Blue Air

Tranzacție în pofida sechestrului. Cum a reușit Blue Air să vândă cota pe care o deținea în Air Moldova

Compania aeriană Blue Air din România a motivat vânzarea cotei pe care o deținea în compania proprietară a Air Moldova prin dorința de a se axa pe piețele deja dezvoltate. De menționat că tranzacția a avut loc deja după ce procuratura a pus sechestru pe capitalul și pe unele active ale Air Moldova. NM a analizat, cum e posibil așa ceva.

Compania low-cost Blue Air din România a comunicat pentru NM, solicitată printr-un demers, de ce a decis să vândă cota pe care o deținea în întreprinderea Air Moldova. «După analiza efectuată la începutul acestui an, Blue Air a decis să renunțe la cota sa [din Air Moldova] și a inițiat procedurile în acest sens. Prioritatea Blue Air pentru perioada următoare este consolidarea pozițiilor pe piețele deja dezvoltate», au comunicat pentru NM cei de la Blue Air. Compania nu a dezvăluit suma tranzacției.

Noi nu am reușit să obținem un comentariu al Air Moldova: serviciul de presă al acestei întreprinderi a promis că va lua legătura cu NM, dacă va fi un comunicat de presă oficial în acest sens.

Reamintim că este vorba despre vânzarea de către compania aeriană Blue Air a cotei de 49% pe care o deținea în Air Moldova. Blue Air a vândut cota sa lui Dzintars Pomers, directorul general al Civil Aviation Group. Celelalte 51% din Civil Aviation Group aparțin lui Serghei Melnic și Andrei Ianovici, cetățeni ai Moldovei (câte 25,5%).

De menționat că tranzacția de vânzare-cumpărare a cotei Blue Air a avut loc în perioada 18 septembrie – 7 octombrie, când Centrul Național Anticorupție și Procuratura Anticorupție au pus sechestru pe suma de 301,6 milioane de lei, adică 100% din capitalul social al Air Moldova. Tot atunci, a fost pus sechestru și pe bunurile companiei, în valoare totală de 670 de milioane de lei, inclusiv automobile, imobile și două aeronave. Sechestrul a fost pus în cadrul investigației în dosarul despre spălarea de bani în proporții deosebit de mari în timpul privatizării Air Moldova.

Ulterior, Procuratura Anticorupție a precizat că Blue Air a vândut cota sa din capitalul Civil Aviation Group, iar sechestrul a fost pus pe o parte a capitalului și unele active ale Air Moldova.

Igor Munteanu, președintele comisiei speciale care s-a ocupat de investigația legalității tranzacțiilor de privatizare și concesiune din ultimii ani, a menționat pentru NM că încă de la început, Blue Air a fost un paravan în compania Civil Aviation Group, creat înainte de privatizarea Air Moldova. «Încă de la început, Blue Air a asigurat paravanul pentru alți acționari care au obținut 51%. Dacă Blue Air nu ar fi acceptat să participe la această tranzacție, ei (coproprietarii companiei. – NM) nu ar fi putut corespunde criteriilor [necesare pentru a participa la concursul de privatizare]», a spus Munteanu.

Ruslan Uskov, partenerul companiei juridice Brodsky Uskov Looper Reed&Partners, a menționat pentru NM că decizia de a pune sechestru pe capitalul Air Moldova sau capitalul fondatorilor companiei care gestionează Air Moldova a depins de materialele dintr-un dosar penal. «Dacă Civil Aviation Group nu figurează în dosarul penal, nu există temei pentru a pune sechestru pe capitalul acesteia. Totodată, plecarea unuia dintre fondatorii acestei companii nu-l scutește de răspundere», a spus Uskov.

Potrivit afirmațiilor sale, participarea Blue Air alături de o companie implicată într-un dosar penal ar putea influența negativ asupra relațiilor acesteia cu băncile. «Acum  [în multe țări], funcționează legea despre ultimul beneficiar. În baza acesteia, băncile pot să închidă conturile companiei ori să nu deschidă altele noi doar pentru că numele ei figurează într-un dosar penal. Băncile nu se interesează dacă această companie este vinovată. Sunt cazuri în care o parte este în rol de pătimit, dar băncile oricum refuză să deschidă conturi», a precizat Uskov.

El a mai menționat că în astfel de cazuri, oricât de mult și-ar dori, e prea puțin probabil că statul ar putea interzice schimbarea structurii proprietarilor. «Schemele pot din mai multe etape (când fondatorii au fondatori care, la rândul lor, au alți fondatori etc. – NM). Acest lucru poate fi urmărit, însă este ireală interzicerea întregului lanț. Se poate face în așa fel ca [în procesele de concesiune și de privatizare] să participe doar persoane fizice, însă atunci se desprind marile companii investiționale care au un capital cu o structură dificilă», a concluzionat expertul.

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

timeserver.ru

Fusul orar al Republicii Moldova va fi introdus pentru prima dată în lege. Motivul

Fusul orar al Republicii Moldova – UTC+2 – ar urma să fie consfințit oficial în legislația națională. Guvernul a pregătit un proiect de hotărâre în acest sens, deoarece, după proclamarea independenței, țara noastră nu și-a introdus fusul orar în lege, iar acesta este una dintre măsurile obligatorii în procesul de integrare europeană, transmite EL.

Republica Moldova se află în Europa de Est, unde se aplică fusul orar UTC+2. Pe lângă stabilirea orei oficiale, autoritățile intenționează să stabilească și procedura de trecere la ora de vară — în conformitate cu practica țărilor UE. Dacă statele-membre ale Uniunii Europene vor renunța la schimbarea sezonieră a orei, Moldova le va urma exemplul, pentru a evita eventuale probleme în transportul de pasageri și mărfuri, turism și alte domenii.

Precizăm că, în septembrie 2018, Comisia Europeană a propus statelor-membre ale blocului comunitar să renunțe la trecerea la ora de iarnă și de vară. În sprijinul acestei decizii, CE a prezentat rezultatele unui sondaj la care au participat 4,6 milioane de cetățeni ai UE, dintre care 84% s-au pronunțat pentru eliminarea schimbării orei. De asemenea, potrivit Comisiei Europene, nu există motive economice pentru a continua schimbarea orei — economisirea de electricitate este minimă. În același timp, schimbarea orei dăunează sănătății.

Chișinăul a promis atunci că și Republica Moldova va renunța la schimbarea sezonieră a orei.

Parlamentul European a susținut propunerea. Ultima schimbare a orei era planificată pentru martie 2021. Însă, deocamdată, s-a decis să nu se ia o hotărâre definitivă, deoarece pe teritoriul UE există trei fusuri orare, iar între unele state-membre nu există consens. Prin urmare, renunțarea la trecerea la ora de iarnă și de vară a fost amânată până în 2026.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: