„Am început să schimbăm regulile jocului”. Cum o mică afacere de familie a crescut și și-a diversificat activitatea

Ar putea fi vreo legătură dintre materialele de construcții, spălătoriile auto și plantele de grădină? S-a constatat că poate! Compania „Modem” din Moldova se ocupă de aceste afaceri atât de diferite. Totul a început acum 30 de ani, de la un mic atelier de producere a mobilierului. Dar ca să rămâi pe linia de plutire în anii 90 și 2000 trebuia să simți foarte bine piața, să nu-ți fie frică să riști și să te dezvolți încontinuu. NM descrie cum o mică întreprindere de familie s-a transformat într-un business cu o cifră de afaceri de peste 2 milioane de euro.

De la mobilă până la vopsele și lacuri

Soții Tatiana și Vladimir Mihalcean și-au înregistrat compania „Modem” în luna februarie 1992. „A fost cea de-a doua  întreprindere înregistrată în Moldova independentă. În pofida denumirii, compania noastră nu are nicio legătură cu calculatoarele și birotica. „Modem” înseamnă o abreviere a cuvintelor „mobilă de Moldova”, ne-a comunicat Ludmila Mihalcean-Doreanu, fiica fondatorilor companiei și actualul director general al acesteia.

Tatiana și Vladimir Mihalcean sunt ingineri constructori. Vladimir Mihalcean a acumulat capitalul inițial pentru lansarea afacerii activând în una dintre cooperativele de atunci: el a fost invitat să coordoneze lucrările de construcție a unui hotel de pe malul Nistrului. Cu acești bani el a cumpărat utilaje pentru producerea mobilierului și a închiriat o încăpere la uzina de calculatoare.

Timp de câțiva ani compania s-a ocupat de producerea mobilierului din lemn. Periodic, apărea problema insuficienței lacurilor. „Tata avea un prieten în Germania, acesta ne-a ajutat să negociem cu compania germană „Meffert” livrarea în Moldova a unui tir cu lacuri pentru comercializare. Mama insista că trebuie să ne extindem asortimentul. Din curiozitate, am adus și o paletă de vopsele. Au cumpărat-o într-o singură zi”, își amintește Ludmila Mihalcean-Doreanu.

Uzina germană avea un asortiment mare de produse și la mijlocul anilor ‘90 antreprenorii din Moldova au început să-și lărgească asortimentul de mărfuri. Echipa „Modem” susține că atunci piața era alta – oamenii aveau niște economii, iar cererea depășea cu mult oferta.

La ceva timp după începerea livrărilor de lacuri și vopsele, familia Mihalcean a decis să renunțe la producerea mobilierului și să se axeze pe comerțul cu materiale de finisaj.

Mașina de nuanțare a vopselei și marca proprie

La începutul anilor 2000 compania a achiziționat echipament special pentru nuanțarea vopselei, care permite alegerea exactă a oricărei nuanțe. Aceast echipament scanează culoarea mobilei și alege nuanțele potrivite pentru materialele de finisaj. O paletă conține 20 mii de nuanțe. Acest utilaj a permis companiei să participe în anul 2002 la proiectul de renovare a clădirii primăriei din capitală. „Până la renovare, primăria avea o altă nuanță. Noi trebuia să alegem culoarea istorică a clădirii. Cu ajutorul fotografiilor istorice și a utilajului nostru, i am reușit să alegem nuanța necesară”, a spus directorul companiei „Modem”.

La mijlocul anilor 2000 compania avea trei dealeri – la Chișinău, Bălți și Cahul. Atunci compania și-a lărgit rețeaua, propunând dealerilor să devină subdealeri. Însă criza din anul 2008 și-a făcut propriile ajustări și compania a început să lucreze direct cu magazinele regionale. „Era dificil de lucrat. Multe magazine aveau acorduri de loialitate cu furnizorii care nu le permiteau să ia produse de la concurenți. Noi am început să schimbăm regulile jocului, explicând magazinelor că anume ele decid cu ce furnizori doresc să lucreze și nu viceversa”, își amintește Ludmila Mihalcean-Doreanu.

În anul 2010 compania a început să producă la uzina germană produse cu propria marcă -„Modem” și s-o furnizeze în Moldova împreună cu materialele de construcție din Germania marca „Dufa”. „Acest lucru ne-a permis să concurăm și cu producătorii locali pe un segment mult mai ieftin. Mai târziu i am dezvoltat un brand nou – „Creative”,”, a menționat antreprenoarea.

Actualmente compania are un magazin propriu la Chișinău, cu suprafața de 2 mii m.p., 70 de unități comerciale în toată țara și 2 mii de articole pentru lucrări de finisaj. „Noi am înțeles imediat că nu vom putea concura cu marile magazine de materiale de construcție, unde se vinde totul și imediat, dar vom putea oferi cea mai complexă gamă de produse pentru lucrări de finisare”, a mai spus Ludmila Mihalcean-Doreanu.

Astăzi o jumătate din vănzările „Modem” revin cotei clienților profesioniști – companii de construcții, diriginți de șantier și alți clienți permanenți, iar altă jumătate din vânzări revine distribuitorilor.

Prima spălătorie tip tunel

În anul 2005, antreprenorii au decis să-și diversifice afacerea. Ludmila Mihalcean-Doreanu afirmă că ideea unei noi direcții a apărut datorită tatălui său: „La fel ca și altor persoane pasionate de autoturisme lui îi era dificil să-și spele automobilul fără a pierde 1-1,5 ore. Pe atunci erau doar spălătorii auto „manuale”, cu o lățime de bandă redusă, în care mereu erau cozi imense. Atunci tata a propus să investim într-un nou tip de spălătorii auto – cele de tip tunel”.

O asemenea spălătorie auto reprezintă ceva asemănător cu un tunel (de aici, și denumirea), în care automobilul intră și, pe măsură ce se mișcă, are loc spălarea automată. Investițiile în acest proiect au constituit circa 500 mii de euro. Compania a deschis prima spălătorie auto în sectorul Ciocana al capitalei. „Acesta a fost un salt pentru piața locală. Timp de o oră, o asemenea spălătorie auto putea deservi 45 de automobile. Timp de o lună, aveam câte 10 mii de automobile”, își amintește Ludmila Mihalcean-Doreanu.

Pe lângă eficiență înaltă, acest tip de spălătorii auto, în comparație cu cele tradiționale, previne pierderea apei – o resursă foarte importantă, deoarece toate operațiunile se efectuează luând în calcul timpul.

,La puțin timp după deschiderea spălătoriei la 500 de metria apărut una asemănătoare. Aceasta a fost deschisă de primul și, până în prezent, unicul concurent al companiei „Modem” pe segmentul spălătoriilor auto de tip tunel.

În anul 2010 „Modem” a deschis a doua spălătorie auto de tip tunel – pe str. Grenoble, între Botanica și Telecentru. Dar câțiva ani mai târziu, spălătoria a fost mutată la Buiucani, iar pe locul acesteia a fost amenajată o spălătorie cu autodeservire, care a început să se bucure de popularitate. La o asemenea spălătorie automobiliștii își pot spăla autoturismul de sine stătător, plătind doar pentru timpul care a fost necesar pentru aceasta. Este de două ori mai ieftin decât la spălătoria auto – în medie, 25 de lei contra 50 de lei.

Pe viitor „Modem” intenționează să-și extindă rețeaua de spălătorii auto ajungând în raioane: Ialoveni, Strășeni, Bălți. „În acest caz există o mare problemă – e dificil să găsim un teren cu o plată pentru chirieaccesibilă. Spălătoriile nu sunt o afacere foarte profitabilă precum pare. Noi lucrăm „pe alb”, plătim toate impozitele și taxele. De la fiecare spălătorie plătim TVA. În plus, se cheltuiește mult pentru apă și canalizare. Activitatea mai este dificilă și din cauza concurenței neloiale”, a precizat Ludmila Mihalcean-Doreanu.

Plantele decorative și design peisagistic

Acum câțiva ani cei de la „Modem” s-au gândit să-și lărgească gama de produse prin alte tipuri de mărfuri. „Oamenii se adresau după materiale pentru lucrările de finisaj, adică la etapa finală a lucrărilor de construcție. Următoarea etapă o constituie, de obicei, lucrările de amenajare a teritoriului Astfel, i am decis să ne ocupăm de plantele decorative și de designul peisagistic, prin aceasta prelungind contactul cu clienții”, a precizat Ludmila Mihalcean-Doreanu.

Am decis să cumpărăm plante decorative de la o pepinieră din Polonia. Dar am constatat că spațiile noastre comerciale sunt insuficiente. Atunci am convenit asupra unei colaborări cu rețeaua Metro. În luna mai curent compania „Modem” a deschis două centre de grădină pe teritoriul supermarketurilor Metro, fiecare având suprafața de o mie m.p., cu o gamă de 3-4 articole.

 

Potrivit afirmațiilor Ludmilei, Metro era interesat și mai devreme de comercializarea plantelor decorative, dar această ramură necesită cunoștințe speciale și vânzători consultanți bine pregătiți. „Pentru  acest proiect, am angajat o persoană care învață la English Gardening School. Ea elaborează strategia noastră de promovare. În plus, și eu mă ocup de design peisagistic și de grădinărit, şi aveam unele cunoștințe în acest domeniu”, a spus antreprenoarea.

Optimizarea proceselor de producere

Cifra de afaceri a companiei „Modem” constituie astăzi 2,1 milioane de euro. 73% din structura vânzărilor revin materialelor de construcție, 14% – spălătoriilor auto și 13% – plantelor decorative.

În cadrul companiei activează 49 de persoane, deci, unei persoane îi revin 43,2 mii de euro din cifra de afaceri. „Am fost în țările UE prin diferite programe de schimb de experienţă. Acolo sunt companii cu o cifră de afaceri de 2 milioane de euro și cu până la zece angajați, adică unui angajat îi revin 200 mii de euro din cifra de afaceri. Aceasta nu înseamnă că ei sunt mai inteligenți sau lucrează mai mult. Este vorba de optimizare. În țara noastră, din cauza salariilor mici, multe lucrări se efectuează manual sau câțiva angajați fac unul și același lucru. Este greșit. Salariile oricum vor crește și va trebui să optimizăm procesele de muncă”, este sigură Ludmila Mihalcean-Doreanu.

PotrivitLudmilei, optimizarea nu înseamnă reducerea personalului, ci simplificarea activității lor prin automatizarea la maxim a proceselor de muncă. „Datorită acestui lucru, un angajat execută un volum mai mare de muncă calificată și intelectuală și primește un salariu mult mai mare și oportunitatea de a se dezvolta”, a menționat antreprenoarea.

Pentru a optimiza activitatea în companie „Modem” a decis să implementeze un CRM (sistemul de gestiune a relației cu clienții – un set de strategii, politici și tehnologii destinate atragerii, reținerii și fidelizării clienților) și un site. Anterior acestui proiect, un manager regional scria cu mâna listele materialelor de construcție pe care le comandau magazinele din raioane ale companiei, contacta magazionerul din Chișinăucare colecta comenzile și, drept urmare, puteau apărea erori umane. De exemplu, un camion cu marfă sau cantitatea acesteia greșită putea să se deplaseze la 300 km de Chișinău și să revină pentru a corecta comanda. Sistemul integral de CRM a permis evitarea unor astfel de probleme. Managerii au început să includă comenzile direct în program, iar magazionerii au posibilitatea deja peste un minut să înceapă colectarea mărfurilor în același program, prin scanarea (verificarea conformității comenzii) codului de bare.

Acest program este integrat și cu magazinul online al companiei. „În perioada pandemiei, am constatat avantajele comerțului online. Când a fost anunțată perioada de carantină, am reușit să deservim online clienții noștri importanți. Datorită vânzărilor online am reușit să satisfacem necesitățile lor. […] Ce-i drept, acum, online-ul nostru a plecat aproape totalmente în offline – ține de specificul produselor noastre. Dar oricum, noi intenționăm să dezvoltăm vânzările online, în special în ceea ce ține de produsele pentru grădinărit”, a menționat Ludmila Mihalcean-Doreanu.

„Modem” a fost susținută în elaborarea softului CRM și a site-ului companiei de către Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare, care a oferit asistență în cadrul programului „Femei în Afaceri”, finanțat de Guvernul Suediei. În cadrul acestui program compania a beneficiat de un grant în valoare de 10 mii de euro, acoperind astfel 60 la sută din valoarea (fără TVA) serviciilor de consultanță.

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

VinOpera revine pe scena de la Castel Mimi într-o seară de excepţie, cu muzică clasică, voci superbe şi vin select

Fundaţia Constantin Mimi menţine muzica clasică în calendarul cultural al Republicii Moldova şi readuce la Castel Mimi, la început de toamnă, cea de-a VIII-a ediţie a Festivalului Internaţional de Muzică Clasică VinOpera. Şi în acest an, pe scena singurului castel vinicol din ţară, vor răsuna arii celebre, interpretate de muzicieni cu renume internaţional.

60 de muzicieni ai Orchestrei Municipale „Camerata Chişinău”, sub bagheta dirijorului Cristian Spătaru, vor acompania vocile incontestabile a patru solişti ai Operei Naţionale Bucureşti – Sorana Negrea, Alexandru Constantin, Georgiana Dumitru şi Bogdan Mihai – care pe 13 septembrie vor crea o seară excepţională de muzică clasică, la Castel Mimi.

Sorana Negrea – solistă a Operei Naţionale Bucureşti, laureată a numeroase concursuri de specialitate, care a susţinut concerte în ţară şi în afara României. Alexandru Constantin – bariton al Operei Naţionale Bucureşti şi Opera Naţională Română din Iaşi, invitat al Teatrului de Operă şi Balet „Maria Bieşu” din Chişinău. Alexandru Constantin, îndrăgostit de genul muzical lied, este câştigătorul Premiului I la Concursul Internaţional de Lied „Hariclea Darclee” ediția desfăşurată la București. Un alt nume care va evolua pe scena VinOpera 2025 este şi Georgiana Dumitru, solistă a Operei Naţionale Bucureşti, cea care timp de trei ani consecutiv a obţinut bursa Fundației Regale Margareta a României, laureată a Concursului Internațional de Canto „George Enescu” de la Paris, ediția din 2018.

Printre cele mai celebre voci ale VinOperei din acest an este cea a lui Bogdan Mihai, tenor al Operei Naţionale Bucureşti şi Ateneului Român de la Bucureşti. Bogdan Mihai a cântat pe scene lirice din oraşe mari precum: Stuttgart, Berlin, Paris, Montréal, Dubai, Milano, Barcelona, Salzburg, Geneva, Zurich, Amsterdam, Tokyo şi Sankt Petersburg, iar de 10 ani consecutiv are onoarea să fie invitat la Stuttgart Staatsoper. A cântat un rol până în prezent de peste 250 ori pentru publicul român și internațional, și anume cel al Contelui Almaviva din Opera Il Barbiere di Siviglia de Rossini. Cu acest rol, Bogdan Mihai a fost declarat primul român care a făcut o premieră absolută la Teatrul Bolșoi de la Moscova interpretând aria finală. Tenorul a împărțit aceeaşi scenă cu celebra Lara Fabian, în cadrul Festivalului Internațional „Elena Teodorini” de la Craiova, interpretând în duet splendida piesă „Caruso”.

Cei patru solişti ai Operei Române Bucureşti vor interpreta arii celebre sub bagheta dirijorului şi compozitorului Cristian Spătaru, care a studiat Compoziţia, Dirijatul orchestral şi coral la Viena, iar actualmente este Director Artistic al Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Maria Bieşu”. Are în palmaresul său realizări notabile, printre care obţinerea Premiului al II-lea în cadrul Premio Guido Cantelli în anul 2022 şi obţinerea titlului de „Cel Mai Bun Dirijor Român” la două ediţii ale Concursului Internaţional de Dirijat „Jeunesses Musicales” în anii 2019 și 2021. În calitate de compozitor, Cristian Spătaru a creat aproape 100 de lucrări care au fost interpretate în numeroase locații prestigioase din Viena.

Cu aceste nume sonore ale Operei Române, Festivalul Internaţional VinOpera ediţia 2025 va crea o punte culturală pentru melomanii şi pasionaţii de vinuri de pe ambele maluri ale Prutului. Pe 13 septembrie, Fundaţia Constantin Mimi vă aşteaptă la o seară de excepţie în care muzica clasică va răsuna sub cerul liber de la Castel Mimi, una dintre capodoperele arhitecturale ale Republicii Moldova, incluse în top 15 cele mai frumoase vinării din lume.

Prin acest eveniment, Fundația Constantin Mimi pune în valoare nu doar patrimoniul cultural al Republicii Moldova din mediul rural, ci și devine o platformă de coeziune socială, atrăgând turiști care contribuie direct la dezvoltarea economică și culturală a regiunii.

Şi în acest an, Festivalul Internaţional de Muzică Clasică VinOpera continuă angajamentul faţă de sustenabilitate şi grijă pentru mediu. Pentru a doua ediţie consecutiv, evenimentul va fi organizat în totalitate cu cu energie regenerabilă, produsă de parcul fotovoltaic al Castel Mimi. Astfel, tot necesarul de energie pentru concert, scenă, dar şi iluminat va fi asigurat de soare.

Ca de fiecare dată, organizăm o cursă specială şi recomandăm publicului să dea prioritate trenului ca mijloc de transport mai ecologic, lăsând pentru o seară maşinile în parcare, pentru a putea savura o seară de muzică şi vin de excepţie. O altă realizare care contribuie la protejarea mediului este faptul că am exclus în totalitate plasticul de la evenimentele noastre, iar fiecare participant adult primeşte la intrare câte un pahar pentru vin din sticlă.

Urmăriţi site-urile şi reţelele sociale ale Fundaţiei Constantin Mimi şi Castel Mimi, pentru a afla detalii despre acces şi bilete. Ne vedem la VinOpera – unul dintre cele mai importante evenimente culturale ale toamnei din Republica Moldova.

Festivalul Internațional de Muzică Clasică VinOpera, ediția a VIII-a, este organizat de către Fundația Constantin Mimi, finanțat de către Ministerul Culturii al Republicii Moldova, Institutul Cultural Român la Chișinău „Mihai Eminescu”, în parteneriat cu Mastercard, Orange și Castel Mimi.

Biletele pot fi achiziționate online pe iTicket.md.

PLDM atacă CEC în judecată: cere să fie inclus în lista partidelor care pot participa la parlamentare

Partidul Liberal Democrat din Moldova (PLDM), condus de fostul premier Vlad Filat, anunță că va ataca în instanță decizia Comisiei Electorale Centrale (CEC) prin care a fost exclus din lista formațiunilor admise la scrutinul din toamnă.

Formațiunea politică susține că și-a îndeplinit toate obligațiile legale și cere instanței să oblige CEC să o includă în lista partidelor cu drept de participare la alegerile parlamentare din 28 septembrie.

Totodată, PLDM cere în instanță extinderea termenului de depunere a dosarelor, astfel încât să poată înregistra lista completă a candidaților săi.

„PLDM va utiliza toate căile legale, naționale și internaționale, pentru a-și apăra dreptul de a participa la alegeri și pentru a obliga instituțiile statului să asigure pluralismul politic în Republica Moldova”, a precizat formațiunea politică într-o declarație emisă pe 18 august.

Contactată de NM pentru un comentariu, purtătoarea de cuvânt a CEC, Rodica Sîrbu, nu a comentat, deocamdată, acțiunile PLDM.

Precizăm că, potrivit listei publicate de CEC, 35 de partide politice au dreptul să participe la alegerile parlamentare din 28 septembrie. Perioada de depunere a documentelor pentru înregistrarea candidaților la funcția de deputat în Parlament expiră pe 19 august. Campania electorală propriu-zisă va începe zece zile mai târziu.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

(VIDEO) Zelenski: nu separării Moldovei/ Plahotniuc mobilizează pentru alegeri?/ Cine dă gaz Transnistriei?

Cele mai importante știri din Moldova și din lume în noua ediție NewsMaker!
Subiectele ediției:
— „Moldovagaz” va livra gaz în regiunea transnistreană până în martie, anul viitor
— PDMM a depus la CEC lista candidaților pentru parlamentare
— Zelenski: Moldova și Ucraina trebuie să meargă împreună în UE
— STOP PLAHA! – mesajul cu care un partid vrea să participe la parlamentare
— PLDM atacă decizia CEC în instanță: excludere abuzivă
Abonați-vă la NewsMaker – cele mai actuale știri fără cenzură.
Nu uitați să apăsați pe clopoțel pentru a nu rata noile ediții: zilnic, la 15:00 și 19:00, de luni până vineri.


Подписывайтесь на наш Telegram-канал @newsmakerlive. Там оперативно появляется все, что важно знать прямо сейчас о Молдове и регионе.



Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.


Imagine simbol

Creștere alarmantă a bolilor infecțioase în Chișinău: aproape jumătate din acestea – în rândul copiilor

În ultima săptămână, în municipiul Chișinău au fost raportate 597 de cazuri de boli infecțioase, în creștere cu 120% față de săptămâna precedentă. Aproximativ 43% dintre îmbolnăviri au fost înregistrate la copii, a anunțat șeful adjunct al Direcției generale asistență medicală și socială, Vladimir Bolocan, în cadrul ședinței operative a Primăriei.

Totodată, a fost confirmat un caz de rujeolă la un copil vaccinat cu prima doză. Autoritățile municipale precizează că riscul de transmitere este redus, însă subliniază că doar schema completă de vaccinare oferă imunitate stabilă. Copilul este în afara oricărui pericol, iar rezultatele analizelor de laborator sunt în așteptare.

Cazurile izolate de COVID-19 continuă să fie raportate, însă acestea se mențin în limite statistice, a precizat Bolocan. De asemenea, a menționat că bolile cardiovasculare rămân principalele cauze de adresare la unitățile de primiri urgențe.

Consilierul Maiei Sandu pe securitate: Kremlinul folosește URSS ca „sperietoare” și „etalon”

Kremlinul folosește imaginea URSS atât ca „sperietoare”, pentru a intimida statele care aspiră să adere la UE, cât și ca un „etalon și aspirație”, promovând ideea refacerii unui imperiu condus de Rusia. Consilierul pe securitate al președintei Maia Sandu, Stanislav Secrieru, scrie, după întâlnirea din Alaska dintre președinții Trump și Putin, că, deși propaganda rusă prezintă aderarea la UE ca o pierdere a suveranității și un eșec iminent, realitatea demonstrează contrariul: statele membre UE și-au consolidat independența și influența, iar Uniunea Europeană, spre deosebire de URSS, iese de fiecare dată „mai puternică și mai consolidată”.

„Aceasta este esența propagandei ruse: adaptată după public și context, contradictorie, dar mereu cu același scop – să ne împingă mental și politic înapoi, într-o imitație palidă de URSS, condusă de o elită rusă prizonieră trecutului”, a scris Secrieru pe Facebook.

Consilierul președintei pe securitate susține, înainte de alegerile parlamentare, că decizia de a „alune în iluzia trecutului” ori de a „merge înainte” aparține poporului.

„Astăzi, alegerea este a noastră: ori alunecăm în iluzia unui trecut care ne desființează ca stat și ca societate liberă, ori mergem înainte, către viitorul nostru european – parte a marii familii a democrațiilor prospere și pașnice”, a mai scris Stanislav Secrieru pe rețele.

Comentariul consilierului președintei vine după ce ministrul rus de Externe, Serghei Lavrov, a sosit la hotelul din Anchorage, Alaska, cu câteva ore înainte de summit-ul istoric Putin-Trump, purtând un pulover inscripționat cu „СССР” – versiunea rusă a „URSS”. Imaginile au fost imediat distribuite pe rețelele sociale, fiind catalogate drept o sfidare față de delegația americană.

Precizăm că Moldova – care speră să adere la Uniunea Europeană în următorii cinci ani – rămâne ținta frecventă a propagandei ruse. Un raport recent al Watchdog arată că Rusia desfășoară campanii coordonate pe rețelele sociale pentru a influența opinia publică din țară, folosind conturi false, grupuri-capcană și mesaje manipulate. Și președinta Maia Sandu a avertizat recent, după ședința Consiliului Superior de Securitate, că Moscova ar putea încerca să destabilizeze situația în țară înainte de alegeri, inclusiv prin dezinformare și propagandă. Autoritățile îndeamnă cetățenii să se informeze doar din surse verificate și credibile.

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: