Alexandru Ciudin: Un oraș inteligent este mai întâi de toate format din oameni inteligenți

Eficiența energetică nu înseamnă doar infrastructura fizică, ci și gestionarea tuturor sistemelor și fluxurilor într-o manieră care reduce consumul de energie și economisește resursele. O aglomerare urbană are atât de multe sisteme ce pot fi automatizate, digitalizate și analizate în continuu pentru a ușura viața locuitorilor, iar tehnologiile avansează atât de rapid, încât nu există limite pentru inovații.

La o adică, nici măcar banii nu sunt cea mai mare problemă, căci există mecanisme inovative de finanțare a măsurilor de eficiență energetică. Despre potențialul Republicii Moldova în dezvoltarea orașelor inteligente, am discutat cu directorul Agenției pentru Eficiență Energetică, Alexandru Ciudin.

– Deși peste tot în lume despre orașe inteligente sau smart cities se discută tot mai mult, conceptul rămâne a fi relativ nou pentru Republica Moldova. Care este diferența dintre orașul prezentului și un oraș din anii 2000?

Un oraș inteligent este mai întâi de toate format din oameni inteligenți. Putem implementa tehnologii moderne pentu protecția mediului, gestionarea deșeurilor, mobilitate sau transport, dar scopul final al unui oraș inteligent este să creeze condiții bune de viață pentru locuitori.

Conceptul de oraș inteligent nu este doar un termen popular și modern, ci și din ce în ce mai vital pentru dezvoltarea unui oraș, fie el mic sau mare. În prezent, concurență există nu numai între diferite companii sau producători care își dezvoltă afacerile, dar și între orașe și țări.

Orașele inteligente reprezintă, în fond, o metodă de gestionare a treburilor orășănești cu ajutorul cunoștințelor și tehnologiilor disponibile, care până recent erau de neimaginat. Tehnologia poate fi cumpărată, dar construirea unui oraș inteligent durează ani de zile, luând în considerație specificul, istoria, tradițiile culturale și, de asemenea, posibilitățile economice ale unui anumit oraș. Tendința orașelor este de a atrage cât mai mulți tineri, profesioniști și antreprenori pentru a dezvolta urba. Sunt elaborate programe de dezvoltare și strategii de a atrage mai mulți turiști și oaspeți, de a deschide mai multe instituții de învățământ, și toate acestea, pentru ca orașul să prospere și, prin urmare, statul să se dezvolte. Acesti factori obligă autoritățile locale și municipalitățile să fie inovatoare și să ofere condiții și soluții „inteligente” tinerilor, cercetătorilor și întreprinzătorilor. Orașele inteligente trebuie să implementeze cele mai noi tehnologii pentru a putea crea și îmbunătăți calitatea vieții tuturor, nu doar a unui anumit grup de oameni.

Dacă e să comparăm un oraș european din anii 2000 și unul din 2020, vom observa că 20 de ani în urmă infrastructura era una digitală. Toată infrastructura – energie, transport, ecologie, sănătate – erau dezvoltate separat, iar datele erau colectate combinat. Deci, concluzionăm că orașele inteligente au evoluat din orașele digitale, ca urmare a interconectării tuturor acestor sectoare, cu un accent sporit pe ecologie și durabilitate.

– Care este orașul inteligent de la care Chișinăul ar trebui să ia exemplu?

– Cred că orașul Chișinău nu trebuie să ia exemplu de la alte orașe. Fiecare oraș trebuie să fie inteligent, în măsura în care să poată să rezolve problemele locuitorilor săi, să le asigure un mod de viață durabil și ecologic, și să răspundă provocărilor zilnice pe care le are orice locuitor al orașului. Totodată, cred că cel mai inteligent oraș este Amsterdam. Acest oraș are un concept și o direcție clară de dezvoltare. În fiecare an aici se organizează pentru locuitori Smart City Challenge, se acordă o atenție deosebită mediului înconjurător, se promovează foarte mult transportul ecologic, locuitorii sunt îndemnați și susținuți să utilizeze mașinile electrice, bicicletele și transportul public. Pe străzi puteți găsi iluminat stradal inteligent, care monitorizează fluxul de pietoni și mașini, iar în baza datelor colectate, se reglează iluminatul automat, astfel se reduce intensitatea energetică. A fost creat un centru de informare unde fiecare poate urmări grafice, publicații și rezultatele specifice ale proiectelor inteligente.

Orașul Viena a construit un cartier inteligent – Aspern, care, de asemenea, are un sistem sofisticat de comunicare cu cetățenii săi pe subiectul dezvoltării orașului. Londra, la fel, este un exemplu de soluție inteligentă în gestionarea deșeurilor. Lista poate continua. Ne putem inspira din străinătate, dar o soluție concreta nu poate fi preluată, deoarece după cum am menționat anterior, fiecare oraș are necesitățile și specificul său.

– Cum ar fi necesar să fie colectate datele pentru ca un oraș să fie inteligent?

– Piatra de temelie a unui oraș inteligent ar trebui să fie un „hub de date” centralizat, adică un loc în care vor fi colectate toate datele din diferite surse, iar mai apoi analizate și evaluate. Aceste surse pot fi, de exemplu, lămpile LED. Cu ajutorul senzorilor amplasați în iluminatul public, se poate de colectat date, nu doar despre nivelul de poluare a aerului sau despre traficul mașinilor, dar lămpile pot fi folosite drept sursă de energie pentru încărcarea vehiculelor electrice sau chiar a telefoanelor mobile. Fiecare cetățean poate contribui la îmbunătățirea infrastructurii orașelor, de exemplu, prin instalarea contoarelor inteligente, astfel, consumatorul poate avea o imagine de ansamblu în timp real a consumului și nu trebuie să aștepte facturile de la sfârșitul lunii. De asemenea, datele pot fi colectate din imagini prin satelit sau aplicații specializate, unde rezidenții își pot nota ideile și reclamațiile.

Posibilitățile de utilizare a tehnologiilor sunt nelimitate. Senzorii și dispozitivele care colectează date și informații constituie doar o mică parte din proces. Aceste date trebuie procesate și analizate rapid, în timp real. Cel mai important lucru este că aceste date să poata fi partajate și schimbate între diferite tehnologii. Soluțiile tehnologice trebuie să permită schimbul de date nu numai între senzori și dispozitive, ci și între platforme, locații și distanțe. Prin urmare, schimbul de date pe platforme multifuncționale de informații este mai important decât însăși tehnologia. Aceasta este soluția care va duce la mai multă inovație, securitate și rezolvarea problemelor actuale.

– De ce orașele trebuie să adopte soluții digitale ca să devina inteligente?

– Există mai multe motive. Primul motiv este că tot mai mulți oameni se mută la oraș, astfel este nevoie de găsit soluții pentru a face față creșterii numărului de populație în orașe. Un alt motiv, generat de un fenomen care se întâlnește și la noi în țară, este îmbătrânirea populației, respectiv, infrastructura orașelor va avea nevoie de unele schimbări, comparativ cu situația actuală.

Un alt factor care duce la adoptarea soluțiilor digitale este dezvoltarea clasei de mijloc care are necesități din ce în ce mai mari. Nu în ultimul rând, trebuie menționate măsurile de austeritate, care duc la reducerea bugetelor orașelor. Acest lucru afectează modul în care un oraș își va cheltui banii. De exemplu, Chișinăul cheltuie foarte mulți bani din bugetul său pentru gestionarea deșeurilor.

– Cât de receptivă este populația la noile tehnologii? Trebuie să fie educată în această privință?

– Pentru generația mea și pentru generațiile următoare, educația trebuie să fie cel mai important lucru. Consider că succesul în educație va depinde în viitorul apropiat de utilizarea tehnologiilor moderne și a sistemelor informaționale. În școli, pe lângă disciplinele tradiționale, precum matematica și limba română, ar trebui să fie introduse discipline, precum programarea și educația financiară. În același timp, școala trebuie să învețe generațiile tinere cum să se comporte și ce trebuie să facă atunci când o anumită tehnologie eșuează. În general, există un paradox, pe de o parte, orașele inteligente promovează tehnologiile noi și sustenabilitatea ecologică, iar, pe de altă parte, creează o anumită dependență a oamenilor față de tehnologii și de energie.

– Ce rol poate juca orașul inteligent în sănătate sau educație?

– Un serviciu medical inteligent are la bază, mai întâi de toate, accesibilitatea datelor despre sănătatea persoanelor. Tendința actuală este de a monitoriza pacienții continuu, pentru a interveni operativ în situațiile critice. Integrarea acestor sisteme de sănătate în conceptul general al unui oraș inteligent este foarte interesantă. De exemplu, pentru a monitoriza timpul de sosire a ambulanței la pacienți. De asemenea, educația inteligentă are la bază instruirea personalizată a copiilor, deoarece fiecare elev este personalitate și percepe informația diferit. Cu ajutorul noilor tehnologii, de exemplu, fața elevului este scanată și în funcție de expresia feței sale, sistemul modifică automat planul educațional, astfel încât elevul să absoarbă cât mai bine informațiile prezentate. Aceste metode au un mare succes, în special în predarea limbilor străine.

– Care este rolul mediului de afaceri în construirea unui oraș inteligent?

– Desigur, o cooperare strânsă între mediul afaceri și administrația autorităților publice este necesară pentru implementarea noilor tehnologii. Schimbul de experiență între mediul de afaceri și primării, împărtășirea cunoștințelor, sunt cheia succesului. Un rol important îl joacă și deschiderea companiilor către noile tehnologii care permit crearea unui ecosistem urban coerent, datorită căruia eficiența gestionării orașului va crește, locuitorii vor fi mult mai fericiți, iar calitatea vieții lor mai ridicată. Această abordare creează oportunități pentru dezvoltarea orașelor inteligente și o atitudine pozitivă a locuitorilor față de soluțiile inovatoare.

– Tehnologiile inteligente pot fi implementate și în orașele mici?

– Cred că potențialul cel mai mare al orașelor mici în a implementa tehnologiile inteligente ține de domeniul transporturilor, al energiei și, de asemenea, de mediu.

– Cu toții cunoaștem că tehnologiile inteligente sunt costisitoare. Cât de rentabile sunt aceste investiții, în cât timp se răscumpără?

– Atunci când vorbim despre orașe inteligente, trebuie să utilizăm mecanisme financiare și modele de afaceri netradiționale. Un exemplu pot fi EPC-urile (Contractele de Performanță Energetică) sau contractarea Companiilor de Servicii ESCO pentru a implementa măsuri de eficiență energetică și de economisire a cheltuielilor. Aceste modele de afaceri presupun, la fel, o procedură de achiziție a serviciilor, unde companiile selectate vor face o analiză a stării actuale, spre exemplu, a unei clădiri sau a iluminatului stradal, și în baza acestei analize va propune o soluție tehnică pentru a realiza economiile necesare.

Investițiile în soluții tehnice selectate sunt finanțate din resursele proprii ale companiei. Această companie este plătită ulterior din economiile realizate. Ideea de bază este că, o perioadă de timp, orașul va achita companiei serviciile executate în baza economiilor reale pe care le are. După finalizarea proiectului, consumul de energie ar trebui să fie considerabil mai mic, având și un impact pozitiv asupra mediului.

Piața serviciilor energetice se află la un stadiu incipient în Republica Moldova, iar principala barieră până nu demult a fost abordarea reticentă a instituțiilor financiare la un asemenea model de afacere și cadrul normativ imperfect. AEE fiind o instituție responsabilă, cu atribuții în acest domeniu, am inițiat, în acest an, realizarea unei foi de parcurs în care vom identifica soluțiile și pașii care trebuie întreprinși pentru a ajusta cadrul normativ, instituțional și fiscal, și contractele de performanță energetică în sectorul public să devină o realitate. Totodată, vreau să menționez că sectorul privat are undă liberă și nu are nici o constrângere de a implementa asemenea proiecte netradiționale.

– Mobilitatea este o problemă importantă pentru orașe. Există vreo soluție optimă generală pentru orașe, care ar lucra și în Chișinău?

– Sistemele de gestionare a traficului urban utilizează deja o gamă largă de senzori, de la detectoare fizice, camere video, până la procesarea imaginii spațiale. Trebuie remarcat faptul că până și propriul vehicul sau telefonul mobil în acest concept devine un senzor inteligent care oferă date importante.

Gestionarea traficului urban va depinde din ce în ce mai mult de gestionarea corectă a diferitor tipuri de transport, vehicole, biciclete, automobile sau taxiuri. Transportul public în viitor va juca un rol foarte important, iar electromobilitatea va fi de neînlocuit, deoarece este mai puțin nocivă și nu poluează atmosfera. Cetățenii vor concepe transportul public prin prisma serviciiilor de mobilitate și vor avea cerințe din ce în ce mai mari, așa cum le au acum față de serviciile de telecomunicații. Pentru a satisface cerințele, va fi posibilă utilizarea smartphone-urilor, care pot fi întrebuințate pentru optimizarea rutelor individuale, inclusiv a plăților mobile pentru aceste servicii.

– Cu certidudine în Europa găsim multe orașe inteligente, dar în Moldova orașele tind să fie inteligente?

– Undeva poate chiar și involuntar, dar eu cred că localitățile din Republica Moldova cu pași foarte modești tind spre a deveni localități inteligente. Este evident că avem de parcurs un drum foarte lung până vom construi orașe inteligente veritabile, dar este bine că am făcut primii pași. Și această v-o comunic în cunoștință de cauză, prin prisma proiectelor pe care le-am implementat noi pe parcursul ultimilor ani.

În linii generale, localitățile din țara noastră au implementat așa tehnologii ca de exemplu, furnizarea de date deschise, iluminat inteligent, clădiri eficiente din punct de vedere energetic, sisteme de control a traficului. Multe localități au elaborat planuri de dezvoltare, inclusiv planuri de acțiuni, unde cu siguranță au prevăzut și o componentă de smart city.

Dacă e să mă refer la proiectele finanțate de AEE, pot să vă comunic că am finanțat în câteva localități sisteme de iluminat stradal care pot fi reglate de pe telefonul mobil, prin telegestiune, de asemenea, au fost construite sisteme de iluminat stradal unde au fost instalate sisteme de dimare (controlul intensității luminoase), am implementat proiecte unde au fost instalate sisteme de colectare a datelor privind temperatura de afară, umiditatea, stații radio și monitorizarea video în locuri publice, rețele wi-fi, încărcarea telefoanelor mobile din surse regenerabile, treceri de pietoni inteligente etc. La fel și orașul Chișinău, în ultima perioadă se concentrează pe conectarea diferitelor aspecte ale infrastructurii, precum energie, transport, eficiența energetică a clădirilor sau introducerea de servicii inteligente, precum sistemul de plăți electronice în transportul public. Această soluție are un potențial mare de dezvoltare în viitor. Ele pot fi combinate cu alte elemente de infrastructură, cum ar fi parcări urbane sau o rețea de închirieri de biciclete urbane.

Foarte multe proiecte din țara noastră se implementează în infrastructură, de exemplu, în gestionarea deșeurilor, energie, aprovizionare cu apa etc., și deseori se neglijează investițiile în proiecte în care locuitoriii ar putea comunica mai mult între ei, s-ar asocia în comun pentru a construi un oraș mai prietenos, astfel oamenii pur și simplu ar trai mai bine, ar câștigă mai bine, ar avea mai mult timp pentru ei și pentru familiile lor. Per ansamblu nu cred că stăm rău la capitolul ideilor inovatoare sau implementarea proiectelor pilot. Cred că totuși rămânem în urmă la implementarea pe scară largă și la replicarea ulterioară a acestor soluții, care necesită de obicei o schimbare de abordare din partea societății, și nu în ultimul rând a conducerii localităților.

– Ce credeți că le lipsește localităților din Republica Moldova pentru a deveni inteligente?

– Principala problemă este bineînteles cea financiară. O altă problemă, pe care o văd eu, este lipsa unui concept comun al localităților noastre pentru acest domeniu. Din punct de vedere tehnic, fiecare element al ecosistemului urban are propria inteligență, fie că este vorba de bănci, sistemul de gestionare a deșeurilor, iluminatul public etc. Dar aceasta nu înseamnă că aceste sisteme odată fiind instalate automat, fac orașul mai inteligent. Doar atunci când acestea sunt interconectate între ele, între mai multe sectoare, putem vorbi despre soluții inteligente. O astfel de cooperare pe orizontală este o condiție necesară pentru dezvoltarea orașelor inteligente din țara noastră.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Денис Дерменжи / NewsMaker

Acuzațiile de malpraxis și mită de la Spitalul Raional Hîncești: ce a constatat comisia de anchetă internă

Comisia de anchetă internă de serviciu instituită de Spitalul Raional Hîncești în cazul bătrânului care a decedat luna trecută în instituție și-a finalizat activitatea pe 30 iunie. Aceasta nu a constatat aplicarea de tratamente inumane în privința bărbatului, după cu afirmă fiica acestuia. De asemenea, comisia a stabilit că șefa secției Anestezie și Terapie Intensivă (ATI), în care a fost internat bărbatul, nu ar fi instigat la dare de mită din partea rudelor. Astfel, spitalul a menționat că învinuirile aduse de fiica decedatului au „tentă de a defăima și denigra”. Precizările au fost făcute într-un comentariu acordat pentru NM.

Spitalul Raional Hîncești a declarat că, între 23 și 30 mai, perioadă în care bărbatul a fost internat, soția și alte rude l-au vizitat și au avut acces la „toate” etapele actului medical, au primit răspunsuri la întrebările acordate, și „nu au avut nicio obiecție privind tratamentul și comportamentul personalului medical”. Potrivit instituției, în intervalul de timp menționat, nu a parvenit nicio reclamație cu privire la starea sau modul de îngrijire al bolnavului, atât în scris, cât și verbal. Fiica bărbatului, Tatiana Foltea, a transmis sesizări, în perioada 1-2 iunie, în adresa Ministerului Sănătății și spitalului, ceea ce a condus la constituirea unei comisii de anchetă internă de serviciu.

Aceasta și-a finalizat activitatea pe 30 iunie.

Comisia de anchetă internă de serviciu a constatat „lipsa oricărui tratament și atitudine contrar protocoalelor standard” în perioada în care bărbatul a fost spitalizat. Comisia a mai stabilit că „au fost întreprinse toate acțiunile și au fost instrumentate toate procedeele de tratament” disponibile la Spitalul Raional Hîncești.

Nu a existat nicio imobilizare fizică a lui, după cum se vehiculează în postările de pe rețelele de socializare. Operarea cu termenul „imobilizare fizică” denotă o atitudine superficială, invocată de persoane neinițiate în totalitate cu procesul de tratament aplicat în instituția medicală. Periodic, pacientul N. Foltea devenea agresiv, agitat, fiind necesară intervenția medicului psihiatru, cu care s-a coordonat tratamentul. Uneori, devenea apatic, refuza să mănânce unele alimente, dar era hrănit de bufetieră sau infirmieră, iar uneori și de soție. Acestuia i-au fost prescrise perfuzii și, întru evitarea autovătămării, periodic i se fixa mâna pentru administrarea medicamentelor, procedeu justificat și necesar aceste cazuri. Aceste circumstanțe se mai confirmă și prin explicația parvenită de la un fost pacient, care a fost spitalizat în perioada 23-30 mai în același salon cu N. Foltea”, a menționat spitalul.

Instituția medicală a mai menționat că Comisia de anchetă internă de serviciu a constatat că faptele invocate de fiica bărbatului, privind instigare la dare de mită din partea șefei secției Anestezie și Terapie Intensivă, în care a fost internat acesta și, într-un final, a decedat, nu au avut loc.

Acest aspect rezultă din faptul că la internarea pacientului pe 23.05.2025 șefa secției ATI, I. Lisnic, nu era de gardă, încadrându-se în serviciu abia a doua zi. Respectiv, aceasta nu a avut contact cu rudele pacientului. De altfel, la internare a insista numai soția, iar autoarea acuzațiilor, T. Foltea, în genere nu era în țară. De asemenea, nu s-au stabilit alte fapte de solicitare de „recompensă” din partea a altor lucrători medicali ai instituției”, a adăugat spitalul.

Spitalul Raional Hîncești a declarat că acuzațiile fiicei decedatului au „tentă de a defăimare și denigra imaginea” instituției medicale. „Înțelegem starea psihologică a acesteia, survenită în urma decesului părintelui, dar ar fi fost mai benefic de a se documenta, de a analiza evoluția procesului de tratament medical aplicat tatălui său în cadrul Spitalului Raional Hîncești, cât și a atitudinii personalului medical la realizarea acestui proces. Suntem convinși că dacă se proceda atare, nu mai exista conflictul inițiat”, au adăugat reprezentanții instituției.

Spitalul a mai precizat că a propus soției și fiicei să se întâlnească pentru a analiza situația, însă acestea ar fi refuzat.

Amintim că bărbatul, în vârstă de 78 de ani, a murit recent la Spitalul Raional Hîncești, la sfârșitul lunii mai, iar fiica sa, Tatiana Foltea, a acuzat personalul medical că i-ar fi aplicat tratamente inumane în ultimele zile de viață. Potrivit acesteia, pacientul ar fi fost ținut legat de mâini și picioare timp de o săptămână, izolat într-un salon, fără a fi consultat de un medic specialist. Femeia a mai spus că șefa secției Anestezie și Terapie Intensivă, Irina Lisnic, ar cerut „o recompensă” pentru ca bărbatul să fie menținut la ATI.

Pe 2 iunie a fost inițiată o anchetă de serviciu pentru a examina circumstanțele semnalate.

VIDEO Rusia schimbă regulile pentru moldoveni/ Carburanți, mai ieftini/ Biserică confiscată în nordul țării?

Cele mai importante știri din Moldova și din lume în noua ediție NewsMaker!

Subiectele ediției:

— Moldova începe screeningul pe mediu și schimbări climatice, la Bruxelles
— Maia Sandu a semnat decretele: Serebrian și Kulminski – oficial ambasadori
— „Atac raider religios”: acuzații PSRM la adresa Mitropoliei Basarabiei
— Transportatorii au anunțat când vor protesta în fața Guvernului
— Acces în Rusia – numai cu notificare prealabilă
— S-a născut în cămașă: băiat de 15 ani, salvat după ce a căzut într-o fântână
— Cod galben de vânt puternic. De joi temperaturile cresc
— Bătrân agresat în propria casă pentru 900 de lei. Făptașii – la închisoare
— Contrabandă cu mașini din UE de aproape 3 milioane de lei
— Incendiu devastator în provincia Izmir din Turcia
— Permise și buletine false, vândute ca la târg: un bărbat reținut la Bălți
— Deținutul evadat din Penitenciarul Bender, prins după ce a jefuit o femeie
— Primă de 3.000 de lei pentru tinerii care se angajează. Sandu a semnat legea
— Carburanții se ieftinesc în Moldova
— Ce și-au dorit chișinăuienii pentru oraș, de ziua de naștere a lui Ion Ceban

Abonați-vă la NewsMaker – cele mai actuale știri fără cenzură.
Nu uitați să apăsați pe clopoțel pentru a nu rata noile ediții: zilnic, la 15:00 și 19:00, de luni până vineri.

ZdG

PAS, din nou acuzat că „a furat” un primar. ALDE: „Sunt puși să aleagă între demnitate și supraviețuire”

Iurie Ghenea, primar al comunei Cazangic, ales pe lista Alianței Liberalilor și Democraților pentru Europa (ALDE), și vicepreședinte ALDE, a solicitat excluderea din formațiune. Anunțul a fost făcut de președinta ALDE, Arina Spătaru, care a acuzat Partidul de guvernământ Acțiune și Solidaritate (PAS) că l-ar fi „recrutat” pe Ghenea.

Arina Spătaru a publicat pe pagina sa de Facebook o imagine cu cererea depusă de Iurie Ghenea în care solicită să fie exclus din ALDE și din funcția de vicepreședinte al formațiunii. Documentul datează din 25 iunie.

Politiciana a postat și un mesaj în care menționează: „Nu s-a schimbat nimic esențial din vremea lui Voronin. Statul, printr-un grup îngust de funcționari de la centru, împarte bani publici colectați din toată țara – plus fonduri europene – doar acolo unde politicul „înghite” și se supune. Primarii, mulți dintre ei cu 3-5 mandate în spate, sunt din nou puși să aleagă între demnitate și supraviețuire. Iar unii, din păcate, aleg să-și schimbe căciula, să se închine în fața celor de la guvernare, doar ca să mai aducă ceva fonduri în localitățile lor. Exact acest lucru s-a întâmplat acum cu un primar ales din primul tur pe listele ALDE, care l-a învins pe exponentul PAS și… tot acolo a ajuns. Pentru bani. Nu-l condamn. Îl înțeleg. Dar nu voi tăcea”.

Contactată de NM, Arina Spătaru nu putut să ne spună dacă Iurie Ghenea ar fi aderat la Partidul Acțiune și Solidaritate, dar a precizat că acțiunile sale asta o fac să creadă. Președinta ALDE a atras atenția asupra unor postărilor de pe Facebook ale lui Ghenea, în care promovează formațiunea de guvernământ.

El deschis face partizanat politic. Este evident”, a menționat ea.

screenshot

NewsMaker a solicitat un comentariu și de la Partidul Acțiune și Solidaritate, însă, deocamdată, nu am primit un răspuns.

Iurie Ghenea a devenit primar al comunei Cazangic, raionul Leova, în urma alegerilor locale generale din 2023, reprezentând ALDE.

În februarie 2024 a fost implicat într-un scandal. ZdG scrie că Ghenea, care activa și în calitate de profesor de matematică în gimnaziul din Sărăteni, localitate vecină cu Cazangic, ar fi lovit un elev. Ulterior, Ministerul Educației și Cercetării a anunțat că pe caz a fost inițiată o anchetă de serviciu și că Iurie Ghenea fost suspendat din funcția de profesor.

***

Amintim că, de când guvernează țara, Partidul Acțiuni și Solidaritate a mai fost acuzat că ar fi racolat primari aleși pe listele altor partide sau că ar fi încercat să o facă. Printre formațiunile care au adus astfel de învinuiri se numără Partidul Nostru, Platforma DA și PSDE (detalii – aici, aici și aici). PAS a respins învinuirile.

anticoruptie.md

Pensia pe cont propriu: moldovenii pot cumpăra stagiu de cotizare cu peste 20.000 de lei în 2025

Cetățenii Republicii Moldova pot procura stagiu de cotizare pentru a beneficia de pensie, în cazul în care nu au realizat un stagiu complet sau nu au contribuit la sistemul public de asigurări sociale în anumite perioade. Pentru a se asigura individual, persoanele interesate trebuie să achite, în anul 2025, suma de 20.518 lei, potrivit Teleradio-Moldova.

Această sumă anuală fixă este stabilită în fiecare an prin Legea bugetului public de asigurări sociale, a precizat pentru Teleradio-Moldova Petru Socolan, șeful Direcției Informare și Comunicare din cadrul Casei Naționale de Asigurări Sociale (CNAS).

Plata poate fi efectuată integral sau lunar, însă doar pentru anul în curs sau pentru anii anteriori. Nu este permisă achitarea în avans pentru anii viitori.

Potrivit lui Petru Socolan, această opțiune este aleasă în special de cetățenii care au lucrat în străinătate fără a fi asigurați în Republica Moldova, precum și de cei care au activat în misiuni diplomatice sau în organizații nonguvernamentale internaționale și au achitat contribuții sociale în alte state.

Pe lângă persoanele care doresc să se asigure individual, de această opțiune pot beneficia și proprietarii sau arendașii de terenuri agricole care le lucrează în mod individual. Pentru aceștia, plata stabilită pentru anul 2025 este de 5.226 lei.

Conform datelor CNAS, în anul 2024 au fost încheiate peste 720 de contracte de asigurare socială prin acest mecanism.

CNAS oferă și posibilitatea încheierii contractului online, cu condiția ca persoana să dețină semnătură electronică sau mobilă. Persoanele care lucrează terenuri agricole în mod individual trebuie însă să se prezinte personal la Casa Teritorială de Asigurări Sociale pentru a încheia contractul.

Potrivit sursei citate, astfel de contracte nu pot fi încheiate de persoanele care beneficiază deja de pensii în sistemul public de asigurări sociale și nici de cele care obțin venit asigurat în perioadele pentru care solicită asigurarea prin contract.

Perioada acoperită prin contract este considerată perioadă asigurată și se ia în calcul atât pentru pensia la limită de vârstă, cât și pentru ajutorul de deces.

În prezent, în Republica Moldova, stagiul complet de cotizare este de 34 de ani, atât pentru bărbați, cât și pentru femei.

VIDEO Drumuri, toalete și canalizare. Ce își doresc locuitorii Chișinăului pentru oraș, de ziua de naștere a primarului Ion Ceban

Pe 30 iunie, primarul Chișinăului, Ion Ceban, a împlinit 45 de ani. Cu această ocazie, NewsMaker a decis — contrar tradiției — să adune nu urări pentru primar, ci pentru orașul pe care îl administrează. Iar chișinăuienii au răspuns cu plăcere la această întrebare. Ei și-au dorit pentru oraș drumuri bune, toalete publice, stăpâni responsabili pentru câini, canalizare și multe altele.


Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.


Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: