Într-o singură clipă, în Republica Moldova au dispărut 95.733 de cetățeni. În pofida eforturilor, autoritățile nu reușesc să găsească motivul tragediei. Economia țării e profund zdruncinată, dar și mai grav e faptul că întreaga populație a rămas fără cineva drag. Deși e un scenariu fictiv, e tocmai ceea ce s-ar întâmpla dacă blestemul homofobilor ar prinde viață. O țară în care toți «pe toți gay-ii i-a înghițit pământul». Acesta e scenariul spotului anual al Centrului de Informații «GENDERDOC-M», dedicat Festivalului «Moldova Pride» 2024. Centrul GDM a vă prezintă spotul din acest an și vorbim cu regizorul și scenaristul filmulețului, Leo Zbancă, despre ideea din spatele spotului și emoțiile pe care a vrut să le trezească.
Spotul începe cu un bărbat care privește un buletin de știri. La televizor se anunță despre Marșul Pride, însă bărbatul are doar comentarii insultătoare. Acesta își strigă băiatul adolescent să-i aducă un pahar cu apă, dar proverbiala «cană cu apă» e ultimul lucru pe care reușește să-l facă tânărul, pentru că a doua zi e de negăsit. La fel ca și el, au dispărut și zeci de mii de alți oameni care aparent nu au nicio legătură unii cu alții.
Creatorul spotului, Leo Zbancă, spune că a început să creeze de la sloganul Festivalului «Moldova Pride» din acest an — «De la noi taxe, de la stat lege» — însă a vrut să aducă mai multă emoție cu spotul său.
«Dacă suntem plătitori de taxe și contribuim exact ca și alți cetățeni ai Republicii Moldova, ar trebui să avem aceleași drepturi. De la premisa asta, am încercat să gândim spotul. Dar am înțeles că taxele astea sunt invizibile, ele nu ne emoționează. Dacă ieșim afară și întrebăm oamenii câte taxe plătesc, majoritatea nici nu vor putea spune. Și atunci m-am gândit să mergem de la o premisă contrarie: ce s-ar întâmpla dacă oamenii vor înceta să plătească aceste taxe. Ce s-ar întâmpla dacă oamenii din comunitatea LGBT n-ar mai plăti aceste taxe? Ca reper, am luat o cifră minimă de 3% care, conform sociologilor, reprezintă cota de persoane LGBT din populație. 3% pare puțin, dar, din populația R. Moldova asta înseamnă circa 95.000 de oameni. Dacă ei toți dispar într-o zi, ce se va întâmpla cu țara noastră, cu economia noastră? De aici a venit ideea spotului», povestește Leo Zbancă, Coordonator al Dezvoltării Organizaționale a Centrului GDM, care e regizor de film de formare.
Spotul însă ne duce mult mai departe decât gaura în economie provocată de dispariția a peste 95.000 de moldoveni. El pune în discuție relațiile interumane, emoția pierderii, ruptura socială.
«Persoanele LGBTQI+ din Moldova par invizibile, dar 95.000 au părinți, au rude, surori și frați, prieteni… Dispariția lor va fi o durere pentru o parte majoră din populație. Nu e ceva ce poți ignora. Dacă mâine dispare sora, fratele tău, verișorul, vei simți durere enormă. Oamenii nu-și dau seama de asta, pentru că deseori persoanele LGBTQI+ nu li se destăinuie rudelor. Iese un cerc vicios: suntem considerați invizibili și marginalizați, dar pentru cineva noi suntem persoane dragi», explică regizorul.
Spotul s-a filmat timp de două zile și redă două realități: cea de până la dispariția comunității LGBTQI+ și după.
«În spot se poate vedea durerea pe care o simte un părinte care-și pierde copilul, care e una dintre cele mai mari dureri care pot să existe. Când noi atacăm comunitatea LGBTQI+, noi atacăm de fapt oameni reali, care au persoane iubite. Prin spot am încercat să arătăm ce s-ar putea întâmpla dacă îți pierzi persoana apropiată din cauza homofobiei, transfobiei sau neacceptării tale. Sper că oamenii care o să privească acest spot o să cadă pe gânduri. Își vor da seama că poate trebuie să fim mai empatici, mai buni, pentru că niciodată nu știi cum poți răni prin cuvintele tale», conchide Leo Zbancă.
Acest spot a fost creat cu susținerea ILGA Europe, Global Fund și Ambasada Regatului Țărilor de Jos.
Amintim că cea de-a 23-a ediție a Festivalului Comunității LGBTQI+ din Moldova «Moldova Pride» va avea loc între 11 — 16 iunie. Acesta va începe cu lansarea unui spot social, deja devenit tradițional și se va încheia cu Marșul Pride, pe 16 iunie. Sloganul campaniei din acest an este «De la noi taxe, de la stat lege». Prin acest slogan, comunitatea LGBTQI+ din Republica Moldova cere statului legalizarea căsătoriilor cuplurilor de același sex și recunoașterea genului pentru persoanele trans.