Problema medicamentelor din Transnistria a fost rezolvată? Chișinăul: „Remarcăm o dinamică pozitivă”

În cadrul primei reuniuni a experților de pe ambele maluri ale Nistrului din cadrul grupurilor de lucru pentru ocrotirea sănătății din 7 februarie, Tiraspolul s-a plâns din nou pe situația cu privire la importul de medicamente în regiune. La rândul său, Chișinăul a atras atenția asupra unor date statistice, care demonstrează dinamica pozitivă în acest sens. 

Delegația de la Chișinău a fost condusă de către Dragoș Guțu, Director general al Agenției Medicamentului și Dispozitivelor Medicale (AMDM), cu participarea reprezentanților Ministerului Sănătății, Institutului de Medicină Urgentă și a Biroului politici de reintegrare.

Chișinăul a propus spre discuții o gamă largă de subiecte de importanță primordială ce vizează protecția sănătății și prestarea serviciilor medicale calitative locuitorilor de pe ambele maluri ale râului Nistru.

A fost abordat recentul caz cu caracter umanitar, soluționat cu succes grație implicării eficiente și operative a Ministerului Afacerilor Interne al Republicii Moldova și a Ministerului Sănătății, care prin intermediul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență și a Institutului de Medicină Urgentă, au coordonat măsuri prompte de acordare a asistenței medicale calificate în procesul de transportare acasă a unei cetățene a Republicii Moldova, originară din regiunea transnistreană a țării, care a fost spitalizată în Polonia în urma unui accident rutier.

Pacienta a fost transportată prin intermediul echipajului SMURD, beneficiind de toată asistența necesară și înalt calificată a specialiștilor de profil din Republica Moldova.

În partea ce vizează aspectele de import a medicamentelor de către agenții economici din regiunea transnistreană, conducătorul grupului de lucru de la Chișinău, a atras atenția asupra unor date statistice, care demonstrează dinamica pozitivă a procesului și lipsa de impedimente sau dificultăți în eliberarea autorizațiilor de import. Astfel, de la finele lunii februarie 2022 și până în prezent, Comisia Medicamentului din cadrul AMDM a eliberat 1956 de autorizații de import, dintre care 551 au fost pentru medicamente neînregistrate. Preluând cererile agenților economici menționați, Comisia a manifestat deschidere și receptivitate întru examinarea acestora în regim prioritar.

Cu referire la subiectul ce vizează tratamentul copiilor diagnosticați cu paralizie cerebrală, reprezentanții Ministerului Sănătății au menționat disponibilitatea preluării și acomodării copiilor, inclusiv din regiune, în instituțiile medicale și în centrele de reabilitare specializate din Republica Moldova, cu oferirea accesului la tratament înalt calificat. Menționăm, că  actualmente în regiunea transnistreană sunt înregistrați circa 500 de copii diagnosticați cu această maladie, dintre care 62 sunt documentați cu acte de tip național. În aceste condiții, autoritățile de la Chișinău vor identifica mecanismul de asigurare a beneficierii de servicii de specializare înalt calificată pentru tratamentul acestei categorii de copii.

Directorul general al AMDM a informat despre o serie de inițiative, pe care autoritățile statului planifică să le implementeze în domeniul farmaceutic, în speță, colectarea și distrugerea deșeurilor medicamentelor utilizate și neutilizate/expirate, inclusiv la nivelul localităților rurale, încurajând conformarea la rigorile ce urmează a fi aprobate, menite să asigure protejarea sănătății populației, contribuind totodată la ocrotirea mediului înconjurător.

Experții au manifestat deschidere întru menținerea unui dialog constant pe aspecte din sfera ocrotirii sănătății și domeniul farmaceutic, în interesele locuitorilor de pe ambele maluri ale Nistrului.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Șeful Inspectoratului General al Poliției (IGP), Viorel Cernăuțeanu, susține că actualul nivel de salarizare din sistemul polițienesc este „insuficient” pentru a motiva angajații să rămână în sistem. Potrivit acestuia, un polițist aflat la început de carieră ar trebui să aibă un salariu de cel puțin 20.000 de lei, iar pentru polițiștii cu experiență remunerația ar trebui să ajungă la 35.000 de lei. Declarațiile au fost făcute în cadrul emisiunii NM «Есть вопросы».

În prezent, salariile în sistem variază între 8.000 și 15.000 de lei, ceea ce, spune Cernăuțeanu, determină mulți angajați să părăsească sistemul. „Chiar la fiecare coleg de-al meu, când încearcă să părăsească sistemul, în mod special cei tineri care au 5–10 ani vechime în muncă, întrebarea pe care o formulăm este legată de temeiul încetării. Și răspunsul, de cele mai multe ori, este salariul insuficient”, a precizat șeful IGP.

Cernăuțeanu spune că un tânăr polițist, fără familie, ar trebui să primească un salariu de cel puțin 20 mii. Ca să mențină polițistii cu experiență în sistem, ar fi nevoie de salarii de circa 35 de mii.

„Salariul ar trebui să ajungă la 30-35 de mii de lei ca să putem menține profesioniștii în sistem și să nu îi pierdem. Din considerentul că atâta timp cât angajatul are prioritatea de a merge într-o altă instituție unde salariul este mai mare, vorbim chiar și de alte instituții bugetare, că sunt cu salariile mai mari, sau de a merge în domeniul privat”, a subliniat șeful IGP.

Cernăuțeanu a menționat că, în limita posibilităților, s-au făcut eforturi pentru achitarea unor sporuri și ore suplimentare. În plus, s-a început achitarea orelor de noapte pentru angajații implicați în astfel de ture.

„Acolo unde avem posibilitatea, am preluat mecanismul de achitare a anumitor sporuri sau ore suplimentare după caz, dar într-un procent nu pe măsura necesarului. În același timp am început a achita orele de noapte pentru angajații care sunt antrenați în orele de noapte. Chiar la moment, conform solicitării conducerii statului și a Guvernului, s-a inițiat un mecanism de identificare a îmbunătățirii sistemului de salarizare, cel puțin pentru anumite categorii de angajați. Se va începe treptat, începând cu ofițerii de urmărire penală, care sunt punctul cheie în documentarea anumitor cauze și acțiuni în poliție”, a declarat șeful IGP.

Din totalul de peste 9.000 de angajați, aproximativ 1.100 de funcții sunt vacante, care de fapt, sunt puse sub moratoriu, ceea ce înseamnă că nu pot fi ocupate prin angajări noi.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: