„Am început să schimbăm regulile jocului”. Cum o mică afacere de familie a crescut și și-a diversificat activitatea

Ar putea fi vreo legătură dintre materialele de construcții, spălătoriile auto și plantele de grădină? S-a constatat că poate! Compania „Modem” din Moldova se ocupă de aceste afaceri atât de diferite. Totul a început acum 30 de ani, de la un mic atelier de producere a mobilierului. Dar ca să rămâi pe linia de plutire în anii 90 și 2000 trebuia să simți foarte bine piața, să nu-ți fie frică să riști și să te dezvolți încontinuu. NM descrie cum o mică întreprindere de familie s-a transformat într-un business cu o cifră de afaceri de peste 2 milioane de euro.

De la mobilă până la vopsele și lacuri

Soții Tatiana și Vladimir Mihalcean și-au înregistrat compania „Modem” în luna februarie 1992. „A fost cea de-a doua  întreprindere înregistrată în Moldova independentă. În pofida denumirii, compania noastră nu are nicio legătură cu calculatoarele și birotica. „Modem” înseamnă o abreviere a cuvintelor „mobilă de Moldova”, ne-a comunicat Ludmila Mihalcean-Doreanu, fiica fondatorilor companiei și actualul director general al acesteia.

Tatiana și Vladimir Mihalcean sunt ingineri constructori. Vladimir Mihalcean a acumulat capitalul inițial pentru lansarea afacerii activând în una dintre cooperativele de atunci: el a fost invitat să coordoneze lucrările de construcție a unui hotel de pe malul Nistrului. Cu acești bani el a cumpărat utilaje pentru producerea mobilierului și a închiriat o încăpere la uzina de calculatoare.

Timp de câțiva ani compania s-a ocupat de producerea mobilierului din lemn. Periodic, apărea problema insuficienței lacurilor. „Tata avea un prieten în Germania, acesta ne-a ajutat să negociem cu compania germană „Meffert” livrarea în Moldova a unui tir cu lacuri pentru comercializare. Mama insista că trebuie să ne extindem asortimentul. Din curiozitate, am adus și o paletă de vopsele. Au cumpărat-o într-o singură zi”, își amintește Ludmila Mihalcean-Doreanu.

Uzina germană avea un asortiment mare de produse și la mijlocul anilor ‘90 antreprenorii din Moldova au început să-și lărgească asortimentul de mărfuri. Echipa „Modem” susține că atunci piața era alta – oamenii aveau niște economii, iar cererea depășea cu mult oferta.

La ceva timp după începerea livrărilor de lacuri și vopsele, familia Mihalcean a decis să renunțe la producerea mobilierului și să se axeze pe comerțul cu materiale de finisaj.

Mașina de nuanțare a vopselei și marca proprie

La începutul anilor 2000 compania a achiziționat echipament special pentru nuanțarea vopselei, care permite alegerea exactă a oricărei nuanțe. Aceast echipament scanează culoarea mobilei și alege nuanțele potrivite pentru materialele de finisaj. O paletă conține 20 mii de nuanțe. Acest utilaj a permis companiei să participe în anul 2002 la proiectul de renovare a clădirii primăriei din capitală. „Până la renovare, primăria avea o altă nuanță. Noi trebuia să alegem culoarea istorică a clădirii. Cu ajutorul fotografiilor istorice și a utilajului nostru, i am reușit să alegem nuanța necesară”, a spus directorul companiei „Modem”.

La mijlocul anilor 2000 compania avea trei dealeri – la Chișinău, Bălți și Cahul. Atunci compania și-a lărgit rețeaua, propunând dealerilor să devină subdealeri. Însă criza din anul 2008 și-a făcut propriile ajustări și compania a început să lucreze direct cu magazinele regionale. „Era dificil de lucrat. Multe magazine aveau acorduri de loialitate cu furnizorii care nu le permiteau să ia produse de la concurenți. Noi am început să schimbăm regulile jocului, explicând magazinelor că anume ele decid cu ce furnizori doresc să lucreze și nu viceversa”, își amintește Ludmila Mihalcean-Doreanu.

În anul 2010 compania a început să producă la uzina germană produse cu propria marcă -„Modem” și s-o furnizeze în Moldova împreună cu materialele de construcție din Germania marca „Dufa”. „Acest lucru ne-a permis să concurăm și cu producătorii locali pe un segment mult mai ieftin. Mai târziu i am dezvoltat un brand nou – „Creative”,”, a menționat antreprenoarea.

Actualmente compania are un magazin propriu la Chișinău, cu suprafața de 2 mii m.p., 70 de unități comerciale în toată țara și 2 mii de articole pentru lucrări de finisaj. „Noi am înțeles imediat că nu vom putea concura cu marile magazine de materiale de construcție, unde se vinde totul și imediat, dar vom putea oferi cea mai complexă gamă de produse pentru lucrări de finisare”, a mai spus Ludmila Mihalcean-Doreanu.

Astăzi o jumătate din vănzările „Modem” revin cotei clienților profesioniști – companii de construcții, diriginți de șantier și alți clienți permanenți, iar altă jumătate din vânzări revine distribuitorilor.

Prima spălătorie tip tunel

În anul 2005, antreprenorii au decis să-și diversifice afacerea. Ludmila Mihalcean-Doreanu afirmă că ideea unei noi direcții a apărut datorită tatălui său: „La fel ca și altor persoane pasionate de autoturisme lui îi era dificil să-și spele automobilul fără a pierde 1-1,5 ore. Pe atunci erau doar spălătorii auto „manuale”, cu o lățime de bandă redusă, în care mereu erau cozi imense. Atunci tata a propus să investim într-un nou tip de spălătorii auto – cele de tip tunel”.

O asemenea spălătorie auto reprezintă ceva asemănător cu un tunel (de aici, și denumirea), în care automobilul intră și, pe măsură ce se mișcă, are loc spălarea automată. Investițiile în acest proiect au constituit circa 500 mii de euro. Compania a deschis prima spălătorie auto în sectorul Ciocana al capitalei. „Acesta a fost un salt pentru piața locală. Timp de o oră, o asemenea spălătorie auto putea deservi 45 de automobile. Timp de o lună, aveam câte 10 mii de automobile”, își amintește Ludmila Mihalcean-Doreanu.

Pe lângă eficiență înaltă, acest tip de spălătorii auto, în comparație cu cele tradiționale, previne pierderea apei – o resursă foarte importantă, deoarece toate operațiunile se efectuează luând în calcul timpul.

,La puțin timp după deschiderea spălătoriei la 500 de metria apărut una asemănătoare. Aceasta a fost deschisă de primul și, până în prezent, unicul concurent al companiei „Modem” pe segmentul spălătoriilor auto de tip tunel.

În anul 2010 „Modem” a deschis a doua spălătorie auto de tip tunel – pe str. Grenoble, între Botanica și Telecentru. Dar câțiva ani mai târziu, spălătoria a fost mutată la Buiucani, iar pe locul acesteia a fost amenajată o spălătorie cu autodeservire, care a început să se bucure de popularitate. La o asemenea spălătorie automobiliștii își pot spăla autoturismul de sine stătător, plătind doar pentru timpul care a fost necesar pentru aceasta. Este de două ori mai ieftin decât la spălătoria auto – în medie, 25 de lei contra 50 de lei.

Pe viitor „Modem” intenționează să-și extindă rețeaua de spălătorii auto ajungând în raioane: Ialoveni, Strășeni, Bălți. „În acest caz există o mare problemă – e dificil să găsim un teren cu o plată pentru chirieaccesibilă. Spălătoriile nu sunt o afacere foarte profitabilă precum pare. Noi lucrăm „pe alb”, plătim toate impozitele și taxele. De la fiecare spălătorie plătim TVA. În plus, se cheltuiește mult pentru apă și canalizare. Activitatea mai este dificilă și din cauza concurenței neloiale”, a precizat Ludmila Mihalcean-Doreanu.

Plantele decorative și design peisagistic

Acum câțiva ani cei de la „Modem” s-au gândit să-și lărgească gama de produse prin alte tipuri de mărfuri. „Oamenii se adresau după materiale pentru lucrările de finisaj, adică la etapa finală a lucrărilor de construcție. Următoarea etapă o constituie, de obicei, lucrările de amenajare a teritoriului Astfel, i am decis să ne ocupăm de plantele decorative și de designul peisagistic, prin aceasta prelungind contactul cu clienții”, a precizat Ludmila Mihalcean-Doreanu.

Am decis să cumpărăm plante decorative de la o pepinieră din Polonia. Dar am constatat că spațiile noastre comerciale sunt insuficiente. Atunci am convenit asupra unei colaborări cu rețeaua Metro. În luna mai curent compania „Modem” a deschis două centre de grădină pe teritoriul supermarketurilor Metro, fiecare având suprafața de o mie m.p., cu o gamă de 3-4 articole.

 

Potrivit afirmațiilor Ludmilei, Metro era interesat și mai devreme de comercializarea plantelor decorative, dar această ramură necesită cunoștințe speciale și vânzători consultanți bine pregătiți. „Pentru  acest proiect, am angajat o persoană care învață la English Gardening School. Ea elaborează strategia noastră de promovare. În plus, și eu mă ocup de design peisagistic și de grădinărit, şi aveam unele cunoștințe în acest domeniu”, a spus antreprenoarea.

Optimizarea proceselor de producere

Cifra de afaceri a companiei „Modem” constituie astăzi 2,1 milioane de euro. 73% din structura vânzărilor revin materialelor de construcție, 14% – spălătoriilor auto și 13% – plantelor decorative.

În cadrul companiei activează 49 de persoane, deci, unei persoane îi revin 43,2 mii de euro din cifra de afaceri. „Am fost în țările UE prin diferite programe de schimb de experienţă. Acolo sunt companii cu o cifră de afaceri de 2 milioane de euro și cu până la zece angajați, adică unui angajat îi revin 200 mii de euro din cifra de afaceri. Aceasta nu înseamnă că ei sunt mai inteligenți sau lucrează mai mult. Este vorba de optimizare. În țara noastră, din cauza salariilor mici, multe lucrări se efectuează manual sau câțiva angajați fac unul și același lucru. Este greșit. Salariile oricum vor crește și va trebui să optimizăm procesele de muncă”, este sigură Ludmila Mihalcean-Doreanu.

PotrivitLudmilei, optimizarea nu înseamnă reducerea personalului, ci simplificarea activității lor prin automatizarea la maxim a proceselor de muncă. „Datorită acestui lucru, un angajat execută un volum mai mare de muncă calificată și intelectuală și primește un salariu mult mai mare și oportunitatea de a se dezvolta”, a menționat antreprenoarea.

Pentru a optimiza activitatea în companie „Modem” a decis să implementeze un CRM (sistemul de gestiune a relației cu clienții – un set de strategii, politici și tehnologii destinate atragerii, reținerii și fidelizării clienților) și un site. Anterior acestui proiect, un manager regional scria cu mâna listele materialelor de construcție pe care le comandau magazinele din raioane ale companiei, contacta magazionerul din Chișinăucare colecta comenzile și, drept urmare, puteau apărea erori umane. De exemplu, un camion cu marfă sau cantitatea acesteia greșită putea să se deplaseze la 300 km de Chișinău și să revină pentru a corecta comanda. Sistemul integral de CRM a permis evitarea unor astfel de probleme. Managerii au început să includă comenzile direct în program, iar magazionerii au posibilitatea deja peste un minut să înceapă colectarea mărfurilor în același program, prin scanarea (verificarea conformității comenzii) codului de bare.

Acest program este integrat și cu magazinul online al companiei. „În perioada pandemiei, am constatat avantajele comerțului online. Când a fost anunțată perioada de carantină, am reușit să deservim online clienții noștri importanți. Datorită vânzărilor online am reușit să satisfacem necesitățile lor. […] Ce-i drept, acum, online-ul nostru a plecat aproape totalmente în offline – ține de specificul produselor noastre. Dar oricum, noi intenționăm să dezvoltăm vânzările online, în special în ceea ce ține de produsele pentru grădinărit”, a menționat Ludmila Mihalcean-Doreanu.

„Modem” a fost susținută în elaborarea softului CRM și a site-ului companiei de către Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare, care a oferit asistență în cadrul programului „Femei în Afaceri”, finanțat de Guvernul Suediei. În cadrul acestui program compania a beneficiat de un grant în valoare de 10 mii de euro, acoperind astfel 60 la sută din valoarea (fără TVA) serviciilor de consultanță.

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

(VIDEO) Dodon întreabă de Sandu despre monarhie/ Sheriff a câștigat în Transnistria/ Cât costă brazii?

Cele mai importante știri din Moldova și din lume în noua ediție NewsMaker!
— PSRM propune crearea unei comisii parlamentare responsabilă de reintegrare
— Dodon, mesaj către Sandu: Ce solicită liderul PSRM?
— Tiraspolul publică rezultatele „alegerilor”, dar nu și voturile
— Vinurile spumante din Moldova în top 10 la nivel mondial
— Zece persoane reținute în dosarul „Tux”. Printre suspecți – foști angajați ai MAI
— Avocații poporului cer interzicerea artificiilor în perioada sărbătorilor
— Averile miniștrilor Gavriliță și Ceban: case, venituri și credite de milioane
— Peste 37 de mii de pomi de Crăciun, scoși la vânzare de Moldsilva
— Ministra de Interne recunoaște că există vulnerabilități la frontieră
— SUA sfătuiesc Moldova să fie atentă la forța de muncă ilegală
— Șor își închide toate proiectele sociale din Moldova
— Prima săptămână de iarnă calendaristică: vreme caldă și mohorâtă
— Conducerea Moldovei felicită România cu ocazia Zilei Naționale
— Grosu, Popșoi și un deputat PAS pleacă în SUA. Cu cine se vor întâlni?
Abonați-vă la NewsMaker – cele mai actuale știri fără cenzură.
Nu uitați să apăsați pe clopoțel pentru a nu rata noile ediții: zilnic, la 15:00 și 19:00, de luni până vineri.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

15 cauze penale și 17 percheziții: Poliția a ridicat droguri de peste 20 mln lei, în doar o săptămână

În doar o săptămână, polițiștii specializați și cei din subdiviziunile teritoriale au confiscat droguri în valoare de peste 20 de milioane de lei. În urma operațiunilor, au fost documentate 78 de cazuri contravenționale, au avut loc 9 percheziții, iar pe linie penală au fost deschise 15 dosare și efectuate 17 percheziții la domicilii, în mijloace de transport și asupra persoanelor.

Potrivit Poliției, aceste acțiuni au avut ca scop atât prevenirea consumului de droguri, cât și identificarea și prinderea celor implicați în traficul de substanțe interzise. În cadrul operațiunilor, au fost ridicate mai multe tipuri de droguri, inclusiv hașiș, PVP, cocaină, mefedronă, MDMA și marijuana. Dacă ar fi ajuns pe piața neagră, valoarea totală a drogurilor confiscate ar fi fost de aproximativ 20,23 milioane de lei.

Poliția menționează că astfel de operațiuni vor continua, și că rămâne angajată în acțiuni ferme pentru prevenirea și combaterea traficului și consumului de droguri, cu scopul de a proteja siguranța publică și comunitățile din întreaga țară.

***

Amintim că subiectul privind creșterea consumului și a traficului de droguri în Republica Moldova a fost readus în discuții de deputații PSRM. La mijlocul lunii noiembrie, socialiștii au propus crearea unei platforme parlamentare dedicate acestui subiect. Parlamentarii au atras atenția că consumul de droguri, în special al celor sintetice, este în creștere în instituțiile de învățământ, iar tinerii sunt tot mai des atrași în rețelele de trafic.

Despre traficul drogurilor, inclusiv pe teritoriul unor instituții de învățământ din Chișinău, a vorbit și primarul Ion Ceban. Edilul, care este și lider al Partidului „Mișcarea Alternativa Națională”, le-a cerut autorităților centrale să introducă stare de urgență privind vânzarea și consumul drogurilor în Moldova. Situația „riscă să iasă de sub control, iar cei mai vulnerabili la acest fenomen sunt copiii și tinerii” – a avertizat Ceban. Primarul a asigurat că, la nivel municipal, autoritățile elaborează un plan de prevenție a consumului de narcotice.

Președintele Comisiei pentru securitate națională, apărare și ordine publică, Lilian Carp, a precizat că 99% dintre drogurile sintetice, care circulă pe teritoriul Republicii Moldova, provin din import, iar multe ajung în țara noastră în colete aduse de peste hotare. Astfel, pentru depistarea lor este nevoie de a îmbunătăți echiparea tehnologică a vameșilor și polițiștilor de frontieră.

„Trebuie să luăm măsuri ca aceste droguri să nu ajungă pe teritoriul Republicii Moldova. Deci, acțiunile care trebuie întreprinse sunt de consolidare a instituțiilor statului, care au atribuții de a interveni”, a spus Lilian Carp.

Totodată, membrii Comisiei propun elaborarea unui registru electronic al coletelor, care să specifice emițătorul și destinatarul acestuia.

O altă măsură vizează elaborarea unui proiect de lege care să înăsprească pedepsele pentru punerea în circulație a drogurilor și să grăbească examinarea în instanță a acestor cazuri.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
agromedia.com

Spumante din Moldova, în top 10 mondial: au fost distinse cu 20 de medalii de aur și argint în Franța

Republica Moldova a obținut 20 de medalii și s-a clasat în Top 10 mondial la concursul internațional de vinuri spumante Effervescents du Monde 2025. Anunțul a fost făcut de Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare într-un comunicat din 1 decembrie.

Competiția s-a desfășurat în Burgundia, Franța, una dintre cele mai prestigioase regiuni vitivinicole ale lumii.

Spumantele moldovenești au câștigat 10 medalii de aur și 10 medalii de argint în cadrul concursului. De asemenea, printre 393 de mostre din 15 țări, țara noastră a intrat în Top 10 Best Sparkling Wines, alături de Franța, Spania și Brazilia.

Este o performanță care confirmă evoluția ascendentă a sectorului vitivinicol din Republica Moldova”, a menționat ministerul.

Participarea producătorilor moldoveni a fost asigurată de Oficiul Național al Viei și Vinului, prin programe strategice de promovare internațională.

Tudor Mardei | NewsMaker

Temperaturi peste valori sau ninsori și înghețuri? Cum va fi vremea în decembrie, în Moldova

Luna decembrie va aduce temperaturi mai ridicate decât în mod obișnuit, arată prognoza Serviciului Hidrometeorologic de Stat. Potrivit instituției, temperatura medie a aerului va depăși norma climatologică pentru această perioadă, care este de 0…–2°C.

În ceea ce privește precipitațiile, specialiștii estimează că acestea se vor încadra în limitele medii multianuale. Cantitatea prognozată este de aproximativ 30-40 mm, ceea ce corespunde normei pentru luna decembrie.

În mod obișnuit, luna decembrie aduce temperaturi medii negative în aproape toată țara: de la 0°C în sud până la –2°C în nord. Totuși, nu este deloc rar ca decembrie să fie mai caldă decât ar trebui. De exemplu, în nordul și centrul țării o lună decembrie cu temperaturi pozitive apare cam o dată la patru ani, iar în sud chiar o dată la doi ani.

În ultimul secol, decembrie a oscilat între extreme remarcabile. Cea mai rece lună a fost decembrie 2002, când media temperaturilor a coborât până la –8°C în unele regiuni, precum Soroca. În schimb, cea mai blândă lună decembrie a fost în 1960 — atunci, temperaturile medii au urcat până la +5,8°C la Tiraspol.
Oscilațiile de la o zi la alta pot fi și ele foarte mari. De-a lungul anilor, în decembrie s-au înregistrat valori zilnice care au coborât până la –26°C (în 1996), dar și zile în care termometrele au urcat la +13°C (în 2008 și 2015). Iarna meteorologică începe, de regulă, în prima parte a lunii, când temperaturile medii zilnice scad sub 0°C, iar în sud acest moment apare ceva mai târziu, la începutul decadei a doua.

Recordurile absolute sunt la fel de impresionante: cel mai scăzut minim al lunii este de –30,2°C, măsurat la Bălți pe 28 decembrie 1996, în timp ce maxima absolută, +18,9°C, a fost înregistrată la Ceadâr-Lunga pe 5 decembrie 2008.

În ceea ce privește precipitațiile, decembrie aduce în continuare mai multă ploaie decât zăpadă — aproximativ jumătate din cantitatea lunară cade sub formă de ploaie, iar zăpada reprezintă, în medie, mai puțin de 20% din total. Stratul de zăpadă se formează, de regulă, după 5 decembrie și rareori depășește 5 cm grosime. Totuși, în cazuri excepționale, cum a fost în 1975 la Cahul, grosimea zăpezii poate ajunge chiar și la 60 cm.

Pe parcursul lunii pot apărea fenomene precum ceața (3–12 zile), poleiul și chiciura (3–9 zile), ghețușul pe drumuri (în jur de 7 zile) și viscolele, care sunt mai rare (1–2 zile).

Din categoria fenomenelor extreme, cele mai periculoase sunt ninsorile abundente, care apar în medie o dată la șapte ani. Urmează depunerile masive de polei sau chiciură (cam o dată la 13 ani), viscolele puternice (o dată la 20 de ani) și episoadele de frig extrem, cu temperaturi ce pot scădea până la –25°C sau chiar mai jos, în special în nordul țării (un fenomen care se întâmplă, în general, o dată la 30–60 de ani).


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Endava: Investiții în talente ca fundament a economiei digitale

În perioada următoare, Asociația Investitorilor Străini (FIA) va  lansa o nouă ediție a Cărții Albe, care include o serie set de recomandări concrete pentru îmbunătățirea climatului investițional în Republica Moldova. Prin seria de articole „Puterea investițiilor”, FIA evidențiază modul în care investițiile străine și standardele avansate contribuie la transformarea industriilor. Veaceslav Panfil, Country Manager Endava Moldova, abordează subiecte precum deficitul de talente, necesitatea învățării continue, rolul AI în inginerie și cultura We Care, care asigură o transformare sustenabilă. 

Care este principala provocare pe care o vedeți pentru piață în următorii ani? 

Principala provocare este dezechilibrul tot mai mare dintre cererea și oferta de competențe digitale. Tehnologiile evoluează mai rapid decât programele educationale, motiv pentru care ne concentrăm pe două direcții principale: perfecționarea continuă (upskilling și reskilling) a echipelor existente și formarea timpurie a viitorilor specialiști prin parteneriate cu facultățile IT de top. Obiectivul este ca abilitățile absolvenților și ale celor care își schimbă domeniul profesional să corespundă practicii reale din proiecte.

Dacă în trecut cererea era orientată mai ales către specializări tehnice precum cloud, DevOps, Java sau Python, creșterea accelerată a inteligenței artificiale a adus în prim-plan o nevoie tot mai mare de profesioniști IT care dețin cunoștințe solide de business, în domenii precum Banking, Payments, Logistică, Automotive, Travel sau Healthcare. Combinarea competentelor tehnice cu cele de business, împreună cu asistența oferită de inteligența artificială, contribuie la creșterea performanței și calității serviciilor oferite, precum și la optimizarea costurilor de livrare.

Indiferent de industria în care activează clienții noștri, tehnologia se află în centrul proceselor de transformare și modernizare. De aceea, am dezvoltat arii de expertiză transversală, menite să susțină dezvoltarea competențelor relevante între industrii și să sprijine obiectivele clienților noștri privind creșterea și evoluția sustenabilă.

În ce mod investițiile companiei generează rezultate concrete atât intern, cât și în ecosistemul IT?

Endava investește strategic în oameni și în dezvoltarea competențelor, generând rezultate concrete atât în interiorul companiei, cât și în ecosistemul IT. Colaborăm strâns cu principalele facultăți de profil pentru a susține formarea noii generații de specialiști prin mentorat, traininguri și schimb de cunoștințe, asigurând astfel o legătură directă între mediul academic și industrie.

În paralel, programul nostru de internship, cu o tradiție de peste 20 de ani, îi ajută atât pe studenți, cât și pe cei care doresc să își schimbe cariera, să își dezvolte competentele tehnice și soft relevante, și să se integreze cu succes în proiectele IT.

Pentru a crea un impact mai amplu în comunitate, am creat platforma Connect IT, unde reunim specialiști din întreaga industrie pentru schimb de bune practici și networking de calitate. Organizăm acest meetup de trei ori pe an, prilej cu care specialiștii Endava împărtășesc instrumente, soluții și experiențe cu întreaga comunitate IT. Suntem, de asemenea, parteneri anuali ai organizației Tech Women Moldova, alături de care sprijinim fetele și femeile care fac primii pași în domeniul IT.

Pentru colegii noștri, avem platforma de învățare Endava University, care oferă o varietate bogată de resurse valoroase de dezvoltare profesională.

Pe măsură ce ajutăm clienții în tranziția digitală prin inteligența artificială, am integrat și noi AI în procesele interne. Am introdus ChatGPT Enterprise de la OpenAI pentru a stimula productivitatea, inovația și schimbul de cunoștințe. De la automatizarea raportării cheltuielilor până la dezvoltarea de instrumente pentru propuneri, echipele noastre folosesc această tehnologie în moduri unice și eficiente.

Inteligența artificială: cum influențează calitatea serviciilor prestate și activitatea echipelor de dezvoltare? 

Folosim inteligența artificială ca un accelerator al calității și al vitezei pe întreg lanțul de procese – de la proiectare și testare până la operarea platformelor pentru clienți. Impactul AI-ului este dublu: pe de o parte, crește productivitatea inginerilor, iar pe de altă parte, optimizează procesele prin șabloane și bune practici care scurtează timpul de livrare a proiectelor. În același timp, principiile de Responsible AI și data ethics sunt integrate implicit în arhitectură și procese: viteza nu trebuie să compromită siguranța și fiabilitatea.

Astăzi, principiile de Responsible AI și data ethics sunt integrate în procesele standard. Cerințele de securitate și confidențialitate sunt incluse încă din etapa de proiectare, iar accesibilitatea constituie un angajament ferm al companiei. Această abordare permite utilizarea inteligentă a AI și a datelor pentru a crește calitatea serviciilor și a reduce riscurile de conformitate.

Pe măsură ce tehnologia evoluează, evoluează și modul în care sprijinim clienții noștri. De aceea, am dezvoltat Dava.X, o platformă prin care oferim expertiză personalizată în domenii menite să te ajute să adopți și să implementezi tehnologii rapid și la scară largă. Aceste arii de specializare, hiper-focalizate, acoperă atât tehnologii emergente, cât și consacrate – și reflectă competențele solide la care ai acces atunci când colaborezi cu Endava.

Cum colaborați cu universitățile pentru a forma competențele cerute de piață?

Colaborăm cu facultățile de profil din cadrul USM, UTM, ASEM si Centrul de Excelență în Informatică și Tehnologii Informaționale pentru a actualiza conținutul cursurilor, oferim mentorat din partea echipelor noastre și lucrăm alături de profesori pentru a înțelege necesitățile în materie de cunoștințe practice. Colegii noștri merg și susțin lecții în universități, studenții au ocazia să vină la sediul nostru în cadrul cursurilor organizate pentru ei, iar noi desfășurăm inclusiv hackathoane în mediul universitar.

Parteneriatul cu mediul academic este unul esențial pentru noi. Colegii noștri mențin o legătură constantă cu decanii și profesorii facultăților de profil, pentru a înțelege schimbările din interior în timp real. Experiența practică dobândită încă din timpul studiilor le oferă tinerilor un start mai sigur pe piața muncii și îi ajută să se adapteze mai rapid la ritmul real al activității.

Cum se reflectă inițiativele Endava în experiența clienților, dezvoltarea angajaților și creșterea pieței locale de specialiști?

Clienții beneficiază de schimbări rapide și previzibile în produsele și platformele oferite, angajații au traiectorii clare de dezvoltare și acces la cele mai bune practici din industrie, iar piața se consolidează printr-un număr tot mai mare de specialiști calificați. Acest echilibru funcționează doar într-o cultură internă solidă: ne concentrăm pe crearea unui mediu în care oamenii se simt în siguranță să învețe, să greșească și să se dezvolte continuu.

Care sunt principalele direcții prin care Endava generează impact social și susține practicile ESG

Avem cinci priorități: oamenii, proiectele sociale, operațiunile responsabile, inovația și integritatea datelor, precum și sustenabilitatea mediului. Sprijinim inițiativele din comunitate, consolidăm incluziunea digitală, iar în interior ne asigurăm că bunăstarea și accesibilitatea sunt priorități „din start”. Toate aceste elemente fac parte din modul nostru sistematic de lucru.

Ne-am angajat să atingem obiectivul Net Zero până în anul 2040. Punem în practică măsuri concrete: trecerea birourilor la surse regenerabile, acolo unde este posibil, revizuirea politicilor operaționale (călătorii, achiziții, furnizori) și sprijinirea angajaților în adoptarea unor practici ecologice.
Am trecut la semnătura electronică, ceea ce ne-a permis o reducere de aproximativ 90% a utilizării hârtiei în serviciile noastre operaționale. În fiecare an, susținem acțiuni de plantare a copacilor și mergem împreună, ca echipă, să sădim puieți.

În luna august, alături de ONG-ul Concordia, umplem rucsacuri pentru copiii din familii social vulnerabile care urmează să înceapă școala. Tot alături de acest ONG, sprijinim campania de iarnă, oferind colegilor noștri oportunitatea de a deveni Moș Crăciun pentru copiii beneficiari. O altă inițiativă de care suntem mândri este Chișinău International Marathon, unde colegii noștri aleargă alături de ONG-ul CCF Moldova în sprijinul copiilor.

Importante nu sunt doar activitățile recurente, ci și solidaritatea cu practicile sustenabile pe care le promovăm în organizație. Încurajăm folosirea rațională a energiei electrice, optăm pentru articole promoționale realizate din materiale ecologice și reciclabile, la fel îi îndemnăm pe colegi să aplice aceleași practici și acasă.

Esențială este dinamica: reducere planificată, acțiuni nu doar metodice, ci și cu impact, și promovarea unei mentalități sustenabile.

Cum poate statul să amplifice eficiența investițiilor la nivel de reglementare?

Susținem reguli care să accelereze fluxul de cunoștințe și implementarea proiectelor: eID/eKYC deplin și schimb sigur de date prin API-uri publice și corporative, pe baza consimțământului; sandbox-uri funcționale pentru inovație (inclusiv AI) cu fast-track transparent din pilot în producție; un model modern de achiziții publice digitale, axat pe rezultate, cu posibilitatea de PoC și condiții clare de proprietate intelectuală; „cloud-first” și securitate cibernetică compatibile cu cadrele UE (GDPR/NIS2) și care recunosc certificări internaționale; educație și flux de talente prin programe universitate – business și regimuri flexibile de atragere a specialiștilor; condiții previzibile pentru exportul de servicii IT și politica fiscală a companiilor de produs. Mai multe detalii le vom prezenta în curând în Cartea Albă FIA 2025.

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: