Festivalul Moldo Crescendo VIII: trei concerte feerice, încă trei mai urmează

Dacă frumusețea nu ar mai vrea să salveze lumea, muzica clasică ar putea liber să o facă. Primul weekend al festivalului Moldo Crescendo a adus o imensă bucurie iubitorilor de muzică clasică, organizandu-le întâlniri duioase cu Bach, Schubert, Shaw, Mendelssohn, Bonis, Enescu, Ligeti și Vivaldi. 

Bucuria a fost cu atât mai mare cu cât cei mai buni muzicieni basarabeni și-au demonstrat măiestria în scenă: Alexandra Conunova la vioară, Marcel Lazăr la pian, Dan-Iulian Druțac. De asemenea, ne-au onorat cu prezența violoncelista Dorottya Sandi și Fitzroy Quartet din Marea Britanie. Pentru câteva ore în Sala cu Orgă, la Muzeul Național de Istorie și în Casa Mare de la Butuceni măsurările au arătat la spectatori un indice crescut de plăcere și liniște sufletească.

Festivalul Moldo Crescendo continuă cu alte trei concerte în care cap de afiș vor fi violonista Alexandra Tîrșu care revine special acasă pentru Moldo Crescendo,Cristian Ciolacu, dar și Rubik Quartet din Viena.

Concertul din 26 octombrie de la Turnul de Apă din Chișinău este Sold Out deja. Alte două concerte vor avea loc în legendara Sală a Unirii din blocul I al AMTAP și la Palatul Republicii.

Invităm spectatorii pe 27 și 29 octombrie la festivalul Moldo Crescendo.    

Biletele se găsesc în rețeaua iTicket: https://iticket.md/partner/moldocrescendo

Detalii pe https://www.moldocrescendo.com/

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Fly a jet fighter

Presa: Statele europene vor avioane americane de luptă în România, ca parte a garanțiilor de securitate pentru Ucraina

Statele europene își doresc ca președintele SUA, Donald Trump, să desfășoare avioane americane de luptă în România, ca parte a garanțiilor de securitate pentru Ucraina. Această chestiune a fost discutată în cadrul unei întâlniri dintre președintele Comitetului Reunit al Șefilor de Stat Major al SUA, Dan Caine, și reprezentanți militari din Marea Britanie, Germania, Franța, Finlanda și Italia, scrie publicația «Украинская правда», cu trimitere la The Times.

Potrivit sursei citate, conducătorii militari europeni de rang înalt discută desfășurarea avioanelor de luptă americane F-35 în România, unde NATO construiește cea mai mare bază aeriană din Europa, pentru a descuraja un posibil nou atac al Rusiei.

De asemenea, statele europene solicită garanții privind continuarea utilizării sateliților americani pentru supravegherea Ucrainei. De asemenea, acestea doresc ca SUA să își asume angajamentul de a furniza Ucrainei sisteme de apărare aeriană Patriot și Nasams.

Conducătorii militari europeni urmăresc să obțină permisiunea pentru zborurile avioanelor de recunoaștere americane deasupra Mării Negre. Avioanele britanice Rivet Joint efectuează misiuni de supraveghere încă din primele zile ale războiului, însă aeronavele Boeing necesită aprobarea SUA pentru a decola.

Amintim că, pe 18 august, la Washington, au avut loc negocieri privind încheierea invaziei ruse din Ucraina între președintele ucrainean, Vladimir Zelenski, omologul său american, Donald Trump, și o serie de lideri europeni. Alături de Vladimir Zelenski, în SUA au fost președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, prim-ministrul Marii Britanii, Keir Starmer, secretarul general NATO, Mark Rutte, cancelarul Germaniei, Friedrich Merz, președintele Franței, Emmanuel Macron, prim-ministrul Italiei, Giorgia Meloni, și președintele Finlandei, Alexander Stubb.

După discuții, Trump a anunțat că a început pregătirile pentru întâlnirea dintre președintele Ucrainei, Vladimir Zelenski, și cel al Rusiei, Vladimir Putin, care a ordonat invazia la scară largă, în februarie 2022.

„Poate bătrânețea…”: Dodon, reacție la declarațiile lui Voronin despre sacoșa cu  860.000 euro pe care ar fi primit-o de la Plahotniuc

Liderul socialiștilor, Igor Dodon, a calificat declarațiile liderului comuniștilor și actualul partener de bloc electoral Vladimir Voronin, care susține că în punga neagră primită de Dodon de la Vladimir Plahotniuc, erau 860.000 de euro, drept o provocare pusă la cale de guvernare, pentru a crea „disensiuni” în interiorul Blocului „Patriotic”. Igor Dodon a asigurat cetățenii că, în ciuda declarațiilor făcute de Voronin, Blocul „Patriotic” va merge împreună în alegeri și mai departe.

Liderul socialiștilor, Igor Dodon, a catalogat declarațiile președintelui comuniștilor și partener de bloc electoral, Vladimir Voronin – potrivit cărora în sacoșa neagră primită de la Vladimir Plahotniuc s-ar fi aflat 860.000 de euro – drept o provocare pusă la cale de guvernare, menită să creeze „disensiuni” în interiorul Blocului „Patriotic”. Dodon a dat asigurări că, în pofida afirmațiilor făcute de Voronin, Blocul va rămâne unit și va merge împreună în alegeri.

„După toate sondajele, Blocul „Patriotic” este mai sus decât PAS-ul, este în creștere. Guvernarea este speriată de aceea ce se întâmplă și merge la diferite provocări. Ieri a fost o provocare din partea guvernării la un canal de televiziune a guvernării pentru a încerca să creeze disensiuni în interiorul blocului. Poziția noastră este următoarea: noi o să avem discuții în interiorul blocului și o sa ne clarificăm”.

Întrebat cum anume ar fi fost „provocat” Voronin, liderul socialiștilor a spus: „Cred că acest interviu a fost organizat, s-au jucat pe unele emoții a domnului Voronin, poate bătrânețea, nu vreau să dau aprecieri, noi o să le discutăm și o să mergem împreună mai departe”.

Dodon a transmis și un mesaj către cetățeni: „Nă asigurăm că blocul va rezista și va merge mai departe, în interesul cetățenilor. Noi o să liniștim spiritele pe intern”.

Totodată, el a negat din nou autenticitatea imaginilor video în care Plahotniuc i-ar fi înmânat o sacoșă neagră: „Există și expertizele judiciare la acest video care demonstrează că au fost trucate. Este un fals”

warsawinstitute.org

Secțiile de votare pentru locuitorii din stânga Nistrului: De ce Chișinăul le reduce, iar Tiraspolul cere extinderea lor (ANALIZĂ)

Chișinăul a redus constant, în ultimii ani, numărul secțiilor de votare pentru cetățenii moldoveni de pe malul stâng al Nistrului. La următoarele alegeri parlamentare, acestea ar putea fi diminuate de trei ori — până la doar 10. Tiraspolul și-a exprimat nemulțumirea și a cerut Chișinăului să majoreze de câteva ori acest număr. NewsMaker a analizat de ce autoritățile de la Chișinău reduc secțiile pentru locuitorii din stânga Nistrului, cum stabilește CEC numărul lor și de ce autoritățile nerecunoscute din regiunea transnistreană — care își revendică independența — s-au arătat, brusc, preocupate de acest subiect.

Cum s-au contrazis Chișinăul și Tiraspolul în privința secțiilor de votare

Pe 15 august, Tiraspolul a transmis o adresare către Parlamentul Republicii Moldova, solicitând deschiderea a 41 de secții de votare la viitoarele alegeri parlamentare pentru locuitorii din regiunea transnistreană care dețin cetățenie moldovenească. În Sovietul Suprem al Transnistriei (așa-numitul parlament local), cererea a fost justificată astfel: „La adresa deputaților sosesc numeroase apeluri din partea cetățenilor și organizațiilor neguvernamentale, îngrijorați de informațiile privind posibila reducere a numărului de secții de votare pentru cetățenii Republicii Moldova din Transnistria. Drept argument este invocată, chipurile, prezența redusă la scrutinele precedente. Acest argument nu corespunde realității”.

Biroul pentru Reintegrare a confirmat, pentru NM, că reprezentantul politic al Tiraspolului în procesul de negocieri, Vitalii Ignatiev, a expediat o astfel de adresare Chișinăului, despre care Biroul a informat CEC.

„În concluzia Biroului, transmisă CEC-ului, am subliniat necesitatea adoptării unor măsuri pentru organizarea și desfășurarea procesului electoral în condiții optime, legale și sigure. Pentru ca toți alegătorii care locuiesc pe malul stâng al Nistrului și în municipiul Bender, având drept de vot, să-și poată exercita acest drept, dacă decid să participe la alegeri”, au declarat pentru NM reprezentanții Biroului pentru Reintegrare.

Totuși, Chișinăul nu intenționează să deschidă atâtea secții de votare pentru locuitorii din stânga Nistrului. Vicepreședintele CEC, Pavel Postică, a declarat că vor fi organizate doar 10 secții, un număr considerabil mai mic decât la scrutinele precedente. Spre comparație, la alegerile prezidențiale din toamna anului 2024 au fost deschise 30 de secții pentru cetățenii de pe malul stâng. Potrivit lui Postică, dacă analizăm prezența medie la ultimele trei scrutine, numărul secțiilor pentru locuitorii din stânga Nistrului nu ar trebui să depășească 10.

ipn.md

Vicepreședintele CEC s-a arătat, de asemenea, surprins de „interesul Tiraspolului” față de alegerile de pe malul drept al Nistrului. „De unde atâta dragoste pentru politica moldovenească? Este greu de explicat, mai ales având în vedere că niciun concurent electoral, de fapt, nu poate desfășura campanii de informare și agitație electorală pe malul stâng al Nistrului. Pentru că, înainte de a vorbi despre exercitarea dreptului de vot, trebuie să vorbim și despre dreptul concurenților de a merge acolo, de a face campanie electorală și de a comunica cu cetățenii Republicii Moldova. Înțeleg că cineva va compara asta cu diaspora, dar chiar și în diasporă se organizează întâlniri cu candidații”, a declarat Postică.

El consideră că originile acestei „iubiri” se află la Chișinău și că urmează să fie clarificat de ce Tiraspolul lansează asemenea apeluri.

Cum stabilește CEC câte secții să deschidă

Potrivit lui Postică, numărul secțiilor de votare deschise pentru alegătorii de pe malul stâng depinde de participarea cetățenilor din stânga Nistrului la scrutinele precedente. Conform Codului electoral, la formarea secțiilor, CEC ține cont de dinamica votării din ultimele trei cicluri electorale. De asemenea, instituția trebuie să ia în considerare informațiile și propunerile autorităților responsabile de politici de reintegrare și securitate.

În procesul de elaborare a propunerilor se mai iau în calcul „organizarea administrativ-teritorială, specificul căilor de acces și al comunicațiilor, precum și asigurarea accesului alegătorilor la procesul electoral și la organele electorale competente”.

Cum a fost redus numărul secțiilor

Numărul secțiilor de votare și al alegătorilor din stânga Nistrului a început să scadă din 2019. Până atunci, ambele cifre erau în creștere. Astfel, potrivit datelor Promo-Lex, la alegerile parlamentare din 2014 pentru votanții din regiune au fost deschise 26 de secții, iar la cele parlamentare din 2019 – 47.

Și numărul alegătorilor a crescut în acești ani: 9 261 în 2014 și 37 257 pe circumscripția națională la alegerile parlamentare din 2019.

După 2019, numărul secțiilor a început să scadă. La alegerile prezidențiale din 2020 au fost deschise 42 de secții, la parlamentarele anticipate din 2021 – 41, iar la prezidențialele din 2024 – 30.

În turul al doilea al alegerilor prezidențiale au votat 26 260 de alegători de pe malul stâng, adică 1,5% din numărul total al celor care au votat în turul al doilea.

Cum votează locuitorii din stânga Nistrului

Tradițional, alegătorii din stânga Nistrului dau preferință la alegeri forțelor proruse. Astfel, în turul al doilea al alegerilor prezidențiale din 2024, mai mult de 79% dintre alegătorii din regiune l-au susținut pe candidatul din partea Partidului Socialiștilor, Alexandr Stoianoglo. Pentru actuala președintă, Maia Sandu, au votat puțin peste 20% dintre alegători. În turul al doilea al alegerilor prezidențiale din 2020, mai mult de 85% dintre locuitorii din regiune care au votat l-au susținut pe liderul socialiștilor, Igor Dodon, în timp ce pe candidata din partea PAS, Sandu, au susținut-o circa 14%.

De aceea este clar că socialiștii întotdeauna au susținut participarea activă a locuitorilor regiunii transnistrene la alegeri. Dodon chiar a propus la alegerile din 2021 să se deschidă secții pe teritoriul malului stâng necontrolat de autoritățile constituționale ale Moldovei.

Votarea locuitorilor de pe malul stâng nu rareori a fost însoțită de scandaluri. În 2019, Asociația „Promo-Lex” a comunicat despre incidente legate de o posibilă corupere a alegătorilor din regiunea transnistreană.

Misiunea Rețelei Europene a Organizațiilor de Monitorizare a Alegerilor (ENEMO), în același an 2019, indica faptul că pentru votanții din stânga Nistrului era organizat transport la secțiile de votare. În raportul misiunii se menționau de asemenea numeroase plângeri privind coruperea alegătorilor din Transnistria.

La alegerile prezidențiale din 2020, Promo-Lex a raportat 22 de cazuri privind o posibilă corupere a alegătorilor din regiunea transnistreană și 37 de cazuri de transportare organizată a votanților.

La alegerile parlamentare din 2021, partidul de guvernare PAS i-a acuzat pe socialiști de corupere și transportare organizată a alegătorilor de pe malul stâng. Atunci actualul președinte al Parlamentului, Igor Grosu, cu automobilul său a blocat drumul spre secția de votare pentru transnistrenii din Varnița, afirmând că locuitorilor de pe malul stâng li se plătește pentru vot.

După alegerile prezidențiale din 2024, autoritățile au comunicat despre coruperea masivă a alegătorilor, inclusiv de pe malul stâng, organizată de rețeaua politicianului fugar Ilan Șor. În turul al doilea al alegerilor, podul peste Nistru, care leagă Rîbnița și Rezina, a fost blocat. Pentru a vota, alegătorii din regiune au fost nevoiți să îl traverseze pe jos.

Ce spun experții

Fostul deputat al Sovietului Suprem nerecunoscut de la Tiraspol, Anatoli Dirun, leagă reducerea bruscă a numărului secțiilor de votare pentru locuitorii din stânga Nistrului la actualele alegeri de politica partidului aflat la guvernare, PAS. „Ei nu sunt interesați de voturile de pe malul stâng, deoarece acestea nu vor fi pentru ei. Tactica lor este clară și logică”, a spus Dirun pentru NM. Totodată, potrivit lui, este clară și logica Tiraspolului, care vrea ca locuitorii săi să fie maxim implicați în procesele electorale din Moldova, Ucraina și Rusia.

Fostul vicepremier pentru reintegrare Alexandru Flenchea consideră însă că în problema deschiderii secțiilor de votare nu trebuie „ascultat Tiraspolul”, însă este necesar să se deschidă un număr suficient de secții de votare pentru locuitorii de pe malul stâng cu cetățenie a Moldovei, deoarece „ei sunt aceiași cetățeni, cu aceleași drepturi, ca și locuitorii malului drept”. „Deschiderea unui număr insuficient de secții de votare pentru locuitorii malului stâng doar va juca în favoarea propagandei ruse, care ulterior va declara că nu toți alegătorii au avut posibilitatea să voteze, indiferent dacă vor fi cozi la secții sau nu”, a conchis Flenchea.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
novostipmr.com

Presa: Ucraina a reluat exportul de fier vechi către regiunea transnistreană

Ucraina a reluat exportul de fier vechi către regiunea transnistreană, în iulie 2025. Informația a fost raportată pe 20 august de Obozrevatel, care face trimitere la datele Serviciului Vamal al Ucrainei. Totodată, presa din țara vecină notează că pe piața ucraineană se constată un deficit strategic de fier vechi.

Potrivit publicației, după o pauză de un an, colectorii ucraineni de fier vechi au reluat livrările de materie primă către regiunea transnistreană. Astfel, conform datelor Serviciului Vamal al Ucrainei, compania „D-Kamet” a reluat exportul de fier vechi în baza contractului cu Uzina Metalurgică Moldovenească din Râbnița. „Conform documentelor de export, țara de destinație a acestor loturi de fier vechi este indicată ca fiind Moldova. Totuși, punctul final de livrare este stația de cale ferată Râbnița, aflată pe teritoriul Transnistriei”, a menționat publicația.

În același timp, Obozrevatel notează că în Ucraina se observă un deficit strategic de fier vechi. Mai mult, potrivit publicației, în mai 2018 Uzina Metalurgică Moldovenească a fost inclusă în lista persoanelor fizice și juridice implicate în agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, iar Consiliul Național de Securitate și Apărare al Ucrainei a impus sancțiuni împotriva ei. Totuși, în martie 2019, uzina a fost scoasă de sub sancțiunile ucrainene fără nicio explicație.

Amintim că, la începutul anului 2025, Rusia a oprit livrările de gaz către stânga Nistrului, iar regiunea transnistreană s-a confruntat cu o criză energetică. Malul stâng a trăit mai mult de o lună fără gaz, căldură, apă caldă și cu întreruperi programate de electricitate, iar Uzina Metalurgică Moldovenească și-a sistat activitatea. După reluarea livrărilor de gaze în regiune, uzina și-a reluat producția.

Top 13 Bestsellere Škoda din toate timpurile

În cei 130 de ani de existență, Škoda a produs o gamă variată de modele care au cucerit inimile șoferilor din întreaga lume. Fiecare dintre aceste automobile a avut un impact semnificativ asupra industriei auto, aducând inovații tehnologice și un raport excelent între preț și performanță. În continuare, prezentăm cele mai bine vândute 13 modele Škoda din toate timpurile, evidențiind punctele lor forte și experiența unică la volan.

1. Škoda Octavia – Modelul Fanion al Mărcii

Lansată în 1996, Octavia a devenit rapid cel mai bine vândut model Škoda, cu peste 7 milioane de unități vândute până în prezent. Fiabilitatea, spațiul generos și consumul redus de combustibil au transformat-o într-un model favorit pentru familii și flote.

Experiență la volan: Octavia oferă un confort deosebit datorită suspensiei bine reglate și a materialelor de calitate din interior. Tehnologiile moderne, cum ar fi sistemele avansate de asistență la condus, îmbunătățesc siguranța și ușurința în utilizare. Disponibilă atât cu motoare pe combustie, cât și hibride, Octavia reușește să îmbine perfect performanța cu eficiența.

2. Škoda Fabia – Compactă și Eficientă

De la debutul său în 1999, Fabia s-a impus prin dimensiunile compacte, dar și prin calitatea superioară a construcției. Este o mașină ideală pentru oraș, oferind un echilibru perfect între economie și confort.

Experiență la volan: Manevrabilitate excelentă și un consum de combustibil redus.

3. Škoda Superb – Lux și Eleganță

Lansată în 2001, Superb a redefinit conceptul de sedan premium accesibil, fiind vândută în peste 1,5 milioane de unități.

Experiență la volan: Superb oferă o senzație de conducere luxoasă datorită suspensiei adaptive și finisajelor premium din interior. Motorizările sale puternice, inclusiv versiunile plug-in hybrid, asigură o accelerație lină și un consum eficient. Sistemele avansate de siguranță, precum controlul adaptiv al vitezei și asistența la parcare, fac fiecare călătorie mai confortabilă și mai sigură.

4. Škoda Rapid – Un Bestseller Accesibil

Rapid a fost conceput pentru a umple golul dintre Fabia și Octavia, oferind o alternativă accesibilă pentru cei care doreau un sedan spațios și fiabil.

Experiență la volan: Simplitate, confort și costuri de întreținere reduse.

5. Škoda Kodiaq – Primul SUV de Mari Dimensiuni

Lansat în 2016, Kodiaq a devenit rapid unul dintre cele mai bine vândute SUV-uri ale mărcii, cu peste 800.000 de unități vândute.

Experiență la volan: Kodiaq oferă o combinație ideală între confort și robustețe. Suspensia sa bine echilibrată absoarbe denivelările drumului, oferind o călătorie lină chiar și pe teren accidentat. Interiorul spațios poate găzdui până la șapte pasageri, iar tehnologiile moderne, precum sistemul multimedia avansat și tracțiunea integrală, asigură o experiență de conducere plăcută în orice condiții.

6. Škoda Karoq – SUV-ul Compact Perfect

Karoq a fost introdus ca înlocuitor pentru Yeti în 2017 și a fost vândut în peste 600.000 de unități, devenind unul dintre cele mai populare SUV-uri compacte din Europa.

Experiență la volan: Karoq impresionează prin manevrabilitatea sa excelentă, ideală atât pentru oraș, cât și pentru drumurile lungi. Interiorul său bine finisat oferă un echilibru perfect între confort și funcționalitate. Motorizările eficiente și opțiunile de tracțiune integrală fac din Karoq un partener de încredere în orice călătorie.

7. Škoda Scala – Inovație în Segmentul Hatchback

Scala este un hatchback modern, cu un design elegant și o tehnologie avansată, fiind un concurent direct pentru Volkswagen Golf.

Experiență la volan: Spațiu generos și dotări high-tech.

8. Škoda Enyaq iV – Primul SUV 100% Electric

Enyaq este simbolul tranziției Škoda către electromobilitate, oferind autonomie mare și tehnologii de ultimă generație.

Experiență la volan: Silențiozitate absolută și accelerare instantanee.

9. Škoda Yeti – SUV-ul Urban Iubit de Șoferi

Deși a fost retras din producție, Yeti rămâne unul dintre cele mai iubite modele Škoda, datorită aspectului său robust și versatilității.

Experiență la volan: Poziție înaltă la condus și tracțiune integrală eficientă.

10. Škoda Citigo – Clasa Mini – Perfectă pentru Oraș

Citigo a fost soluția ideală pentru cei care căutau o mașină mică, economică și ușor de parcat în orașele aglomerate.

Experiență la volan: Agilitate maximă și consum redus.

11. Škoda Roomster – Monovolumul Practic

Roomster a oferit un spațiu interior imens și o modularitate impresionantă, fiind alegerea ideală pentru familiile active.

Experiență la volan: Spațiu generos și vizibilitate excelentă.

12. Škoda Favorit – Simbolul Schimbării

Favorit a fost unul dintre modelele care au modernizat Škoda înainte de intrarea în Grupul Volkswagen, fiind prima mașină cu tracțiune față a mărcii.

Experiență la volan: Design modern pentru anii ’80 și fiabilitate.

13. Škoda 120 – Modelul Legendar din Epoca Socialistă

Timp de peste două decenii, Škoda 120 a fost mașina preferată a Europei de Est, combinând un preț accesibil cu o fiabilitate remarcabilă.

Experiență la volan: Conducere simplă și rezistență în timp.

Fiecare dintre aceste modele a contribuit la succesul global al Škoda, demonstrând că brandul ceh poate oferi calitate, inovație și accesibilitate. De la mașini compacte la SUV-uri și vehicule electrice, Škoda continuă să fie un lider în industria auto mondială.

Descoperă acum modelele disponibile in stocul din Moldova: https://skodab2b.service-auto.md/md 

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: