Magazinele sociale Merișor reușesc să mențină accesibile prețurile la produse de primă necesitate

Magazinele sociale «Merișor», deschise în mai multe localități din țară la inițiativa lui Partidului «ȘOR», sunt colacul salvator pentru mulți pensionari și alte categorii socialmente vulnerabile. În timp ce prețurile la majoritatea celor mai elementare produse continuă să crească, în magazinele «Merișor» unele costuri la produse sunt de două ori mai mici.

Beneficiarii magazinelor sociale critică guvernarea pentru că admit majorarea necontrolată a prețurilor și spun că, dacă nu ar exista magazinele «Merișor», viața lor ar fi mult mai grea.

«Pensiile noastre sunt foarte mici, iar magazinele sociale ne garantează că mâine nu vom muri de foame. Dacă cei de la putere nu se gândesc la noi e bine că cei de la „Merișor“ se gândesc la noi. Aici noi putem cumpăra pâine de doi lei și alte produse la prețuri accesibile», spune Ala Stepanova, una dintre beneficiarele magazinului sociale din sectorul Râșcani al Capitalei.

Directorul rețelei magazinelor sociale «Merișor», Vitalie Cușnir, spune că beneficiarii magazinelor, care au pensii sau alocați sociale mizere, reușesc să economisească substanțial.

«Echipa Partidului ȘOR, care implementează acest proiect social extrem de important, își propune, în perioada următoare, să diversifice sortimentul de mărfuri și produse», a spus Cușnir.

Iar deputata din partea Partidului «ȘOR», Reghina Apostolova, declară că, în pofida presiunilor și a piedicilor puse de autoritățile centrale, rețeaua de magazine sociale a fost extinsă și sunt salvatoare pentru mulți dintre beneficiari.

«Magazinele sociale sunt pentru mulți cetățeni colacul salvator. Aici, o pâine costă doi lei, prețurile la lapte, terciuri și alte produse sunt mult mai mici decât în alte unități comerciale», susține deputata.

Reghina Apostolova declară că echipa Partidului «ȘOR» își propune să extindă rețeaua de magazine sociale, astfel încât să ajuta cât mai mulți oameni. Deputata spune că statul ar trebui să susțină inițiativa formațiunii.

Primul magazin social «Merișor» a fost deschis de Ilan Șor în 2015. Rețeaua de magazine «Merișor» numără, în prezent, aproape 130 de unități, inclusiv circa 50 de magazine sociale mobile. Numărul beneficiarilor se ridică la aproximativ 300 000.

Sursa: partidulsor.md

Publicitate politică. Responsabilitatea pentru veridicitatea informației prezentate în text o poartă agentul de publicitate. Articolul este comercial și nu reflectă poziția redacției NewsMaker.md.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

grt.md/imagine simbol

Energocom a cumpărat peste 45% din gazul necesar pentru 2025–2026, dar nu dezvăluie prețul

Compania Energocom a anunțat că, până la data de 9 iulie, a achiziționat aproape jumătate din necesarul de gaze pentru anul gazier 2025–2026. Mai exact, este vorba de 45,7% din volumul necesar pentru perioada 1 octombrie 2025 – 30 septembrie 2026, destinat consumului de pe malul drept. În ceea ce privește tarifele de achiziție, Energocom a declarat că „nu poate dezvălui, la această etapă, detalii privind prețurile, partenerii contractuali și volumele individuale”.

Reprezentanții Energocom au precizat că cei 45,7% sunt echivalentul a aproximativ 3,75 milioane MWh, adică 352,5 milioane de metri cubi de gaze naturale.

„Gazele achiziționate sunt cu livrarea fermă în luna respectivă de consum şi sunt achiziționate atât la preț fix cât și la preț indexat care este corelat cu cotațiile principalelor burse din centrul și sud estul Europei cum ar fi TTF (Title Transfer Facility) din Țările de Jos și BRM (Bursa Română de Mărfuri) România”, au comunicat reprezentanții Energocom.

Compania a adăugat că, „în premieră, toate achizițiile se fac în baza unei strategii aprobate de Consiliul de Administrație al Energocom care prevede asigurarea malului drept cu cele mai bune prețuri de pe piață și garanția livrărilor neîntrerupte de gaze”. „Respectând practicile internaționale din sectorul energetic privind confidențialitatea, precum și prevederile contractuale, dar și pentru a nu afecta competitivitatea ofertelor de preț, Energocom nu poate dezvălui, la această etapă, detalii privind prețurile, partenerii contractuali și volumele individuale. Aceste informații pot fi făcute publice doar după finalizarea perioadelor de livrare”, a menționat compania.

Reprezentanții Energocom au mai spus că „pentru a gestiona eficient cererea în sezonul rece și a acoperi eventualele vârfuri de consum, compania planifică, achiziționarea suplimentară de gaze naturale care vor fi stocate în instalații de stocare unde Energocom are încheiate parteneriate în acest sens”.

***

Amintim că, pe 20 mai curent, Ministerul Energiei a anunțat că Energocom a reușit să procure primele volume de gaze naturale pentru anul gazier 2025-2026, în baza unor contracte pe termen lung. Ministerul nu a oferit detalii despre prețul și volumul achizițiilor, însă a precizat că „prețul plafon pentru achiziții este stabilit în funcție de indicii bursieri din regiune și aprobat de Consiliul societății, asigurându-se un control instituțional, transparență și eficiență în proces”.

Câteva zile mai târziu, deputata socialistă, Tatiana Cunețchi, a cerut, în Parlament, audierea ministrului Energiei, Dorin Junghietu, și a conducerii ANRE. Ea a invocat, printre altele, „tentativa de secretizare a prețurilor de achiziție a resurselor energetice pentru Republica Moldova”. În replică, deputatul PAS Radu Marian a declarat că „prețurile și contractele nu se secretizează” și că acestea vor fi făcute publice după finalizarea procesului de achiziție a gazelor naturale. Totodată, el a precizat că prețurile respective „sunt, în principiu, formule care se calculează în baza prețului de piață a gazelor naturale – informație care este publică și nu este ceva neapărat secret”.

Mai precizăm că Energocom va accesa un împrumut de până la 400 de milioane de euro pentru a asigura securitatea livrărilor de gaze naturale și energie electrică în sezonul rece. În acest sens, la data de 8 iulie a fost semnat un acord de garanție de stat pentru acest împrumut, între Ministerul Finanțelor și BERD. Înainte de aceasta, Guvernul a acordat garanții de stat companiei Energocom pentru împrumutul de până la 400 milioane de euro. Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă, a explicat că „Energocom devine de la 1 august furnizor de gaz, preluând obligația de serviciu public de la Moldovagaz”. „Fără această garanție, Energocom nu ar fi putut lua creditul. (…) Este un credit luat de la o instituție financiară internațională cu reguli stricte. Riscul bugetar? Controlat și limitat. Statul ar plăti doar dacă Energocom nu-și respectă obligațiile — probabilitate considerată nesemnificativă de BERD și experți”, a menționat Vodă.

Marea Britanie va recunoaște permisele de conducere moldovenești, fără a cere examene suplimentare

Permisele auto eliberate în R. Moldova și Marea Britanie vor fi recunoscute reciproc, fără susținerea examenelor suplimentare. Guvernul a aprobat semnarea unui Memorandum de Înțelegere în acest sens.

Potrivit unui comunicat al Ministerului de Interne, permisele de conducere emise de autoritățile ambelor țări vor putea fi recunoscute și preschimbate fără necesitatea susținerii unor examene teoretice sau practice, sub anumite condiții stabilite de memorandum.

MAI susține că această decizie va oferi cetățenilor „mai multă libertate de mișcare și siguranță.

„Această inițiativă reprezintă un pas important pentru a fi aproape de cetățenii noștri, oferindu-le drepturi și facilități indiferent unde se află”, se arată în comunicat.

Republica Moldova are încheiate acorduri similare cu Letonia, Spania, Grecia, Israel, Turcia, Albania și Lituania. Un Acord cu Franța a fost parafat și urmează să intre în vigoare, iar între Republica Moldova și Germania există o Declarație comună de intenție în acest sens. De asemenea, au fost inițiate negocieri asupra unui Acord în acest sens cu Irlanda.

MAN

Oficial: Primarul Ion Ceban are interdicție în România

Primarul municipiului Chișinău, Ion Ceban, lider al Partidului „Mișcarea Alternativa Națională”, are interdicție de intrare pe teritoriul României. Informația a fost confirmată oficial de ministerul de Externe de la București. Autoritatea anunță că măsura a fost luată „din motive ce țin de considerente de siguranță națională”. Alături de edilul capitalei, alți doi cetățeni ai Republicii Moldova au fost vizați de aceeași decizie.

„Din motive ce țin de considerente de siguranță națională, România a dispus măsura nepermiterii intrării pe teritoriul național pentru domnul Ion Ceban și pentru încă doi cetățeni ai Republicii Moldova. Decizia este de resortul instituțiilor competente din România, în conformitate cu reglementările în vigoare în materie”, precizează MAE al României.

Informația privind interdicția de intrare pe teritoriul României și în spațiul Schengen a primarului municipiului Chișinău, Ion Ceban, a fost publicată pe surse de Ziarul de Gardă. Potrivit jurnaliștilor, măsura ar fi fost aplicată pentru o perioadă de cinci ani. Subiectul a fost preluat rapid de presa din Republica Moldova, România și inclusiv din Federația Rusă.

G4Media – sursă media de peste Prut – a preluat știrea ZdG și a încercat să confirme informațiile pe cont propriu. Inițial, publicația a scris pe surse că Ministerul Afacerilor Externe de la București „nu a luat decizia impunerii interdicției de intrare în România pentru primarul Chișinăului”. G4Media a actualizat după 20 de minute știrea. Redacția a făcut de această dată trimitere la „surse interne” care i-ar fi „conformat că interdicția impusă lui Ion Ceban nu a fost luată de România, fiind impusă la nivel european”.

Digi24 – o altă sursă media de peste Prut –  a scris, pe de altă parte, că „autoritățile de la București” le-a confirmat „că decizia a fost luată de către oficialii români. 

NM a solicitat confirmări oficiale din partea Poliției de Frontieră și Ministerului Afacerilor Interne din România, precum și de la instituțiile europene, însă până în prezent nu a primit răspuns. Contactat telefonic, Ion Ceban a spus că se află într-o discuție și va reveni cu un apel, lucru care nu s-a întâmplat. Nici consiliera sa, Natalia Ixari, nu a oferit un comentariu, până acum, deși a fost solicitată.

Rusia: 77 de regiuni au rămas fără internet. Cum explică presa rusă

Pe teritoriul Federației Ruse a fost stabilit din nou un record cu privire la întreruperile de internet. Numărul regiunilor în care, în ultimele 24 de ore, s-au înregistrat blocaje ale rețelei a ajuns la 77, inclusiv în zone extrem de îndepărtate de linia frontului din Ucraina, precum Primorie, Sahalin și Kamceatka, scrie proiectul „На связи”.

Conform analiștilor, peste jumătate dintre regiunile rusești (48) s-au confruntat și cu întreruperi ale internetului prin cablu. În același timp, în patru entități federale, utilizatorii au raportat probleme doar cu rețeaua fixă, fără plângeri privind internetul mobil — este vorba despre Karaciai-Cerchezia, Osetia de Nord, Hakasia și regiunea Lipețk.

Recordul precedent fusese înregistrat pe 3 iulie, când accesul la rețea a fost limitat în 74 de regiuni. Pe 7 iulie au fost semnalate probleme în 49 de entități, pe 6 iulie — în 69, iar pe 5 iulie — în 68, conform datelor „На связи”.

Creșterea bruscă a numărului de întreruperi ale internetului în Rusia a început în primăvara anului 2025, în special înainte de sărbătorirea Zilei Victoriei, pe 9 mai. Începând din acea perioadă, forțele ucrainene au intensificat semnificativ atacurile cu drone asupra regiunilor rusești, iar autoritățile au început să bruieze comunicațiile pentru a perturba navigația dronelor și a împiedica transmiterea de informații de recunoaștere de către acestea.

Pe parcursul lunii iunie, în Rusia au fost înregistrate 655 de blocaje de internet de diferite dimensiuni — de zece ori mai multe decât în luna mai. Potrivit estimărilor proiectului „На связи”, această cifră depășește de peste două ori numărul total al întreruperilor de internet la nivel global înregistrate anul trecut de organizația internațională pentru apărarea drepturilor digitale Access Now, care a documentat 296 de întreruperi.

Fondatorul organizației „Roskomsvoboda”, Sarkis Darbinian, a menționat că autoritățile ruse „au normalizat o realitate în care pot pur și simplu să oprească internetul oricând”. Iar Michael Horowitz, expert al Consiliului pentru Relații Externe al SUA, a subliniat că întreruperea internetului este un mijloc eficient de interceptare a dronelor, iar cetățenii ruși ar trebui să se pregătească pentru întreruperi regulate ale rețelei, scrie The Moscow Times.

Andrei Mardari / NewsMaker

Ministerul Infrastructurii, reacție la protestul transportatorilor și la metodologia „care va duce inevitabil la creșterea tarifului”

Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, condus de Vladimir Bolea, susține că metodologia pentru calculul tarifelor la transport este aproape gata, fiind în etapa de aprobări. Dacă transportatorii susțin că această metodologie „va duce inevitabil la creșteri de tarif” pentru călători, ministerul afirmă că documentul prevede „reguli clare pentru stabilirea prețurilor biletelor, astfel încât acestea să fie corecte atât pentru pasageri, cât și pentru transportatori”. Ministerul mai adaugă că este deschis față de preocupările manifestanților și că „rămâne ferm angajat în dialog pentru modernizarea sistemului de transport”.

„Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale reiterează deschiderea față de preocupările exprimate de operatorii de transport în legătură cu metodologia de calcul a tarifelor, digitalizarea proceselor prin implementarea sistemelor e-Bilet și e-GPS, precum și adaptarea serviciilor pentru persoanele cu mobilitate redusă”, au comunicat reprezentanții instituției.

Ce spune Ministerul Infrastructurii despre solicitările manifestanților

În ceea ce privește solicitarea de a fi adoptată metodologia de calcul a tarifelor, Ministerul a declarat că „proiectul metodologiei este în etapa de aprobări, după finalizarea procesului de consultare publică și de avizare”. „Acesta a fost consultant în mod repetat cu asociațiile de profil, cu APL-urile (nota red. autoritățile publice locale) și alte instituții responsabile de pe acest segment. Documentul prevede reguli clare pentru stabilirea prețurilor biletelor, astfel încât acestea să fie corecte pentru pasageri, dar și pentru transportatori”, a declarat ministerul.

Referitor la „digitalizarea serviciilor prin sistemele e-Bilet și e-GPS”, Ministerul Infrastructurii a menționat că „proiectul se află în faza consultărilor publice”. „Acesta va contribui la achitarea mai ușoară a biletelor de către pasageri, va asigura transparența veniturilor și va reduce numărul de controale administrative. Integrarea funcționalităților de monitorizare GPS (e-GPS) reprezintă o măsură complementară, care va sprijini monitorizarea în timp real a traseelor și orarului curselor, și va asigura mai multă transparență în desfășurarea serviciilor. MIDR va continua dialogul cu operatorii pentru a clarifica și soluționa punctual toate aspectele tehnice ce pot apărea în procesul de implementare”, a adăugat ministerul.

Legat de „cerințele de adaptare a vehiculelor pentru transportul persoanelor cu mobilitate redusă”, Ministerul Infrastructurii a spus că „urmare a discuțiilor suplimentare cu Agenția Națională Transport Auto, a fost retrasă scrisoarea transmisă anterior operatorilor, prin care se solicita prezentarea informațiilor privind numărul unităților adaptate”. „Pentru a facilita accesul neîngrădit al persoanelor cu dizabilități la transport și călătorii, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, alte autorități publice centrale și locale, agenții economici indiferent de forma de proprietate, cu participarea asociațiilor obștești, au obligația de a adapta mijloacele de transport în comun aflate în circulație. În acest context, MIDR va continua dialogul cu operatorii de transport pentru a identifica soluții de creștere treptată a accesibilității, astfel încât toți cetățenii să poată beneficia de servicii de transport rutier în condiții de confort și siguranță”, au precizat reprezentanții ministerului.

În continuare, Ministerul Infrastructurii a declarat că „rămâne ferm angajat în dialogul pentru modernizarea sistemului de transport, în interesul oamenilor și al unui sector corect reglementat”.

***

Pe 9 iulie, mai mulți transportatori au protestat în PMAN din Chișinău. Manifestația a fost organizată de Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA). Președintele Consiliului APOTA, Oleg Alexa, a declarat că protestele vor continua până când cele trei revendicări ale manifestanților, printre care adoptarea unei metodologii de calcul care „va duce inevitabil la creșteri de tarif”, vor fi executate întocmai.

Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă, a declarat că „nu poate exista o majorare a tarifelor fără respectarea unor standarde minime de calitate”. 

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: