Veronica Sirețeanu și Dumitru Alaiba

Guvernul vine cu noi modalități de simplificare a activității antreprenorilor. Măsurile propuse

Noul pachet de măsuri menite să simplifice activitatea întreprinderilor și să reducă birocrația în domeniul fiscal și vamal a fost prezentat, pe 1 august, în cadrul unui briefing susținut de ministra Finanțelor, Veronica Sirețeanu, și ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Dumitru Alaiba. Potrivit oficialilor, pachetul de modificări legislative a fost elaborat de Ministerul Finanțelor și Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării, pe platforma Consiliului Economic de pe lângă prim-ministru, ținând cont de problemele și dificultățile expuse de comunitatea de afaceri.

Încă de la începutul anului am încercat să avem o abordare deschisă față de debirocratizare sau digitalizare a proceselor ce vizează agenții economici. Vorbim despre prevederile din politica fiscală care includ multe măsuri pro business, dar și despre noul Cod vamal, care va fi pus în aplicare din 1 ianuarie 2024 și conține elemente de simplificare și digitalizare a unor procedurilor, dar prevede și anumite elemente care apără drepturile contribuabililor. În continuarea acestor inițiative și pentru a da curs solicitărilor din partea comunității de afaceri în vederea îmbunătățirii situației curente a fost conceptualizat acest pachet de măsuri”, a precizat ministra Sirețeanu.

Colaborăm cu Ministerul Finanțelor în a identifica și soluționa unele constrângeri și prevederi birocratice în dezvoltarea afacerilor. În cele din urmă, am elaborat o intervenție care are potențialul de a ușura povara asupra afacerilor cu aproximativ jumătate de miliard lei anual”, a declarat, la rândul său, Dumitru Alaiba.

Principalele măsuri propuse se referă la:

– introducerea posibilității deducerii TVA în baza bonurilor fiscale emise de echipamentele de casă și control conectate la sistemul de monitorizare electronică a vânzărilor (SI MEV) cu condiția utilizării cadului de afaceri pentru achitare;

– se preconizează, majorarea de la 100 la 500 de lei a cuantumului sumei neachitate a obligației fiscal care nu se consideră restanță;

– permiterea reimportului mărfurilor exportate anterior în cadrul unor proceduri simplificate;

– simplificarea procedurii de declarare a mărfurilor importate și exportate în și din Moldova prin intermediul trimiterilor poștale.

O altă măsură anunțată în pachetul de debirocratizare este excluderea obligație de utilizare a Registrului ECC (Echipament de Casă și Control) pentru echipamentele conectate la SI MEV.

De asemenea, vor continua eforturile de digitalizare a procedurilor accentul fiind pus pe comunicarea electronică. În acest sens, vor fi eliminate cerințele legale privind schimbul de informații pe suport de hârtie, utilizarea semnăturii olografe, precum și obligația antreprenorilor de a se deplasa fizic la sediile Serviciului Fiscal de Stat.

O altă măsură propusă este micșorarea plafonului obligației fiscal aferente contestațiilor care pot fi examinate în cadrul Consiliului de soluționare a disputelor din cadrula Serviciului Fiscal de Stat și Serviciului Vamal: de la 500.000 la 250.000 de lei – pentru agenții economici și de la 250.000 la 125.000 de lei  – pentru persoanele fizice.

Proiectul de lege propus de Ministerul Finanțelor și Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, va fi supus consultărilor publice în perioada următoare.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Tudor Mardei | NewsMaker

Alegerile pentru Adunarea Populară a Găgăuziei ar putea avea loc în noiembrie? Cazul, examinat de Judecătoria Comrat

Deputatul autonomiei găgăuze, Alexandr Tarnavschi, a depus o acțiune în contencios administrativ la Judecătoria Comrat, prin care cere obligarea legislativului local să organizeze alegerile pentru Adunarea Populară a Găgăuziei pe 16 noiembrie 2025, potrivit Moldova 1.

Mandatul actualei legislaturi a expirat deja, însă data scrutinului nu a fost stabilită. Într-un comentariu pentru Moldova 1, Tarnavschi a declarat că încă în ianuarie a propus o inițiativă legislativă privind stabilirea datei alegerilor pe 16 noiembrie, însă subiectul ar fi fost tergiversat, susține Tarnavschi.

„Din diverse motive, subiectul nu a fost pus pe agendă decât atunci când Parlamentul intrase deja în campanie electorală, când nu mai pot fi interpretate legi sau aduse modificări legislative. Au lăsat intenționat lucrurile să ajungă aici, astfel încât acum să se întrebe: cum să organizăm alegeri dacă nu avem Curtea de Apel Comrat, dacă nu există Consiliul electoral de circumscripție al Găgăuziei?”, a declarat Alexandr Tarnavschi.

Instanța ar urma să se pronunțe rapid, a precizat Tarnavschi, pentru că este vorba despre un proces electoral. „Dacă hotărârea va fi luată până pe 16 septembrie, există timp suficient pentru organizarea alegerilor”, a adăugat acesta.

Sursa: Nokta

Pe 15 august, Adunarea Populară a inclus pe ordinea de zi stabilirea datei alegerilor, însă deputații nu au ajuns la un consens. Oponenții organizării scrutinului au invocat lipsa autorității electorale regionale, care a fost desființată în 2023, și a Curții de Apel Comrat (comasată cu cea de la Cahul pentru a crea Curtea de Apel Sud) care ar urma să confirme rezultatele scrutinului..

Comisia Electorală Centrală de la Comrat a fost desființată de deputații Adunării Populare, în decembrie 2023, la inițiativa speakerului găgăuz Dmitri Constantinov, care a argumentat că această instituție cu statut permanent ar fi „ineficientă” în perioada dintre campaniile electorale. Instanța de fond și Curtea de Apel Comrat au anulat decizia Adunării Populare. În prezent, cazul se află pe rol la Curtea Supremă de Justiție.

În ședința din 15 august curent, deputații locali au aprobat trei candidaturi din partea Adunării Populare pentru noua componență a autorității electorale regionale.

Executivul și instituția bașcanului nu și-au prezentat candidații. Iar Judecătoria Comrat a refuzat să-și delege reprezentantul atât timp cât dizolvarea autorității electorale precedente este încă examinată în justiție.

Precedentele alegeri pentru Adunarea Populară a Găgăuziei au avut loc în două tururi, pe 19 septembrie și 3 octombrie 2021.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: