„Am început să schimbăm regulile jocului”. Cum o mică afacere de familie a crescut și și-a diversificat activitatea

Ar putea fi vreo legătură dintre materialele de construcții, spălătoriile auto și plantele de grădină? S-a constatat că poate! Compania „Modem” din Moldova se ocupă de aceste afaceri atât de diferite. Totul a început acum 30 de ani, de la un mic atelier de producere a mobilierului. Dar ca să rămâi pe linia de plutire în anii 90 și 2000 trebuia să simți foarte bine piața, să nu-ți fie frică să riști și să te dezvolți încontinuu. NM descrie cum o mică întreprindere de familie s-a transformat într-un business cu o cifră de afaceri de peste 2 milioane de euro.

De la mobilă până la vopsele și lacuri

Soții Tatiana și Vladimir Mihalcean și-au înregistrat compania „Modem” în luna februarie 1992. „A fost cea de-a doua  întreprindere înregistrată în Moldova independentă. În pofida denumirii, compania noastră nu are nicio legătură cu calculatoarele și birotica. „Modem” înseamnă o abreviere a cuvintelor „mobilă de Moldova”, ne-a comunicat Ludmila Mihalcean-Doreanu, fiica fondatorilor companiei și actualul director general al acesteia.

Tatiana și Vladimir Mihalcean sunt ingineri constructori. Vladimir Mihalcean a acumulat capitalul inițial pentru lansarea afacerii activând în una dintre cooperativele de atunci: el a fost invitat să coordoneze lucrările de construcție a unui hotel de pe malul Nistrului. Cu acești bani el a cumpărat utilaje pentru producerea mobilierului și a închiriat o încăpere la uzina de calculatoare.

Timp de câțiva ani compania s-a ocupat de producerea mobilierului din lemn. Periodic, apărea problema insuficienței lacurilor. „Tata avea un prieten în Germania, acesta ne-a ajutat să negociem cu compania germană „Meffert” livrarea în Moldova a unui tir cu lacuri pentru comercializare. Mama insista că trebuie să ne extindem asortimentul. Din curiozitate, am adus și o paletă de vopsele. Au cumpărat-o într-o singură zi”, își amintește Ludmila Mihalcean-Doreanu.

Uzina germană avea un asortiment mare de produse și la mijlocul anilor ‘90 antreprenorii din Moldova au început să-și lărgească asortimentul de mărfuri. Echipa „Modem” susține că atunci piața era alta – oamenii aveau niște economii, iar cererea depășea cu mult oferta.

La ceva timp după începerea livrărilor de lacuri și vopsele, familia Mihalcean a decis să renunțe la producerea mobilierului și să se axeze pe comerțul cu materiale de finisaj.

Mașina de nuanțare a vopselei și marca proprie

La începutul anilor 2000 compania a achiziționat echipament special pentru nuanțarea vopselei, care permite alegerea exactă a oricărei nuanțe. Aceast echipament scanează culoarea mobilei și alege nuanțele potrivite pentru materialele de finisaj. O paletă conține 20 mii de nuanțe. Acest utilaj a permis companiei să participe în anul 2002 la proiectul de renovare a clădirii primăriei din capitală. „Până la renovare, primăria avea o altă nuanță. Noi trebuia să alegem culoarea istorică a clădirii. Cu ajutorul fotografiilor istorice și a utilajului nostru, i am reușit să alegem nuanța necesară”, a spus directorul companiei „Modem”.

La mijlocul anilor 2000 compania avea trei dealeri – la Chișinău, Bălți și Cahul. Atunci compania și-a lărgit rețeaua, propunând dealerilor să devină subdealeri. Însă criza din anul 2008 și-a făcut propriile ajustări și compania a început să lucreze direct cu magazinele regionale. „Era dificil de lucrat. Multe magazine aveau acorduri de loialitate cu furnizorii care nu le permiteau să ia produse de la concurenți. Noi am început să schimbăm regulile jocului, explicând magazinelor că anume ele decid cu ce furnizori doresc să lucreze și nu viceversa”, își amintește Ludmila Mihalcean-Doreanu.

În anul 2010 compania a început să producă la uzina germană produse cu propria marcă -„Modem” și s-o furnizeze în Moldova împreună cu materialele de construcție din Germania marca „Dufa”. „Acest lucru ne-a permis să concurăm și cu producătorii locali pe un segment mult mai ieftin. Mai târziu i am dezvoltat un brand nou – „Creative”,”, a menționat antreprenoarea.

Actualmente compania are un magazin propriu la Chișinău, cu suprafața de 2 mii m.p., 70 de unități comerciale în toată țara și 2 mii de articole pentru lucrări de finisaj. „Noi am înțeles imediat că nu vom putea concura cu marile magazine de materiale de construcție, unde se vinde totul și imediat, dar vom putea oferi cea mai complexă gamă de produse pentru lucrări de finisare”, a mai spus Ludmila Mihalcean-Doreanu.

Astăzi o jumătate din vănzările „Modem” revin cotei clienților profesioniști – companii de construcții, diriginți de șantier și alți clienți permanenți, iar altă jumătate din vânzări revine distribuitorilor.

Prima spălătorie tip tunel

În anul 2005, antreprenorii au decis să-și diversifice afacerea. Ludmila Mihalcean-Doreanu afirmă că ideea unei noi direcții a apărut datorită tatălui său: „La fel ca și altor persoane pasionate de autoturisme lui îi era dificil să-și spele automobilul fără a pierde 1-1,5 ore. Pe atunci erau doar spălătorii auto „manuale”, cu o lățime de bandă redusă, în care mereu erau cozi imense. Atunci tata a propus să investim într-un nou tip de spălătorii auto – cele de tip tunel”.

O asemenea spălătorie auto reprezintă ceva asemănător cu un tunel (de aici, și denumirea), în care automobilul intră și, pe măsură ce se mișcă, are loc spălarea automată. Investițiile în acest proiect au constituit circa 500 mii de euro. Compania a deschis prima spălătorie auto în sectorul Ciocana al capitalei. „Acesta a fost un salt pentru piața locală. Timp de o oră, o asemenea spălătorie auto putea deservi 45 de automobile. Timp de o lună, aveam câte 10 mii de automobile”, își amintește Ludmila Mihalcean-Doreanu.

Pe lângă eficiență înaltă, acest tip de spălătorii auto, în comparație cu cele tradiționale, previne pierderea apei – o resursă foarte importantă, deoarece toate operațiunile se efectuează luând în calcul timpul.

,La puțin timp după deschiderea spălătoriei la 500 de metria apărut una asemănătoare. Aceasta a fost deschisă de primul și, până în prezent, unicul concurent al companiei „Modem” pe segmentul spălătoriilor auto de tip tunel.

În anul 2010 „Modem” a deschis a doua spălătorie auto de tip tunel – pe str. Grenoble, între Botanica și Telecentru. Dar câțiva ani mai târziu, spălătoria a fost mutată la Buiucani, iar pe locul acesteia a fost amenajată o spălătorie cu autodeservire, care a început să se bucure de popularitate. La o asemenea spălătorie automobiliștii își pot spăla autoturismul de sine stătător, plătind doar pentru timpul care a fost necesar pentru aceasta. Este de două ori mai ieftin decât la spălătoria auto – în medie, 25 de lei contra 50 de lei.

Pe viitor „Modem” intenționează să-și extindă rețeaua de spălătorii auto ajungând în raioane: Ialoveni, Strășeni, Bălți. „În acest caz există o mare problemă – e dificil să găsim un teren cu o plată pentru chirieaccesibilă. Spălătoriile nu sunt o afacere foarte profitabilă precum pare. Noi lucrăm „pe alb”, plătim toate impozitele și taxele. De la fiecare spălătorie plătim TVA. În plus, se cheltuiește mult pentru apă și canalizare. Activitatea mai este dificilă și din cauza concurenței neloiale”, a precizat Ludmila Mihalcean-Doreanu.

Plantele decorative și design peisagistic

Acum câțiva ani cei de la „Modem” s-au gândit să-și lărgească gama de produse prin alte tipuri de mărfuri. „Oamenii se adresau după materiale pentru lucrările de finisaj, adică la etapa finală a lucrărilor de construcție. Următoarea etapă o constituie, de obicei, lucrările de amenajare a teritoriului Astfel, i am decis să ne ocupăm de plantele decorative și de designul peisagistic, prin aceasta prelungind contactul cu clienții”, a precizat Ludmila Mihalcean-Doreanu.

Am decis să cumpărăm plante decorative de la o pepinieră din Polonia. Dar am constatat că spațiile noastre comerciale sunt insuficiente. Atunci am convenit asupra unei colaborări cu rețeaua Metro. În luna mai curent compania „Modem” a deschis două centre de grădină pe teritoriul supermarketurilor Metro, fiecare având suprafața de o mie m.p., cu o gamă de 3-4 articole.

 

Potrivit afirmațiilor Ludmilei, Metro era interesat și mai devreme de comercializarea plantelor decorative, dar această ramură necesită cunoștințe speciale și vânzători consultanți bine pregătiți. „Pentru  acest proiect, am angajat o persoană care învață la English Gardening School. Ea elaborează strategia noastră de promovare. În plus, și eu mă ocup de design peisagistic și de grădinărit, şi aveam unele cunoștințe în acest domeniu”, a spus antreprenoarea.

Optimizarea proceselor de producere

Cifra de afaceri a companiei „Modem” constituie astăzi 2,1 milioane de euro. 73% din structura vânzărilor revin materialelor de construcție, 14% – spălătoriilor auto și 13% – plantelor decorative.

În cadrul companiei activează 49 de persoane, deci, unei persoane îi revin 43,2 mii de euro din cifra de afaceri. „Am fost în țările UE prin diferite programe de schimb de experienţă. Acolo sunt companii cu o cifră de afaceri de 2 milioane de euro și cu până la zece angajați, adică unui angajat îi revin 200 mii de euro din cifra de afaceri. Aceasta nu înseamnă că ei sunt mai inteligenți sau lucrează mai mult. Este vorba de optimizare. În țara noastră, din cauza salariilor mici, multe lucrări se efectuează manual sau câțiva angajați fac unul și același lucru. Este greșit. Salariile oricum vor crește și va trebui să optimizăm procesele de muncă”, este sigură Ludmila Mihalcean-Doreanu.

PotrivitLudmilei, optimizarea nu înseamnă reducerea personalului, ci simplificarea activității lor prin automatizarea la maxim a proceselor de muncă. „Datorită acestui lucru, un angajat execută un volum mai mare de muncă calificată și intelectuală și primește un salariu mult mai mare și oportunitatea de a se dezvolta”, a menționat antreprenoarea.

Pentru a optimiza activitatea în companie „Modem” a decis să implementeze un CRM (sistemul de gestiune a relației cu clienții – un set de strategii, politici și tehnologii destinate atragerii, reținerii și fidelizării clienților) și un site. Anterior acestui proiect, un manager regional scria cu mâna listele materialelor de construcție pe care le comandau magazinele din raioane ale companiei, contacta magazionerul din Chișinăucare colecta comenzile și, drept urmare, puteau apărea erori umane. De exemplu, un camion cu marfă sau cantitatea acesteia greșită putea să se deplaseze la 300 km de Chișinău și să revină pentru a corecta comanda. Sistemul integral de CRM a permis evitarea unor astfel de probleme. Managerii au început să includă comenzile direct în program, iar magazionerii au posibilitatea deja peste un minut să înceapă colectarea mărfurilor în același program, prin scanarea (verificarea conformității comenzii) codului de bare.

Acest program este integrat și cu magazinul online al companiei. „În perioada pandemiei, am constatat avantajele comerțului online. Când a fost anunțată perioada de carantină, am reușit să deservim online clienții noștri importanți. Datorită vânzărilor online am reușit să satisfacem necesitățile lor. […] Ce-i drept, acum, online-ul nostru a plecat aproape totalmente în offline – ține de specificul produselor noastre. Dar oricum, noi intenționăm să dezvoltăm vânzările online, în special în ceea ce ține de produsele pentru grădinărit”, a menționat Ludmila Mihalcean-Doreanu.

„Modem” a fost susținută în elaborarea softului CRM și a site-ului companiei de către Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare, care a oferit asistență în cadrul programului „Femei în Afaceri”, finanțat de Guvernul Suediei. În cadrul acestui program compania a beneficiat de un grant în valoare de 10 mii de euro, acoperind astfel 60 la sută din valoarea (fără TVA) serviciilor de consultanță.

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Un bărbat originar din satul Bardar, raionul Ialoveni, care locuia în Rusia, a plecat pe frontul din Ucraina în primăvara anului trecut, pentru a lupta de partea trupelor ruse, iar la scurt timp ar fi fost luat ostatic și ucis. Acesta a obținut cetățenia Federației Ruse la începutul invaziei la scară largă asupra Ucrainei și a plecat pe front după ce i s-ar fi promis o sumă mare de bani. Moldoveanul a fost înmormântat recent pe teritoriul statului rus. Relatarea a fost făcută de una dintre surorile bărbatului, Olga Doni, în cadrul proiectului „Femeile nu tac” de pe YouTube.

Olga Doni a relatat că fratele său era căsătorit cu o rusoaică și locuia la Moscova. Soții au patru copii – două fete și doi băieți.

Noi i-am sunat pe prietenii lui și au spus așa: când s-a început războiul, lor le-au dat cetățenie (cetățenie rusă – n. r.), gratis. El n-avea cetățenie. Și spunea că o să-i ia trei luni pe poligon, că, în caz că se începe un război mare, să fie de rezervă. Și cred că încet-încet, știți cum. Ca copilul, ca o joacă. Cred că li s-au promis sume mari de bani. (…) Din ce-am vorbit cu fratele, starea lui, văzând pozele lui, materialele lui video care sunt pe internet, el a adunat mai multe lucruri în mintea lui. El când s-a dus (la război -n. r.), a calculat: „Iaca, dacă eu mă duc, ce trebuie, cum trebuie, ce trebuie să fac. Dacă eu mor, sunt ucis”. (…) Nu cred că s-a adus așa, pur și simplu”, a spus femeia.

Potrivit ei, fratele său a plecat pe front, în Ucraina, la sfârșitul lunii martie 2024. Ulterior, acesta ar fi fost luat ostatic de militari ucraineni și ar fi fost omorât pe 16 mai 2024. Cadavrul bărbatului a fost depistat în Zaporojie, conform certificatului de deces.

Soția lui a spus că la o mână nu avea degetele și un picior nu avea. Era sfărâmat. I-au găsit trupul, l-au dus la frigider și a durat până ce… Am vorbit cu maiorul de acolo. Am rugat pe cineva, mi-a făcut legătură și a spus așa: „Da, într-adevăr persoana asta-i moartă. Eu nu credeam. Cumnata a arătat decesul, a arătat actele și am zis că n-are cum, nu-i posibil așa ceva. Că ea spunea ba este, ba nu-i, ba-i ucis, ba nu știu ce. Și tot nu îmi venea a crede. (…) Și când am văzut acum… Mă uitam la televizor, că arată că s-a făcut schimbul ăsta de ostatici, mă uitam atent, poate-i fratele meu acolo, poate-i viu. Încă sper că o să sune într-o zi acasă”, a menționat sora bărbatului.

Femeia a spus că trupul neînsuflețit a fost recuperat abia în acest an. „A stat în frigider (cadavrul – n. r.), așa mi-au spus. Pentru că l-au găsit, până ce s-a luat analiza ADN, de la fata mai mare au luat ADN, cumnata a trimis material, au așteptat rezultatul. Și maiorul acesta a spus că peste jumătate de an li se dă corpul. Nu li se dă așa de repede, nu știu de ce. S-a păstrat oleacă corpul, ce a mai rămas. Avea hainele pe dânsul. (…) Și l-a recunoscut după haine”, a precizat aceasta.

Olga Doni a menționat că fratele său a fost înmormântat în Federația Rusă, recent. Aceasta nu a avut însă posibilitatea să meargă la funeralii.

Vremea din Republica Moldova se menține caldă pe 8 iunie. Potrivit Serviciului Hidrometeorologic de Stat, în această zi vom avea parte de cer variabil, iar soarele va predomina.

În nordul țării, valorile termice vor arăta până la +31°C în timpul zilei. Noaptea se vor înregistra circa +16°C.

În raioanele centrale, pe timp de zi, temperatura aerului va ajunge până la +30°C. Iar în perioada nocturnă meteorologii prognozează +17°C.

La sud se așteaptă +33°C în timpul zilei. Noaptea, mercurul din termometre va indica în jur de +18°C.

Comisia Electorală Centrală (CEC) a anunțat că buletinele de vot pentru funcția de primar al comunei Boldurești au fost renumărate pe 7 iunie. Procesul a reconfirmat victoria lui Nicanor Ciochină, învinuit de tamponarea mortală cu mașina a unui copil, la o diferență de 10 voturi față de contracandidatul său.

Potrivit sursei citate, la procesul de renumărare a participat secretara CEC, Dana Munteanu, funcționari din cadrul Aparatului Comisiei, membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare și reprezentanții concurenților electorali.

Astfel, au fost renumărate: numărul de semnături din listele electorale, buletinele de vot valabile și nevalabile, cele neutilizate și anulate pentru alegerea primarului din cele 3 secții de votare din localitate.

După renumărare, s-a constatat o diferență între numărul de voturi valabil exprimate pentru fiecare candidat și numărul total de voturi valabil exprimate. Conform procesului-verbal privind centralizarea rezultatelor renumărării voturilor la alegerea primarului comunei Boldurești, raionul Nisporeni, pentru concurentul electoral Ciochină Nicanor au fost exprimate 614 voturi, iar pentru concurentul electoral Bulicanu Sergiu – 604 voturi”, a precizat CEC.

De asemenea, autoritatea electorală a menționat că, în procesul de renumărare, au fost stabilite abateri în 21 de cazuri privind includerea alegătorilor pe listele pentru votarea la locul aflării. Circumstanțele se examinează în continuare.

Amintim că, pe 1 iunie 2025, în comuna Boldurești a avut loc turul II al alegerilor pentru funcția de primar. Rezultatele preliminare publicate de CEC arătau că Nicanor Ciochină, fost edil al localității, a fost reales, obținând 613 voturi. Contracandidatul său, Sergiu Bulicanu, acumulase 602 voturi. Atât Ciochină, cât și Bulicanu au concurat în calitate de candidați independenți.

Pe 4 iunie, CEC a decis renumărarea buletinelor de vot. Decizia a fost luată în timpul unei ședințe, în urma unei cereri oficiale depuse de candidatul independent Serghei Bulicanu.

În regiunea Odesa, pe o plajă din stațiunea Zatoka, două persoane au murit pe 7 iunie, după ce au fost aruncate în aer de o mină. Informația a fost confirmată de autoritățile locale pentru presa ucraineană.

Două persoane au explodat, ambele au murit. În prezent, la fața locului lucrează un grup operativ de investigație”, a comunicat poliția din Odesa pentru ТСН, fără a oferi detalii despre victime.

Publicația „Думська” scrie că doi bărbați au murit în timpul scăldatului în mare, în urma exploziei unui obiect necunoscut. În prezent, autoritățile încearcă să le stabilească identitatea.

Amintim că, pe 5 iunie, în regiunea și orașul Odesa au fost deschise oficial 11 plaje.

În stațiunile Zatoka și Karolina-Bugaz, în pofida redeschiderii hotelurilor și zonelor de agrement, accesul pe plaje rămâne interzis. Interdicția va fi valabilă până la încheierea sau anularea legii marțiale. În prezent, multe plaje sunt minate. Accesul la fâșia de coastă este permis doar militarilor și persoanelor care îndeplinesc misiuni speciale.

Ministrul Educației și Cercetării al României, Daniel David, care se află într-o vizită oficială la Chișinău, a avut pe 7 iunie o întâlnire cu ministrul Mediului, Sergiu Lazarencu. Părțile au discutat despre Inventarul Forestier Național (IFN), un sistem deja implementat în România, care asigură monitorizarea resurselor forestiere prin măsurători periodice realizate pe întreg teritoriul național.

Prin IFN se colectează date despre volumul de masă lemnoasă, suprafața împădurită, regenerarea naturală, sănătatea arborilor și stocul de carbon. Aceste informații sunt folosite pentru planificarea și implementarea unor politici de gestionare durabilă a pădurilor și pentru raportările naționale și internaționale în domeniul mediului.

Ministrul Lazarencu a subliniat importanța accelerării implementării acestui program și în Republica Moldova, evidențiind totodată necesitatea colaborării cu Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură ,,Marin Drăcea” din România. La rândul său, ministrul Daniel Ovidiu David și-a manifestat deschiderea pentru a acorda sprijin în implementarea Inventarului Forestier Național în Republica Moldova ca dovadă a cooperării strânse dintre țările noastre”, a transmis Ministerul Mediului într-un comunicat.

Întrevederea a avut loc în contextul în care Institutul de Cercetări și Amenajări Silvice din R. Moldova se află în subordinea Ministerului Mediului, în timp ce instituția omoloagă din România – Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură ,,Marin Drăcea” – este subordonată Ministerului Educației și Cercetării.

mediu.gov.md
Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: