Anderi Mardari / NewsMaker

(FOTO) Spînu le răspunde transportatorilor: „Unii care protestează pentru creșterea tarifului, lunile trecute solicitau reducerea acestuia”

Unii transportatori care astăzi protestează și scriu mesaje publice pentru creșterea tarifului pentru călători, anterior solicitau reducerea acestuia. Declarația aparține ministrului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR), vicepremierul Andrei Spînu, ca reacție la scrisoarea publică a transportatorilor din 20 decembrie. Prin urmare, ministrul anunță, din nou, că în scurt timp va publica calculele cu privire la tariful transportului de pasageri.

„Unii transportatori, care azi protestează și scriu mesaje publice pentru creșterea tarifului pentru călători, în lunile trecute solicitau reducerea acestuia. Colegi, așa nu e frumos și nu e corect față de oameni”, se arată în declarația vicepremierului.

facebook/AndreiSpînu
facebook/AndreiSpînu
facebook/AndreiSpînu
facebook/AndreiSpînu
facebook/AndreiSpînu
facebook/AndreiSpînu
facebook/AndreiSpînu

La fel, Spînu s-a referit la discuția cu transportatorii care a fost planificată pentru săptămâna aceasta. „Vă îndemn să discutăm argumentat și fără multe emoții”, a comunicat el.

În final, ministrul a declarat că urmează a fi prezentate calculele privind tariful. „În scurt timp voi publica calculele referitor la tarif, care sper să aducă claritate tuturor. Vom fi corecți și transparenți cu cetățenii noștri”, a conchis Spînu.

***

În data de 20 decembrie, transportatorii au venit cu o nouă replică către Andrei Spînu. Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto a susținut că acțiunea de a solicita date de la transportatori este ilegală. La fel, aceștia au acuzat Agenția Națională de Transport Aut că ar întreprinde ilegalități. Totuși, transportatorii au anunțat că vor veni la întâlnirea planificată la Guvern.

În data de 16 decembrie, Andrei Spînu a spus că a dat curs demersurilor protestatarilor și a expediat în atenția lor, încă în data de 16 noiembrie, un demers pentru ca ei să ofere informațiile necesare pe subiectul tarifelor. Astfel, ministrul a menționat că a recepționat date doar de la 9 operatori. Totuși, Spînu a menționat că ministerul, la conducerea căruia se află, a analizat datele contabile de la transportatori, ANTA și BNS. La fel, atunci el a anunțat că „în scurt timp, vor fi prezentate calculele efectuate pentru tarifele de transport de pasageri”.

În data de 16 decembrie, transportatorii au ieșit la protest, în Piața Marii Adunări Naționale. Protestatarii au claxonat timp de câteva minute pentru a atrage atenția autorităților. Aceștia au solicitat Ministerului efectuarea unor calcule pentru ajustarea tarifelor la călătoria cu transportul.

Un protest al transportatorilor auto a avut loc și pe 25 noiembrie, în Piața Marii Adunări Naționale. Manifestanții, la fel, au claxonat timp de câteva minute, pentru a-și arăta nemulțumirea față de faptul că cei de la guvernare nu au răspuns solicitării lor de a majora prețul la călătorii sau de a le acorda subvenții. Aceștia au acuzat guvernarea și de faptul că ar proteja scheme de corupție.

În data de 25 noiembrie, ministrul a precizat că, la momentul actual, tariful de bază este de 60 de bani/km/pasager, pentru autovehiculele de categorie de confort clasa II și 70 de bani/km/pasager, pentru autovehiculele de categoria de confort clasa I. Acest preț a fost stabilit la sfârșitul anului 2019, devenind aplicabil începând cu 2020.

„Din 2020, toți transportatorii au avut dreptul de a aplica un tarif de 70 de bani. Majorarea tarifului din 2019 (cu 14 bani – clasa II sau 30 % și 22 bani – clasa I sau 45 %) a avut drept scop motivarea transportatorilor de a investi în parcul auto și de a asigura un nivel de siguranță și confort adecvat transportului de pasageri. În acest scop a fost instituită, inclusiv obligativitatea de a trece procedura de clasificare de confort. În anul 2020, atunci când a început procedura de clasificare, din 2600 autovehicule, 2074 au trecut procesul de clasificare, dintre care clasa I – 119 autovehicule, iar clasa II – 1941 vehicule”, a declarat Spînu.

Anterior, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, a declarat că nu va admite majorarea tarifului la călătorii până nu vor exista calcule justificate în acest sens. În cadrul unei conferințe de presă din 15 noiembrie, oficialul a menționat că transportatorii ar putea să majoreze prețul, la moment, cu cel puțin 10 bani prețul, însă nu o fac „pentru că nu investesc în renovarea vehiculelor”.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

NewsMaker

Maia Sandu trage un semnal de alarmă: „Problema apei va deveni mult mai serioasă în următorii ani”. Acțiunile necesare

Președinta Maia Sandu avertizează că Republica Moldova se confruntă cu provocări majore privind resursele de apă, iar situația riscă să devină „mai serioasă” în următorii ani, pe fondul secetei și al temperaturilor ridicate. Șefa statului subliniază că sunt necesare investiții în decolmatarea râurilor, construcția de rezervoare și plantarea pădurilor. Sandu a făcut aceste declarații în cadrul unui interviu pentru NewsMaker.

Noi avem probleme foarte mari cu apa. Și cu apa potabilă, nu doar apa pentru irigare. Și aceste probleme doar vor crește, pentru că vedeți că avem tot mai puține precipitații. Vedeți că avem temperaturi foarte înalte și asta înseamnă că avem nevoie de o politică și o atitudine total diferită în raport cu resursele de apă. Avem două râuri care nu sunt foarte mari și vedeți că dacă e secetă, atunci rămânem fără apă”, a declarat șefa statului.

Sandu a subliniat importanța cooperării cu Ucraina și România pentru asigurarea accesului populației la apă.

„Dar e tare important să avem o relație bună cu Ucraina, ca să discutăm. Și avem o relație bună cu Ucraina, spre deosebire de alții care susțin războiul împotriva Ucrainei. Imaginați-vă ce s-ar întâmpla să vină la putere niște oameni care astăzi susțin Rusia și ce probleme am avea noi atunci cu resursele de apă? Deci discutăm cu ucrainenii, aducem apă din România deja pentru câteva raioane, am construit rețele pe sub Prut și aducem apă din România și o să mai construim. Și același lucru îl facem și cu Ucraina”, a adăugat șefa statului.

Totodată, președinta a enumerat și măsurile necesare la nivel intern, precum decolmatarea râurilor, construcția de rezervoare și plantarea pădurilor pentru a menține apa în sol: „Și aici, acasă, trebuie să ne îngrijim mai mult de apele pe care le avem. Plantarea pădurilor ne ajută să reținem apa în sol. Decolmatarea râurilor este foarte importantă. Este un exercițiu scump pentru că nu s-a făcut la timp și acum trebuie făcută pentru toată țara. Construcția rezervoarelor de apă, pentru că atunci când plouă trei zile la rând, apa nu are unde să se oprească și se duce la vale. Aici inclusiv statul cred că trebuie să vină să subvenționeze sau parțial să acopere cheltuielile sectorului privat pentru a construi aceste rezervoare.”

Șefa statului reiterat că problema apei necesită investiții majore și sprijin european.

„Problema apei va deveni mult, mult mai serioasă în următorii ani și avem nevoie inclusiv aici de bani europeni, pentru că va trebui să facem investiții foarte mari, de miliarde de lei și poate nu doar de lei, pentru a construi aceste magistrale. Nu e suficient să facem apeducte, e bine și demult trebuia să se facă apeducte, dar dacă nu este sursa de apă, degeaba facem apeducte ca să construim aceste magistrale. Ați văzut proiectul finanțat de Germania, Chișinău-Călărași, conducta care costă 40 de milioane de euro, donație din partea Germaniei, care conectează localitățile din Strășeni și Călărași la magistrala de la Chișinău. Un asemenea proiect avem și la Cahul, că toată lumea întreabă: da ce atâta relații externe? Ce avem noi din asta? Iată, avem niște bani foarte mari, care merg pentru proiecte foarte importante: apă la robinet pentru cetățeni”, a subliniat președinta.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: