ipn.md

Sistem de apărare aeriană pentru Moldova. Cât ne-ar costa și de cât timp ar avea nevoie autoritățile?

Ministrul Apărării Anatolie Nosatîi susține că un sistem care să asigure securitatea spațiului aerian al Moldovei costă miliarde de euro și construirea acestuia ar dura de la 3 până la 7 ani.

În cadrul emisiunii Punctul pe AZi de la TVR Moldova, oficialul moldovean a spus că sistemul „este destul de complicat, care se creează reieșind din teritoriu și relieful fiecărei țări în parte”.

Moldova are „un studiu destul de dezvoltat detaliat de partenerii occidentali”, a adăugat Nosatîi.

„Începând din anul 2009 când au fost întreprinse măsuri de readucere în stare de funcțiune a sistemului național de apărare antiaeriană. Aceste date ne arată necesitatea de mai multe sisteme de radare la diferite înălțimi și cu posibilitatea de acoperire a teritoriului național, inclusiv și a teritoriului adiacent până la distanța de circa 200-250 km”, a precizat ministrul.

Ce ține de capacitatea de intervenție, Nosatîi a declarat că se impune achiziționarea sau dotarea cu diferite sisteme – „nivel tactic vorbim despre rachete de distanță mică și medie, la nivel operativ cu o distanță de 40-80 de km și la nivel strategic niște sisteme mai performante ce ar depăși 200 de km”.

Nosatîi a menționat că „ar fi niște costuri colosale care R. Moldova nu și-ar permite într-un timp scurt să le acopere”. El a spus că trebuie să fie lansate „programe de înzestrare de lungă durată, eșalonate și coordonate în timp și finanțe”.

Întrebat cât ar costa un sistem închegat care să asigure securitatea spațiului aerian al R. Moldova, Nosatîi a declarat că miliarde de euro – „chiar și pentru un teritoriu atât de mic luând în considerație că un sistem de apărare aerian de tip Patriot, costă la circa 500 de milioane de euro”.

„Pentru a-l achiziționa nu este posibil chiar astăzi, având acea sumă. Fiecare producător are nevoie de timp să facă acest echipament, iar producerea durează 2-3 ani, posibil și mai mult. Respectiv, construirea unui sistem integral cu sisteme de radiolocații și sisteme de interceptare ar dura minimum 3-7 ani”, a precizat ministrul Apărării.

***

Amintim că pe 10 octombrie, zeci de rachete rusești au lovit infrastructura critică, clădirile rezidențiale și locurile de joacă din Ucraina. Imediat după atacuri, președintele rus Vladimir Putin a numit loviturile „un răspuns la aruncarea în aer al a podului din Crimeea”. Potrivit lui, Rusia lovește „facilități de energie, comandă militară și comunicații”.

În aceeași zi, Ministerul Apărării de la Chișinău a anunțat că trei rachete rusești, care au lovit ținte în Ucraina, au zburat deasupra spațiului aerian al țării noastre. Instituția a declarat că țintele prezentau pericol pentru infrastructura Republicii Moldova și, în special, pentru aeronavele civile care survolează spațiul.

Acțiunea a fost condamnată de președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, prim-ministra Natalia Gavrilița și speakerul Igor Grosu. „Este o încălcare flagrantă a spațiului nostru aerian și a neutralității Republicii Moldova comisă de forțele armate ruse”, a menționat Maia Sandu.

Pe 17 octombrie, Anatolie Nosatîi a spus că Moscova nu a oferit nicio explicație plauzibilă autorităților de la Chișinău, după ce trei rachete rusești au survolat ilegal spațiul aerian al țării noastre. Nosatîi a mai declarat că partea rusă nu a recunoscut nici până astăzi faptul că rachetele sale au survolat spațiul aerian al Moldovei, fără o permisiune în acest sens.

Pe 18 octombrie, președintele Parlamentului Igor Grosu a spus că autoritățile moldovenești nu sunt mirate că Federația Rusă nu recunoaște că rachetele sale au survolat spațiul aerian al Moldovei. Oficialul a declarat că se caută soluții pentru nu doar a urmări rachetele, ci și pentru „a avea sisteme care să se poată opune la astfel de încercări”.

Tot pe 18 octombrie, ministrul Apărării Anatolie Nosatîi a anunțat că spațiul aerian al Republicii Moldova a fost survolat și în luna mai. El a spus că atunci nu a fost documentat cazul, dat fiind faptul că „era intensitatea destul de mare în spațiul aerian din apropierea R. Moldova”.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Škoda și DAAC Hermes inaugurează două showroomuri ultramoderne în Chișinău – unice în Europa

Piața auto din Republica Moldova atinge un nou nivel de performanță și design odată cu deschiderea a două showroomuri Škoda complet noi în Chișinău, construite conform celor mai recente standarde internaționale ale mărcii.

Ambele locații îndeplinesc în premieră absolută pentru Europa toate cerințele noului stil corporativ Škoda, ceea ce le transformă în spații-model pentru viitoarele implementări la nivel global.

Sustenabilitate și eficiență energetică

Showroomurile au fost proiectate pentru a maximiza eficiența energetică, utilizând iluminat LED inteligent și sisteme moderne de climatizare optimizate pentru consum minim. Locația de pe Calea Orheiului integrează un sistem de panouri solare cu o capacitate totală de 100 kW, care asigură până la 50% din consumul curent de energie.

Această soluție nu doar reduce costurile operaționale, ci și aliniază activitatea Škoda Moldova la tendințele europene în domeniul energiei verzi, contribuind direct la protejarea mediului.

Branding modern, implementat la superlative

Ambele showroomuri sunt primele din Europa unde noul stil corporativ Škoda a fost aplicat integral:

  • design arhitectural minimalist și luminos
  • zone de prezentare generoase
  • elemente vizuale redesenate și integrate armonios
  • spații de consultanță confortabile și funcționale

Procesul de branding a fost unul complex, derulat în mai multe etape și documentat prin fotografii profesionale și filmări timelapse – de la instalarea elementelor structurale până la ultimele detalii de design.

Experiență completă pentru client

Noile showroomuri oferă clienților o experiență completă: prezentare detaliată a gamei de modele, zone dedicate test-drive-urilor, consultanță personalizată și service autorizat echipat la cele mai înalte standarde tehnice.

„Aceste investiții reprezintă un pas important în strategia noastră de a aduce în Moldova nu doar cele mai moderne automobile, ci și un mediu de interacțiune la standarde europene. Suntem mândri să fim primii din Europa care îndeplinesc integral noile cerințe Škoda,” afirmă Brand Managerul Skoda – Maxim Buzdugan.

Cele două noi showroom-uri Škoda din Chișinău nu sunt doar simple spații, ci reprezintă un nou standard de interacțiune cu marca.

Aici, inovațiile merg mână în mână cu designul modern, iar tehnologiile durabile – cu confortul fiecărui client. Vă invităm să descoperiți întreaga gamă de posibilități oferite de Škoda: să vedeți, să testați și să alegeți un automobil creat cu inteligență și pregătit pentru orice traseu.

Începând cu ianuarie 2026, toate mașinile vor fi cu 20% mai scumpe din cauza TVA-ului. Pentru persoanele fizice, aceasta este o creștere semnificativă a prețului. Prin urmare, anul 2025 este momentul ideal pentru a achiziționa un model Škoda la vechile prețuri și în condiții avantajoase.
https://www.skoda.md/news/news-detail/offer_130_ro

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: