din Belarus

În Belarus au fost eliberați 14 deținuți politici, printre care și opozantul Serghei Tihanovski, soțul Svetlanei Tihanovskaia, aflată în exil. Eliberarea a avut loc pe 21 iunie, după o întâlnire la Minsk între președintele Belarusului, Alexandr Lukașenko, și Keith Kellogg, trimisul special pentru Ucraina al președintelui american Donald Trump.

Potrivit publicației Zerkalo, printre cei eliberați se numără Serghei Tihanovski, Kirill Balahonov, Akihira Gaevski-Hanada, Natalia Dulina, Igor Kornei, Galina Krasnianskaia, Serghei Șeleg și alții.

„Datorită conducerii ferme a președintelui Trump, astăzi au fost eliberați 14 deținuți din Belarus. Mulțumim guvernului Lituaniei pentru cooperare și ajutor — rămân un adevărat prieten și aliat”, a scris pe X John Cole, adjunctul reprezentantului special Keith Kellogg, după întrevederea acestuia cu Lukașenko.

De remarcat că în cadrul Conferinței de Securitate de la München, în februarie, Keith Kellogg a discutat cu Svetlana Tihanovskaia despre importanța includerii situației din Belarus în negocierile de pace dintre Rusia și Ucraina.

***

În 2020, Serghei Tihanovski, autor și gazdă a popularului vlog «Страна для жизни» de pe YouTube, intenționa să candideze la alegerile prezidențiale. Cu mult înaintea campaniei, Tihanovski călătorea prin țară și discuta în direct cu cetățenii. În timpul uneia dintre aceste deplasări a fost reținut și închis pentru câteva zile. CEC i-a respins cererea de înregistrare a grupului de inițiativă, iar atunci soția sa a decis să candideze în locul lui.

În decembrie 2021, Tihanovski a fost condamnat la 18 ani de închisoare. KGB-ul belarus l-a inclus pe lista persoanelor „implicate în activități teroriste”. În februarie 2023, pedeapsa i-a fost majorată cu încă un an și jumătate pentru presupusă nerespectare a regimului penitenciar.

„Reconstituire militară” la Tiraspol: copii în uniforme sovietice și tehnică de război pe fundalul melodiei „Katiușa”

În ciuda apelurilor lansate de autoritățile de la Chișinău, la Tiraspol s-a desfășurat sâmbătă, 21 iunie, o reconstituire a „operațiunii Iași-Chișinău din cel de-al Doilea Război Mondial”. Sute de persoane, inclusiv copii în uniforme sovietice, au participat la eveniment, unde au fost expuse piese de artilerie, tancuri și un lansator de rachete „Katiușa”, potrivit presei locale.

Participanții au cântat și dansat pe melodia „Katiușa”, cunoscută ca un simbol asociat cu armata sovietică.

Liderul nerecunoscut al regiunii transnistrene, Vadim Krasnoselski, a asistat la „reconstituire”. Solicitat de presa locală să comenteze poziția Chișinăului în raport cu evenimentul, Krasnoselski a declarat că „operațiunea Iași-Chișinău a fost despre eliberare”.

„Operațiunea Iași-Chișinău a fost despre eliberare, nu despre război. În urma ei, România a fost eliberată de ocupația fascistă, iar dictatorul Antonescu a fost executat de români în 1946, fiind condamnat ca criminal de război. Asta este o realitate istorică,” a spus liderul nerecunoscut de la Tiraspol.

Amintim că anterior, când Tiraspolul desfășura „repetițiile” pentru reconstituirea „operațiunii Iași-Chișinău din cel de-al Doilea Război Mondial”, autoritățile de la Chișinău au condamnat aceste acțiuni, pe care le califică drept provocări menite să tensioneze situația și să submineze pacea din regiune.

Solicitat să comenteze situația, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă, a făcut apel la calm și liniște. El a îndemnat cetățenii de pe malul drept și malul stâng al Nistrului să nu se lase provocați.

„Așa cum guvernul acționează cu înțelepciune, ne dorim ca oamenii atât din stânga cât și din dreapta Nistrului să fie liniștiți, să nu se lase provocați de astfel de acțiuni. Este clar că o asemenea activitate își dorește să provoace tensiuni, o stare de conflict, să ațâțe spiritele și este clar că pentru cetățenii de pe malul drept astfel de activități sunt inacceptabile. (…) Oamenii de pe malul stâng ar fi bine să nu participe la astfel de activități, care nu urmăresc decât niște obiective de ordin politic, care nu sunt de origine națională, din țara noastră. Ele vin de peste hotare, cu instrucțiuni ce trebuie să se facă. Nu ne lăsăm provocați, acesta este mesajul nostru”, a declarat Vodă.

Serghei Tarnovschi a cucerit medalia de bronz la Campionatul European de kaiac-canoe

Canoistul Serghei Tarnovschi a cucerit medalia de bronz în proba de canoe simplu masculin pe distanța de 1000 de metri, sâmbătă, la Campionatul European de kaiac-canoe de la Racice, Cehia.

Sportivul moldovean s-a clasat pe locul al treilea, cu timpul de 3 minute, 49 secunde și 128 de miimi. Titlul european a fost câștigat de românul Cătălin Chirilă, cronometrat cu 3 minute, 46 secunde și 781 miimi, urmat de cehul Martin Fuksa, cu 3 minute, 46 secunde și 838 miimi.

La Cupa Mondială de la Szeged, Ungaria, din luna mai a acestui an, Serghei Tarnovschi s-a clasat pe locul patru atât în proba de 500 de metri, cât și în cea de 1000 de metri, potrivit Ipn.

ГТС України

Ucraina a mulțumit Moldovei pentru contribuția la transportul de gaze prin ruta Transbalcanică

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a aprobat modificări ale unor acte normative pentru a simplifica schimburile transfrontaliere de gaze naturale, în vederea facilitării livrărilor către Ucraina prin ruta Transbalcanică. Operatorul Sistemului de Transport al Gazelor din Ucraina a mulțumit Republicii Moldova pentru poziția proactivă, menționând că „lucrăm împreună pentru securitatea energetică a Europei”.

Pe 20 iunie, operatorul ucrainean a anunțat că autoritatea de reglementare din Grecia a aprobat eliminarea restricțiilor privind accesul la punctul său virtual de tranzacționare, facilitând astfel exportul de gaze naturale către Ucraina.

Totodată, operatorul ucrainean a apreciat decizia ANRE din Moldova de a facilita schimburile transfrontaliere de gaze naturale.

„Acum, compania Vestmoldtransgaz va putea oferi un nou produs de capacitate, destinat transportului de gaze naturale pe ruta Căușeni–Grebenîchi. Acest tip de produs este disponibil doar în anumite condiții (rezervare minimă de volum – 5.300 MWh/zi, transport exclusiv pe acest traseu, în regim vamal de tranzit). Astfel, utilizarea sistemului de transport al gazelor din Republica Moldova devine mai atractivă pentru cei care livrează gaze naturale către Ucraina”, a precizat operatorul ucrainean.

„Salutăm deciziile autorităților de reglementare din Grecia și Moldova, care sporesc atractivitatea comercială a transportului de gaze prin ruta Transbalcanică. Le mulțumim și colegilor de la DESFA și Vestmoldtransgaz pentru poziția proactivă. Lucrăm împreună pentru securitatea energetică a Europei”, a declarat directorul general interimar al operatorului ucrainean, Vladislav Medvedev.

***

Gazul va fi livrat din Grecia în Ucraina, prin Moldova, cu un tarif unic redus cu 25%. Potrivit Ministerului Energiei, operatorii de transport din Grecia, Bulgaria, Moldova, România și Ucraina vor oferi, în perioada iunie–octombrie, un produs comun de rută lunară, care garantează capacitatea necesară pentru livrare. Ministerul a subliniat că această măsură va contribui la scăderea tarifelor de transport în beneficiul utilizatorilor sistemului moldovenesc de gaze.

Licitațiile pentru vânzarea capacității aferente lunii următoare vor avea loc în a patra zi de luni a fiecărei luni. Alocarea capacităților se va face printr-un mecanism de licitație cu preț unic.

Prima licitație este programată pentru 23 iunie.

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: