Nistrul poate seca? Ce se întâmplă cu râul și cum poate fi afectată Moldova

Pe rețelele sociale au apărut filmulețe în care apa râului Nistru este la un nivel extrem de jos, iar pe o porțiune din regiunea orașului ucrainean Hotin râul este secat. NM a încercat să afle ce se întâmplă cu râul și cum poate fi afectată Moldova din această cauză.

Ce s-a întâmplat?

Unul dintre cele mai virale videoclipuri cu râul Nistru care seacă a fost filmat în regiunea Hmelnițk, lângă cetatea Hotin. Autorul videoclipului spune că așa ceva nu s-a mai întâmplat niciodată – Nistrul este practic secat. Și într-adevăr, videoclipul arată fundul râului uscat și crăpat. Videoclipul a fost distribuit pe Tik-Tok și alte rețele sociale.

Un alt videoclip a fost filmat lângă un centru de recreere din regiunea Hmelnițk, la gura râului Kalus, care se varsă în Nistru. Autorul arată că digurile centrului de agrement se aflau complet pe mal. În al treilea videoclip apare râul Kalus aproape secat.

Cum comentează acest fenomen Moldova și Ucraina?

După apariția acestor filmulețe, Ministerul Mediului și agenția Apele Moldovei au raportat că Moldova nu suferă și nu va suferi de pe urma acestui fenomen, „pentru că [lipsa apei] este compensată de lacul de acumulare al Nistrului, care asigură volumul necesar pentru a menține nivelul necesar și condițiile necesare în ecosistemul acvatic” (lacul de acumulare al Nistrului este situat pe teritoriul regiunilor Hmelnițk, Cernăuți și Vinița din Ucraina).

„Situația prezentată în videoclip a apărut din cauza eliberării apei din lacul de acumulare Nistru în perioada aprilie-mai, a afluxului mic de apă în lipsa precipitațiilor în munții Carpați și a revenirii râului Nistru la cursul său natural în această regiune”, au menționat reprezentanții ministerului de resort, adăugând că agenția Apele Moldovei este în contact permanent cu departamentele responsabile din Ucraina cu privire la situația râului Nistru.

În același timp, ecologistul și directorul executiv al Eco-Tiras Ilia Trombițchii consideră că situația poate reprezenta un pericol pentru Moldova, precum și pentru regiunile Vinița și Odesa din Ucraina. „Nu s-a întâmplat niciodată ca nivelul lacului de acumulare al Nistrului să fie la o altitudine de 114 metri deasupra nivelului mării, de obicei, este de 118 metri, ceea ce ne permite să asigurăm un minim pentru alimentarea cu apă potabilă”, a spus Trombițchii.

Motivul secării, potrivit lui, este legat de utilizarea de către Ucraina a centralelor hidroelectrice pentru a compensa penuria de electricitate (NM a scris despre acest lucru în detaliu aici).

Potrivit presei ucrainene, Ukrhydroenergo a confirmat că secarea Nistrului în regiunea Cernăuți este cauzată de o creștere a debitului de apă pentru a spori producția de energie la Centrala Hidroelectrică Dnestrovsk: „Acum deversăm cu 30% mai mult pentru a crește producția”.

Potrivit lui Trombițchii „așa s-a mai întâmplat deja, de exemplu, în 2017, când nivelul apei în Nistru a scăzut drastic. „Pe de altă parte, cred că rezervorul de la Dubăsari își va menține nivelul”, a spus Trombițchii. El a subliniat că autoritățile trebuie să negocieze cu colegii lor ucraineni pentru a preveni scăderea apei în râul Nistru.

Ecologistul a mai remarcat că folosirea în exces a resurselor Nistrului nu duce la o producție mai mare de energie electrică. Adică, dacă Ucraina produce acum mai multă energie electrică, atunci după adâncimea Nistrului, volumul de producere a energiei electrice va scădea.

A secat Nistrul pe unele segmente?

Deși în videoclipul de lângă cetatea Hotin pare că Nistrul a secat, Trombițchii spune că nu este așa. „A fost filmat pentru a arăta problema. S-a luat dintr-un asemenea punct [în care se pare că Nistrul a secat], dar în vechea albie este apă”, a explicat Trombițchii.

Directorul Hidrocentralei de la Dubăsari, Boris Gherman, a spus într-un interviu acordat postului de televiziune transnistrean TSV că pe porțiunile Nistrului unde au fost făcute filmulețele, malul este plat, iar scăderea nivelului apei este extrem de vizibilă. „Dacă nivelul apei scade cu 5 metri, atunci ar putea fi 20-25 de metri de-a lungul malului”, a spus Gherman, adăugând că „aceasta nu este norma” pentru începutul verii.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

FLYONE lansează orarul de zboruri pentru 2026 și cinci destinații noi: Malaga, Geneva, Bodrum, Heraklion și Tashkent

Compania aeriană FLYONE anunță cu entuziasm deschiderea vânzărilor pentru sezonul de vară 2026, odată cu publicarea noului orar de zbor. Pasagerii vor avea acces la o rețea extinsă ce include peste 40 de destinatii: 32 de destinații regulate, 7 destinații charter și 5 rute noi mult așteptate: Malaga (Spania), Geneva (Elveția), Tashkent (Uzbekistan), Bodrum (Turcia) și Heraklion (Grecia, Creta).

Noul program vine și cu o creștere semnificativă a frecvenței zborurilor zilnice spre destinații-cheie precum Istanbul, Paris, Dublin, Bologna și Tbilisi, asigurând mai multă flexibilitate și conectivitate pentru pasageri.

Pentru vacanțele estivale, FLYONE va continua să opereze curse charter către cele mai populare stațiuni: Palma de Mallorca, Sharm El Sheikh, Hurghada, Bodrum, Antalya, Heraklion și Tivat.

Zborurile vor fi operate cu ajutorul unei flote moderne formată din 11 aeronave de ultimă generație, bazate la Chișinău – o confirmare a angajamentului FLYONE de a investi în calitate, siguranță și dezvoltare locală.

Cu cea mai vastă rețea de rute din Republica Moldova, FLYONE își consolidează poziția de lider al pieței aviatice din țară.

„Deschiderea vânzărilor pentru sezonul de vară 2026 reflectă angajamentul nostru de a oferi pasagerilor cea mai mare rețea de zboruri din Republica Moldova – o reușită posibilă datorită flotei noastre moderne, din care 11 aeronave sunt deja bazate la Chișinău. Rețeaua acoperă atât destinații business, cât și de vacanță, iar recordul de peste 500 mii de pasageri transportați în luna august ne oferă un impuls puternic și încredere în planurile noastre de dezvoltare”, a declarat Mircea Maleca, Director General FLYONE.

Biletele sunt disponibile pentru rezervare pe www.flyone.eu,  în aplicația mobilă FLYONE și prin agențiile partenere autorizate.

Despre FLYONE

FLYONE (www.flyone.eu) a fost lansată în 2016 și a devenit cea mai mare companie aeriană din Moldova. FLYONE ARMENIA a fost lansată în 2021 și a devenit compania aeriană nr. 1 din Armenia în 2022.
În 2022, compania a devenit membră a Asociației Internaționale de Transport Aerian (IATA).
În decembrie 2022, FLYONE Airlines SRL a primit certificatul de operator aerian emis de Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) și licența emisă de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.
În 2023, compania a reînnoit certificarea IOSA – cel mai înalt standard de siguranță în managementul operațional – și a atins 2 milioane de pasageri, lansând 14 rute noi și extinzând flota cu 3 aeronave.
În 2024, FLYONE a lansat două noi destinații: Praga și Manchester, răspunzând cererii în creștere și atingând un record de 2,4 milioane de pasageri.

FLYONE este cea mai dinamică companie aeriană din Republica Moldova, cu o rețea de destinații în continuă extindere și o flotă modernizată. Printre cele 41 de zboruri regulate și charter, FLYONE leagă Chișinăul de destinații populare precum: Napoli, Stuttgart, Torino, Palma de Mallorca, Lyon, Bremen, Copenhaga, Alicante, Manchester, Praga, Dubai, Bologna, Roma, Milano, Berlin, Tbilisi, München, Larnaca, Frankfurt, Tel Aviv, Luton, Stansted, Parma, Verona, Dublin, Lisabona, Paris, Istanbul, Erevan, Bruxelles, Düsseldorf, Nisa, Amsterdam, Barcelona, Tirana, Tunisia, Antalya, Heraklion, Sharm El-Sheikh, Tivat și Hurghada.Pentru mai multe informații, vizitați site-ul oficial: www.flyone.eu

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: