Dintre cele 18 instituții de învățământ din localitățile afectate de criza energetică, inclusiv 10 din Zona de Securitate, 8 funcționează în regim online, iar 10 desfășoară lecții cu prezență fizică datorită generatoarelor disponibile. Ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, s-a întâlnit cu directorii școlilor și cu șefii direcțiilor raionale pentru a evalua situația din teren și a identifica soluții pentru desfășurarea optimă a procesului educațional.
Printre instituțiile care au reușit să mențină prezența elevilor la clasă se numără Liceul Teoretic „Ion Creangă” din Coșnița, Dubăsari; Gimnaziul din Pârâta, Dubăsari; Liceul Teoretic din Varnița, Anenii Noi; Liceul Teoretic „Ștefan cel Mare și Sfânt” din Grigoriopol (Doroțcaia) și Liceul Teoretic „Ion Creangă” din Hîrbovăț, unde școala primară a fost unită cu gimnaziul pentru a optimiza resursele. Alte cinci școli, printre care Liceul Teoretic din Doroțcaia, Dubăsari, și Gimnaziul „Ioan Vodă” din Hagimus, Căușeni, funcționează tot cu prezență fizică, dar au rezerve de energie doar până la 20 ianuarie 2025.
Pe de altă parte, cele opt școli care au adoptat învățământul online au întâmpinat provocări tehnice și logistice. Printre acestea se numără Gimnaziul „Anatol Codru” din Molovata Nouă, Dubăsari; Liceul Teoretic „Vlad Ioviță” din Cocieri, Dubăsari; Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din Corjova, Dubăsari; și Liceul Teoretic „Lucian Blaga” din Tiraspol. În unele cazuri, cum ar fi Liceul Teoretic „Alexandru cel Bun” din Bender, doar clasele terminale participă fizic la lecții, restul elevilor desfășurând cursurile în regim virtual.
Problemele semnalate de managerii școlilor includ lipsa combustibilului pentru alimentarea generatoarelor, insuficiența echipamentelor IT necesare pentru desfășurarea lecțiilor online și necesitatea unor aparate de climatizare pentru menținerea unei temperaturi adecvate în sălile de clasă.
În cadrul unei întâlniri cu directorii școlilor și reprezentanții direcțiilor raionale, ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, a anunțat măsuri menite să sprijine procesul educațional. Astfel, un lot de 350 de computere va fi distribuit instituțiilor din zonele afectate, iar alte echipamente necesare, precum aparate de aer condiționat, vor fi furnizate în funcție de solicitările primite. Totodată, elevii din localitățile unde întreruperile de energie sunt mai frecvente vor fi sprijiniți să acceseze lecții din locații alternative unde există acces la electricitate.
Autoritățile locale au stabilit ca, până la 20 ianuarie 2025, activitățile educaționale să continue în regim normal, cu prezență fizică, în instituțiile care dispun de resurse suficiente. După această dată, în funcție de evoluția crizei energetice, se va analiza posibilitatea trecerii la un format de învățământ online. În aceste condiții, se vor implementa atât lecții sincron, cu prezență virtuală a elevilor, cât și lecții asincron, prin utilizarea de materiale preînregistrate și activități independente.
Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.
Vreți să susțineți ceea ce facem?
Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.
Susțineți NewsMaker!