Patriarhul României, prima reacție la „migrația” preoților moldoveni la Mitropolia Basarabiei: „Sunt credincioși binecuvântați”

Toți clericii ortodocși români din Republica Moldova care revin în Mitropolia Basarabiei sunt „clerici canonici și credincioși binecuvântați”, susține patriarhul român Daniel. Potrivit unei decizii a Sinodului Bisericii Ortodoxe Române, din 29 februarie, orice sancțiune disciplinară pe numele acestora este considerată „nulă” și „neavenită”, scrie agenția basilica.ro.

„Reafirmăm: toți clericii ortodocși români și păstoriții lor din Republica Moldova care revin în Mitropolia Basarabiei sunt clerici canonici și credincioși binecuvântați, iar orice sancțiune disciplinară îndreptată împotriva lor pe motivul apartenenței lor la Biserica Ortodoxă Română este considerată nulă și neavenită, potrivit hotărârii sinodale nr. 8090 din 19 decembrie 1992”, a decis Sinodul BOR.

Patriarhul Daniel a oferit, în același timp, „binecuvântarea, încurajarea și susținerea” inițiativelor comunităților ortodoxe românești din Ucraina „de a reface comuniunea cu Biserica Mamă”, Patriarhia Română, prin organizarea lor juridică în structura religioasă numită Biserica Ortodoxă Română din Ucraina.

***

Biserica Ortodoxă din Moldova își menține statutul în cadrul Bisericii Ortodoxe Ruse, în pofida îndemnului unor preoți de a adera la Patriarhia Română. Între timp, preoții continuă să părăsească Mitropolia Moldovei și să se alăture Mitropoliei Basarabiei. NewsMaker a povestit anterior despre confruntarea dintre Mitropolia Moldovei și cea a Basarabiei, „exodul” preoților și posibile scenarii de viitor.

De la începutul invaziei ruse în Ucraina, peste 50 de biserici au aderat la Mitropolia Basarabiei, iar tendința este una în creștere, a declarat în noiembrie 2023 secretarul Mitropoliei Basarabiei Constantin Olariu, pentru Radio Moldova.

În cel mai recent caz, preotul Alexandru Noroșean din satul Stolniceni, raionul Hîncești, a fost oprit de a săvârși cele sfinte. Mitropolia Moldovei îl acuză de „neascultare şi nesupunere faţă de Biserica – Mamă”, dar și de „trecerea sub ascultarea altui episcop necanonic”. Potrivit Mitropoliei, „până ce nu va aduce pocăință” slujbele săvârșite mai departe de preotul Noroșean „nu sunt valabile”. De cealaltă parte, Mitropolia Basarabiei a precizat că preotul Noroșean a aderat la biserica ortodoxă română și a atenționat Mitropolia Moldovei că „declarațiile sfidătoare împotriva preotului din cadrul Mitropoliei Basarabiei pot fi catalogate drept neprietenoase”.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Hotnews.ro

Tot mai puțini moldoveni călătoresc cu trenul: pierderile înregistrate de CFM în primele 9 luni

Tot mai puțini moldoveni aleg să călătorească cu trenul, iar transportul de mărfuri se orientează tot mai mult către rutele rutiere și maritime. Datele Biroului Național de Statistică arată că transportul feroviar din Republica Moldova a înregistrat scăderi semnificative în primele nouă luni ale anului, atât în ceea ce privește transportul de pasageri, cât și pe cel de mărfuri.

Situația este deosebit de îngrijorătoare pentru pasageri: trenurile au transportat doar 232,7 mii de persoane în perioada ianuarie-septembrie, cu 49,2% mai puțin decât în aceeași perioadă a anului trecut.
În ceea ce privește mărfurile, calea ferată a reprezentat 13,4% din volumul total transportat, însă volumul transportului de mărfuri a scăzut cu 1,3%, iar parcursul acestora cu 2,4% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent.

Recent, directorul Agenției Proprietății Publice, Roman Cojuhari, a discutat la Radio Moldova despre starea Căilor Ferate ale Moldovei (CFM). El a subliniat că reformele nu vizează concesionarea întreprinderii, ci modernizarea proceselor interne, multe dintre ele devenite ineficiente în timp. Schimbarea conducerii întreprinderii feroviare a fost, potrivit lui, un pas esențial pentru relansarea acesteia.

„Sunt bucuros că a fost numit un director care înțelege ce trebuie să facă. Calea ferată poate avea succes doar prin reforme curajoase și eficientizarea proceselor interne. Mai întâi trebuie să mișcăm lucrurile pe interior, pentru că sunt procese învechite care afectează funcționarea întreprinderii. Reformele au început, unele au fost deja implementate și urmează altele”, a declarat Cojuhari.

Printre măsurile inițiate se numără delimitarea bunurilor imobile pentru a clarifica ce aparține căii ferate și ce aparține statului. Aceasta va permite implementarea unui contract de deservire a căilor ferate, inclusiv pentru transportul de pasageri și mărfuri, și subvenționarea acestora.

Totodată, șeful APP a menționat că trenurile care circulau între Chișinău și Bălți treceau anterior prin peste 30 de puncte de deservire cu personal angajat în trei schimburi, ceea ce era extrem de ineficient. „Unele dintre aceste puncte pot fi automatizate, iar altele eliminate”, a explicat Cojuhari.

***

Amintim că CFM se confruntă cu dificultăți financiare din august 2022, când tranzitul feroviar din Ucraina s-a redus semnificativ după redeschiderea portului Odesa. Pierderile generate au dus la diminuarea veniturilor și la întârzieri de luni întregi la plata salariilor angajaților.

În încercarea de a face rost de bani, întreprinderea a scos la licitație vagoane de pasageri, locomotive și fier vechi. Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a declarat în repetate rânduri că întreprinderea este strategică și nu se discută despre o posibilă privatizare.

La începutul lunii mai, 2025, Guvernul a aprobat un contract multianual cu CFM, pentru ca întreprinderea să poată beneficia anual, în premieră, timp de maxim 5 ani, de 400 de milioane de lei de la stat pentru întreținerea și modernizarea rețelelor feroviare.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: