sis.md

Recomandările Comisiei de la Veneția au fost auzite? La Parlament a avut loc consultări publice asupra proiectului de lege privind SIS

La Parlament a avut loc consultări publice asupra proiectului de lege privind Serviciul de Informații și Securitate (SIS). La evenimentul organizat de Comisia securitate națională, apărare și ordine publică au participat deputați, reprezentanți ai SIS, ai Procuraturii Anticorupție, ai Ministerului Apărării și ai societății civile.

Discuțiile s-au axat pe normele din articolele care stabilesc atribuțiile Serviciului de Informații și Securitate și ale directorului instituției. Participanții s-au referit la fiecare articol în parte și au venit cu propuneri pentru definitivarea documentului.

Amintim că în cadrul Serviciului de Informații și Securitate, în calitate de ofițeri de informații, vor putea fi angajate persoane care dețin, pe lângă cetățenia Republicii Moldova, și cetățenia unui stat membru al Uniunii Europene. Prevederile se conțin într-un proiect de modificare a Legii privind statutul ofițerului de informații și securitate, votat în prima lectură de 58 și 56 deputați PAS în cadrul ședinței Parlamentului din 30 martie. Opoziţia s-a împotrivit, amintind de avertismentul Comisiei de la Veneţia. 

***

Pachetul de legi ce vizează Serviciul de Informații și Securitate (SIS) al Republicii Moldova conține Legea privind Serviciul de Informații și Securitate al Republicii Moldova, Legea privind activitatea contrainformativă și activitatea informativă externă, precum și modificări la Legea privind statutul ofițerului de informații și securitate.

În cadrul Serviciului de Informații și Securitate, în calitate de ofițeri de informații, vor putea fi angajate persoane care dețin, pe lângă cetățenia Republicii Moldova, și cetățenia unui stat membru al Uniunii Europene.

Totodată, în funcția de subofițer vor putea fi angajate persoane care au împlinit vârsta de 20 de ani, plafonul de vârstă urmând să se micșoreze cu un an. Iar pentru a deține o funcție de conducere, ofițerul de informații va trebui să dețină o vechime de muncă în cadrul SIS nu mai mică de 3 ani.

În cadrul consultărilor a fost supus dezbaterilor și proiectul noii legi privind Serviciul de Informații și Securitate. Alexandru Musteața a menționat că au fost operate câteva modificări cu privire la modalitatea de numire și demisie a directorului. Or, potrivit lui, în actuala lege există ambiguități. În noua lege se păstrează mandatul de cinci ani ale directorului SIS, cu dreptul de a deține nu mai mult de două mandate consecutive. O prevedere nouă este instituirea a celei de-a doua funcții de director adjunct. Astfel, unul va fi responsabil de activitatea operativă, iar celălalt de activitatea de suport operativ.

Directorul SIS a precizat că încă un proiect de lege absolut inovativ este cel cu privire la activitatea contrainformativă și activitatea informativă externă. Actul vine să instituie mandatul judecătoresc care va reprezenta autorizarea de a efectua, în cadrul unui dosar special deschis și înregistrat, măsurile contrainformative ce reprezintă o ingerință în viața privată. Mai exact, mandatul judecătoresc va fi eliberat la demersul argumentat al directorului Serviciului sau directorului adjunct special împuternicit, de către un judecător de instrucție din cadrul Judecătoriei Chișinău special împuternicit în acest sens.

O altă prevedere a proiectului este obligația SIS de a informa persoana că în privința ei a fost desfășurată o măsură contrainformativă ce implică o ingerință în viața privată. Aceste lucru ar urma să se întâmple după ce au avut loc măsurile, iar dosarul informativ a fost închis.

Președintele Asociației pentru Protecția Vieții Private, Sergiu Bozianu, a declarat că, spre regret, proiectele conțin o sumedenie de ambiguități și prevederi generaliste, în care pot fi încadrate orice fel de activitate. În opinia sa, noile prevederi legale vin să ofere SIS și mai multe împuterniciri.

„Vorbim astăzi despre ingerința în viața privată care va fi admisă de către SIS, și așa cum spune CEDO, pentru ca ingerința să fie admisibilă, cu titlu informativ – orice colectare de informație din partea unei structuri a statului se consideră a fi o ingerință în viața privată, orice – mică, mare, lată, lungă. Nu există un calificativ mult sau puțin. Există ingerință în viața privată. Pentru ca ingerința să fie proporțională trebuie să fie prevăzută de lege. Nu este suficient să ai doar o lege, aceste ingerințe trebuie să fie necesare, proporționale și să corespundă în unanimitate cu acele valori internaționale la care Republica Moldova a aderat. Vom avea la acest capitol mai multe recomandări”, a menționat Sergiu Bozianu.

Autorii proiectelor de legi au precizat că urmează să mai fie organizate consultări publice pe marginea noilor prevederi. Proiectele, de asemenea, au fost expediate Comisiei de la Veneția pentru expertiză.

Anterior, Comisia de la Veneția a analizat proiectele de legi ce vizează activitatea SIS. Comisia a criticat unele aspecte ale modificărilor legislative. În special, Comisia s-a referit la „împuternicirile nelimitate acordate directorului SIS de a aproba în mod direct o gamă largă de intervenții, care încalcă în mod clar drepturile fundamentale, contrare statutului de drept”.

Ulterior, președintele Comisiei securitate națională, apărare și ordine publică Lilian Carp a dat asigurări că cele trei proiecte de legi nu vor fi votate în lectura a doua până nu va exista un consens în conformitate cu toate recomandările.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Moldova a ratat aproape 3 miliarde de lei de la FMI. Ministrul Finanțelor explică motivele, după criticile opoziției

Republica Moldova nu a primit ultima tranșă de aproximativ 170 de milioane de dolari de la Fondul Monetar Internațional (FMI), deoarece în acest an nu a avut loc nicio misiune de evaluare a Fondului. Explicațiile au fost oferite presei de Ministrul Finanțelor, Andrian Gavriliță. Oficialul a subliniat că, deși banii nu au fost debursați, Guvernul s-a finanțat din alte surse și va acoperi deficitul până la rectificarea bugetară.

 „Am avut un an în care am avut surse de finanțare suficiente. La rectificarea bugetului avem o reducere de circa 300 de milioane în costul deservirii datoriei. FMI urmează să vină într-o misiune în decembrie și vom discuta planurile și potențiala cooperare”, a declarat Gavriliță.

Întrebat de jurnaliști dacă decizia FMI survine după întârzierea implementării angajamentelor fiscale și de guvernanță asumate de autorități, Adrian Gavriliță nu a oferit un răspuns clar.

„În partea ce ține de FMI vă reiterez, principial, important și esențial pentru toată lumea, este că, de fapt, noi ne-am finanțat la condiții mai convenabile în acest lucru”, a subliniat ministrul Andrian Gavriliță.

Fondul Monetar Internațional a confirmat pentru Mold-Street.com, că tranșa de circa 170 de milioane de dolari nu a fost debursată din cauza întârzierii implementării angajamentelor fiscale și de guvernanță.

„În decembrie 2024, Consiliul Executiv al FMI a finalizat a șasea evaluare în cadrul acordurilor privind Facilitatea de Credit Extins (ECF) și Facilitatea de Finanțare Extinsă (EFF), precum și a doua evaluare în cadrul Facilității de Reziliență și Sustenabilitate (RSF) cu Republica Moldova, permițând o debursare de aproximativ 162,6 milioane USD. Ambele acorduri cu Fondul au expirat în octombrie 2025, deoarece implementarea angajamentelor fiscale și de guvernanță rămase a fost întârziată”, se arată într-un răspuns pentru Mold-Street.com.

Potrivit Ministerului Finanțelor, banii planificați de la FMI urmau să fie destinați sprijinului bugetar pentru 2025 și erau incluși în bugetul de stat. În lipsa lor, guvernul va acoperi deficitul prin alte surse până la rectificarea bugetară de la finele lunii noiembrie.

Deputata PAS și fostă ministră a Finanțelor, Victoria Belous, a menționat anterior că, deși Programul cu FMI a expirat, instituția rămâne „un partener important de dezvoltare”. Ea a explicat că banii planificați inițial de la FMI au fost substituiți de finanțarea din cadrul Planului de creștere cu UE.


Reacții politice privind blocarea tranșei FMI de 170 milioane de dolari

Primarul Capitalei, Ion Ceban, și unul dintre liderii Blocului Alternativa, a criticat guvernarea pentru lipsa de transparență și a atras atenția că întârzierea tranșei FMI poate afecta relațiile Moldovei cu alți parteneri externi.

„Situația este ieșită din comun, căci aceasta poate crea probleme Republicii Moldova în negocierea unui nou Memorandum cu FMI. Memorandumurile cu FMI sunt indicatori de bază pentru alți parteneri, care, la fel, pot refuza Republica Moldova”, a declarat Ceban.

Totodată, Partidul Social Democrat European consideră blocarea tranșei FMI un semnal de alarmă privind stabilitatea economică a țării și acuză guvernarea de lipsa de reforme și management financiar deficitar.

„PSDE cere Guvernului: Să explice public motivele blocării tranșei și să prezinte un plan de redresare; să inițieze urgent dialog cu FMI pentru restabilirea finanțării, să lanseze un plan intern de stabilizare economică, protejând mediul de afaceri și populația”, se arată într-o postare a formațiunii.

Fostul prim-ministru și liderul PLDM, Vlad Filat critică guvernarea PAS pentru eșecul programului cu FMI, subliniind că lipsa reformelor și cosmetizarea cifrelor au dus la pierderea finanțării.

„PAS a falimentat propriul model economic: trăiești pe datorii, arăți investiții doar pe hârtie și pierzi credibilitate internațională. Acum, când FMI a oprit finanțarea, Moldova a rămas cu datorii uriașe, reforme neterminate și credibilitate pierdută”, a avertizat acesta.

Între timp, președintele Comisiei economie, buget și finanțe, Radu Marian, a precizat pentru TV8, că Republica Moldova ar fi identificat deja surse alternative de finanțare, astfel că nu există riscuri imediate pentru buget.

„Noi am avut un program cu FMI care a expirat și deja în decembrie urmează să vină noua misiune și să discutăm ce s-a realizat, ce nu s-a realizat și continuăm, FMI rămâne un partener important pentru noi. Noi am găsit resurse alternative și de la Guvernul francez un împrumut și din alte resurse. Au fost prioritățile diferite la un moment dat, de asta a și expirat programul. Noi am acoperit necesitățile noastre pentru 2025 desigur, nu este un pericol pentru bugetul de stat în acest moment”, a menționat Marian.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: