Aeroportul Chișinău a zburat spre Rothschild. De ce autoritățile Moldovei nu au putut face nimic?
Full Article 6 minutes read

Aeroportul Chișinău a zburat spre Rothschild. De ce autoritățile Moldovei nu au putut face nimic?

Businessmanul elvețian Nathaniel Rothschild a obținut controlul asupra Aeroportului Chișinău, în pofida asigurărilor autorităților moldovenești precum că tranzacția a fost blocată. Cei de la guvern s-au grăbit să menționeze că nu au negociat nicicum tranzacția cu Rothschild, președintele Igor Dodon a cerut să fie efectuată o investigație, iar cei de la Procuratura Generală au declarat chiar că tranzacția pur și simplu nu putea să aibă loc. Comentând declarațiile contradictorii ale autorităților, experții susțin că «fie autoritățile nu au ce spune, fie au ce ascunde».

Ce s-a întâmplat

La 29 august, compania NR Investments Ltd, înregistrată pe Insula Guernsey (Insulele Normandiei), a anunțat că la 28 august a achiziționat Komaksavia Airport Invest Ltd, offshor-ul cipriot care deține 95% din compania moldovenească Avia Invest SRL, cea care a luat în concesiune Aeroportul Internațional Chișinău pentru o perioadă de 49 de ani.

Nathaniel Rothschild, președintele NR Investments, a promis că firma sa se va ocupa de dezvoltarea aeroportului, indiferent de agenda politică.

La fel, Rothschild a menționat că «interacțiunea cu părțile cheie interesate», inclusiv Vadim Brânzan, ministrul economiei și infrastructurii și Maia Sandu, premierul Moldovei, va fi «punctul culminant al acestei tranzacții».

De menționat că la sfârșitul săptămânii trecute, după ședința Consiliului Suprem de Securitate, președintele Igor Dodon și premierul Maia Sandu au comunicat că această tranzacție este blocată și orice schimbări în capitalul social al Avia Invest sunt imposibile.

Cu câteva zile înainte de aceasta, a apărut o informație despre disponibilitatea NR Investments de a cumpăra cota de 95% în compania Avia Invest. Cei de la NR Investments au refuzat să dezvăluie valoarea tranzacției.

Ministrul economiei Brânzan a declarat atunci că statul nu are posibilitatea de a influența situația. El a menționat că maximum ce se poate face în acest caz este negocierea cu noul concesionar despre revizuirea condițiilor «nepotrivite» de concesionare a aeroportului. Răspunzând la întrebarea jurnaliștilor, dacă poate fi reziliat contractul și cât va costa acest lucru pentru stat, Brânzan a spus că este o procedură dificilă, care va dura ani în șir și va costa foarte scump.

Menționăm, de asemenea, că la 24 august, «Kommersant» a scris, citând surse, că o companie rusă – AEON a lui Roman Troțenko, este interesată de Aeroportul Chișinău. Potrivit informațiilor publicației, reprezentanții lui Ilan Șor i-au propus lui Troțenko să cumpere dreptul de a concesiona aeroportul, cu 200 de milioane de dolari. Sursele publicației au mai afirmat că businessul rus își menține interesul față de aeroport.

Cum au reacționat autoritățile la anunțul despre finalizarea tranzacției

Guvernul a publicat un comunicat de presă în care a declarat că nu a avut niciun fel de consultații cu Nathaniel Rothschild despre tranzacția legată de aeroport. Totodată, Cabinetul de Miniștri a menționat că Sandu și Brânzan au avertizat compania NR Investments Ltd despre faptul că procesul de dare în concesiune a Aeroportului Chișinău s-a desfășurat cu numeroase încălcări și acum procuratura se ocupă de investigația acestei tranzacții.

În comunicat se mai spune că în legătură cu aceasta, tranzacția de vânzare-cumpărare a companiei Avia Invest SRL a fost blocată, acest lucru fiind confirmat la ședința extraordinară a Consiliului Suprem de Securitate de către reprezentanții Ministerului Economiei și ai altor instituții responsabile de tranzacția cu aeroportul. Guvernul a mai subliniat că și în continuare va colabora cu organele de drept, pentru a rezilia contractul de concesionare a aeroportului.

Cei de la NR Investments au respins afirmația guvernului precum că nu au fost niciun fel de consultații. «Reprezentanțții NR Investments Ltd au organizat câteva întrevederi cu ministrul economiei și cu prim-ministrul, cu ușile închise, înainte de `a merge mai departe`», au comunicat pentru NM cei de la NR Investments.

După informația despre finalizarea tranzacției, președintele Dodon a declarat că trebuie efectuată o investigație pentru a afla dacă cineva dintre conducătorii instituțiilor statului, responsabili de concesionarea aeroportului, au încălcat deciziile Consiliului Suprem de Securitate din 23 august.

Iar procurorul general interimar Dumitru Robu a declarat chiar că Rothschild nu putea cumpăra dreptul de concesionare a aeroportului. «Din câte cunosc, la moment este pus sechestru. Modificări [în capitalul social] nu puteau fi efectuate», a spus Robu (citat de cotidianul.md).

Dumitru Alaiba, deputat al blocului ACUM, vicepreședintele comisiei parlamentare pentru economie, consideră că dimpotrivă, «niciun sechestru din Moldova nu ar fi oprit o asemenea tranzacție». «Așa lucrează jurisdicțiile (probabil, se au în vedere offshor-urile. – NM) și așa lucrează businessul internațional», a scris Alaiba pe Facebook, comentând tranzacția.

Umila mea opinie care unor din voi nu o să placă, dar eu uneori spun lucruri pe care le cred, chiar dacă ele nu plac :)….

Geplaatst door Dumitru Alaiba op Donderdag 29 augustus 2019

Totodată, Alaiba a menționat că odată cu această achiziție – dreptul la concesiune, Rothschild și-a asumat și riscurile legate de aceasta. «În primul rând, riscul și inevitabilitatea renegocierii condițiilor de concesionare, pentru că statul nostru trebuie să își protejeze interesele. […] Dacă noul investitor vrea relații echilibrate cu statul, va trebui să fie constructiv și corect», a precizat deputatul.

Ce spun experții

Potrivit afirmațiilor expertului economic Victor Ciobanu, ținând cont de declarațiile diferite în acest sens ale reprezentanților guvernării, pentru anumite concluzii trebuie să cunoști situația reală a aeroportului. «Este o istorie foarte neplăcută, care demonstrează că mâna stângă nu știe ce face mâna dreaptă. [Se constată că acest contract a fost întocmit în așa fel], că acest drept poate fi vândut încă de zece ori și la sfârșitul perioadei de concesiune, nu se știe cine va fi concesionarul real al aeroportului», a menționat expertul.

În opinia sa, se pare că autoritățile încearcă acum «fie să ascundă vreo informație, fie să inventeze o versiune generală a evenimentelor». «Iar ulterior, probabil, vor explica populației că [a lăsa aeroportul în concesiune lui Rothschild] – este opțiunea cea mai bună dintre cele rele. Eu nu văd posibilități din partea statului de a se proteja în străinătate în această situație. Dacă e să vedem toate procesele de judecată în străinătate în care este implicată Moldova, se creează impresia că acestea sunt pierdute în mod intenționat», consideră Ciobanu.

La rândul său, avocatul Ion Dron a menționat că e greu să comentezi situația din punct de vedere juridic, dacă nu știi conținutul contractului de concesiune. «Și aici e important de menționat că nimeni [dintre reprezentanții autorităților] încă nu a vorbit despre aceasta în plan juridic. Toți vorbesc în plan economic, politic, dar nu au fost comentarii ale juriștilor. Ori Ministerul Economiei nu are juriști, ori ei nu au ce spune, ori au ce ascunde», a concluzionat expertul.