Cine se face vinovat de accidentele din Chișinău? Chironda acuză Primăria. Ceban cere măsuri radicale pentru șoferi și pietoni
Full Article 5 minutes read

Cine se face vinovat de accidentele din Chișinău? Chironda acuză Primăria. Ceban cere măsuri radicale pentru șoferi și pietoni

Fostul viceprimar al municipiului Chișinău Victor Chironda spune că Primăria capitalei „mereu dă vina pe șoferi și pietoni, deși lumea civilizată demult a stabilit că principalul responsabil de accidente este gestionarul infrastructurii rutiere”. La rândul său, edilul Ion Ceban declară că întreprinde multiple acțiuni pentru siguranța cetățenilor pe străzile capitalei și insistă să fie luate decizii radicale la nivel central pentru șoferii și pietonii care nu respectă regulile circulației rutiere. 

„Iată că am ajuns să vedem un nou nivel al cinismului și incompetenței managerilor de la primărie”, scrie Chironda, pe Facebook.

El spune că în octombrie 2020 a emis o dispoziție conform căreia în sarcina direcției transport era să amenajeze 20 de treceri supraînălțate și altele 13 cu insulițe de refugiu.

„Atât de prioritar a fost subiectul pentru primărie că în 2 ani a fost amenajată tocmai o singură trecere (pe strada Florilor, la Râșcani)! Și aceea de mântuială”, adaugă el.

Tot el menționează că în 2021 a inițiat implementarea zonei de 30 km/h în centrul istoric al orașului. „Era o chestiune de 2-3 săptămâni. Abia în 2023 primăria anunță că planifică să se apuce de acest subiect”, comunică fostul viceprimar.

Chironda mai spune că i-a explicat primarului Ion Ceban că „subteranele trebuie închise și nu reparate”.

„Multe dintre ele garantează că oamenii vor tinde să traverseze strada la suprafață (vedeți pe Dacia câte cărărușe sunt pe spațiul verde din mijloc). Totuși a preferat să investească zeci de milioane de lei în reparația unei infrastructuri moral învechite”, susține Chironda, adăugând că Primăria „nu intervine cu măsuri temporare sau permanente de securizare”.

„Mereu dă vina pe șoferi și pietoni, deși lumea civilizată demult a stabilit că principalul responsabil de accidente este gestionarul infrastructurii rutiere”, adaugă fostul viceprimar.

Edilul Ion Ceban, la rândul său, scrie pe Facebook că „Primăria Chișinău este deschisă pentru a acorda tot suportul Poliției pentru a fi organizate campanii de informare atât în diverse instituții, cât și în școli și grădinițe cu privire la siguranța în traficul rutier”.

„La rândul, nostru întreprindem multiple acțiuni pentru siguranța cetățenilor pe străzile capitalei. Insistăm și solicităm să fie luate decizii radicale la nivel central pentru acei șoferi, dar și pietoni care nu respectă regulile circulației rutiere”, comunică primarul.

Cu referire la acuzațiile din spațiul public că accidentele s-ar produce din cauza economisirii energiei electrice, fiind conectat mai târziu iluminatul stradal în Chișinău, Ceban spune: „Este conectat și deconectat conform regulamentului obișnuit, ținându-se cont de normativele în vigoare și programul anual al întreprinderii „Lumteh””.

„Devieri cu o oră de la graficul stabilit au fost înregistrate doar în luna octombrie 2022, timp de o săptămână, urmare a Deciziei Comisiei pentru Situații Excepționale (CSE). Primăria Municipiului Chișinău a depus toate eforturile pentru a reveni la regimul obișnuit de iluminare, pentru a spori siguranța cetățenilor”, a conchis Ion Ceban.

***

Amintim că premierul Natalia Gavrilița s-a arătat îngrijorată de creșterea numărului de accidente rutiere soldate cu decese în Republica Moldova. Prim-ministra a propus să fie înăsprite pedepsele pentru șoferii care încalcă regulamentul circulației rutiere.

Secretarul general de stat al MAI Serghei Diaconu a declarat că numărul persoanelor lovite pe trecerile de pietoni a crescut de la 10 la 15, doar în luna ianuarie, două dintre care s-au soldat cu decese. El a mai spus că a fost pregătit din partea Guvernului un pachet legislativ, care a fost trimis și trecut în prima lectură în Parlament. „Acolo este prevăzut inclusiv înăsprirea sancțiunilor pentru persoanele care nu cedează la trecerea de pietoni”, a adăugat Diaconu.

Totodată, secretarul general al Ministerului a spus că a trimis o scrisoare la Parlament pentru a urgenta proiectul în acest sens.

Pe 9 ianuarie, autoritățile municipiului Chișinău declarau că examinează reducerea regimului de viteză pe unele străzi din capitală. Viceprimarul Ilie Ceban a recomandat șefului Direcției Generale Transport Public şi Căi de Comunicație să examineze includerea regimului de viteză 30 km/h în centrul istoric al Chișinăului, precum și reducerea regimului de viteză în zonele cum ar fi Viaduct și Alecu Russo.

Pe 11 ianuarie, primarul Ion Ceban a menționat că Direcția Generală Mobilitate Urbană se arată îngrijorată de tendința de creștere a numărului de accidente rutiere cu implicarea pietonilor și își propune întreprinderea unui șir de măsuri care să conducă la diminuarea acestui fenomen.

Ultimul accident în Republica Moldova cu implicarea unui pieton și confirmat de omenii legii s-a produs în seara zilei de 11 ianuarie. O femeie de 62 de ani a ajuns la spital după ce a fost lovită de o mașină, pe traseu, în apropierea localității Trușeni, municipiul Chișinău.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la existența jurnalismului de calitate susținându-ne pe Patreon! În acest fel, puteți fi parte a schimbării în bine a Moldovei. Datorită sprijinului vostru, vom putea implementa și mai multe proiecte noi și importante. Vă punem la dispoziție 6 modalități de a ne sprijini. În schimb, vă oferim content exclusiv și cadouri plăcute. Accesați linkul pentru a deveni patronul nostru. Nu este deloc greu, în schimb este atât de plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: