Cine are mai multe șanse să câștige alegerile prezidențiale? Trei scenarii prezentate de iData

Maia Sandu ar avea mai multe șanse să câștige turul II al alegerilor prezidențiale. Cel puțin aceasta arată datele unui sondaj, prezentat pe 31 octombrie, de compania sociologică iData. Rezultatele corespund unui eșantion sociologic clasic, dar mai sunt două scenarii.

Potrivit rezultatelor sondajului, 39,3% dintre participanți ar susține-o pe Sandu la alegeri, iar 32,1% ar susține oponentul ei, fostul procuror general Alexander Stoianoglo. În același timp, 24,4% dintre respondenți au declarat că nu s-au hotărât asupra alegerii lor, iar 4,2% au spus că nu vor merge la vot. Luând în considerare doar respondenții deciși și diaspora, sociologii prevăd că Sandu va primi 55,2% din voturi, iar Stoianoglo – 44,8%.

Directorul general al companiei sociologice, Mihai Bologan, a spus că în realitate structura demografică a alegătorilor care se prezintă la vot diferă de un eșantion sociologic menit să reflecte starea de spirit a întregii populații. În acest sens, scenariul sociologic de bază nu este potrivit pentru a prezice cu exactitate rezultatul. Pentru a rezolva această problemă, compania a pregătit trei scenarii pentru al doilea tur: un eșantion sociologic clasic, un eșantion care corespunde structurii alegătorilor din primul tur pe vârstă, sex, loc de votare și vot pentru un anumit candidat și un eșantion care ține cont de rezultatele referendumului.

Pe baza structurii populației care a votat în primul tur, 35,3% sunt pregătiți să voteze pentru Sandu, iar 35,2% pentru Stoianoglo. În acest scenariu, ținând cont de cei deciși și de diaspora, Sandu ar putea obține 52,2%, iar Stoianoglo – 47,8%.

Dacă să fie luat în calcul structura de vot la referendum, Sandu ar obține 34,3%, iar Stoianoglo – 36,8%. În al treilea scenariu, ținând cont de cei deciși și de diaspora, la fel Sandu va câștiga dar cu 51,1%, iar Stoianoglo – 48,9%.

Compania sociologică a raportat că la elaborarea studiului a fost utilizată o metodologie mixtă de colectare a datelor: 60% din chestionare au fost colectate la telefon, 20% – online și alte 20% – prin metoda față în față. Eroarea maximă de eșantionare este de ± 3%. Eșantionul total: 1005 persoane. Numărul de localități reprezentate – 323. Perioada de culegere a datelor: 25-29 octombrie 2024.

***

Pe 20 octombrie în Republica Moldova au avut loc alegeri prezidențiale. În urma scrutinului, niciunul dintre cei 11 pretendenți înscriși în cursa electorală nu au obținut majoritate de voturi, astfel că urmează să aibă loc turul II al alegerilor, la care vor concura doi candidați care au acumulat cele mai multe voturi: Maia Sandu de la PAS și Alexandr Stoianoglo de la PSRM. Turul II al alegerilor prezidențiale va avea loc în data de 3 noiembrie. Tot pe 20 octombrie s-a desfășurat referendumul pentru viitorul direcției politice a țării. Majoritatea cetățenilor Republicii Moldova și-au exprimat votul în favoarea modificării Constituției. Pentru opțiunea „DA” au votat 751.235 de cetățeni, echivalentul a 50,46%, în timp ce 737.639 de persoane au ales opțiunea „NU”, reprezentând 49,54%.

NewsMaker a scris recent că referendumul care a avut loc în Moldova, la inițiativa autorităților, trebuia să demonstreze un nivel ridicat de sprijin al populației pentru ideea integrării europene. Faptul că mai mult de jumătate dintre alegători vor vota „pentru” practic nu era pus la îndoială. Această încredere se baza în mare parte pe rezultatele sondajelor de opinie. Însă, după închiderea secțiilor de votare, a devenit evident că ceva nu a mers conform planului. În final, opțiunea „da” a depășit cu greu 50%, și asta doar datorită diasporei. Sociologii au încercat să explice cum s-a ajuns la o astfel de discrepanță între rezultatele sondajelor și realitate. NM vă prezintă aceste argumente. Detalii AICI.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Centrul Ipotecar maib aniversează 4 ani de activitate: pentru mii de familii casă a devenit „acasă”

Centrul Ipotecar maib marchează patru ani de activitate dedicată îndeplinirii visurilor celor care își doresc o locuință proprie. Lansat oficial pe 5 iulie 2021, Centrul Ipotecar maib a devenit rapid un pilon important în domeniul finanțării locuințelor, aducând bucurie și stabilitate pentru mii de familii din întreaga țară și din diasporă.

De la un început curajos la un partener de încredere pentru mii de familii

Activitatea Centrului Ipotecar maib a început cu o echipă restrânsă – cinci oameni entuziaști și dedicați, care au pus bazele unui proiect inovator pentru piața locală. În doar patru ani, echipa a crescut la opt specialiști care, prin profesionalism și implicare, oferă lunar suport și consultanță personalizată pentru peste 100 de familii.

Daniela Rotaru, Managerul Centrului Ipotecar maib, a declarat: 

„Startul nu a fost unul ușor, dar am demonstrat că atunci când clientul este în centrul atenției, succesul este garantat. Suntem mândri de drumul parcurs și de încrederea pe care ne-au acordat-o atâtea familii”.

Rezultate care contează: 3000 de locuințe finanțate

În acești patru ani, Centrul Ipotecar maib a contribuit la achiziția a 3000 de locuințe, dintre care 475 doar în primele șase luni ale anului 2025. De la primele 30 – 40 de credite ipotecare lunare în 2021, astăzi centrul susține cu succes aproape 100 de familii în fiecare lună, ajutându-le să-și transforme visul de a avea o casă în realitate.

Anul 2024 a reprezentat un punct de referință în activitate, cu peste 1,2 miliarde de lei acordați în credite ipotecare pentru clienții din țară și din diasporă.

Anișoara Cîrlan, Product Owner Credite Imobiliare la maib, a menționat:

 „Centrul Ipotecar maib a devenit un spațiu unde clienții primesc nu doar o ofertă financiară, ci mai ales susținere, ghidare și siguranță. Ne propunem să continuăm să inovăm și să punem clientul în centrul tuturor inițiativelor noastre” .

Un partener de încredere, o echipă dedicată

Centrul Ipotecar maib a fost și rămâne un model de eficiență și profesionalism în testarea și implementarea noilor produse și servicii ipotecare pentru întreaga rețea maib. În plus, s-au dezvoltat și consolidat sute de parteneriate de succes cu agenți și agenții imobiliare, contribuind astfel la dezvoltarea pieței imobiliare din Republica Moldova. 

Despre maib

Maib este cea mai mare bancă din Republica Moldova și un lider incontestabil în segmentul creditelor ipotecare. Cu o abordare orientată spre client, maib investește constant în soluții digitale, produse accesibile și servicii personalizate care să răspundă nevoilor reale ale clienților din țară și din diasporă.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: