Андрей Табырца

FOTO Simbolul panglicii Sf. Gheorghe, înlăturat de pe Hotelul Național. Poliția a discutat cu proprietarul

Poliția Republicii Moldova spune că este în căutarea făptașilor care au vopsit clădirea abandonată a Hotelului Național în culorile panglicii Sfântul Gheorghe. Până atunci, oamenii legii i-au „sugerat” proprietarei imobilului să înlăture vopseaua. La scurt timp, vopseaua a fost înlăturată. Informația a fost comunicată pentru NM de ofițerul de presă al Poliției Diana Fetko.

„Imediat ce am fost sesizați la 112, ne-am autosesizat și grupa de documentare s-a deplasat la fața locului. Au fost demarate toate măsurile pentru identificarea făptașilor”, a spus reprezentantul Poliției.

Între timp, oamenii legii au invitat-o pe proprietara imobilului.

„Aceasta a declarat că nu are vreo pretenție la aplicarea combinației de culori pe proprietatea ei. I-am sugerat în cel mai scurt timp sa înlăture culorile”, a adăugat ofițerul de presă al Poliției. La scurt timp, reprezentanta Poliției a confirmat că proprietarul a înlăturat vopseaua.

Денис Дерменжи

Amintim că în dimineața zilei de 20 aprilie, pe internet au apărut imagini cu clădirea abandonată a Hotelului Național din Chișinău vopsită pe jumătate în culorile panglicii Sfântul Gheorghe, interzisă în Republica Moldova.

Pe 14 aprilie, Parlamentul a votat în lectura finală proiectul cu privire la interzicerea însemnelor războiului, inclusiv panglica Sfântului Gheorghe.

„Printre modificări sunt și cele ce vizează interzicerea utilizării semnelor folosite la propagarea războiului, precum literele Z, V, panglica bicoloră, dar și altele care ar putea fi folosite pentru propaganda războiului. Sunt câteva prevederi din lege care vor intra în vigoare peste 3 luni. Însă acele ce țin de interzicerea semnelor menționate mai sus intră în vigoare la momentul publicării în monitorul oficial”, a precizat președinta Comisiei juridice Olesea Stamate.

Pe 19 aprilie, președinta țării Maia Sandu a anunțat că a promulgat legea care prevede interzicerea simbolurilor. Șefa statului a subliniat că nu este interzisă celebrarea zilei de 9 mai.

„Războiul începe prin cuvinte grele aduse vecinului și se termină prin bombardamente și masacre. Iată de ce este important și avem datoria să păstrăm buna înțelegere între oameni. De aceea nu putem accepta folosirea în țara noastră a simbolurilor care înfățișează, reprezintă sau sprijină invazia rusă în Ucraina. Simbolurile își schimbă sensul în funcție de realități. Acestea nu se referă la războiul de acum 77 de ani, ci la războiul de azi, din Ucraina”, a argumentat Maia Sandu.

Potrivit legii, încălcarea interdicției se va pedepsi cu amenzi de până la 9 000 de lei pentru persoane fizice sau zeci de ore de muncă în folosul comunității și cu amenzi de până la 18 000 mii lei pentru persoane juridice.

Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

noi.md/imagine simbol

Două televiziuni, amendate cu 5 000 și 7 000 de lei pentru discriminare în cadrul unor emisiuni de informare electorală

Consiliul Audiovizualului (CA) a sancționat pe 11 septembrie TV-Găgăuzia și Pro TV Chișinău cu 7 000 și, respectiv, 5 000 de lei pentru admiterea unor forme de discriminare în cadrul unor programe de informare electorale. Totodată, CA a aplicat și 15 avertizări publice pentru încălcarea legislației electorale privind reflectarea alegerilor parlamentare din această lună.

Potrivit unui comunicat al CA, monitorizarea a cuprins perioada 29 august – 4 septembrie, prima săptămână din campania electorală. CA a efectuat controlul tuturor celor 22 de posturi care au declarat că vor reflecta alegerile parlamentare din această toamnă: Moldova 1, TV-Găgăuzia, TVR Moldova, Jurnal TV, TV8, R Live TV, Cinema 1, Exclusiv TV, Pro TV Chișinău, 7 TV, Next TV, 1 TV, One TV, N4,  Star TV, Vocea Basarabiei TV, TV9, TVC 21, Canal Regional, Agro TV Moldova, TV Elita și Media TV.

Rezultatele monitorizării primei săptămâni de campanie electorală au arătat următoarele:

  • Știri cu caracter electoral au fost difuzate 505, ceea ce reprezintă aproximativ 31,4% din durata cumulată a buletinelor informative.
  • Prezența protagoniștilor în subiectele electorale: Concurenții electorali au fost cei mai vizibili în materialele cu tematică electorală, înregistrând 738 de apariții (47,9%). Cele mai puține apariții le-au avut organul electoral, cu 86 de menționări (5,6%).
  • Reflectarea concurenților electorali în buletinele informative: 18 servicii media audiovizuale (SMA) monitorizate au inclus informații despre concurenții electorali în cadrul buletinelor de știri. Singura excepție a fost ”TV-Găgăuzia” (GRT), care nu a difuzat niciun material referitor la aceștia.
  • Concurenții electorali cu cea mai mare vizibilitate: Blocul „Patriotic” a fost cel mai mediatizat concurent electoral, beneficiind de 1 oră, 24 min și 54 sec, ceea ce reprezintă 19,9% din timpul total dedicat concurenților. Următorii în clasament au fost Blocul „Alternativa”, cu 1 oră, 14 min și 42 sec (17,5%), și PAS, cu 1 oră, 13 min și 38 sec (17,3%). Împreună, acești trei concurenți au cumulat peste jumătate din durata totală de reflectare acordată tuturor actorilor electorali.
  • Reflectarea subiectelor conflictuale în buletinele informative: 18 SMA au difuzat în total 147 de subiecte cu caracter conflictual, dintre care 20 au fost prezentate într-un mod dezechilibrat.
  • Distribuția de gen a surselor citate în subiectele electorale: În ansamblu, subiectele electorale difuzate de cele 19 posturi TV au prezentat un ușor dezechilibru de gen în ceea ce privește sursele citate – 64% din totalul aparițiilor fiind a persoanelor de sex masculin și 36% a celor de sex feminin.
  • Relevanța temelor abordate în cadrul reflectării electorale: Majoritatea subiectelor difuzate au fost considerate relevante pentru procesul electoral, contribuind la informarea publicului cu privire la campania și actorii implicați, excepție fiind TVC 21 care a difuzat două subiecte irelevante incluse în rubrica specială.
  • Dezbateri electorale: 2 SMA au difuzat cumulat 4 dezbateri electorale: Vocea Basarabiei TV și Media TV fiecare câte 2 dezbateri. Next TV nu a organizat dezbateri electorale, deși s-a angajat prin declarație să organizeze dezbateri electorale în zi de miercuri, fără reluare, în perioada de raportare.
  • Publicitate electorală: 9 SMA din 22 au difuzat în total 224 spoturi de publicitate (dintre care 16 spoturi gratuite), cu o durată totală de 1 oră 53 min și 27 sec. Cele 9 SMA care au difuzat publicitate electorală sunt: Moldova 1, TV-Găgăuzia, Jurnal TV, TV8, Cinema 1, Exclusiv TV, Pro TV Chișinău, Next TV și One TV. Patru dintre acestea– Jurnal TV, Pro TV Chișinău, Next TV, One TV – au admis abateri la difuzarea publicității electorale.

O constatare a controlului a vizat admiterea de către postul public regional TV-Găgăuzia și cel privat național Pro TV Chișinău a exprimărilor de natură să constituie anumite forme de discriminare. „Or, contrar prevederilor art. 13 alin. (1) lit. d) din Codul serviciilor media audiovizuale, „în virtutea dreptului fundamental la informare, furnizorii de servicii media trebuie să respecte următoarele exigențe: … d) să evite orice formă de discriminare”, în cadrul unui program de informare electorală, difuzat de furnizorul public din regiunea găgăuză, invitatul a exprimat o opinie cu elemente de discriminare pe criteriul de orientare sexuală, fără ca moderatoarea să reacționeze sau să intervină pentru a semnaliza interlocutorului afirmația improprie”, a menționat CA.

Același tip de încălcare a fost remarcat în una din edițiile emisiunii de informare electorală, difuzate la postul Pro TV Chișinău. „Unele afirmații din intervenția invitatului au făcut referire la vârsta și starea fizică ale unui lider politic, cu statut de concurent electoral, aspecte care au fost catalogate de monitori ca forme de discriminare pe criteriul de vârstă”, a precizat CA.

Astfel, membrii CA au amendat compania GRT, care deține TV-Găgăuzia, cu 7 000 de lei, iar Pro TV Chișinău cu 5 000 de lei.

De asemenea, CA a aplicat și 15 avertizări publice pentru încălcarea legislației electorale privind reflectarea alegerilor parlamentare, care vor avea loc pe 28 septembrie.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: